Sida 1 av 2

Ljudnivå i kupe - mätresultat

Postat: 01 maj 2019 19:06
av KingRikard
Hej! Är sugen på att byta min Alfa Giulia mot en Model 3. Eftersom det verkar lite joxigt att få till en provkörning skulle jag vilja kolla åtminstone vad M3-ägare får för uppmätt ljudnivå i bilen, främst på motorväg i tex 120 km/h. Har läst en del skräck-stories på nätet och vill ju inte byta bort min tysta Alfa mot något bullrigt även om el lockar alltmer. Jag testade Alfan igår med min iPhone och appen "Buller". Körde 120 km/h på motorvägen och mätte under 1 minut och fick ett genomsnitt på 57,2 dB A. Vore väldigt intressant att se vad ni som kör M3 får vid liknande omständigheter?

:)

Re: Ljudnivå i kupe - mätresultat

Postat: 01 maj 2019 19:15
av Kevork
Mäta med telefonen ger inget bra realistiskt värde.

Du kan få ett indikativt värde om du mäter med samma telefon på samma sträcka under samma förutsättningar.

Men att någon annan skulle mäta skulle ge värden som inte kan jämföras alls.

Re: Ljudnivå i kupe - mätresultat

Postat: 01 maj 2019 19:18
av mati
Det låter väldigt lite med 57dB. När jag mätte i min Model S för ett tag sedan fick jag ett värde runt 70-72dB vid 100km/h. Den bilen var visserligen ganska högljudd men 57dB skulle jag tro är tämligen orealistiskt till och med i min knäpptysta e-tron. Jag använde en Huawei Honor 8 för att mäta. Förmodligen mäter iPhone på ett annat sätt än min telefon. Och båda mäter förmodligen fel.
För att få jämförbara värden måste man nog amvända samma telefon. Annars blir det fel.

Re: Ljudnivå i kupe - mätresultat

Postat: 01 maj 2019 19:18
av Hebbe
Tesla Björn har gjort en del undersökningar

Ljudnivån tycks vara högre i Model 3 än i S och X.

Re: Ljudnivå i kupe - mätresultat

Postat: 01 maj 2019 19:24
av KingRikard
mati skrev:
Det låter väldigt lite med 57dB. När jag mätte i min Model S för ett tag sedan fick jag ett värde runt 70-72dB vid 100km/h. Den bilen var visserligen ganska högljudd men 57dB skulle jag tro är tämligen orealistiskt till och med i min knäpptysta e-tron. Jag använde en Huawei Honor 8 för att mäta. Förmodligen mäter iPhone på ett annat sätt än min telefon. Och båda mäter förmodligen fel.
För att få jämförbara värden måste man nog amvända samma telefon. Annars blir det fel.
Självklart måste man använda samma telefon (iPhone 8) och samma app. Borde väl finnas en och annan M3-ägare med en iPhone... :)

Re: Ljudnivå i kupe - mätresultat

Postat: 01 maj 2019 19:28
av Ric
Decibelvärden är ett lite trubbigt sätt att jämföra. Två ljudkällor kan ha samma värde men störa olika mycket och olika personer stör sig på olika ljud. Så prova själv, helst direkt efter varandra på samma vägavsnitt.

Re: Ljudnivå i kupe - mätresultat

Postat: 01 maj 2019 20:01
av lator
För att en mätning ska ge relevanta data så behöver du ett frekvensspektra. Olika nivåer på olika frekvenser stör olika. Sen är det ändå upp till din personliga åsikt så iväg och provkör. Finns säkert någon trevlig ägare i din närhet. :)

Re: Ljudnivå i kupe - mätresultat

Postat: 01 maj 2019 20:06
av Verdi
KingRikard skrev:
mati skrev:
Det låter väldigt lite med 57dB. När jag mätte i min Model S för ett tag sedan fick jag ett värde runt 70-72dB vid 100km/h. Den bilen var visserligen ganska högljudd men 57dB skulle jag tro är tämligen orealistiskt till och med i min knäpptysta e-tron. Jag använde en Huawei Honor 8 för att mäta. Förmodligen mäter iPhone på ett annat sätt än min telefon. Och båda mäter förmodligen fel.
För att få jämförbara värden måste man nog amvända samma telefon. Annars blir det fel.
Självklart måste man använda samma telefon (iPhone 8) och samma app. Borde väl finnas en och annan M3-ägare med en iPhone... :)
Och exakt samma sträcka under exakt samma förutsättningar. Samma temperatur, vått/torrt, samma vind...

