Väntrum Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mjukis
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 07 mar 2023 18:22

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av mjukis »

Fick precis samtal om leverans på fredag. Det blir sen eftermiddag.

De har även löst så att de kan sätta på vinterhjulen direkt på plats i hamnen! Men tänker att det kan ta halva natten att byta däck på 500 bilar.
M3LR beställd
EDD 31/3 -23 Södertälje
Användarvisningsbild
Pigi71
Teslaägare
Inlägg: 115
Blev medlem: 15 jun 2014 17:09
Referralkod: ts.la/pierluigi20337

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Pigi71 »

Klintan skrev: 29 mar 2023 14:20
Tom Sawyer har inte kommit in i hamn än i Brunsbuttel, kräver åtminstone 85 min lastning och sedan 48 timmar till Södertälje. Så i hamn vid 16-tiden på fredag låter görbart. Sen är det bara för Tesla att leverera 500 bilar innan midnatt.
that make sense, Tesla just reached out and they are looking on a delivery plan between 16:00 and 24:00.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1549
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Klintan »

Verkar bli förseningar, Tom Sawyer ligger fortfarande på redden och väntar på att få lasta i Tyskland. Tidigast ankomst till Sötälje om 49-50h.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
zorro_nrk
Inlägg: 108
Blev medlem: 26 okt 2022 10:39

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av zorro_nrk »

Pigi71 skrev:
there is nothing odd...apart from the fact that the payment was done and it was in reply to a specific question. I'm at my 3rd Tesla so I have some knowledge about the order process, and this time is not flawless like in the past, that's all.
Ah, gotcha! Then it is odd in a sense that they didn’t even check your status before sending that message. From what I’ve seen, from my first purchase, there is a LOT of improvements they can do.

They pretend that purchase and delivery should be touch less and reduce number of competent agents and they are then stressed out and can’t provide good enough service to the customers and make mistakes like this during high volume periods.

For example, why can’t they ensure the customer always knows the whereabouts of the matched car? I know this is highly unconventional and nobody does that, but Tesla is supposed to be a paradigm shifter so why not. One of the biggest problems I perceived was not knowing what to expect and when the delivery would happen. So this caused me to constantly obsess over the forums, trying to figure out which boat my car was on, and when it will most likely arrive. I’ve bugged the TAs multiple times for updates and tried to interpret the data that they were giving me.
I wasted a lot of mine and their time.

Why not let the data the car uploads be visible in the customers account when you are matched with the car. If it’s on a boat or if it gets loaded on the boat feed the info from the boats position. When the car is unloaded then update to that. Add information about next planned transport to destination in the account.

And of course, with clear caveat that info is there best effort and that it can be changed without further notice, like that you can be assigned different VIN or so.

Anyway, they could save themselves a lot of agent time by implementing these simple features. It’s the data they already have.


Sent from my iPhone using Tapatalk
M3P (red)
Bengansgehe
Inlägg: 16
Blev medlem: 14 mar 2023 14:15

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Bengansgehe »

Klintan skrev: 29 mar 2023 16:03
Verkar bli förseningar, Tom Sawyer ligger fortfarande på redden och väntar på att få lasta i Tyskland. Tidigast ankomst till Sötälje om 49-50h.

Fartyget ligger fortfarande och väntar på lastning utanför hamn…
Användarvisningsbild
Teslabilen2023
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 06 mar 2023 11:35

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Teslabilen2023 »

Bengansgehe skrev: 29 mar 2023 17:19
Klintan skrev: 29 mar 2023 16:03
Verkar bli förseningar, Tom Sawyer ligger fortfarande på redden och väntar på att få lasta i Tyskland. Tidigast ankomst till Sötälje om 49-50h.

