Hjälp med reseplanering
Postat: 09 maj 2019 11:30
Har inte elbil än och det som hindrar mig är den stående punkten räckviddsångest som jag mycket väl inte vet finns på riktigt, jag behöver lite hjälp med att övertala mig själv om det bara. Sedan en tid tillbaka har jag roat mig med att i efterhand mata in alla längre resor jag gör i ABRP för att se hur jag hade fått "agera" om det varit en elbil jag gjort resan med. Ibland är det ingen skillnad alls och ibland blir det några föreslagna laddstopp och ibland blir utfallet "undrar hur det hade gått egentligen".
Nu har jag en för mig ganska typisk resa framför mig som jag sedvanligt planerar väldigt enkelt med google maps och uppskattade tider. Jag har även planerat den i ABRP och blev då den här gången att känna lite "oro" istället för "hade inte vetat om att jag gjort det i en elbil". Hjälp mig (och andra att inse) att det är inte är ett dugg besvärligt att resa med elbil genom att kort beskriva hur ni hade planerat följande resa.
Resan är från Borlänge till Huskvarna över en helg. "Kraven" är att jag ska vara i Huskvarna absolute senast 13:45 på en fredag. Under fredag-söndag har jag ett fullt schema på en plats i centrala Huskvarna, jag bor på hotell i Huskvarna utan möjlighet till att laddning via hotellet (vad jag ved). Det kan hända att bilen blir stående parkerad på en och samma plats i Huskvarna till jag åker hem och det kan hända att jag åker några kortare sträckor i Huskvarna, det är någon jag inte vet i förväg utan snarare visar sig vad jag behöver när jag väl är där. Jag kan tidigast åka från Huskvarna söndag 11:15 och jag måste vara tillbaka i Borlänge senast 18:00. I Borlänge blir det ett kort stopp för att genast ta mig vidare till nästa "aktivitet" som kräver ca 4 mils körning.
Hjälp mig att förstå att en resa av sådan här typ på riktigt inte kräver så mycket mer planering än med ICE-bil. Ni med 1000-tals elbilsmilserfarenhet, hur skulle ni planera och lägga upp en sådan här resa?
Som jämförelse så är min resplan för denna just nu (med ICE-bil): Se till att ha full tank i bilen torsdag kväll, åka från Borlänge 8:00, hålla koll på hur lång faktiska restiden är och se till så jag åker från Huskvarna så jag har "faktisk restid + minst 45 min" till 18:00. Skulle jag känna minsta oro över drivmedel skulle jag troligen tanka i Örebro på vägen hem.
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... ec96e5fbdd
Nu har jag en för mig ganska typisk resa framför mig som jag sedvanligt planerar väldigt enkelt med google maps och uppskattade tider. Jag har även planerat den i ABRP och blev då den här gången att känna lite "oro" istället för "hade inte vetat om att jag gjort det i en elbil". Hjälp mig (och andra att inse) att det är inte är ett dugg besvärligt att resa med elbil genom att kort beskriva hur ni hade planerat följande resa.
Resan är från Borlänge till Huskvarna över en helg. "Kraven" är att jag ska vara i Huskvarna absolute senast 13:45 på en fredag. Under fredag-söndag har jag ett fullt schema på en plats i centrala Huskvarna, jag bor på hotell i Huskvarna utan möjlighet till att laddning via hotellet (vad jag ved). Det kan hända att bilen blir stående parkerad på en och samma plats i Huskvarna till jag åker hem och det kan hända att jag åker några kortare sträckor i Huskvarna, det är någon jag inte vet i förväg utan snarare visar sig vad jag behöver när jag väl är där. Jag kan tidigast åka från Huskvarna söndag 11:15 och jag måste vara tillbaka i Borlänge senast 18:00. I Borlänge blir det ett kort stopp för att genast ta mig vidare till nästa "aktivitet" som kräver ca 4 mils körning.
Hjälp mig att förstå att en resa av sådan här typ på riktigt inte kräver så mycket mer planering än med ICE-bil. Ni med 1000-tals elbilsmilserfarenhet, hur skulle ni planera och lägga upp en sådan här resa?
Som jämförelse så är min resplan för denna just nu (med ICE-bil): Se till att ha full tank i bilen torsdag kväll, åka från Borlänge 8:00, hålla koll på hur lång faktiska restiden är och se till så jag åker från Huskvarna så jag har "faktisk restid + minst 45 min" till 18:00. Skulle jag känna minsta oro över drivmedel skulle jag troligen tanka i Örebro på vägen hem.
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... ec96e5fbdd