Väntrum Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Gadiel
Inlägg: 257
Blev medlem: 10 feb 2022 13:21

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Gadiel »

DangerDude skrev: 11 jan 2023 21:16
Fösta inlägget här. Efter mycket läsning här har jag äntligen nått att berätta. Fick mejl om tillgänglig slutfaktura igår. Äntligen händer det nått.

Här är min tesla resa.

Beställde i augusti en Vit/svart M3 LR utan drag (var inte tillgängligt vid tillfället) med 18" hjul + dubbade vinterdäck. Estimerad leverans apr-jun 23 Trosta park. Beställningsnr RN11775…

Ångrade lite att jag inte beställt 19” så jag ringde o ändrade några dagar senare. Då blev estimerad lev. ändrad till Jan-mar. Nice.

Datumen ändrades efter några veckor igen o hamnade då i Dec. Intervallet blev stadigt mindre o mindre o i slutet av september såg det fint ut med leverans i 20-29 nov.

Sen så blev det som för många andra att datumen försvann. Inte et knyst från tesla. November kom och gick. Fick ett sms i dec som informerade om att de tagit bort datumen :lol:

Nu, nästan 6 månader senare kom fakturan med VIN o allt det där. Räknar inte med att få just den bilen ändå och tror inte det blir nån leverans i januari, kanske februari. Men det är ju härligt att det händer nått.

Har funderat en del på det där med bonus, beställde ju före november men nu är nybilspriserna uppdaterade etc… Ja vi får väl se.

Men nått som jag inte räknat med som var en härlig surprise, på fakturan finns en post ”price adjustment” som med momsen blir en rabatt på 32700. Det är ju lite plåster på såren eftersom man antagligen blir helt bonuslös.
Men grattis till att börja med då får man väl säga.
Spännande med den där prisändringen, hur kan det komma sig undrar man?
Användarvisningsbild
IanM
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 11 jan 2023 21:31

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av IanM »

Beställde standard M3 i Juni, billigaste alternativet plus vinterdäck (det jag fick in som tjänstebil med summan vi har).
Fick då uppskattat leveransdatum April-Juni.
Tesla ringde igår och sa att den kommer slutet av Januari/början februari. Så verkar ju komma in lite M3 snart.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av SwedishAdvocate »

DangerDude skrev: 11 jan 2023 21:16
...] Beställde i augusti en Vit/svart M3 LR utan drag (var inte tillgängligt vid tillfället) [...
Drag var tillgängligt för beställning till LR och den bakhjulsdrivna grundmodellen. Det var bara det att det låg 'off menu' som Tesla kallade det. Och således var det tyvärr inte alla som kände till att det gick att beställa. För att addera det till beställningen behövde man ha kontakt med en av Teslas säljare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Snabbkaff3
Inlägg: 42
Blev medlem: 12 nov 2022 11:02

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Snabbkaff3 »

DangerDude skrev: 11 jan 2023 21:16
Fösta inlägget här. Efter mycket läsning här har jag äntligen nått att berätta. Fick mejl om tillgänglig slutfaktura igår. Äntligen händer det nått.

Här är min tesla resa.

Beställde i augusti en Vit/svart M3 LR utan drag (var inte tillgängligt vid tillfället) med 18" hjul + dubbade vinterdäck. Estimerad leverans apr-jun 23 Trosta park. Beställningsnr RN11775…

Ångrade lite att jag inte beställt 19” så jag ringde o ändrade några dagar senare. Då blev estimerad lev. ändrad till Jan-mar. Nice.

Datumen ändrades efter några veckor igen o hamnade då i Dec. Intervallet blev stadigt mindre o mindre o i slutet av september såg det fint ut med leverans i 20-29 nov.

Sen så blev det som för många andra att datumen försvann. Inte et knyst från tesla. November kom och gick. Fick ett sms i dec som informerade om att de tagit bort datumen :lol:

Nu, nästan 6 månader senare kom fakturan med VIN o allt det där. Räknar inte med att få just den bilen ändå och tror inte det blir nån leverans i januari, kanske februari. Men det är ju härligt att det händer nått.

Har funderat en del på det där med bonus, beställde ju före november men nu är nybilspriserna uppdaterade etc… Ja vi får väl se.