Fartyget ligger fortfarande och väntar på lastning utanför hamn…
Nu verkar "Tom Sawyer" tuffa på och är strax norr om Puttgarden. Verkar då sannolikt att den kommer fram senast tidigt imorgon bitti (har själv åkt Nynäshamn-Rostock, den turen tog 18H vilket i längd är ungefär samma sträcka).
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av TiborBlomhall »

Ni som ska hämta ut era bilar direkt från kajen i morgon får gärna ta några bilder och posta här!
Användarvisningsbild
Teslabilen2023
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 06 mar 2023 11:35

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Teslabilen2023 »

Nytt SMS från Tesla

"Tesla-uppdatering: Du har anmält din tillgänglighet för upphämtning den 31 mars. Din beställning kvalificeras för en Tesla Direct vilket betyder att vi kör hem bilen till dig.
Uppskattad avlämningstid blir eftermiddag/kväll. Du kommer få ett SMS när föraren närmar sig din registrerade adress: XXXXXXgatan YY|,12345,Stockholm. Meddela oss snarast om adressen är fel.
Genomgång av din bil sker digitalt innan upphämtning i egen takt genom våra instruktionsfilmer: ---#videos
Vinterhjul kommer monteras och sommarhjulen placeras i bagaget.
Bilen har inspekterats av Tesla innan avlämning.
Bilen har direkt från fabrik lastats på båt och är inte tvättad. Du kommer därför få en leveranstvätt tillgodo till valfri MrCap-anläggning. Mer information skickas efter din upphämtning.
Bilen täcks av en försäkring under färd, stenskott omfattas inte av denna försäkring. Du har 14-dagars kostnadsfri försäkring genom Trygg-Hansa om din bil inte redan omfattas av en gällande samlingsförsäkring.
Tack för att du hjälper oss att accelerera världens övergång till hållbar energi.
Vänligen,
Tesla"
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av TiborBlomhall »

Teslabilen2023 skrev: 30 mar 2023 10:18
Nytt SMS från Tesla

"Tesla-uppdatering: Du har anmält din tillgänglighet för upphämtning den 31 mars. Din beställning kvalificeras för en Tesla Direct vilket betyder att vi kör hem bilen till dig.
Uppskattad avlämningstid blir eftermiddag/kväll. Du kommer få ett SMS när föraren närmar sig din registrerade adress: XXXXXXgatan YY|,12345,Stockholm. Meddela oss snarast om adressen är fel.
Genomgång av din bil sker digitalt innan upphämtning i egen takt genom våra instruktionsfilmer: ---#videos
Vinterhjul kommer monteras och sommarhjulen placeras i bagaget.
Bilen har inspekterats av Tesla innan avlämning.
Bilen har direkt från fabrik lastats på båt och är inte tvättad. Du kommer därför få en leveranstvätt tillgodo till valfri MrCap-anläggning. Mer information skickas efter din upphämtning.
Bilen täcks av en försäkring under färd, stenskott omfattas inte av denna försäkring. Du har 14-dagars kostnadsfri försäkring genom Trygg-Hansa om din bil inte redan omfattas av en gällande samlingsförsäkring.
Tack för att du hjälper oss att accelerera världens övergång till hållbar energi.
Vänligen,
Tesla"
Bra service! Berätta hur det gick sen och ta några bilder!
Användarvisningsbild
ModelYLars
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 05 feb 2023 10:01

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av ModelYLars »

