Väntrum Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Maw »

Fredrik j skrev: 17 feb 2023 05:42
Krusovice skrev: 17 feb 2023 00:11
Onekligen mycket att tänka på och jämföra innan man slår till. Det verkar vara fler är jag som är lite förvirrade och det är förståeligt.

Jag är kanske trög nu, men samma bil med samma config men med två olika betalningsmetoder.. hur kan de skilja sig åt så mycket? Båda är på 36 mån.

Finansiell leasing:
Screenshot_20230217-000426.png

Privatavbetalning:
Screenshot_20230217-000415.png
Första priset är utan moms.
Precis, lägg på 25% moms på priserna i första bilden så skiljer det inget.

Eftersom det är finansiell leasing i exemplet i första bilden så finns det inget garanterat restvärde från leasingbolaget.
Användarvisningsbild
zorro_nrk
Inlägg: 108
Blev medlem: 26 okt 2022 10:39

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av zorro_nrk »

Krusovice skrev:
Restvärde har jag faktiskt aldrig sett på just avbetalning, men på olika former av leasing är det ju vanligt.

Min nuvarande förbränningsbil har jag ett lån med rak amortering, dvs att räntan sjunker och amorteringen ökar för varje inbetalning. Efter fem år är hela bilen betald.

Jag är lite skraj för restvärdet och det är nog därför jag inte klickat hem en Model 3 än. Säg att man står där efter 36 månader och att bilen inte alls är värd 50% efter den tiden, utan istället 25%. Sitter man inte i skiten då? Man är skyldig Tesla 350k men står med en bil som vid försäljning bara är värd 175k.

Tänker jag helt fel?
1. Det du pratar om är annuitetslån och inte rak amortering. En rak amortering amorterar du samma summa varje månad och räntan minskar eftersom totalskulden minskar. Dina månadsbetalningar minskar varje månad. Har du lån på 10 år då har du efter 5 år exakt halva kapitalskulden kvar.

2. Annuitetslån funkar såsom du säger. Varje månad betalar du samma summa. På ett 10årigt lån har du inte 50% av skulden kvar efter 5 år.

Om du har en bil värd bara 25% efter 3 år då har du misskött den såpass gravt att du borde i god tid förstått att det där kommer hända. Kollar du på bilar på blocket kan du tala om för mig om du hittar en som är 3 år och under minst 60% av värdet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
M3P (red)
Fredrik j
Inlägg: 10829
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Fredrik j »

Om man tänkte byta bil efter tre år är det ju praktiskt om värdet på den begagnade bilen då motsvarar restskulden+kontantinsatsen på nya bilen.
Användarvisningsbild
zorro_nrk
Inlägg: 108
Blev medlem: 26 okt 2022 10:39

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av zorro_nrk »

Fredrik j skrev:
Om man tänkte byta bil efter tre år är det ju praktiskt om värdet på den begagnade bilen då motsvarar restskulden+kontantinsatsen på nya bilen.
Precis. Historiskt sett verkar det ha varit rätt lätt med Tesla M3. Hur det blir i framtiden är det dock svårare o sia. Allt är upp och ner nu.


Sent from my iPhone using Tapatalk
M3P (red)
Användarvisningsbild
Pladda12
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 12 feb 2023 22:28

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Pladda12 »

Tjap, är ny här :)

Har beställt en LR till mitten av juni då det är dags att lämna tillbaka nuvarande tjänstebil.
Väntar på bekräftelse på beställningen som gjorts via Unifleet.

Lev i juni borde vara lugnt? Eller :o
SwedishAdvocate
Inlägg: 5478
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av SwedishAdvocate »

Pladda12 skrev: 17 feb 2023 12:52
Tjap, är ny här :)

Har beställt en LR till mitten av juni då det är dags att lämna tillbaka nuvarande tjänstebil. [...
Hej och välkommen!