Re: Ljudnivå i kupe - mätresultat

Postat: 01 maj 2019 20:08
av e5m1r
Verdi skrev:
KingRikard skrev:
mati skrev:
Det låter väldigt lite med 57dB. När jag mätte i min Model S för ett tag sedan fick jag ett värde runt 70-72dB vid 100km/h. Den bilen var visserligen ganska högljudd men 57dB skulle jag tro är tämligen orealistiskt till och med i min knäpptysta e-tron. Jag använde en Huawei Honor 8 för att mäta. Förmodligen mäter iPhone på ett annat sätt än min telefon. Och båda mäter förmodligen fel.
För att få jämförbara värden måste man nog amvända samma telefon. Annars blir det fel.
Självklart måste man använda samma telefon (iPhone 8) och samma app. Borde väl finnas en och annan M3-ägare med en iPhone... :)
Och exakt samma sträcka under exakt samma förutsättningar. Samma temperatur, vått/torrt, samma vind...
Glöm inte samma sorts däck :)

Re: Ljudnivå i kupe - mätresultat

Postat: 01 maj 2019 21:26
av KingRikard
Tanken är att få några mätvärden och kanske kunna se något genomsnitt, inte nån exakt vetenskap såklart.

:)

Re: Ljudnivå i kupe - mätresultat

Postat: 01 maj 2019 22:53
av Jeppe_E
KingRikard skrev:
Tanken är att få några mätvärden och kanske kunna se något genomsnitt, inte nån exakt vetenskap såklart.

:)

79,4
76,2
54,1
62,8
68,5
80,4

:lol:

Re: Ljudnivå i kupe - mätresultat

Postat: 02 maj 2019 08:06
av Splfredde
Förutom förutsättningarna som redan tagits upp är mobilens placering och riktning av mikrofon av stor betydelse.
57 db i 120 km/h känns inte realistiskt om man kollar exempel från Teslabjörns video......

Re: Ljudnivå i kupe - mätresultat

Postat: 02 maj 2019 11:39
av kenny
Nu har jag inga siffror till dig men som ganska ny ägare till Model 3 så skulle jag påstå att det är ganska mycket vägljud i kupén på motorväg. Jag personligen störs inte direkt av det, men om du prioriterar en tyst kupé kan det kanske vara problematiskt.

Jag körde dock en Peugeot 206 och en Porsche 911 innan, peugeoten är ju en billig småbil och ganska dåligt isolerad, Porschen (997) också känd för ganska hög nivå av vägljud. Teslan är nog något tystare än Porschen, men hade aldrig möjlighet att jämföra dom direkt. Det som var väldigt intressant med Porschen var att jag upplevde den väldigt sövande att köra, till en nivå att jag blev lite orolig att jag kände mig så sömnig, anledningen gissar jag är hur jag reagerar på nivå och frekvens på vägbruset i just den bilen.

Hur som helst är det ganska mycket en vanesak tycker jag. Jag hade min M3 på service häromdagen och fick låna en MS under tiden, som jag upplevde ganska mycket tystare, men jag åker inte runt och tänker på ljudnivån i min M3 hela tiden liksom. Men ja, jag hade tagit något bättre ljudisolering gladeligen dock.

Re: Ljudnivå i kupe - mätresultat

Postat: 02 maj 2019 12:41
av fredli74
Håller med, låter en hel del på motorväg i en Model 3. Men det är bara höja volymen på stereon, det är ju rätt bra ljud i den med. :P

Re: Ljudnivå i kupe - mätresultat

Postat: 02 maj 2019 13:21
av jonas
En alfa med 57dBa i 120 skulle jag behålla. Har aldrig hört en så tyst bil, bara gratulera.
Vi behöver nog inte ens göra några mätningar på någon annan bil om den är så tyst.

M3 är inte tyst i motorvägsfart. Som jämförelse kan jag säga att en Volvo v60 är tystare än M3 på motorväg.


Skickat från min EVR-TL00 via Tapatalk

Re: Ljudnivå i kupe - mätresultat

Postat: 02 maj 2019 15:13
av KingRikard
OK, intressant. Ska kolla Alfan med en annan telefon och se vad jag får för värden. Men runt knappa 70 dBA bör man kunna räkna med då. Hur är vindbruset i M3an tycker ni? Alfan är väldigt tyst även i motorvägsfart så länge det inte blåser sidvind. Backspeglarna styr luftflödet för att nolla ut så mycket som möjligt runt A-stolparna, men det fungerar sämre vid sidvind, då får man ett visst sus.

:)

Re: Ljudnivå i kupe - mätresultat

Postat: 02 maj 2019 15:39
av jeppe_sthlm
Svårt det där med buller. Samma ljudnivå med olika frekvens kan uppfattas som olika irriterande.

Subjektivt tycker jag dock att Model 3 performance var rätt bullrig

Re: Ljudnivå i kupe - mätresultat

Postat: 02 maj 2019 15:45
av kenny
KingRikard skrev:
OK, intressant. Ska kolla Alfan med en annan telefon och se vad jag får för värden. Men runt knappa 70 dBA bör man kunna räkna med då. Hur är vindbruset i M3an tycker ni? Alfan är väldigt tyst även i motorvägsfart så länge det inte blåser sidvind. Backspeglarna styr luftflödet för att nolla ut så mycket som möjligt runt A-stolparna, men det fungerar sämre vid sidvind, då får man ett visst sus.

