Ytterligare ett samtal från Tesla idag att min bil inte kan levereras. Batteri fanns tydligen men det saknas någon annan del som inte finns att få tag på. Den skulle bli försenad minst ett par veckor.
Jag tror att det är allvarligare fel på bilen eftersom det är försenat 4-5 veckor redan. Säkert kraschat i båten under stark sjögång. Den står tydligen i Holland.
Börjar bra i mitt Tesla liv.
Edit: samtal två med Tesla så erbjöd de mig en pf bil men då utan drag, nej tack sa jag då blir det leverans i juli någon gång.
Fy vilken tråkig historia!
Skulle du få PF till samma kostnad som LR?
Ytterligare ett samtal från Tesla idag att min bil inte kan levereras. Batteri fanns tydligen men det saknas någon annan del som inte finns att få tag på. Den skulle bli försenad minst ett par veckor.
Jag tror att det är allvarligare fel på bilen eftersom det är försenat 4-5 veckor redan. Säkert kraschat i båten under stark sjögång. Den står tydligen i Holland.
Börjar bra i mitt Tesla liv.
Edit: samtal två med Tesla så erbjöd de mig en pf bil men då utan drag, nej tack sa jag då blir det leverans i juli någon gång.
Fy vilken tråkig historia!
Skulle du få PF till samma kostnad som LR?
Ytterligare ett samtal från Tesla idag att min bil inte kan levereras. Batteri fanns tydligen men det saknas någon annan del som inte finns att få tag på. Den skulle bli försenad minst ett par veckor.
Jag tror att det är allvarligare fel på bilen eftersom det är försenat 4-5 veckor redan. Säkert kraschat i båten under stark sjögång. Den står tydligen i Holland.
Börjar bra i mitt Tesla liv.
Edit: samtal två med Tesla så erbjöd de mig en pf bil men då utan drag, nej tack sa jag då blir det leverans i juli någon gång.
Fy vilken tråkig historia!
Skulle du få PF till samma kostnad som LR?
Ytterligare ett samtal från Tesla idag att min bil inte kan levereras. Batteri fanns tydligen men det saknas någon annan del som inte finns att få tag på. Den skulle bli försenad minst ett par veckor.
Jag tror att det är allvarligare fel på bilen eftersom det är försenat 4-5 veckor redan. Säkert kraschat i båten under stark sjögång. Den står tydligen i Holland.
Börjar bra i mitt Tesla liv.
Edit: samtal två med Tesla så erbjöd de mig en pf bil men då utan drag, nej tack sa jag då blir det leverans i juli någon gång.
Ytterligare ett samtal från Tesla idag att min bil inte kan levereras. Batteri fanns tydligen men det saknas någon annan del som inte finns att få tag på. Den skulle bli försenad minst ett par veckor.
Jag tror att det är allvarligare fel på bilen eftersom det är försenat 4-5 veckor redan. Säkert kraschat i båten under stark sjögång. Den står tydligen i Holland.
Börjar bra i mitt Tesla liv.
Edit: samtal två med Tesla så erbjöd de mig en pf bil men då utan drag, nej tack sa jag då blir det leverans i juli någon gång.
Hämtade ut min bil i onsdags. Överlag en helt ok upplevelse. Personalen på plats var tillmötesgående och kändes proffsiga. Vid första anblick såg bilen riktigt bra ut men hittade en del småsaker (och en större) vid noggrann genomgång. Lite småmärken (6-7st) i lacken som kunde poleras bort. Är bilvårdsintresserad, så redan när jag såg märkena så visste jag att det var möjligt att åtgärda enkelt.
Bakluckan riktades lite också. Mindre tryckmärken i baksäte och passagerarstol sägs gå tillbaks av sig själv, men har dokumenterat i appen.
Det lite större var två “bleka” fläckar mitt på huven. Initialt sades att det var inom spec, men sedan försökte man polera bort den, och vill ta in bilen senare för åtgärd.
Senare på kvällen hittade vi också en illa inpassad mattkant i bagagerummet (nere i fördjupningen till vänster).
Efter andras historier från uthämtning var jag lite orolig, och känner mig lite kluven i efterhand. Å ena sidan kan det vara en självuppfyllande profetia, att vi kommer stålsatta och preppade att leta efter och hitta fel. Å andra sidan hittade jag ju saker som behöver åtgärdas, och som jag inte vill hitta på en fabriksny bil. Summa summarum: använd en checklista och gå igenom bilen del för del på plats, och låt en partner eller annan familjemedlem dubbelkolla under kommande dygn.
