Väntrum Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
CharlieAlphaMike
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 feb 2022 20:57

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av CharlieAlphaMike »

Anmg skrev:
Hur fungerar det med miljöbonusen? Ja måste ansöka, men kommer pengarna betalas ut till mig, eller till i mitt fall DNB som ja har finans hos?
You should receive some paperwork within a couple of weeks of taking delivery of your car. Return the form ASAP. You will eventually get the money but it's up to you whether you keep it for yourself, or give it to the finance company (DNB in your case).

Obviously, it will make a difference to your monthly repayments depending upon what you do with the money but you should have that information already.
Användarvisningsbild
Anmg
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 01 apr 2022 13:35

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Anmg »

CharlieAlphaMike skrev:
Anmg skrev:
Hur fungerar det med miljöbonusen? Ja måste ansöka, men kommer pengarna betalas ut till mig, eller till i mitt fall DNB som ja har finans hos?
You should receive some paperwork within a couple of weeks of taking delivery of your car. Return the form ASAP. You will eventually get the money but it's up to you whether you keep it for yourself, or give it to the finance company (DNB in your case).

Obviously, it will make a difference to your monthly repayments depending upon what you do with the money but you should have that information already.
Aha thx!.
jiggedyj
Inlägg: 20
Blev medlem: 25 jul 2022 09:27

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av jiggedyj »

jiggedyj skrev:
2022-07-22
Jag beställde en Tesla Model 3 med bakhjulsdrift. Vit ute, svart inne, 19" sportdäck, finansiell leasing till företag. EDD Q1 2023.

2022-07-24
Fick se att EDD hade ändrats till Augusti 18 – September 17 redan!? Skickade ett mail och bad dom lägga till dragkrok, får se hur det påverkar tiden.
Blev precis framflyttad till Q1 2023 igen... trodde att jag hade stålsatt mig för ändringar men aj, det tog.
robegb
Inlägg: 147
Blev medlem: 14 okt 2018 11:56

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av robegb »

jiggedyj skrev:
jiggedyj skrev:
2022-07-22
Jag beställde en Tesla Model 3 med bakhjulsdrift. Vit ute, svart inne, 19" sportdäck, finansiell leasing till företag. EDD Q1 2023.

2022-07-24
Fick se att EDD hade ändrats till Augusti 18 – September 17 redan!? Skickade ett mail och bad dom lägga till dragkrok, får se hur det påverkar tiden.
Blev precis framflyttad till Q1 2023 igen... trodde att jag hade stålsatt mig för ändringar men aj, det tog.
ajdå... För att du la till dragkrok tror du? Eller hann de svara på det mailet innan det ändrades?
2023 Röd M3 AWD
jiggedyj
Inlägg: 20
Blev medlem: 25 jul 2022 09:27

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av jiggedyj »

robegb skrev:
jiggedyj skrev:
jiggedyj skrev:
2022-07-22
Jag beställde en Tesla Model 3 med bakhjulsdrift. Vit ute, svart inne, 19" sportdäck, finansiell leasing till företag. EDD Q1 2023.

2022-07-24
Fick se att EDD hade ändrats till Augusti 18 – September 17 redan!? Skickade ett mail och bad dom lägga till dragkrok, får se hur det påverkar tiden.
Blev precis framflyttad till Q1 2023 igen... trodde att jag hade stålsatt mig för ändringar men aj, det tog.
ajdå... För att du la till dragkrok tror du? Eller hann de svara på det mailet innan det ändrades?
Jag vet inte om det var dragkroken som gjorde det, jag ringde och frågade om det skulle påverka - dom visste inte men gissade att det inte skulle göra det. Dom la till dragkrok och datumet stod kvar ett dygn innan det flyttades.
Kunden71
Inlägg: 21
Blev medlem: 16 maj 2022 10:22

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Kunden71 »

Dragkrok monteras väl när bilen kommit till leveransstället och borde inte försena mer än nån vecka?
Användarvisningsbild
leslayer
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 14 maj 2022 23:18

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av leslayer »

Kunden71 skrev:
Dragkrok monteras väl när bilen kommit till leveransstället och borde inte försena mer än nån vecka?
Tror de bygger om/ändrar något under bilen bak till där man fäster dragkroken. Gissar på att det måste göras i fabriken, då man inte kan installera godkänd dragkrok i efterhand om man inte beställt det.
Performance
Inlägg: 19
Blev medlem: 21 okt 2021 12:24

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Performance »

Gick in på tesla och av någon anledning fanns det bilar på väg in i augusti så det blev två styck tesla model 3. Skönt att slippa vänta.
jiggedyj
Inlägg: 20
Blev medlem: 25 jul 2022 09:27

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av jiggedyj »