:)
det drar en del också, men jag vet inte om jag direkt tycker det är värre än nån annan bil jag kört.

men som en sidonot, själva grejjen att du är sugen på en tesla men tvekar pga ljudet i kupén klingar lite märkligt i mina öron. det är ju inte så att det är sinnessjuka nivåer, så det känns som att antingen vill du ha en tesla eller inte, och vill du så står du ut med ljudnivån. ;) jag har bara liksom lite svårt att förstå det eller vad man ska säga, men vi är ju alla olika såklart.

Re: Ljudnivå i kupe - mätresultat

Postat: 02 maj 2019 16:05
av KingRikard
Vill absolut ha en Tesla men har inte superbråttom ifall den visar sig vara bullrigare än Alfan. Gissar att det kommer div förbättringar hela tiden.
:)

Re: Ljudnivå i kupe - mätresultat

Postat: 02 maj 2019 16:08
av kenny
KingRikard skrev:
Vill absolut ha en Tesla men har inte superbråttom ifall den visar sig vara bullrigare än Alfan. Gissar att det kommer div förbättringar hela tiden.
:)
äh, tänk bara på hur tyst den är när du ger "full gas", garanterat tystare än alfan. ;)

Re: Ljudnivå i kupe - mätresultat

Postat: 02 maj 2019 16:57
av KingRikard
Hehe, absolut! Alfan låter hyggligt mycket på fullgas….haha

PS. Ingen M3-ägare runt Falkenberg som bjussar på en provåkning?

Re: Ljudnivå i kupe - mätresultat

Postat: 02 maj 2019 17:49
av Jeppe_E
KingRikard skrev:
Hej! Är sugen på att byta min Alfa Giulia mot en Model 3. Eftersom det verkar lite joxigt att få till en provkörning skulle jag vilja kolla åtminstone vad M3-ägare får för uppmätt ljudnivå i bilen, främst på motorväg i tex 120 km/h. Har läst en del skräck-stories på nätet och vill ju inte byta bort min tysta Alfa mot något bullrigt även om el lockar alltmer. Jag testade Alfan igår med min iPhone och appen "Buller". Körde 120 km/h på motorvägen och mätte under 1 minut och fick ett genomsnitt på 57,2 dB A. Vore väldigt intressant att se vad ni som kör M3 får vid liknande omständigheter?

:)
Hehe.. jag testade bullerappen

50,5 dB A i min XC60 från 2011 vid 110 km/h. Din Alfa är ju inte speciellt tyst ;)

Re: Ljudnivå i kupe - mätresultat

Postat: 02 maj 2019 18:36
av taliz
Nä Alfa är väl inte direkt kända för att vara tysta.

Re: Ljudnivå i kupe - mätresultat

Postat: 02 maj 2019 19:42
av per
Enligt forskningsrapporter från bl.a. VTI och Arbetsmiljöfonden måste man skilja mellan hörbart ljud och infraljud.

Deras slutledning är:

- "Hög infraljudnivå i fordon är inte bra ur prestations- och vakenhetssynpunkt, om bullernivån (hörbart ljud) samtidigt är låg".
Exempel är en välisolerad tysk lyxbil som upplevs som helt tyst, samtidigt som infraljudnivån är extremt hög. Ohörbart knatter från explosionerna i dieselmotorn blir man inte av med.
Hjärnan upplever det starka infraljudet, men öronen hör inget. Hjärnan får spader.

- "Kombinationen hörbart ljud och infraljud av höga nivåer kan ge prestationsförbättringar. En sådan miljö ska dock inte eftersträvas eftersom erforderliga nivåer resulterar i komfortproblem".
Exempel är min gamla Volvo 745-88 med hög ljudnivå men ändå inte obehaglig att köra eftersom infraljudet som hjärnan upplever matchas av hörbart oljud. Dessutom har den bensinmotor med avsevärt lägre infraljud än en dieselmotor.

Hur gör man i de tyska lyxbilarna för att hjärnan inte ska få spader? Jo, man tillför hörbart ljud. Man har alltid på musiken på högsta volym.

- "Den akustiska fordonsmiljö som bör eftersträvas har låg men samtidigt aktiverande hörbart ljud OCH låg infraljudnivå".
Tesla är inte helt tyst. Men eftersom man slipper infraljud från en dieselmotor så blir den ändå vilsam att köra på långresor.

Se på djuren: Min sons hund som alltid (i snart 10 år) darrar i hans Peugeot med bensinmotor, ligger helt lugn och avslappnad när den åker med i min Tesla.

Re: Ljudnivå i kupe - mätresultat

Postat: 02 maj 2019 19:46
av kenny
Väldigt intressant, det förklarar nog varför jag då kände att jag hade svårt att koncentrera mig och ens hålla mig riktigt vaken i min fd Porsche.