Sida 1 av 1

Teslafot

Postat: 25 maj 2015 22:10
av kanylbullen
Eller elbilsfot kanske det borde heta.

Jag har senaste veckan upplevt en inflammation i en muskel i högerfoten kombinerat med att jag vaknat vid tre olika tillfällen mitt i natten med så kraftig kramp i höger vad att jag flugit upp ur sängen.

Jag har varit teslaägare i en månad och kört ungefär 500 mil.

Till saken hör förstås att jag är helt otränad, men helt klart är att man använder musklerna i höger ben på ett annorlunda sätt jämfört med ICE bilar.

Jag har nu kört Ipren några dagar och det har nästan gått över och antagligen har jag snart tränat upp höger ben så pass att det inte är en issue. Ungefär som vänster arm efter att ha varit föräldraledig med en bebis några månader.

Re: Teslafot

Postat: 25 maj 2015 22:44
av LarsL
Är det för att du måste balansera den mellan pådrag och regenerering? Det har varit uppe förut och jag gillar idéen med att kunna justera nivån på regenten med knappar eller paddlar på ratten som B-klass har.

Re: Teslafot

Postat: 25 maj 2015 23:21
av Franz
TACC rekommenderas. Den fixar även kökörning bra om än att man ibland får trycka lite på gasen för att aktivera den igen ifall bilen stått stilla en liten stund i kön.

Re: Teslafot

Postat: 26 maj 2015 07:36
av kanylbullen
LarsL skrev:
Är det för att du måste balansera den mellan pådrag och regenerering? Det har varit uppe förut och jag gillar idéen med att kunna justera nivån på regenten med knappar eller paddlar på ratten som B-klass har.
Precis, det är ju för att man inte ska tappa för mycket fart som man hela tiden har en lätt statiskt belastning mot pedalen.

Re: Teslafot

Postat: 26 maj 2015 07:39
av kanylbullen
Franz skrev:
TACC rekommenderas. Den fixar även kökörning bra om än att man ibland får trycka lite på gasen för att aktivera den igen ifall bilen stått stilla en liten stund i kön.
Jag använder TACC:en hela tiden tycker jag. Så fort jag hamnar bakom en annan bil aktiverar jag den, samt på motorväg. Dock är ungefär hälften av min pendlingsväg kurvig landsväg med mycket omkörning och då använder jag pedalen...

Re: Teslafot

Postat: 26 maj 2015 08:30
av HelectriC
Tesla kommer med en egen maskin utvecklad tillsammans med en erkænd gymutrustningstillverkare. Den blir anpassad før Teslaførares specifika belastning på ovan næmnt muskelparti och varje ny køpare kommer att få ett "træningskort" på valfritt service center ca 5 veckor innan leverans. Det rekommenderas att man besøker SC 2 gånger per vecka 5 veckor innan leverans før att undvika muskelskador. Man behøver inte træningsklæder eller annat signifikant før ett gymbesøk. Allt hanteras med finess och man kan både surfa på nætet eller se på TV samtidigt som man trænar. Ett "pass" ska ta mellan 10-15 minuter beroende på hur væltrænad man ær innan man påbørjar Teslatræningen.
Flera nya ægare i USA har stæmt Tesla (dock utan framgång) och Tesla har dærfør valt att ta tag i detta aningen ovanliga problem. Maskinen kommer æven att kunna bestællas till hemmet i matchande kulør som bilen.

Re: Teslafot

Postat: 26 maj 2015 09:35
av danni
LarsL skrev:
Är det för att du måste balansera den mellan pådrag och regenerering? Det har varit uppe förut och jag gillar idéen med att kunna justera nivån på regenten med knappar eller paddlar på ratten som B-klass har.
Jag har såna paddlar för att ställa regen på min och jag använder dem aldrig till något annat än att ställa den i maxläge. Trots sex olika lägen blir det aldrig riktigt rätt ändå - det är både mer exakt och lättare att ställa mängden regen med gaspedalen.

