Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 20 maj 2022 16:29
Bara tre stycken?
Tack, uppdaterat supercharge.infoDaf skrev:Övertorneå. Ordentligt på gång nu, ser ut att komma i drift före utlovade kv 3. Vid ICA Supermarket, nära bron till Finland.
Antar det beror på att man ska kunna köra in? Plus passa andra märkenB99 skrev:Lite udda layout men det kanske kan vara fördelaktigt med olika placeringar av laddporten.
Alla goda ting….BrooklynS skrev:Bara tre stycken?
Det har gjorts förut, t.ex. i Sveg.slugger75 skrev:Jag har läst att man nu bygger om Hudiksvall SuC, genom att byta ut v2 mot v3, om jag förstått rätt.
Är det första gången i Sverige som man gör så? Alltså tar bort v2 laddare från en station?
Ok men var inte de första i Sveg temporära?EnTraktor skrev:Det har gjorts förut, t.ex. i Sveg.slugger75 skrev:Jag har läst att man nu bygger om Hudiksvall SuC, genom att byta ut v2 mot v3, om jag förstått rätt.
Är det första gången i Sverige som man gör så? Alltså tar bort v2 laddare från en station?
Sälen och Puoltikasvaara har väl oxå byggts om till V3?slugger75 skrev:Ok men var inte de första i Sveg temporära?EnTraktor skrev:Det har gjorts förut, t.ex. i Sveg.slugger75 skrev:Jag har läst att man nu bygger om Hudiksvall SuC, genom att byta ut v2 mot v3, om jag förstått rätt.
Är det första gången i Sverige som man gör så? Alltså tar bort v2 laddare från en station?
Denna gång är det ju permanenta v2-laddare som man flyttar bort från platsen i Huddik.
Det ser ut att byggas en med 20 platser på Gullrisvägen, Stora Bernstorp. Det finns inga spår av Tesla-lådor där just nu, men vem annars är det som bygger något som ser ut på det viset med mängder av fundament och kabelrör som sticker upp på en stor tillplattad yta.chaffis75 skrev:Undrar när de ska öppna fler runt längs e6 i Skåne. Jag som åker förbi Lödde suc ibland flera gånger om dagen ser att där välsigt ofta är fullt eller nära fullt. Dessa är ju dessuom v2 så de lär ju inte vara några höga hastigheter som man laddar med här.
Kristianstad har också byggts om.slugger75 skrev:Ok men var inte de första i Sveg temporära?EnTraktor skrev:Det har gjorts förut, t.ex. i Sveg.slugger75 skrev:Jag har läst att man nu bygger om Hudiksvall SuC, genom att byta ut v2 mot v3, om jag förstått rätt.
Är det första gången i Sverige som man gör så? Alltså tar bort v2 laddare från en station?
Denna gång är det ju permanenta v2-laddare som man flyttar bort från platsen i Huddik.
Kanske Falkenklev Logistik?Skatbo skrev:Det ser ut att byggas en med 20 platser på Gullrisvägen, Stora Bernstorp. Det finns inga spår av Tesla-lådor där just nu, men vem annars är det som bygger något som ser ut på det viset med mängder av fundament och kabelrör som sticker upp på en stor tillplattad yta.chaffis75 skrev:Undrar när de ska öppna fler runt längs e6 i Skåne. Jag som åker förbi Lödde suc ibland flera gånger om dagen ser att där välsigt ofta är fullt eller nära fullt. Dessa är ju dessuom v2 så de lär ju inte vara några höga hastigheter som man laddar med här.
Falkenklev Logistik, ett familjeägt åkeri med 140 lastbilar, håller till på handelsområdet i Stora Bernstorp. När möjligheten kom att köpa en tomt från Burlövs kommun på andra sidan vägen slog företaget till. Där ska åkeriet bygga en laddplats med snabbladdare för 22 fordon med möjlighet att bygga ut för 18 till.
Falkenklev har adressen gullrisvägen 6 så tyvärr gissar jag också på det. Tror inte lastbilar behöver mycket mer plats än ,in Fat E-tron, och lastbilar laddar ju på ionity nu. Men denna ska öven vara öppen för allmänheten stod det i artikeln.Skatbo skrev:Det ser lite väl tätt ut mellan fundamenten för att vara avsett för lastbilar. Men jag verkligen ingen koll på hur mycket plats en sådan behöver
Ok.. Spännande.. Man får väl hålla utkik där nu när man som id3 ägare också får ladda suc på de flesta ställen.. Men samtidigt lär jag aldrig ladda där då de är så nära hem och såklart billigare att ladda hemma.Skatbo skrev:Det ser ut att byggas en med 20 platser på Gullrisvägen, Stora Bernstorp. Det finns inga spår av Tesla-lådor där just nu, men vem annars är det som bygger något som ser ut på det viset med mängder av fundament och kabelrör som sticker upp på en stor tillplattad yta.chaffis75 skrev:Undrar när de ska öppna fler runt längs e6 i Skåne. Jag som åker förbi Lödde suc ibland flera gånger om dagen ser att där välsigt ofta är fullt eller nära fullt. Dessa är ju dessuom v2 så de lär ju inte vara några höga hastigheter som man laddar med här.
Det verkar vara lastbilsladdare till Falkenklev Logistik snarare än Tesla SuC som byggs men du kanske kan ladda din ID3:a där oavsettchaffis75 skrev:Ok.. Spännande.. Man får väl hålla utkik där nu när man som id3 ägare också får ladda suc på de flesta ställen.. Men samtidigt lär jag aldrig ladda där då de är så nära hem och såklart billigare att ladda hemma.Skatbo skrev:Det ser ut att byggas en med 20 platser på Gullrisvägen, Stora Bernstorp. Det finns inga spår av Tesla-lådor där just nu, men vem annars är det som bygger något som ser ut på det viset med mängder av fundament och kabelrör som sticker upp på en stor tillplattad yta.chaffis75 skrev:Undrar när de ska öppna fler runt längs e6 i Skåne. Jag som åker förbi Lödde suc ibland flera gånger om dagen ser att där välsigt ofta är fullt eller nära fullt. Dessa är ju dessuom v2 så de lär ju inte vara några höga hastigheter som man laddar med här.
Ok.. Då får vi fortsätta hålla utkik efter var Malmö suc ska byggas då..Maw skrev:Det verkar vara lastbilsladdare till Falkenklev Logistik snarare än Tesla SuC som byggs men du kanske kan ladda din ID3:a där oavsettchaffis75 skrev:Ok.. Spännande.. Man får väl hålla utkik där nu när man som id3 ägare också får ladda suc på de flesta ställen.. Men samtidigt lär jag aldrig ladda där då de är så nära hem och såklart billigare att ladda hemma.Skatbo skrev:Det ser ut att byggas en med 20 platser på Gullrisvägen, Stora Bernstorp. Det finns inga spår av Tesla-lådor där just nu, men vem annars är det som bygger något som ser ut på det viset med mängder av fundament och kabelrör som sticker upp på en stor tillplattad yta.chaffis75 skrev:Undrar när de ska öppna fler runt längs e6 i Skåne. Jag som åker förbi Lödde suc ibland flera gånger om dagen ser att där välsigt ofta är fullt eller nära fullt. Dessa är ju dessuom v2 så de lär ju inte vara några höga hastigheter som man laddar med här.
Blir spännande att se om "other vehicles" betyder annat än lastbilar. Samt hur de kommer ta betalt, och vad det kommer kosta.The charging station in Malmö will be supplied by Finnish manufacturer Kempower and delivered by Scania. The system is built on smart technology that can supply energy based on the number of vehicles charging simultaneously, with an initial maximum output per vehicle of 250 kW and the potential to upgrade to 320 kW per vehicle in the future.
But perhaps the most striking detail of the initiative is that Falkenklev has agreed to make the charging stations publicly available for charging of other vehicles, in addition to the haulier’s own trucks.
Snyggt! Det är så det skall fungera.bjornnilsson skrev:Hudiksvalls V2-laddare var avstängda i förrgår. I går var stationen därefter helt stängd när jag passerade. För er som är nya med Tesla och ska kryssa genom Sverige så rekommenderas att köra med navigationen i bilen påslagen, den gör ett bra jobb i att dirigera om.
Puoltikasvaara har fortfarande 2st V2 kvar. kompletterades med 4 V3.EnTraktor skrev:Sälen och Puoltikasvaara har väl oxå byggts om till V3?slugger75 skrev:Ok men var inte de första i Sveg temporära?EnTraktor skrev:Det har gjorts förut, t.ex. i Sveg.slugger75 skrev:Jag har läst att man nu bygger om Hudiksvall SuC, genom att byta ut v2 mot v3, om jag förstått rätt.
Är det första gången i Sverige som man gör så? Alltså tar bort v2 laddare från en station?
Denna gång är det ju permanenta v2-laddare som man flyttar bort från platsen i Huddik.