Sida 1 av 1

Med Teslan i England

Postat: 23 maj 2015 23:17
av root
Jag kan rapportera att det fungerar utmärkt att ta sig till England med Model S. Jag var där förra veckan, passade på att hämta upp dottern genom att köra via England för att komma till Berlin(!) Alltså jag har kört mer är 1500 mil på sex veckor med min bil. Känner att jag börjar växa ihop med maskinen. Precis som att något sorts beroende börjar rota sig..

Nåväl, England. Det funkar köra där, naturligtvis, men det är vissa saker att tänka på, förutom att alla kör på andra sidan då.

*) Bilen är dubbelt så stor som de bilar som vägar, parkeringsplatser, rondeller, kantstenar en gång i tiden konstruerades för, dvs på Wilhelm Erövrarens tid. (Eller det var kanske när romarna var där och härjade, lie mer troligt kanske) Det är ett ständigt backade och knixande när bilen skall manövreras.

Kolla här på tåget under Engelska kanalen. Ca. 3 cm på varje sida mellan bakhjulen och kanten.
3cm.jpg
*) Superchargers står ofta inne i garaget på ett köptempel. Ännu mer knixande och ibland svårt att hitta.

Jag var också i Suffolk, där finns inga Superchargers alls. En chockad Nissan dealer lånade snällt ut sin Chademoanslutning med orden "nobody has ever asked for it". Och "Is that really a Tesla? Mighty good looking, if you ask me". Och slutligen "Pay for the charge? Certainly not Sir, this one is on the house!".

Re: Med Teslan i England

Postat: 24 maj 2015 23:19
av Martinen
Good to know.

Tack för rapporten.
Vi ska dit i sommar.

Re: Med Teslan i England

Postat: 25 maj 2015 16:30
av HelectriC
Funkar den vanliga UMC:en utan problem i UK? Självklart med adapter för tre hål i väggen, men för övrigt?

Re: Med Teslan i England

Postat: 25 maj 2015 18:43
av root
Jag behövde aldrig använda någon sådan. Jag skruvade däremot ihop en engelsk kontakt med sladd till en blå Schuko, men jag behövde den inte.

Jag tog det lugnt när jag körde utanför SU-land och då går bilen 40-45 mil utan vidare. Det gör verkligen mycket när temperaturen stiger, räckvidden ökar dramatiskt. Helt plötsligt blir "projected range" större än "expected range", den i displayen ovanför ratten. En annan sak som verkar öka räckvidden är att inte använda farthållaren.

Re: Med Teslan i England

Postat: 25 maj 2015 18:54
av LarsL
Ja, farthållare drar mer än en "skicklig" förare. Farthållaren kan inte förutse uppförsbacken efter nerförsbacken utan bromsar först för att sedan behöva gasa. Samma sak med fossilbilar också.

Re: Med Teslan i England

Postat: 26 maj 2015 08:31
av JFAH
LarsL skrev:
Ja, farthållare drar mer än en "skicklig" förare. Farthållaren kan inte förutse uppförsbacken efter nerförsbacken utan bromsar först för att sedan behöva gasa. Samma sak med fossilbilar också.
Volvo och scania har utvecklat en 'smart' farthållare, för lastbilar, som arbetar tillsammans med växellådan och gps för att göra just det. Eftersom bilen då vet höjddifferenser kan den planera en optimal farthållning över hela distansen. Borde funka för tesla också.

Re: Med Teslan i England

Postat: 26 maj 2015 08:36
av HelectriC
JFAH skrev:
LarsL skrev:
Ja, farthållare drar mer än en "skicklig" förare. Farthållaren kan inte förutse uppförsbacken efter nerförsbacken utan bromsar först för att sedan behöva gasa. Samma sak med fossilbilar också.
Volvo och scania har utvecklat en 'smart' farthållare, för lastbilar, som arbetar tillsammans med växellådan och gps för att göra just det. Eftersom bilen då vet höjddifferenser kan den planera en optimal farthållning över hela distansen. Borde funka för tesla också.
har inte BMW i3 detta? det ær i alla fall en eller annan tysk bil som har det inbyggt i GPS:en

Re: Med Teslan i England

Postat: 26 maj 2015 09:01
av Teslaspolen
Fick mig att tänka på

Kul med Nissan snubben där :)

Re: Med Teslan i England

Postat: 26 maj 2015 09:38
av matbl
LarsL skrev:
Ja, farthållare drar mer än en "skicklig" förare. Farthållaren kan inte förutse uppförsbacken efter nerförsbacken utan bromsar först för att sedan behöva gasa. Samma sak med fossilbilar också.
Fast på en elbil blir det ju lite annorlunda då man kan stoppa tillbaka energi i batteriet när man bromsar. Svårt att göra på en förbränningsmotor...

Re: Med Teslan i England

Postat: 26 maj 2015 10:55
av Teslaspolen
matbl skrev:
LarsL skrev:
Ja, farthållare drar mer än en "skicklig" förare. Farthållaren kan inte förutse uppförsbacken efter nerförsbacken utan bromsar först för att sedan behöva gasa. Samma sak med fossilbilar också.
Fast på en elbil blir det ju lite annorlunda då man kan stoppa tillbaka energi i batteriet när man bromsar. Svårt att göra på en förbränningsmotor...
Sant, men det är fortfarande slöseri då regenereringen aldrig kan ge 100% tillbaka.