Teslabilen2023 skrev:
Nytt SMS från Tesla

"Tesla-uppdatering: Du har anmält din tillgänglighet för upphämtning den 31 mars. Din beställning kvalificeras för en Tesla Direct vilket betyder att vi kör hem bilen till dig.
Uppskattad avlämningstid blir eftermiddag/kväll. Du kommer få ett SMS när föraren närmar sig din registrerade adress: XXXXXXgatan YY|,12345,Stockholm. Meddela oss snarast om adressen är fel.
Genomgång av din bil sker digitalt innan upphämtning i egen takt genom våra instruktionsfilmer: ---#videos
Vinterhjul kommer monteras och sommarhjulen placeras i bagaget.
Bilen har inspekterats av Tesla innan avlämning.
Bilen har direkt från fabrik lastats på båt och är inte tvättad. Du kommer därför få en leveranstvätt tillgodo till valfri MrCap-anläggning. Mer information skickas efter din upphämtning.
Bilen täcks av en försäkring under färd, stenskott omfattas inte av denna försäkring. Du har 14-dagars kostnadsfri försäkring genom Trygg-Hansa om din bil inte redan omfattas av en gällande samlingsförsäkring.
Tack för att du hjälper oss att accelerera världens övergång till hållbar energi.
Vänligen,
Tesla"
Samma för mig nu, bor 20 mil från Södertälje… Det enda som oroar mig att de friskriver sig från stenskott. Utgår ifrån att stänklapparna är på.

Man blir rik på nya erfarenheter när man köper en Tesla i vilket fall Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Model Y RWD Midnight Silver LEVERERAD
Renault Zoe 2016 SÅLD
Bengansgehe
Inlägg: 16
Blev medlem: 14 mar 2023 14:15

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Bengansgehe »

Fick min EDD ändrad till april nu också, men antar att det har med systemet att göra. (Har fått sms om Södertälje)
FlyingCarpet
Inlägg: 4
Blev medlem: 23 mar 2023 17:16

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av FlyingCarpet »

Jag har inte fått någon sista info angående tid och adress i Södertälje. Någon annan som har det? Vore ju bra så jag kan boka biljett dit etc.
Användarvisningsbild
mjukis
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 07 mar 2023 18:22

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av mjukis »

Nej, någon sista info med estimerad tid i hamnen har jag inte fått utan bara ett "någon gång efter 16" så bokade tåg och hoppas på det bästa.

Tänker att hela detta kaoset och upplevelsen får väl bli en läropeng och en historia att berätta för barnbarnen sen... 😂


Hur det ut på era konton? Jag har har en massa fakturor och kreditfakturor som har samma belopp och samma information. Borde jag vara orolig eller är det som det ska? Tänkte ju hämta bilen imorgon...

Dessa dokument syns på mitt Teslakonto:
Handpenningsfaktura
Beställningsavtal
Handpenningsfaktura 2
Slutfaktura
Final Invoice 2
Final Invoice 3
Final Invoice 4
Final Invoice 5
M3LR beställd
EDD 31/3 -23 Södertälje
Användarvisningsbild
zorro_nrk
Inlägg: 108
Blev medlem: 26 okt 2022 10:39

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av zorro_nrk »

mjukis skrev: 30 mar 2023 21:48
Nej, någon sista info med estimerad tid i hamnen har jag inte fått utan bara ett "någon gång efter 16" så bokade tåg och hoppas på det bästa.

Tänker att hela detta kaoset och upplevelsen får väl bli en läropeng och en historia att berätta för barnbarnen sen... 😂


Hur det ut på era konton? Jag har har en massa fakturor och kreditfakturor som har samma belopp och samma information. Borde jag vara orolig eller är det som det ska? Tänkte ju hämta bilen imorgon...

Dessa dokument syns på mitt Teslakonto:
Handpenningsfaktura
Beställningsavtal
Handpenningsfaktura 2
Slutfaktura
Final Invoice 2
Final Invoice 3
Final Invoice 4
Final Invoice 5
Om det inte står i klartext att du måste betala något utan "Förberedelse för leverans" och du vet att du betalat 20% av bilens värde plus deras avgift, så borde du vara i grönt.
M3P (red)
Användarvisningsbild
zorro_nrk
Inlägg: 108
Blev medlem: 26 okt 2022 10:39

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av zorro_nrk »

Det är nästan så man skulle vilja åka till Södertälje och skåda och filma kaoset där imorgon.
M3P (red)
robegb
Inlägg: 147
Blev medlem: 14 okt 2018 11:56

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av robegb »