Men nått som jag inte räknat med som var en härlig surprise, på fakturan finns en post ”price adjustment” som med momsen blir en rabatt på 32700. Det är ju lite plåster på såren eftersom man antagligen blir helt bonuslös.
Vi har alltså gjort exakt samma beställning men jag beställde 18 tums hjul och jag har inte fått
Någon slutfaktura, vin eller sms från tesla 😅🤦‍♂️
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av SwedishAdvocate »

Kunden71 skrev: 11 jan 2023 15:40
Gadiel skrev: 11 jan 2023 15:12
Extremt tyst i denna tråd i år. Är det ingen som har beställt?
Och om ni har. Har ni fått Vin och Edd?
Jag avbokade nyss min M3LR som jag beställde 12 mars men inte hört ett ljud om leverans. De bad om ursäkt att det tagit så lång tid och sa att de knappt får några M3LR med drag levererade. Trist men hoppas det vänder snart så ni får era bilar iaf.
En spekulation kanske kan vara att det varit komponentbrist gällande dragkrok till M3 samt fälgar eller kåpor till 18-tumshjulen. Eventuellt i kombo med otur gällande batchning.

Men om produktionen i Shanghai inte längre går på max så kan man ju tycka att de borde anstränga sig för att lösa en sån grej och se till att få hit alla bilar som är beställda...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
DangerDude
Inlägg: 8
Blev medlem: 11 jan 2023 19:33

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av DangerDude »

Snabbkaff3 skrev: 12 jan 2023 06:58
DangerDude skrev: 11 jan 2023 21:16
Fösta inlägget här. Efter mycket läsning här har jag äntligen nått att berätta. Fick mejl om tillgänglig slutfaktura igår. Äntligen händer det nått….
Vi har alltså gjort exakt samma beställning men jag beställde 18 tums hjul och jag har inte fått
Någon slutfaktura, vin eller sms från tesla 😅🤦‍♂️
Tror helt klart att det beror på dragkroken. Det fanns ju inte ens som alternativ när jag beställde. Men det kom tillbaka någon månad eller två senare senare. Men jag klarar mig utan så jag höll fast.

Samma är väl med hjulen. När jag beställde i aug så visades en 3 månader senare leveransfönster om man konfade 18”.

Vilket fall som helst så skulle man ju uppskatta att få reda på sådana förseningar. Typ, alla dragkrokar har tagit slut, vill du vänta 8 månader extra eller går det bra utan?

Jag hade lätt skippat 19” hjulen tex, om det kapat några månaders väntan.

Förresten så kan jag nu se (dagen efter) att de mottagit betalning och jag har fått ett leveransfönster första halvan av feb. Syns till och med i appen :)
Adoo_
Inlägg: 13
Blev medlem: 22 nov 2022 13:25

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Adoo_ »

Har era priser blivit justerade enligt senaste justeringen? Väldigt stor skillnad...
Tesla Model 3, Vit, 19", 2023.
DangerDude
Inlägg: 8
Blev medlem: 11 jan 2023 19:33

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av DangerDude »

Och där kom det. Prissänkningen på M3LR med nästan 100 papp. Nu känns min "prisjustering" med 32 papp inte lika generös längre. Och nu när nybilsprislistan säger 707 tusen för en M3LR så är det väl föga troligt att man ens får den där 50 tusen bonusen. :roll:
Gadiel
Inlägg: 257
Blev medlem: 10 feb 2022 13:21

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Gadiel »

Adoo_ skrev: 13 jan 2023 08:42
Har era priser blivit justerade enligt senaste justeringen? Väldigt stor skillnad...
Inte justerat vad jag kan se. Men jag förutsätter att Tesla fixar detta. Annars avbeställer jag och beställer om bilen.
Gadiel
Inlägg: 257
Blev medlem: 10 feb 2022 13:21

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Gadiel »

DangerDude skrev: 13 jan 2023 08:48
Och där kom det. Prissänkningen på M3LR med nästan 100 papp. Nu känns min "prisjustering" med 32 papp inte lika generös längre. Och nu när nybilsprislistan säger 707 tusen för en M3LR så är det väl föga troligt att man ens får den där 50 tusen bonusen. :roll:
Prissänkningen var väntad. Man såg det komma redan i december, men jag trodde att sänkningen inte skulle ske förrän i Q2.
Användarvisningsbild
ville9
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 01 jun 2019 09:25