Gissar att du har koll på läget med parkeringssensorerna... :)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Pladda12
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 12 feb 2023 22:28

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Pladda12 »

Tackar!

ja det har jag läst. Hm, låter ju mindre bra.
Får köpa mycket bubbelplast och silvertejp :D
Gadiel
Inlägg: 257
Blev medlem: 10 feb 2022 13:21

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Gadiel »

Pladda12 skrev: 17 feb 2023 13:10
Tackar!

ja det har jag läst. Hm, låter ju mindre bra.
Får köpa mycket bubbelplast och silvertejp :D
Om du har leverans i juni så kanske du får den nya Model3.
1/3 får vi nog veta hur nära den nya är. Men förmodligen närmare än vad man trodde för en månad sen i alla fall..
Användarvisningsbild
zorro_nrk
Inlägg: 108
Blev medlem: 26 okt 2022 10:39

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av zorro_nrk »

Asså jag blir inte klok på Tesla. Är nu klar med alla fakturor, har både vin och regnummer och EDD är 17:de Feb - 3:dje Mar. Fram tills nyligen sa de att min bil var på en båt mot Europa. Cosco shipping libra. Det visade sig vara kontainerbåt så inte så troligt en Teslabåt. Idag var jag där o snackade o då sa de att bilen står i hamnen i Shanghai med 47% laddning och att lev är nog snarare i April än något annat.


Sent from my iPhone using Tapatalk
M3P (red)
robegb
Inlägg: 147
Blev medlem: 14 okt 2018 11:56

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av robegb »

zorro_nrk skrev: 18 feb 2023 12:59
Asså jag blir inte klok på Tesla. Är nu klar med alla fakturor, har både vin och regnummer och EDD är 17:de Feb - 3:dje Mar. Fram tills nyligen sa de att min bil var på en båt mot Europa. Cosco shipping libra. Det visade sig vara kontainerbåt så inte så troligt en Teslabåt. Idag var jag där o snackade o då sa de att bilen står i hamnen i Shanghai med 47% laddning och att lev är nog snarare i April än något annat.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Oj! Sjukt! Vad beställde du för typ? Finns ju många i lager redan i sverige.. kanske kan bli matchad med en sån?
2023 Röd M3 AWD
Användarvisningsbild
zorro_nrk
Inlägg: 108
Blev medlem: 26 okt 2022 10:39

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av zorro_nrk »

M3P röd, svart inredning. Finns en sån på lager. :)
M3P (red)
Användarvisningsbild
jalfa
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 17 jan 2023 18:57
Ort: Umeå

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av jalfa »

Har hela tiden tänkt en Y rwd eller LR. Men nu lutar det mer åt en 3 LR då behovet av stort utrymme/bagage inte finns. Dessutom klart mycket bättre ränta 1,99 mot 4,99. Leasar en i3 nu som går ut 1/9 så jag måste vänta med beställning några månader. Har provkört Y ett par ggr - nu får jag provköra en M3 till veckan :D
Snabbkaff3
Inlägg: 42
Blev medlem: 12 nov 2022 11:02

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Snabbkaff3 »

jalfa skrev: 18 feb 2023 20:07
Har hela tiden tänkt en Y rwd eller LR. Men nu lutar det mer åt en 3 LR då behovet av stort utrymme/bagage inte finns. Dessutom klart mycket bättre ränta 1,99 mot 4,99. Leasar en i3 nu som går ut 1/9 så jag måste vänta med beställning några månader. Har provkört Y ett par ggr - nu får jag provköra en M3 till veckan :D
Måste du vänta några månader med beställning så gäller inte den räntan.

”Räntan på 1,99% gäller endast för nya Model 3-beställningar och kreditansökningar som tagits emot före 28 februari och för fordon registrerade och levererade senast 31 mars 2023.”
robegb
Inlägg: 147
Blev medlem: 14 okt 2018 11:56

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av robegb »

zorro_nrk skrev: 18 feb 2023 19:59
M3P röd, svart inredning. Finns en sån på lager. :)
Aha! Jag har beställt en likadan och har edd 13-27 mars, min vin visar att den är på höegh chiba! Hoppas jag inte får liknande öde 😅