Re: Teslafot

Postat: 26 maj 2015 13:27
av Sofie
danni skrev:
LarsL skrev:
Är det för att du måste balansera den mellan pådrag och regenerering? Det har varit uppe förut och jag gillar idéen med att kunna justera nivån på regenten med knappar eller paddlar på ratten som B-klass har.
Jag har såna paddlar för att ställa regen på min och jag använder dem aldrig till något annat än att ställa den i maxläge. Trots sex olika lägen blir det aldrig riktigt rätt ändå - det är både mer exakt och lättare att ställa mängden regen med gaspedalen.
Precis så är det! Att reglera med foten är överlägset bäst.

Re: Teslafot

Postat: 26 maj 2015 13:48
av ironjack
HelectriC skrev:
Tesla kommer med en egen maskin utvecklad tillsammans med en erkænd gymutrustningstillverkare. Den blir anpassad før Teslaførares specifika belastning på ovan næmnt muskelparti och varje ny køpare kommer att få ett "træningskort" på valfritt service center ca 5 veckor innan leverans. Det rekommenderas att man besøker SC 2 gånger per vecka 5 veckor innan leverans før att undvika muskelskador. Man behøver inte træningsklæder eller annat signifikant før ett gymbesøk. Allt hanteras med finess och man kan både surfa på nætet eller se på TV samtidigt som man trænar. Ett "pass" ska ta mellan 10-15 minuter beroende på hur væltrænad man ær innan man påbørjar Teslatræningen.
Flera nya ægare i USA har stæmt Tesla (dock utan framgång) och Tesla har dærfør valt att ta tag i detta aningen ovanliga problem. Maskinen kommer æven att kunna bestællas till hemmet i matchande kulør som bilen.
+1 :D - seriöst :? , platsar ju som aprilskämt...

Re: Teslafot

Postat: 26 maj 2015 17:46
av Stefan T
kanylbullen skrev:
Eller elbilsfot kanske det borde heta.

Jag har senaste veckan upplevt en inflammation i en muskel i högerfoten kombinerat med att jag vaknat vid tre olika tillfällen mitt i natten med så kraftig kramp i höger vad att jag flugit upp ur sängen.

Jag har varit teslaägare i en månad och kört ungefär 500 mil.

Till saken hör förstås att jag är helt otränad, men helt klart är att man använder musklerna i höger ben på ett annorlunda sätt jämfört med ICE bilar.

Jag har nu kört Ipren några dagar och det har nästan gått över och antagligen har jag snart tränat upp höger ben så pass att det inte är en issue. Ungefär som vänster arm efter att ha varit föräldraledig med en bebis några månader.
du ge mig bilen så kan du få en Peugeot av mej istället som jag har över

Re: Teslafot

Postat: 26 maj 2015 19:17
av LarsL
danni skrev:
LarsL skrev:
Är det för att du måste balansera den mellan pådrag och regenerering? Det har varit uppe förut och jag gillar idéen med att kunna justera nivån på regenten med knappar eller paddlar på ratten som B-klass har.
Jag har såna paddlar för att ställa regen på min och jag använder dem aldrig till något annat än att ställa den i maxläge. Trots sex olika lägen blir det aldrig riktigt rätt ändå - det är både mer exakt och lättare att ställa mängden regen med gaspedalen.
Det bästa hade förmodligen varit att tillföra energi med en pedal och regenerera med den andra. Då hade man kunnat släppa bägge pedalerna när man vill frirulla.

Re: Teslafot

Postat: 26 maj 2015 19:19
av kanylbullen
Stefan T skrev:
kanylbullen skrev:
Eller elbilsfot kanske det borde heta.

Jag har senaste veckan upplevt en inflammation i en muskel i högerfoten kombinerat med att jag vaknat vid tre olika tillfällen mitt i natten med så kraftig kramp i höger vad att jag flugit upp ur sängen.

Jag har varit teslaägare i en månad och kört ungefär 500 mil.

Till saken hör förstås att jag är helt otränad, men helt klart är att man använder musklerna i höger ben på ett annorlunda sätt jämfört med ICE bilar.

Jag har nu kört Ipren några dagar och det har nästan gått över och antagligen har jag snart tränat upp höger ben så pass att det inte är en issue. Ungefär som vänster arm efter att ha varit föräldraledig med en bebis några månader.
du ge mig bilen så kan du få en Peugeot av mej istället som jag har över
Tack för erbjudandet!