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av ville9 »

Har en beställning på model 3.
Beställning gjord innan brytpunkten så om jag hämtar ut den så får jag miljöbonusen.
Tror ni det är möjligt att justera beställningen till en model y och ändå ha kvar bonusen?
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av SwedishAdvocate »

DangerDude skrev: 12 jan 2023 19:32
Snabbkaff3 skrev: 12 jan 2023 06:58
DangerDude skrev: 11 jan 2023 21:16
Fösta inlägget här. Efter mycket läsning här har jag äntligen nått att berätta. Fick mejl om tillgänglig slutfaktura igår. Äntligen händer det nått….
Vi har alltså gjort exakt samma beställning men jag beställde 18 tums hjul och jag har inte fått
Någon slutfaktura, vin eller sms från tesla 😅🤦‍♂️
Tror helt klart att det beror på dragkroken. Det fanns ju inte ens som alternativ när jag beställde. Men det kom tillbaka någon månad eller två senare senare. Men jag klarar mig utan så jag höll fast. [...
Som sagt...

Drag fanns tillgängligt för beställning till LR och den bakhjulsdrivna grundmodellen. Det var bara det att det låg 'off menu' som Tesla kallade det... Och således var det tyvärr inte alla som kände till att det gick att beställa. Det var kanske bara de som hängde på det här forumet som kände till det... För att addera det till beställningen behövde man ha kontakt med en av Teslas säljare...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Wyx
Inlägg: 13
Blev medlem: 13 feb 2021 20:47

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Wyx »

Skatteverket går väl fortfarande på när bilen hämtas ut, det här med när bilen är beställt kommer sannolikt inte stämma. Tror all bilar som hämtas ut under 2023 får bonus, om Skatteverket har under 700 i sin lista.
DangerDude
Inlägg: 8
Blev medlem: 11 jan 2023 19:33

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av DangerDude »

Jepp, ok. Snackade med Tesla nu. Jag kommer att få bilen för det nya lägre priset. Eftersom jag ännu inte tagit leverans. Men det kommer dröja nån vecka eller så innan jag får ett nytt avtal med det nya priset. Därefter kommer de kunna göra en återbetalning.

Hoppas att det inte var någon som hämtade ut en bil de senaste dagarna.
Johan-noob
Inlägg: 89
Blev medlem: 31 mar 2022 12:34
Ort: Norrköping

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Johan-noob »

Hej har ni sett att de har sänkt priset med 100 tusen
Användarvisningsbild
IanM
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 11 jan 2023 21:31

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av IanM »

Ska försöka att avboka min som har leverans i slutet av Januari M3 SR. Får se om det går, väntar på svar från Tesla.
Beställa en MY LR för samma pengar.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av NEO »

DangerDude skrev: 13 jan 2023 10:45
Jepp, ok. Snackade med Tesla nu. Jag kommer att få bilen för det nya lägre priset. Eftersom jag ännu inte tagit leverans. Men det kommer dröja nån vecka eller så innan jag får ett nytt avtal med det nya priset. Därefter kommer de kunna göra en återbetalning.

Hoppas att det inte var någon som hämtade ut en bil de senaste dagarna.
Återbetalning av vad? Handpenning? Eller har du betalat in kontantinsatsen redan?
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Klintan »

IanM skrev: 13 jan 2023 11:00
Ska försöka att avboka min som har leverans i slutet av Januari M3 SR. Får se om det går, väntar på svar från Tesla.
Beställa en MY LR för samma pengar.
Om du får prisjustering och bonus är det väl inte en så tokig affär att ta ut den?
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
IanM
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 11 jan 2023 21:31

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av IanM »

Klintan skrev: 13 jan 2023 11:04
IanM skrev: 13 jan 2023 11:00
Ska försöka att avboka min som har leverans i slutet av Januari M3 SR. Får se om det går, väntar på svar från Tesla.
Beställa en MY LR för samma pengar.
Om du får prisjustering och bonus är det väl inte en så tokig affär att ta ut den?
Är en förmånsbil som företaget står för, vi har ett maxbelopp att beställa för. Blir mer bil för samma pengar.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Tellus »

Johan-noob skrev: 13 jan 2023 10:51
Hej har ni sett att de har sänkt priset med 100 tusen
Godmorgon!
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
DangerDude
Inlägg: 8
Blev medlem: 11 jan 2023 19:33

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av DangerDude »

NEO skrev: 13 jan 2023 11:01
DangerDude skrev: 13 jan 2023 10:45
Jepp, ok. Snackade med Tesla nu. Jag kommer att få bilen för det nya lägre priset. Eftersom jag ännu inte tagit leverans. Men det kommer dröja nån vecka eller så innan jag får ett nytt avtal med det nya priset. Därefter kommer de kunna göra en återbetalning.