Tänk på om du nu helt plötsligt skulle få leverans i april istället att du säkert får räntan som gäller nu eftersom de gjort fel (om du inte redan köpt ut bilen).
2023 Röd M3 AWD
Användarvisningsbild
jalfa
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 17 jan 2023 18:57
Ort: Umeå

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av jalfa »

Snabbkaff3 skrev: 18 feb 2023 20:43
jalfa skrev: 18 feb 2023 20:07
Har hela tiden tänkt en Y rwd eller LR. Men nu lutar det mer åt en 3 LR då behovet av stort utrymme/bagage inte finns. Dessutom klart mycket bättre ränta 1,99 mot 4,99. Leasar en i3 nu som går ut 1/9 så jag måste vänta med beställning några månader. Har provkört Y ett par ggr - nu får jag provköra en M3 till veckan :D
Måste du vänta några månader med beställning så gäller inte den räntan.

”Räntan på 1,99% gäller endast för nya Model 3-beställningar och kreditansökningar som tagits emot före 28 februari och för fordon registrerade och levererade senast 31 mars 2023.”
Aj då. Då går det inte heller att göra en beställning innan 28/2 och pausa den? Nåväl Teslas prisättning verkar ju variera en hel del och jag får väl avvakta, hålla koll och se vad det blir framåt sommaren.
Gadiel
Inlägg: 257
Blev medlem: 10 feb 2022 13:21

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Gadiel »

zorro_nrk skrev: 18 feb 2023 19:59
M3P röd, svart inredning. Finns en sån på lager. :)
Fanns en röd P med svart inredning i åtminstone i en veckas tid. Den försvann igår verkar det som, tyvärr.
robegb
Inlägg: 147
Blev medlem: 14 okt 2018 11:56

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av robegb »

Nu har jag fått mitt regnr så nu kan man ju börja shoppa runt på försäkringar!
361 kr/mån hos trygghansa känns helt ok ! :)
2023 Röd M3 AWD
Användarvisningsbild
Squiddy
Teslaägare
Inlägg: 23
Blev medlem: 28 maj 2022 09:03

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Squiddy »

Nu börjar jag att bli irriterad...

Jag upptäckte precis att exakt sådana bilar som jag har beställt nu finns som lagerbilar. Det står t.o.m. en i Göteborg som jag skulle kunna hämta på studs, men jag har fortfarande inte fått någon tilldelad.

Jag har beställde en standard vit 3LR, inga vinterdäck eller drag, i mitten på maj förra året. Är det någon som har beställt en likadan senare än mig och som har fått sin?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14516
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av taliz »

Squiddy skrev: 22 feb 2023 11:08
Nu börjar jag att bli irriterad...

Jag upptäckte precis att exakt sådana bilar som jag har beställt nu finns som lagerbilar. Det står t.o.m. en i Göteborg som jag skulle kunna hämta på studs, men jag har fortfarande inte fått någon tilldelad.

Jag har beställde en standard vit 3LR, inga vinterdäck eller drag, i mitten på maj förra året. Är det någon som har beställt en likadan senare än mig och som har fått sin?
Kontakta Tesla och be om att bli matchad mot den bilen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Snabbkaff3
Inlägg: 42
Blev medlem: 12 nov 2022 11:02

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Snabbkaff3 »

Squiddy skrev: 22 feb 2023 11:08
Nu börjar jag att bli irriterad...

Jag upptäckte precis att exakt sådana bilar som jag har beställt nu finns som lagerbilar. Det står t.o.m. en i Göteborg som jag skulle kunna hämta på studs, men jag har fortfarande inte fått någon tilldelad.

Jag har beställde en standard vit 3LR, inga vinterdäck eller drag, i mitten på maj förra året. Är det någon som har beställt en likadan senare än mig och som har fått sin?
Konstigt. Jag beställde min 7e juni exakt likadan som din. M3 LR vit, svart inredning, inget drag.

