Sida 1 av 1

Model 3 vs BMW 330i autopark.

Postat: 15 maj 2019 10:18
av Legato
Kul litet test. Stort fail för BMWn, men på slutet kommer en riktigt cool funktion som jag hoppas kommer till Tesla också.

https://m.youtube.com/watch?v=kh1mJf4u3 ... e=youtu.be

Re: Model 3 vs BMW 330i autopark.

Postat: 15 maj 2019 11:24
av dd88
Antar att du tänker på att bilen "minns" hur den körde in och kan sen själv köra ut samma väg?

Testade när jag provkörde en 330i och det gick på tok för långsamt, hade troligtvis själv gjort det på hälften av tiden. Med alla sensorer och kameror så känns det lite överflödigt, men bra funktion för de som inte kan backa med bilen.

Re: Model 3 vs BMW 330i autopark.

Postat: 15 maj 2019 11:33
av Jeppe_E
dd88 skrev:
Antar att du tänker på att bilen "minns" hur den körde in och kan sen själv köra ut samma väg?

Testade när jag provkörde en 330i och det gick på tok för långsamt, hade troligtvis själv gjort det på hälften av tiden. Med alla sensorer och kameror så känns det lite överflödigt, men bra funktion för de som inte kan backa med bilen.

Hur kan man ha körkort om man inte klarar av att parkera/backa med en bil? :lol:

Båda funktionerna löser ett ilands-problem. Det är i min värld bara något som har en imponeringsfaktor. Ungefär som summon/advanced summon. Visst, har man ett väldigt trångt garage så. Men det fungerade ju med gamla bilen?

Re: Model 3 vs BMW 330i autopark.

Postat: 15 maj 2019 12:11
av nek0
Legato skrev:
Kul litet test. Stort fail för BMWn, men på slutet kommer en riktigt cool funktion som jag hoppas kommer till Tesla också.

https://m.youtube.com/watch?v=kh1mJf4u3 ... e=youtu.be
Brukar man inte trycka på P innan man passar parkerings ficka?
Sedan räcker det med att man ändrar hjul storlek för att sabba för P assistenten

Re: Model 3 vs BMW 330i autopark.

Postat: 15 maj 2019 12:30
av Pontus
Skulle hellre se att bilen kan parkera själv efter att man klivit ur den än att få backhjälp men båda kan ju få komma.

Re: Model 3 vs BMW 330i autopark.

Postat: 15 maj 2019 20:24
av Legato
dd88 skrev:
Antar att du tänker på att bilen "minns" hur den körde in och kan sen själv köra ut samma väg?

Testade när jag provkörde en 330i och det gick på tok för långsamt, hade troligtvis själv gjort det på hälften av tiden. Med alla sensorer och kameror så känns det lite överflödigt, men bra funktion för de som inte kan backa med bilen.
Kanske har uppdaterats sedan du provkörde, men i filmen ser det ut att gå relativt snabbt imo. Blir funktionen tillräckligt exakt kan man ju göra den hur snabb som helst. Blir snarare en fråga om vilken hastighet du vågar låta bilen ratta själv i. På en så begränsad uppgift kommer ju maskinen snabbt slå människan (oavsett kunskapsnivå), vi har ju bara två ögon.

Allt beror ju också på hur tight det är... Om det är tight och bilen håller den hastighet den gjorde i filmen så kommer den vara snabbare än en klar merpart av alla förare. "Alla" kör ju snabbare framåt än bakåt genom en tight passage (bortsett från kameror), så om bilen kan kopiera det 100%-igt så blir det riktigt bra.

Har man tex hyrt eller lånat en bil som man inte ännu lärt sig storleken på så blir funktionen ännu mer värdefull imo.

Gällande sensorer och kameror på en Tesla så har man inte kört i riktigt trånga utrymmen om man tror att de räcker till 100%-igt. Kameran visar ju hittills bara bakåt och sensorerna slutar ju mäta avstånd vid 30 cm. Närmare än så är det ju bara "stop". Räcker inte på långa vägar i flera innerstads-garage och än mindre i garage i tex Spanien eller Frankrike. Upplever även att autoparken i dagsläget vägrar parkera om det är tightare än så.

Re: Model 3 vs BMW 330i autopark.

Postat: 15 maj 2019 20:29
av Legato
Pontus skrev:
Skulle hellre se att bilen kan parkera själv efter att man klivit ur den än att få backhjälp men båda kan ju få komma.
Japp, det blir ännu grymmare! Dock är ju det här snarare att komma "ur" än "in" i en parkering. Båda funktionerna vore fantastiska om de funkar felfritt imo.

Re: Model 3 vs BMW 330i autopark.

Postat: 15 maj 2019 21:08
av dd88
Legato skrev:
dd88 skrev:
Antar att du tänker på att bilen "minns" hur den körde in och kan sen själv köra ut samma väg?

Testade när jag provkörde en 330i och det gick på tok för långsamt, hade troligtvis själv gjort det på hälften av tiden. Med alla sensorer och kameror så känns det lite överflödigt, men bra funktion för de som inte kan backa med bilen.
Kanske har uppdaterats sedan du provkörde, men i filmen ser det ut att gå relativt snabbt imo. Blir funktionen tillräckligt exakt kan man ju göra den hur snabb som helst. Blir snarare en fråga om vilken hastighet du vågar låta bilen ratta själv i. På en så begränsad uppgift kommer ju maskinen snabbt slå människan (oavsett kunskapsnivå), vi har ju bara två ögon.

Allt beror ju också på hur tight det är... Om det är tight och bilen håller den hastighet den gjorde i filmen så kommer den vara snabbare än en klar merpart av alla förare. "Alla" kör ju snabbare framåt än bakåt genom en tight passage (bortsett från kameror), så om bilen kan kopiera det 100%-igt så blir det riktigt bra.

Har man tex hyrt eller lånat en bil som man inte ännu lärt sig storleken på så blir funktionen ännu mer värdefull imo.

Gällande sensorer och kameror på en Tesla så har man inte kört i riktigt trånga utrymmen om man tror att de räcker till 100%-igt. Kameran visar ju hittills bara bakåt och sensorerna slutar ju mäta avstånd vid 30 cm. Närmare än så är det ju bara "stop". Räcker inte på långa vägar i flera innerstads-garage och än mindre i garage i tex Spanien eller Frankrike. Upplever även att autoparken i dagsläget vägrar parkera om det är tightare än så.
Ja det finns helt klart en gräns där bilen kommer göra det snabbare än föraren, för egen del krävs det en riktigt knivig situation. Personligen så känner jag att jag tar mig ut så länge förutsättningarna är de samma som när jag tog mig in, men om något har ändrats så funkar ju inte heller funktionen.