Hoppas att det inte var någon som hämtade ut en bil de senaste dagarna.
Återbetalning av vad? Handpenning? Eller har du betalat in kontantinsatsen redan?

Jag har redan betalat slutfakturan. Så nu när de sänkt priset så jag jag betalat för mycket. Så jag kommer att få tillbaka det jag har betalat för mycket så att säga.
jonter
Inlägg: 10
Blev medlem: 17 aug 2022 11:29

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av jonter »

DangerDude skrev: 13 jan 2023 11:51
NEO skrev: 13 jan 2023 11:01
DangerDude skrev: 13 jan 2023 10:45
Jepp, ok. Snackade med Tesla nu. Jag kommer att få bilen för det nya lägre priset. Eftersom jag ännu inte tagit leverans. Men det kommer dröja nån vecka eller så innan jag får ett nytt avtal med det nya priset. Därefter kommer de kunna göra en återbetalning.

Hoppas att det inte var någon som hämtade ut en bil de senaste dagarna.
Återbetalning av vad? Handpenning? Eller har du betalat in kontantinsatsen redan?

Jag har redan betalat slutfakturan. Så nu när de sänkt priset så jag jag betalat för mycket. Så jag kommer att få tillbaka det jag har betalat för mycket så att säga.
Kommer själva leveransen av bilen bli försenad pga ändring av avtalet eller får du bilen innan avtalet ändrats?
DangerDude
Inlägg: 8
Blev medlem: 11 jan 2023 19:33

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av DangerDude »

jonter skrev: 13 jan 2023 13:25
DangerDude skrev: 13 jan 2023 11:51
NEO skrev: 13 jan 2023 11:01
DangerDude skrev: 13 jan 2023 10:45
Jepp, ok. Snackade med Tesla nu. Jag kommer att få bilen för det nya lägre priset. Eftersom jag ännu inte tagit leverans. Men det kommer dröja nån vecka eller så innan jag får ett nytt avtal med det nya priset. Därefter kommer de kunna göra en återbetalning.

Hoppas att det inte var någon som hämtade ut en bil de senaste dagarna.
Återbetalning av vad? Handpenning? Eller har du betalat in kontantinsatsen redan?

Jag har redan betalat slutfakturan. Så nu när de sänkt priset så jag jag betalat för mycket. Så jag kommer att få tillbaka det jag har betalat för mycket så att säga.
Kommer själva leveransen av bilen bli försenad pga ändring av avtalet eller får du bilen innan avtalet ändrats?
Nej, det skulle inte förändra nått. Snarare så att själva återbetalningen kanske inte hinner ske före leverans. Han trodde att jag skulle få ett nytt avtal inom en vecka. Leveranstiden jag har än så länge är 31Jan - 14Feb. Så jag gissar att det blir närmare den 14:e feb än 31 jan.
Johan-noob
Inlägg: 89
Blev medlem: 31 mar 2022 12:34
Ort: Norrköping

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Johan-noob »

Men jag undrar en sak om man beställde tidigt och har det dyrare priset och ska få bonusen eftersom man beställde innan 8 november och de har ju sagt att man ska få 50 tusen. Men min fråga är får man det billigare priset och bonusen
Användarvisningsbild
Matte666
Teslaägare
Inlägg: 31
Blev medlem: 09 okt 2021 16:59

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Matte666 »

Igår dök fakturan upp på kontosidan för mig. En prisjustering på 32000 blev man ju glad för.

Idag har priserna sänkts rejält så hoppas det justeras igen. Dock blir man sugen att ändra till en Modell Y RWD istället då vi egentligen ville ha en sån men tyckte den var för dyr tidigare. Har skrivit och frågat om det går att byta men inget svar än. Antar att dom får några mail idag...
Skriv svar