Fler tips till den som väntar på upphämtning:
Jag tog med en rulle maskeringstejp. Bra att sätta små bitar tejp på saker man hittar för att kunna komma ihåg allt.
Senare samma dag du kommer hem. Tvätta bilen i lugn och ro. Kan tyckas konstigt att tvätta en ny bil men jag upplever att det är ett bra sätt att metodiskt gå igenom bilen exteriört. Eftertorka med torkduk (mf) och torkstöd (spraywax, quick detailer).
Model 3 LR 2021 (Midnight silver, 18" Aero, Drag, Svart inredning, 82kWh-Freemont), SÅLD
Model Y LR 2023 (Vit, Svart inredning, 20" Induction, Berlinbyggd 2/3-´23)
+1 på maskeringtejpen. Jag anmärkte på en skada på instrumentbrädan i mars, men personalen tittade på fel ställe.
När jag lämnade in bilen igen för ett par veckor sedan hade jag märkt ut skadan med maskerinstejp. Nu tittade de på rätt ställe, men kom fram till att skadan var självförvållad och inte gick på garanti/reklamation. De tittade tydligen inte på historiken.
Kundmottagaren kunde dock konstatera att jag anmält detta tidigare och lovade att de skall byta ut instrumentbrädan.
Är detta framtiden hos alla tillverkare nu när man fasar ut återförsäljare och kör med rena utlämningsställen? När jag hämtat ut nya bilar (och även lätt begagnade) har det aldrig varit tal om att jag behöver granska bilen i hallen innan jag kör hem. Det har gått bra att komma tillbaka och anmärka på eventuella skador. Nu har det ju aldrig varit några eftersom bilar förr alltid leveransbesiktades noga av handlaren. Känns som Tesla lämpat över den delen på kunden.
Vad tror ni? Kommer dom andrag följa efter och dessa checklistor kommer bli nödvändigt när man hämtar ny bil hos alla märken i framtiden?
Tror detta handlar mer om bristande fokus på QA hos Tesla. Både på fabriken, och även vid mottagande på SC.
Andra biltillverkare (och i förekommande fall ÅF) har oftast en mycket bättre kontroll.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Tror detta handlar mer om bristande fokus på QA hos Tesla. Både på fabriken, och även vid mottagande på SC.
Andra biltillverkare (och i förekommande fall ÅF) har oftast en mycket bättre kontroll.
När jag frågade så kollas de i fabriken, i hamnen och vid leverans. Så tydligen var det omöjligt att de skulle missa några fel.
Hittade flera direkt.
Har lånebil just nu, en sliten modell S 13k mil. Frågade om de hade någon bättre, fick svar att alla 20 lånebilar är ute. Frågade hur det var möjligt är kvalitén på bilarna så dålig.
Fick inte svar på det heller tyvärr.
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Valde en lagerbil för levernas om ett pat veckor.
Har bokat en tid för att helfoliera med Hexis Svart PPF samma dag.
Fälgar köper jag nya när vinternkommer. Kanske vita OZ rally racing 19".
Beställt Tesla Model 3 Performance Vit. Fått leveransdatum måndag den 28:e juni. Kan man ringa dem och fråga om man kan få hämta den tidigare? Någon som lyckats?
Beställt Tesla Model 3 Performance Vit. Fått leveransdatum måndag den 28:e juni. Kan man ringa dem och fråga om man kan få hämta den tidigare? Någon som lyckats?
Har leverans 30 Juni, ringt 3 gånger och kollat status å sagt att jag kan komma på stående fot. Det har inte hjälpt
Beställt Tesla Model 3 Performance Vit. Fått leveransdatum måndag den 28:e juni. Kan man ringa dem och fråga om man kan få hämta den tidigare? Någon som lyckats?
Har leverans 30 Juni, ringt 3 gånger och kollat status å sagt att jag kan komma på stående fot. Det har inte hjälpt
Beställt Tesla Model 3 Performance Vit. Fått leveransdatum måndag den 28:e juni. Kan man ringa dem och fråga om man kan få hämta den tidigare? Någon som lyckats?
Har leverans 30 Juni, ringt 3 gånger och kollat status å sagt att jag kan komma på stående fot. Det har inte hjälpt
Haha ja man får vänta dessa hemska 10 dagar
Sluta gnäll på 10dagar. Jag har väntat sedan slutet av maj och nu fick jag tid mitten av juli.