Min är på ingång, har fått vin och vet vilken båt den är på.
Användarvisningsbild
zorro_nrk
Inlägg: 108
Blev medlem: 26 okt 2022 10:39

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av zorro_nrk »

robegb skrev:
zorro_nrk skrev: 18 feb 2023 19:59
M3P röd, svart inredning. Finns en sån på lager. :)
Aha! Jag har beställt en likadan och har edd 13-27 mars, min vin visar att den är på höegh chiba! Hoppas jag inte får liknande öde Bild

Tänk på om du nu helt plötsligt skulle få leverans i april istället att du säkert får räntan som gäller nu eftersom de gjort fel (om du inte redan köpt ut bilen).
En update. Jag funderade på om det kunde vara så att bilens position faktiskt rapporterades av bilen själv. Egentligen, makes sense. Så jag tänkte att det kanske visar Shanghai för att när bilen är på en båt kan den inte uppdatera positionen. Den har ingen 5G då.

Tidigare hade jag fått veta att bilen var på Cosco Shipping Libra vilket visade sig vara container-båt. Inte troligt tesla. Gick inte att se om den kom från Shanghai, utan sista hamn var Singapore. Dessutom var den inte på väg till Zeebrugge utan Rotterdam. Den båten skulle anlända den 18de.

Så jag skickade mail till Tesla för att få en update i måndags och igår fick jag svar att bilen finns i Tilburg i Nederländerna.

Det bekräftar både min teori men också att de skeppar bilarna via Rotterdam och med containerbåtar.

Nu är jag lite gladare. Sen hur lång tid det tar för den att komma till Sverige ska gudarna veta. Min tumme ruttnar snart av att göra refresh på mail, Teslakonto, mm. Varje sekund nu känns olidlig. :) Jag har inte ens provat en Model 3 Performance.


Sent from my iPhone using Tapatalk
M3P (red)
Användarvisningsbild
Profion
Teslaägare
Inlägg: 35
Blev medlem: 16 feb 2023 20:37
Ort: Sthlm

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Profion »

Hej,
Blivande ägare till en M3P här! Såg att jag nu hade VIN i appen. Hur har ni fått informationen vilken båt bilen är lastad på?
//Micke

2023 M3P
robegb
Inlägg: 147
Blev medlem: 14 okt 2018 11:56

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av robegb »

Profion skrev: 22 feb 2023 20:35
Hej,
Blivande ägare till en M3P här! Såg att jag nu hade VIN i appen. Hur har ni fått informationen vilken båt bilen är lastad på?
Jag kollade runt på teslamotorsclub forum, där är det en kille som har koll på alla båtar!
Om du har VIN kan du kolla om din bil finns på någon av Hoegh-färjorna. Kolla in på deras hemsida och sen ’my cargo’ och skriv sedan in vin där, om de är på någon av de båtarna så kan du se vart den är :) om den inte finns där så vet jag inte vad du kan göra! Tålamod isf i guess ;)
2023 Röd M3 AWD
Användarvisningsbild
zorro_nrk
Inlägg: 108
Blev medlem: 26 okt 2022 10:39

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av zorro_nrk »

robegb skrev:
Profion skrev: 22 feb 2023 20:35
Hej,
Blivande ägare till en M3P här! Såg att jag nu hade VIN i appen. Hur har ni fått informationen vilken båt bilen är lastad på?
Jag kollade runt på teslamotorsclub forum, där är det en kille som har koll på alla båtar!
Om du har VIN kan du kolla om din bil finns på någon av Hoegh-färjorna. Kolla in på deras hemsida och sen ’my cargo’ och skriv sedan in vin där, om de är på någon av de båtarna så kan du se vart den är :) om den inte finns där så vet jag inte vad du kan göra! Tålamod isf i guess ;)
Tesla vet vilken båt din bil är på. Tekniskt sett kan du fråga dem och säljaren kanske svarar. Inte säkert att den informationen är till att delas med kunder iofs.


Sent from my iPhone using Tapatalk
M3P (red)
robegb
Inlägg: 147
Blev medlem: 14 okt 2018 11:56

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av robegb »

Min tumme ruttnar snart av att göra refresh på mail, Teslakonto, mm. Varje sekund nu känns olidlig. :) Jag har inte ens provat en Model 3 Performance.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Fattar precis ;)
2023 Röd M3 AWD
Skriv svar