Hade gärna sett lite bilder från imorgon!! 😊
2023 Röd M3 AWD
Användarvisningsbild
Teslabilen2023
Teslaägare
Inlägg: 183
Blev medlem: 06 mar 2023 11:35

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Teslabilen2023 »

Nu verkar det som Tesla insåg risken för kaos och tänkte om lite och många kommer få sin bil hemkörd.
Du kommer att bli inbokad för hemkörning 31/3. En bokad tid kommer att synas i din app eller på ditt Tesla-konto, detta är ej bekräftad tid. Imorgon kommer leveranser att ske mellan 12-22 i den ordning som avlastning ifrån båten görs.
Användarvisningsbild
zorro_nrk
Inlägg: 108
Blev medlem: 26 okt 2022 10:39

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av zorro_nrk »

Några nyheter från Södertälje?
M3P (red)
Användarvisningsbild
mjukis
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 07 mar 2023 18:22

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av mjukis »

zorro_nrk skrev: 31 mar 2023 12:30
Några nyheter från Södertälje?
Jag sitter på tåget upp nu. Kan posta en uppdatering när jag är framme. Bör vara framme runt 15:30.

I appen har jag nu fått en tid tilldelad för utlämning nu. Där står 31 Mars 22:00 men jag hoppas att jag får den tidigare.
M3LR beställd
EDD 31/3 -23 Södertälje
Användarvisningsbild
zorro_nrk
Inlägg: 108
Blev medlem: 26 okt 2022 10:39

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av zorro_nrk »

mjukis skrev:
zorro_nrk skrev: 31 mar 2023 12:30
Några nyheter från Södertälje?
Jag sitter på tåget upp nu. Kan posta en uppdatering när jag är framme. Bör vara framme runt 15:30.

I appen har jag nu fått en tid tilldelad för utlämning nu. Där står 31 Mars 22:00 men jag hoppas att jag får den tidigare.
Oh, lycka till! Med 6.5 timmar tillgodo lär det bli många bilder!


Sent from my iPhone using Tapatalk
M3P (red)
Användarvisningsbild
mjukis
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 07 mar 2023 18:22

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av mjukis »

Alla bilarna är avlastande ifrån båten och nu görs de iordning för leverans. Registreras, får sin nummerplåt och eventuella vinterdäck.

Dubbdäck saknades så de får vänta lite extra länge men nu finns möjlighet att vänta inomhus i alla fall.

Bilarna lämnas ut ifrån en parkering en liten bit norr om hamnen. Uthamnsvägen 4.

Det är mycket lugnare och mindre kaos än väntat.
M3LR beställd
EDD 31/3 -23 Södertälje
Användarvisningsbild
Pigi71
Teslaägare
Inlägg: 115
Blev medlem: 15 jun 2014 17:09
Referralkod: ts.la/pierluigi20337

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Pigi71 »

mjukis skrev: 31 mar 2023 15:54
Alla bilarna är avlastande ifrån båten och nu görs de iordning för leverans. Registreras, får sin nummerplåt och eventuella vinterdäck.

Dubbdäck saknades så de får vänta lite extra länge men nu finns möjlighet att vänta inomhus i alla fall.

Bilarna lämnas ut ifrån en parkering en liten bit norr om hamnen. Uthamnsvägen 4.

Det är mycket lugnare och mindre kaos än väntat.
Did you receive an SMS with a more precise time or you just went there in advance?
Användarvisningsbild
mjukis
Teslaägare
Inlägg: 15
Blev medlem: 07 mar 2023 18:22

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av mjukis »

No I did not. Booked the train a couple of days ago so went here hoping for the best. 😀
M3LR beställd
EDD 31/3 -23 Södertälje
Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 13 dec 2020 20:29

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Pasjostrom »

Uppskattningsvis hur många bilar är det som ska levereras?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7297
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av TiborBlomhall »

Nån som kan ta lite bilder?
Skriv svar