Valde en lagerbil för levernas om ett pat veckor.
Har bokat en tid för att helfoliera med Hexis Svart PPF samma dag.
Fälgar köper jag nya när vinternkommer. Kanske vita OZ rally racing 19".
Beställt Tesla Model 3 Performance Vit. Fått leveransdatum måndag den 28:e juni. Kan man ringa dem och fråga om man kan få hämta den tidigare? Någon som lyckats?
Har leverans 30 Juni, ringt 3 gånger och kollat status å sagt att jag kan komma på stående fot. Det har inte hjälpt
Haha ja man får vänta dessa hemska 10 dagar
Sluta gnäll på 10dagar. Jag har väntat sedan slutet av maj och nu fick jag tid mitten av juli.
Ja din bil följer jag lite extra noga, hoppas verkligen att det slutar bra!
Valde en lagerbil för levernas om ett pat veckor.
Har bokat en tid för att helfoliera med Hexis Svart PPF samma dag.
Fälgar köper jag nya när vinternkommer. Kanske vita OZ rally racing 19".
Måste bara skriva här att jag plockade ut min Model 3 SR+ i förra veckan och är otroligt nöjd. HIttade inga konstigheter alls med bilen. Och mattor följer med, var lite osäker på det. Enda jobbiga var att vinterdäcken låg i bilen. Man kan tydligen få dem levererade direkt till däckförvaring som vi har genom jobbet men då måste man köpa dem som tillbehör och inte i beställningen med bilen vad jag förstod. Men men petitess kanske.
Vilken bil ändå! Känslan att gå från Bmw i3S till model 3 var inte smärtsam alls
Måste bara skriva här att jag plockade ut min Model 3 SR+ i förra veckan och är otroligt nöjd. HIttade inga konstigheter alls med bilen. Och mattor följer med, var lite osäker på det. Enda jobbiga var att vinterdäcken låg i bilen. Man kan tydligen få dem levererade direkt till däckförvaring som vi har genom jobbet men då måste man köpa dem som tillbehör och inte i beställningen med bilen vad jag förstod. Men men petitess kanske.
Vilken bil ändå! Känslan att gå från Bmw i3S till model 3 var inte smärtsam alls
Härligt, och grattis till nya bilen!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Måste bara skriva här att jag plockade ut min Model 3 SR+ i förra veckan och är otroligt nöjd. HIttade inga konstigheter alls med bilen. Och mattor följer med, var lite osäker på det. Enda jobbiga var att vinterdäcken låg i bilen. Man kan tydligen få dem levererade direkt till däckförvaring som vi har genom jobbet men då måste man köpa dem som tillbehör och inte i beställningen med bilen vad jag förstod. Men men petitess kanske.
Vilken bil ändå! Känslan att gå från Bmw i3S till model 3 var inte smärtsam alls
Nu är man fullvärdig medlem!
Hämtade min gråa LR med dragkrok idag. Vin971
Var väldigt fin i lacken tyckte jag. Vänster bak dörrhandtag sitter aningen djupare i dörren än de andra. Panelgaps inget som sticker i ögonen iaf. Fronten kanske aningen annan nyans än resten?
Insidan var b-stolpens klädsel helt lös så man såg in bakom. Klantigt. Är fixat lite provisoriskt men kommer få ny inom kort lovade de.
Inget svankstöd på passagerarstolen. Boombox finns, spela musik och "tokiga" tut-ljud. Nyare ratten med värme utan synliga sömmar kl 10 och kl 2.
Men överlag väldigt nöjd! Känns riktigt tajt och rapp utan skrammel.
Däremot får jag inte premium connectivity att funka. Spotify vill att jag loggar in med eget konto. När det är gjort står det att premium connectivity är inaktiverat. Men står som aktivt i menyn och giltigt till 2022.
Läste om nån som fått fel simkort i bilen, kan det vara samma för mig?
Nu är man fullvärdig medlem!
Hämtade min gråa LR med dragkrok idag. Vin971
Var väldigt fin i lacken tyckte jag. Vänster bak dörrhandtag sitter aningen djupare i dörren än de andra. Panelgaps inget som sticker i ögonen iaf. Fronten kanske aningen annan nyans än resten?
Insidan var b-stolpens klädsel helt lös så man såg in bakom. Klantigt. Är fixat lite provisoriskt men kommer få ny inom kort lovade de.