Performance skrev:
Gick in på tesla och av någon anledning fanns det bilar på väg in i augusti så det blev två styck tesla model 3. Skönt att slippa vänta.
Grattis! När jag kollar Performance så får jag okt - dec 2022.
os72
Inlägg: 30
Blev medlem: 14 jul 2022 19:55

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av os72 »

Performance skrev:
Gick in på tesla och av någon anledning fanns det bilar på väg in i augusti så det blev två styck tesla model 3. Skönt att slippa vänta.
Var gick du in på Tesla och kunde köpa två med den korta leveranstiden?
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av SwedishAdvocate »

os72 skrev:
Performance skrev:
Gick in på tesla och av någon anledning fanns det bilar på väg in i augusti så det blev två styck tesla model 3. Skönt att slippa vänta.
Var gick du in på Tesla och kunde köpa två med den korta leveranstiden?
Här kanske...

https://www.tesla.com/sv_SE/inventory/n ... p=&range=0

När jag postar detta så finns det dock inga nya M3 – 'bara' begagnade...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
os72
Inlägg: 30
Blev medlem: 14 jul 2022 19:55

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av os72 »

SwedishAdvocate skrev:
os72 skrev:
Performance skrev:
Gick in på tesla och av någon anledning fanns det bilar på väg in i augusti så det blev två styck tesla model 3. Skönt att slippa vänta.
Var gick du in på Tesla och kunde köpa två med den korta leveranstiden?
Här kanske...

https://www.tesla.com/sv_SE/inventory/n ... p=&range=0

När jag postar detta så finns det dock inga nya M3 – 'bara' begagnade...
Ja, där har jag också kollat sedan jag beställde och fått leveranstid jan-mar 23. Därav min nyfikenhet om det finns någon annanstans att gå in.
Volvo855
Inlägg: 17
Blev medlem: 24 mar 2022 21:29

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Volvo855 »

Kollade med Tesla idag och har fortfarande 6-20 augusti som estimerat leveransdatum men dom tror att det är väl positivt. Mer realistiskt borde vara slutet augusti eller början september trodde dom. Någon mer som fortfarande har tidigt i augusti eller har era datum ändrats?
VIN 604xxx
Nickname
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 maj 2022 17:41

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Nickname »

Inget nytt alls här.

Beställd 16/4…

Estimerad lev 2023 april - juni.

Fått sms om lev 2022 aug - sept, vilket skapat en tydlig förväntan om lev efter sommaren.
robegb
Inlägg: 147
Blev medlem: 14 okt 2018 11:56

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av robegb »

Min blev precis ändrar från april-juni 23 till dec-feb 22/23

Vit/svart LR AWD
2023 Röd M3 AWD
falconfly
Inlägg: 9
Blev medlem: 19 jul 2022 11:33

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av falconfly »

Volvo855 skrev:
Kollade med Tesla idag och har fortfarande 6-20 augusti som estimerat leveransdatum men dom tror att det är väl positivt. Mer realistiskt borde vara slutet augusti eller början september trodde dom. Någon mer som fortfarande har tidigt i augusti eller har era datum ändrats?
VIN 604xxx

Jag har fortfarande 4-18 augusti. Tesla visste inget närmare när jag frågade dom. Finns ju fortfarande en möjlighet att ett fåtal bilar finns på Leo spirit som det ryktas, den lastade av i barcelona idag och kommer till zeebrugge den 3:e augusti. Verkar inte som personalen på tesla har någon insikt i vilka båtar bilarna kommer på.
Användarvisningsbild
Anmg
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 01 apr 2022 13:35

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Anmg »

Nu verkar jag åkt tillbaka till 22nov-6e januari igen :(
Från 17e aug - 16 september har jag för mig det var. Även svarat ja på sms:et.
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 463
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av FStaake »

Anmg skrev:
Nu verkar jag åkt tillbaka till 22nov-6e januari igen :(
Från 17e aug - 16 september har jag för mig det var. Även svarat ja på sms:et.
Det verkar vara vanligt just nu. Samma hänt mig, väntar på en Y. Det är väldigt rörigt just nu.
Man får väl vänta o se helt enkelt.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Användarvisningsbild
HenricL
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 16 dec 2018 23:23
Ort: Bromma

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av HenricL »

FStaake skrev:
Anmg skrev:
Nu verkar jag åkt tillbaka till 22nov-6e januari igen :(
Från 17e aug - 16 september har jag för mig det var. Även svarat ja på sms:et.
Det verkar vara vanligt just nu. Samma hänt mig, väntar på en Y. Det är väldigt rörigt just nu.
Man får väl vänta o se helt enkelt.
Verkar vara osäkert så länge man har ett spann på 1 månad. När både jag och mina föräldrar (som också väntar på en Tesla) fick ett spann på 2 veckor då fick vi besked (vid förfrågan) att vi hade blivit matchade med bilar.
Tesla model 3 LR+ AWD, FSD (HW3), midnight silver metallic, svart interiör, 18 tum hjul. Uttagen 2019-05-24. Såld 2022-08-09
Tesla Model 3 Performance, röd, vit interiör. Beställd 2022-04-04, Levererad 2022-08-31
dah1berg
Inlägg: 36
Blev medlem: 30 aug 2021 14:25
Ort: Jönköping

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av dah1berg »

Ändrades för mig från 17aug-16sep till 22nov-6jan.
Fick mer eller mindre bekräftat att leveransen skulle ske i slutet av augusti och därför har jag skrivit på försäljningsavtal med en köpare för min nuvarande bil.

Känns pinsamt att ev. behöva häva försäljningen bara för att man litat på försäljarna…
marchr
Inlägg: 53
Blev medlem: 01 apr 2022 13:18

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av marchr »

Jag har EDD 16-30 augusti och har blivit matchad med en bil (M3 LR svart/svart). Är det troligt att bilen kan hämtas inom detta intervall då det endast är på 2 veckor? Eller är det rimligt att det ändå blir upphämtning en bit in i september?
FD_fossilkramare
Inlägg: 32
Blev medlem: 04 maj 2022 12:06

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av FD_fossilkramare »

Hej!

Jag blev blåst på jobb p.g.a. vi inte hade skriftligt kontrakt, så det blev ändrade förutsättningar vilket gjorde att jag blev tvungen att avboka en Model 3. Jag har sett att flera fått tillbaka sina pengar trots att mer än 14 dagar gått sedan man la ordern, skulle verkligen uppskatta om någon delat med sig av vad de skrivit till Tesla för att få tillbaka de 2500 kr som skulle betyda mycket för mig nu. Jag hänvisar till våra lagar, men Tesla säger att jag godkänt kontraktet. Jag hade inte ens en godkänd finans klar, men det verkar de inte bry sig om.
guldskog
Inlägg: 20
Blev medlem: 30 maj 2022 14:32

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av guldskog »

marchr skrev:
Jag har EDD 16-30 augusti och har blivit matchad med en bil (M3 LR svart/svart). Är det troligt att bilen kan hämtas inom detta intervall då det endast är på 2 veckor? Eller är det rimligt att det ändå blir upphämtning en bit in i september?
Jag hade samma EDD men ändrats till 23 aug - 6 sep.

M3 LR svart/svart drag. Har VIN.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Maw »

FD_fossilkramare skrev:
Hej!

Jag blev blåst på jobb p.g.a. vi inte hade skriftligt kontrakt, så det blev ändrade förutsättningar vilket gjorde att jag blev tvungen att avboka en Model 3. Jag har sett att flera fått tillbaka sina pengar trots att mer än 14 dagar gått sedan man la ordern, skulle verkligen uppskatta om någon delat med sig av vad de skrivit till Tesla för att få tillbaka de 2500 kr som skulle betyda mycket för mig nu. Jag hänvisar till våra lagar, men Tesla säger att jag godkänt kontraktet. Jag hade inte ens en godkänd finans klar, men det verkar de inte bry sig om.
Jag tror att ångerrätten står i Teslas kontrakt men dessutom gäller lagen för konsumenter oavsett vad som står i kontraktet. Det är väl konsumentköplagen och lagar om distansköp som det handlar om. Kommunens konsumentombudsman kanske kan hjälpa dig om du inte lyckas på egen hand.
Volvo855
Inlägg: 17
Blev medlem: 24 mar 2022 21:29

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Volvo855 »

falconfly skrev:
Volvo855 skrev:
Kollade med Tesla idag och har fortfarande 6-20 augusti som estimerat leveransdatum men dom tror att det är väl positivt. Mer realistiskt borde vara slutet augusti eller början september trodde dom. Någon mer som fortfarande har tidigt i augusti eller har era datum ändrats?
VIN 604xxx

Jag har fortfarande 4-18 augusti. Tesla visste inget närmare när jag frågade dom. Finns ju fortfarande en möjlighet att ett fåtal bilar finns på Leo spirit som det ryktas, den lastade av i barcelona idag och kommer till zeebrugge den 3:e augusti. Verkar inte som personalen på tesla har någon insikt i vilka båtar bilarna kommer på.
Såg att det blivit ett stopp för Leo spirit i Bristol den 2/8, undrar om det blir Zeebrugge efter det?
Hur som helst så tror Tesla i Göteborg att jag skall få bilen i augusti. Det lär visa sig.
Skriv svar