Re: Nya superchargers i Sverige
Postat: 22 okt 2022 15:57
Minst 24, ryktet säger 28, stalls vid 421 ICA Maxi, Sisjön/Västra Frölunda strax söder om Göteborg. Klart i mitten av november.
Synd att Oskarshamn togs bort från listan över planerade SuC.Knix skrev:Jag har identifierat följande 11 sträckor på 130 km eller mer på riksvägar/europavägar från Dalarna och söder ut som saknar SuC på vägen:
RV13/RV23/LV117 Ystad-Markaryd 130 km
RV27/RV30/E4 Ronneby-Jönköping 208 km
RV25 Halmstad-Kalmar 238 km
RV26/RV40 Halmstad-Jönköping 170 km
RV40 Jönköping-Västervik 167 km
E22 Kalmar-Edsbruk 165 km
RV23/RV40 Höör-Västervik 324 km
RV44/RV47 Jönköping-Uddevalla 194 km
RV23/RV34/E22 Linköping-Kalmar 227 km
RV26/E45 Kristinehamn-Mora 222 km
RV26/RV50/RV66 Kristinehamn-Borlänge 197 km
Då jag är från Småland har jag föreslagit SuC i Växjö och Vimmerby, vilket skulle minska avståndet mellan SuC på 5 av dessa sträckor.
Ja, Oskarshamn hade varit guld värt. Får ofta stanna där och fylla på, så jag kommer upp till Tindered eller hem.mikebike skrev:Synd att Oskarshamn togs bort från listan över planerade SuC.Knix skrev:Jag har identifierat följande 11 sträckor på 130 km eller mer på riksvägar/europavägar från Dalarna och söder ut som saknar SuC på vägen:
RV13/RV23/LV117 Ystad-Markaryd 130 km
RV27/RV30/E4 Ronneby-Jönköping 208 km
RV25 Halmstad-Kalmar 238 km
RV26/RV40 Halmstad-Jönköping 170 km
RV40 Jönköping-Västervik 167 km
E22 Kalmar-Edsbruk 165 km
RV23/RV40 Höör-Västervik 324 km
RV44/RV47 Jönköping-Uddevalla 194 km
RV23/RV34/E22 Linköping-Kalmar 227 km
RV26/E45 Kristinehamn-Mora 222 km
RV26/RV50/RV66 Kristinehamn-Borlänge 197 km
Då jag är från Småland har jag föreslagit SuC i Växjö och Vimmerby, vilket skulle minska avståndet mellan SuC på 5 av dessa sträckor.
Har också skickat in Växjö (vid Grand Samarkand så det finns något att göra/äta under tiden). Kör då och då Kalmar-Varberg-Kalmar. Idag funkar det ju att stanna i Halmstad, men hade varit trevlig att ha Växjö som alt.Knix skrev:Jag har identifierat följande 11 sträckor på 130 km eller mer på riksvägar/europavägar från Dalarna och söder ut som saknar SuC på vägen:
RV13/RV23/LV117 Ystad-Markaryd 130 km
RV27/RV30/E4 Ronneby-Jönköping 208 km
RV25 Halmstad-Kalmar 238 km
RV26/RV40 Halmstad-Jönköping 170 km
RV40 Jönköping-Västervik 167 km
E22 Kalmar-Edsbruk 165 km
RV23/RV40 Höör-Västervik 324 km
RV44/RV47 Jönköping-Uddevalla 194 km
RV23/RV34/E22 Linköping-Kalmar 227 km
RV26/E45 Kristinehamn-Mora 222 km
RV26/RV50/RV66 Kristinehamn-Borlänge 197 km
Då jag är från Småland har jag föreslagit SuC i Växjö och Vimmerby, vilket skulle minska avståndet mellan SuC på 5 av dessa sträckor.
Edit: RV32 Linköping-Vetlanda är också drygt 130 km utan SuC, men inga större knutpunkter mellan Mjölby och Eksjö, så kanske överflödigt med en SuC i t ex Tranås.
Jag har föreslagit Norremark i Växjö. Sämre utbud än Samarkand men mindre omväg.marcusw skrev:Har också skickat in Växjö (vid Grand Samarkand så det finns något att göra/äta under tiden). Kör då och då Kalmar-Varberg-Kalmar. Idag funkar det ju att stanna i Halmstad, men hade varit trevlig att ha Växjö som alt.Knix skrev:Jag har identifierat följande 11 sträckor på 130 km eller mer på riksvägar/europavägar från Dalarna och söder ut som saknar SuC på vägen:
RV13/RV23/LV117 Ystad-Markaryd 130 km
RV27/RV30/E4 Ronneby-Jönköping 208 km
RV25 Halmstad-Kalmar 238 km
RV26/RV40 Halmstad-Jönköping 170 km
RV40 Jönköping-Västervik 167 km
E22 Kalmar-Edsbruk 165 km
RV23/RV40 Höör-Västervik 324 km
RV44/RV47 Jönköping-Uddevalla 194 km
RV23/RV34/E22 Linköping-Kalmar 227 km
RV26/E45 Kristinehamn-Mora 222 km
RV26/RV50/RV66 Kristinehamn-Borlänge 197 km
Då jag är från Småland har jag föreslagit SuC i Växjö och Vimmerby, vilket skulle minska avståndet mellan SuC på 5 av dessa sträckor.
Edit: RV32 Linköping-Vetlanda är också drygt 130 km utan SuC, men inga större knutpunkter mellan Mjölby och Eksjö, så kanske överflödigt med en SuC i t ex Tranås.
Nej, inte jag heller.bonath skrev:Ur led är tiden.
Jag och två andra Teslor laddade på Eons snabbladdare i Varberg i lördags.
5,25 på Eon, 8,30 på SuC...
Istället för att ladda på SuC Fbg på hemvägen så stödladdade jag på Eons laddare vid Björkäng, 4,50 kr/kW.
Detta trodde jag ALDRIG när jag hämtade ut min Tesla i september 2019.....................
Upplever fortsatt extremt mycket mer trasiga och otillgängliga laddpunkter sedan SuC öppnades upp. Verkar som detta med snabbladdning är lite mer komplicerat än vad tom. Tesla kanske räknat med.mikebike skrev:Förr var det så, men sedan SuC öppnade upp är det nästan alltid minst en laddare som är "otillgänglig". Dessutom var indikeringen om antalet lediga laddare helt fel i våras. Jag hoppas det är bättre nu.Niklas Z skrev:Min erfarenhet är att SuC har varit 100 % tillförlitligt, medan "övriga" varit 99 % tillförlitliga.Elix747 skrev:Bra att det fungerar @jonasl och @niklas Z. Kanske bättre nu än förr, eller så har jag haft ”otur”. Får väl uppdatera gamla konton igen.jonasl skrev:Virta har alltid fungerat klockrent för mig, har kort från OKQ8 som det bara är att blippa både hos dem, Virta och Eon, än så länge problemfritt. Virta har rätt många bra ställen från Dalarna och norrut. Ludvika t.ex!
Eller så har man dragit ner på underhållet. Såg för ett tag sedan ett par trasiga suc i Lödde som stod trasiga ett ett bra tag (osäker på hur läge men kanske en vecka) och den är ju tesla only site.martinot skrev:Upplever fortsatt extremt mycket mer trasiga och otillgängliga laddpunkter sedan SuC öppnades upp. Verkar som detta med snabbladdning är lite mer komplicerat än vad tom. Tesla kanske räknat med.mikebike skrev:Förr var det så, men sedan SuC öppnade upp är det nästan alltid minst en laddare som är "otillgänglig". Dessutom var indikeringen om antalet lediga laddare helt fel i våras. Jag hoppas det är bättre nu.Niklas Z skrev:Min erfarenhet är att SuC har varit 100 % tillförlitligt, medan "övriga" varit 99 % tillförlitliga.Elix747 skrev:Bra att det fungerar @jonasl och @niklas Z. Kanske bättre nu än förr, eller så har jag haft ”otur”. Får väl uppdatera gamla konton igen.jonasl skrev:Virta har alltid fungerat klockrent för mig, har kort från OKQ8 som det bara är att blippa både hos dem, Virta och Eon, än så länge problemfritt. Virta har rätt många bra ställen från Dalarna och norrut. Ludvika t.ex!
Njae, en 5 arbetsdagar (vecka) är väl ändå helt OK tid för att reparera en trasig laddpunkt?chaffis75 skrev:Eller så har man dragit ner på underhållet. Såg för ett tag sedan ett par trasiga suc i Lödde som stod trasiga ett ett bra tag (osäker på hur läge men kanske en vecka) och den är ju tesla only site.
Nu jörföede jag inte med andra utan mer tesla mot tesla.. Och då är min känsla att tiden för att laga en laddare ökat i tid men jag kan absolut ha fel där.martinot skrev:Njae, en 5 arbetsdagar (vecka) är väl ändå helt OK tid för att reparera en trasig laddpunkt?chaffis75 skrev:Eller så har man dragit ner på underhållet. Såg för ett tag sedan ett par trasiga suc i Lödde som stod trasiga ett ett bra tag (osäker på hur läge men kanske en vecka) och den är ju tesla only site.
Tycker det är riktigt snabbt jobbat givet hur dåligt det är hos konkurrenterna!
Har hört om laddpunkter hos Ionity och CK som varit trasiga i över en månad...
Sedan, eftersom det efter öppnandet av SuC kraftigt verkar ha ökat antalet trasiga laddpunkter, så är det väl inte helt otroligt att detta ökat den totala belastningen på serviceteamen hos Tesla?
Det lär ju vara samma serviceteam som servar både öppna SuC och Tesla-only SuC. Klart det tar längre tid i snitt att serva alla laddpunkter, även Tesla-only, om antalet trasiga laddpunkter har ökat krafitgt jämfört med förr i tiden (innan öppnandet).
Visst är det ett ökat slitage när icke Teslor kommer och laddar på SuC.chaffis75 skrev:Nu jörföede jag inte med andra utan mer tesla mot tesla.. Och då är min känsla att tiden för att laga en laddare ökat i tid men jag kan absolut ha fel där.martinot skrev:Njae, en 5 arbetsdagar (vecka) är väl ändå helt OK tid för att reparera en trasig laddpunkt?chaffis75 skrev:Eller så har man dragit ner på underhållet. Såg för ett tag sedan ett par trasiga suc i Lödde som stod trasiga ett ett bra tag (osäker på hur läge men kanske en vecka) och den är ju tesla only site.
Tycker det är riktigt snabbt jobbat givet hur dåligt det är hos konkurrenterna!
Har hört om laddpunkter hos Ionity och CK som varit trasiga i över en månad...
Sedan, eftersom det efter öppnandet av SuC kraftigt verkar ha ökat antalet trasiga laddpunkter, så är det väl inte helt otroligt att detta ökat den totala belastningen på serviceteamen hos Tesla?
Det lär ju vara samma serviceteam som servar både öppna SuC och Tesla-only SuC. Klart det tar längre tid i snitt att serva alla laddpunkter, även Tesla-only, om antalet trasiga laddpunkter har ökat krafitgt jämfört med förr i tiden (innan öppnandet).
Sen får man ju inte glömma att ökat användade av suc såklart sliter mer, men de får ju säkert in bra med pengar på alla nya bilar också.
Poängen är väl att jag tror ju inte de är icke tesla bilar som är problemet utan snarast ett ökat antal bilar som laddar där sliter.
”Välkommen till TCS-forum…..”EnTraktor skrev:"Nya superchargers i Sverige"...
Äntligen! SuC i/nära Göteborg.Yrsir skrev:Minst 24, ryktet säger 28, stalls vid 421 ICA Maxi, Sisjön/Västra Frölunda strax söder om Göteborg. Klart i mitten av november.
Verkar råda förvirring om vilken stadsdel/kommun den hamnar iErik Viking skrev:Äntligen! SuC i/nära Göteborg.Yrsir skrev:Minst 24, ryktet säger 28, stalls vid 421 ICA Maxi, Sisjön/Västra Frölunda strax söder om Göteborg. Klart i mitten av november.
Det är på baksidan av köpcentret "Högsbo 421", Ica Maxi, Media markt, Systembolaget mfl.
Var på plats och pratade med en av dom goa grabbarna från Ytterby Maskintjänst som vunnit uppdraget.
Dom har fått 26 (udda !) plintar (fötter som "laddarna" sitter på). (räknade själv efteråt).
Väldigt liten yta för så många laddplatser.
Dom kommer att plöja ner ca 3 km kabel i marken. oklart hur mycket som är anslutning till energibolaget.
Enligt grabbarna på plats är asfalteringen beställd till början på v49.
Har vi tur öppnar dom andra veckan i December
De monterade upp en massa stalls där ikväll (jag fick det till 28).Theodad skrev:Något nytt om Göteborgsladdaren på 421?
Snyggt, och tack för bilder/rapportering!jcgbg skrev:De monterade upp en massa stalls där ikväll (jag fick det till 28).Theodad skrev:Något nytt om Göteborgsladdaren på 421?
Iaf i Nacka, möjligen om det vore i någon fjällby ute i ödemarken kanske…jonasl skrev:Svårt att tro att de bara bygger fyra stycken.
Nej, det ser inte ut som teslas fundament.Alexander skrev:Kan dessa vara Superchargers? Kunde inte hitta något avslöjande material men det kanske är för tidigt..