Inget svankstöd på passagerarstolen. Boombox finns, spela musik och "tokiga" tut-ljud. Nyare ratten med värme utan synliga sömmar kl 10 och kl 2.
Men överlag väldigt nöjd! Känns riktigt tajt och rapp utan skrammel.
Däremot får jag inte premium connectivity att funka. Spotify vill att jag loggar in med eget konto. När det är gjort står det att premium connectivity är inaktiverat. Men står som aktivt i menyn och giltigt till 2022.
Läste om nån som fått fel simkort i bilen, kan det vara samma för mig?
Kan intyga liknande vid hämtning av min M3P Midnight Silver. Vänster handtag på bakdörren låg djupare än övriga. Fronten upplevs ha en ljusare nyans. Ett par vita märken i lacken på huven och ett som satt mitt på instrumentbrädan. De ska byta en fönsterlist på passagerarsidans dörr och något som sitter undertill som blivit skadat vid båttransporten som jag förstod. Panelgaps såg ok ut överlag. Vänster baklykta stod ut lite mer än den andra sidan också.
Alla funktioner i bilen fungerar och jag har inget att klaga på där.
Bilen går som en dröm och känns mycket solid i uppträdandet. Och tänker man på det så är det lättare att hantera de mindre roliga defekterna vid leveransen. Nu blir de åtgärdade men är ändå något som kan skava en stund efteråt. Har de nya dörrpanelerna. Utan svankstöd på P-sidan. Boombox och rattvärme finns. Vin#968
2017 Audi S3 Sportback 2021 Tesla Model 3 Performance
Hämtade ut min nya LR idag. Vilket lyft från förra - ogillade verkligen gamla pianolacken och den skraltiga flippluckan. Nu börjar den kännas som en bil interiört, mycket mer robust. Älskar att trälisten fortsätter in på dörren. Dessutom är det myyyycket tystare!
Fick dock två prickar av mig:
Bagageluckan justerades på plats, den låg emot stötfångaren på ena sidan.
En av gummilisterna mellan de två sidorutorna var sönderskuren (!?!). De skulle beställa ny list.
Brinner för elbilen - bevakar och rapporterar flera gånger i veckan på: Allt om Elbil
Nu är man fullvärdig medlem!
Hämtade min gråa LR med dragkrok idag. Vin971
Var väldigt fin i lacken tyckte jag. Vänster bak dörrhandtag sitter aningen djupare i dörren än de andra. Panelgaps inget som sticker i ögonen iaf. Fronten kanske aningen annan nyans än resten?
Insidan var b-stolpens klädsel helt lös så man såg in bakom. Klantigt. Är fixat lite provisoriskt men kommer få ny inom kort lovade de.
Inget svankstöd på passagerarstolen. Boombox finns, spela musik och "tokiga" tut-ljud. Nyare ratten med värme utan synliga sömmar kl 10 och kl 2.
Men överlag väldigt nöjd! Känns riktigt tajt och rapp utan skrammel.
Däremot får jag inte premium connectivity att funka. Spotify vill att jag loggar in med eget konto. När det är gjort står det att premium connectivity är inaktiverat. Men står som aktivt i menyn och giltigt till 2022.
Läste om nån som fått fel simkort i bilen, kan det vara samma för mig?
Kan intyga liknande vid hämtning av min M3P Midnight Silver. Vänster handtag på bakdörren låg djupare än övriga. Fronten upplevs ha en ljusare nyans. Ett par vita märken i lacken på huven och ett som satt mitt på instrumentbrädan. De ska byta en fönsterlist på passagerarsidans dörr och något som sitter undertill som blivit skadat vid båttransporten som jag förstod. Panelgaps såg ok ut överlag. Vänster baklykta stod ut lite mer än den andra sidan också.
Alla funktioner i bilen fungerar och jag har inget att klaga på där.
Bilen går som en dröm och känns mycket solid i uppträdandet. Och tänker man på det så är det lättare att hantera de mindre roliga defekterna vid leveransen. Nu blir de åtgärdade men är ändå något som kan skava en stund efteråt. Har de nya dörrpanelerna. Utan svankstöd på P-sidan. Boombox och rattvärme finns. Vin#968
Har samma problem på vänster passagerarsida med handtaget som är insjunket. Undrar om detta är typiskt för just grå Midnight Silver (som även är min färg)?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik