Sida 1 av 1
1000 mil i Model 3
Postat: 03 maj 2019 14:16
av themax
Första 1000 milen avklarade. Får nog fundera på om jag behöver ringa försäkringsbolaget och höja gränsen redan efter knappt två månader med bilen....
Re: 1000 mil i Model 3
Postat: 03 maj 2019 14:22
av Daniel_S
Bra jobbat!
Motsvarar den dina förväntningar?
Bästa/sämsta?
Re: 1000 mil i Model 3
Postat: 03 maj 2019 15:32
av Jeppe_E
182 Wh/km är ju inte fy skam.
Re: 1000 mil i Model 3
Postat: 03 maj 2019 17:44
av Pontus
Min förbrukning är lägre...
Re: 1000 mil i Model 3
Postat: 03 maj 2019 17:51
av Jeppe_E
Pontus skrev:Min förbrukning är lägre...
20190503_114319.jpg
Jo, men du har väl en LR RWD?

Re: 1000 mil i Model 3
Postat: 03 maj 2019 18:07
av Pontus
Jeppe_E skrev:Pontus skrev:Min förbrukning är lägre...
20190503_114319.jpg
Jo, men du har väl en LR RWD?

Jo, så det borde vara högre förbrukning i min?
Re: 1000 mil i Model 3
Postat: 03 maj 2019 18:45
av Jeppe_E
Pontus skrev:Jeppe_E skrev:Pontus skrev:Min förbrukning är lägre...
20190503_114319.jpg
Jo, men du har väl en LR RWD?

Jo, så det borde vara högre förbrukning i min?
Nej? RWD är ju effektivare än AWD. Samma batteri, men längre räckvidd med RWD.
Re: 1000 mil i Model 3
Postat: 03 maj 2019 19:05
av Bjelke
Bra jobbat Mats!

Det blir ju lätt liiiite mer mil i en Tesla

Re: 1000 mil i Model 3
Postat: 03 maj 2019 19:53
av Bankiren
Vad har du för ”körbeteende” för att uppnå den snittförbrukningen? Jag försöker bilda mig en uppfattning om vad man kan vänta sig ungefär.

Re: 1000 mil i Model 3
Postat: 04 maj 2019 06:55
av themax
Daniel_S skrev:Bra jobbat!
Motsvarar den dina förväntningar?
Bästa/sämsta?
Absolut. Bäst är drivlinan och laddnätverket. Har inte varit några som helst problem att ställa om från diesel till el.
Sämst är väl att Tesla ännu inte fixat min leveransskada. Inget som syns, men det är lite surt. Sen vet jag att jag kommer sakna dragkrok, men de gångerna har jag blivit lovad bilbyte med min bror. Han är nog mer nöjd över det erbjudandet än jag.
Re: 1000 mil i Model 3
Postat: 04 maj 2019 06:56
av themax
Bankiren skrev:Vad har du för ”körbeteende” för att uppnå den snittförbrukningen? Jag försöker bilda mig en uppfattning om vad man kan vänta sig ungefär.

Autopilot så mycket det bara går, och sällan över hastighetsgränserna. Gillar ekokörning men har inte börjat tillämpa det till 100% ännu. Fortfarande för kul att klippa till i rödljusen ...
Re: 1000 mil i Model 3
Postat: 04 maj 2019 06:58
av themax
Pontus skrev:Min förbrukning är lägre...
20190503_114319.jpg
I TeslaFi (som jag inte hade så många dagar när jag hade vinterdäck) rapporteras 165. Vi får väl se på helåret vad det blir!
Re: 1000 mil i Model 3
Postat: 04 maj 2019 07:46
av themax
Bjelke skrev:Bra jobbat Mats!

Det blir ju lätt liiiite mer mil i en Tesla

Jo ...
Re: 1000 mil i Model 3
Postat: 04 maj 2019 15:20
av JonasF1
Första MWh förbrukade efter exakt 2 mån.

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Re: 1000 mil i Model 3
Postat: 04 maj 2019 16:49
av Bjelke
themax skrev:Bjelke skrev:Bra jobbat Mats!

Det blir ju lätt liiiite mer mil i en Tesla

Jo ...
Hur många gånger har ni varit upp till stugan då?

En tjej som bor granne till er där har gymnasie-praktik
på mitt jobb förresten

Re: 1000 mil i Model 3
Postat: 04 maj 2019 16:54
av Pontus
Av n[gon anledning har det en tendens att dra mer i b;rjan ocks[

Re: 1000 mil i Model 3
Postat: 04 maj 2019 17:05
av ippii
Jag har snittat 202 Wh/km på 600 mil. Men det är full fart som gäller så fort det går.

Re: 1000 mil i Model 3
Postat: 04 maj 2019 20:55
av themax
Bjelke skrev:themax skrev:Bjelke skrev:Bra jobbat Mats!

Det blir ju lätt liiiite mer mil i en Tesla

Jo ...
Hur många gånger har ni varit upp till stugan då?

En tjej som bor granne till er där har gymnasie-praktik
på mitt jobb förresten

Bara två gånger. Resan till Tyskland blev ju 422 mil bara den. Kul med kopplingar. Hälsa henne!
Re: 1000 mil i Model 3
Postat: 04 maj 2019 20:59
av Legato
ippii skrev:Jag har snittat 202 Wh/km på 600 mil. Men det är full fart som gäller så fort det går.

228 Wh/km på 300 mil so far. Lite mer än min S drar tom... Aktiv körning, men även törstiga fälgar verkar det som

Re: 1000 mil i Model 3
Postat: 09 maj 2019 11:36
av NiklasTesla
Typ 800mil körda på en månad och ca 1,95kwh/mil i förbrukning. En hel del autobahn samt motorväg i högre hastighet men även lekt lite eco-driving och en del stadskörning.
Re: 1000 mil i Model 3
Postat: 09 maj 2019 12:49
av pefreli
Intressanta siffror. Verkar vara normalt att ligga runt 2kWh/mil.
Med ett batteri på 75kWh kommer man då alltså 35-40 mil på ”riktigt”.
Det är ju runt 20 mil kortare än wltp.
Men vid långresa borde väl siffrorna se betydligt bättre ut? Någon som har siffror på långresor i typ 120 km/h?
Re: 1000 mil i Model 3
Postat: 09 maj 2019 13:12
av zyax
pefreli skrev:Intressanta siffror. Verkar vara normalt att ligga runt 2kWh/mil.
Med ett batteri på 75kWh kommer man då alltså 35-40 mil på ”riktigt”.
Det är ju runt 20 mil kortare än wltp.
Men vid långresa borde väl siffrorna se betydligt bättre ut? Någon som har siffror på långresor i typ 120 km/h?
Snarare 40-45 mil på riktigt. Om du tror att Autobahn i 180 knyck är vad snittet är "på riktigt" så får du nog tänka om. I ABRP så har det riktiga snittet blivit 160Wh/km i 110km/h, och då har han lagt på en marginal där på ganska många procent i vanligt väder.
När den första lektiden är över kommer man inte ha 200Wh/km utan någonstans under det beroende på var du kör, hur tung högerfot du har etc...
Så till din fråga. Jag skulle tippa på det ABRP säger för 110km/h är snittet för 120km/h utan marginalen. Alltså 160Wh/km i bra väder. I kallt väder, regn, motvind uppför så stiger den siffran.
Re: 1000 mil i Model 3
Postat: 09 maj 2019 14:20
av pefreli
zyax skrev:pefreli skrev:Intressanta siffror. Verkar vara normalt att ligga runt 2kWh/mil.
Med ett batteri på 75kWh kommer man då alltså 35-40 mil på ”riktigt”.
Det är ju runt 20 mil kortare än wltp.
Men vid långresa borde väl siffrorna se betydligt bättre ut? Någon som har siffror på långresor i typ 120 km/h?
Snarare 40-45 mil på riktigt. Om du tror att Autobahn i 180 knyck är vad snittet är "på riktigt" så får du nog tänka om. I ABRP så har det riktiga snittet blivit 160Wh/km i 110km/h, och då har han lagt på en marginal där på ganska många procent i vanligt väder.
När den första lektiden är över kommer man inte ha 200Wh/km utan någonstans under det beroende på var du kör, hur tung högerfot du har etc...
Så till din fråga. Jag skulle tippa på det ABRP säger för 110km/h är snittet för 120km/h utan marginalen. Alltså 160Wh/km i bra väder. I kallt väder, regn, motvind uppför så stiger den siffran.
Låter bra. Får gå in och kika på ABRP.
För min egen del kommer nog lektiden vara under en lång period. Så har det iaf varit med tidigare bilar och Teslan kommer säkert inte vara ett undantag.
Men bra att veta att det går att köra snålt i motorvägshastighet under långkörningar. Det är ju då man vill ha räckvidden.

Re: 1000 mil i Model 3
Postat: 10 maj 2019 14:35
av bullen
Snittet på all körning diffar en del mot vad du får vid en enstaka långtur. Uppvärmning drar tex rejält mycket per km vid många korta turer