Sida 1 av 2

Nya regler för autopilot

Postat: 17 maj 2019 14:30
av Wahll

Re: Nya regler för autopilot

Postat: 17 maj 2019 14:34
av Beigler
Låter som att någon europeisk biltillverkare lyckats få beslutsfattare att ge dem chans att komma ikapp...

Re: Nya regler för autopilot

Postat: 17 maj 2019 14:35
av Legato
Var applicerat i Model 3 från start och rullas ut i S&X led senaste uppdateringen. Tråkigt att byråkratin ska sakta ner utvecklingen :(

Re: Nya regler för autopilot

Postat: 17 maj 2019 14:38
av Pro-Z
:roll: :(

Re: Nya regler för autopilot

Postat: 17 maj 2019 14:38
av RoadFury
Riktigt patetiskt, på vilket sätt är det säkrare att mitt i en skarp kurva så kommer autosteer sluta fungera o man måste ta över illa kvickt. Så less på dessa mutade byråkrater...

Re: Nya regler för autopilot

Postat: 17 maj 2019 14:41
av thomas76
Börjar bli trött på EU trams nu!

Re: Nya regler för autopilot

Postat: 17 maj 2019 14:44
av _TonyV
Undrade just varför Leafen inte kan köra själv på Essingeleden som är 70 väg. Svänger inte med vägen. Där kom svaret då.
Motorväg är lättare, bredare och svänger flackare.

Re: Nya regler för autopilot

Postat: 17 maj 2019 15:00
av taliz
Typiskt exempel på innovationshämmande byråkrati.
Det kommer naturligtvis ändras tids nog, men det kommer antagligen krävas väldigt mycket lobbying.
Tesla själva lär heller inte kunna göra mycket, utan de kommer vara beroende av hjälp från flera andra stora tillverkare. Och så länge de ligger långt efter Tesla....

Re: Nya regler för autopilot

Postat: 17 maj 2019 15:15
av RoadFury
Hade jag vart Elon så hade jag tryckt på de politiska kontakterna att hota EU med handelsembargon om de inte öppnar upp för Tesla o inte uppenbart försöker ge konkurrensfördel för de europeiska tillverkarna.

Typ se till så VW, BMW, Mercedes m.fl får problem att sälja sina bilar i USA t.ex.

Men Elon har nog inte nog med stöd på hemmaplan tyvärr, p.g a Big Oil. :?

Re: Nya regler för autopilot

Postat: 17 maj 2019 15:27
av taliz
”Additionally, to initiate Auto Lane Change, the turn signal must be engaged to the first detent (held partially up or down) and the lane change must start within 5 seconds of engaging the turn signal.”

Det där tar ju död på NoA och FSD...
Ingen större fördel med det på motorväg isf.

Re: Nya regler för autopilot

Postat: 17 maj 2019 15:40
av dd88
Personligen så ser jag hellre att det finns hårda regler som reglerar marknaden tills marknaden visar att den är mogen nog.

Nya regler för autopilot

Postat: 17 maj 2019 15:50
av taliz
dd88 skrev:
Personligen så ser jag hellre att det finns hårda regler som reglerar marknaden tills marknaden visar att den är mogen nog.
Det beror på. Har svårt att se hur det kan vara säkrare för konsumenten att begränsa max rattutslag på ett sånt här system.
Tvärtom hade varit mer rimligt, dvs att systemet skall klara just max rattutslag för att vara tillåtet.

Det är som om de skulle förbjuda autobromssystem som fungerar i hastigheter över 50kmh tex...

Re: Nya regler för autopilot

Postat: 17 maj 2019 16:12
av frippan
Har åkt på riktigt kurviga vägar med min model 3 med AP och det har inte varit några problem. Är bara S & X som får denna patch, 3:an har haft det hela tiden. Så i dagsläget ser jag inte det alls som något problem.

Re: Nya regler för autopilot

Postat: 17 maj 2019 16:18
av Jeppe_E
RoadFury skrev:
Hade jag vart Elon så hade jag tryckt på de politiska kontakterna att hota EU med handelsembargon om de inte öppnar upp för Tesla o inte uppenbart försöker ge konkurrensfördel för de europeiska tillverkarna.

Typ se till så VW, BMW, Mercedes m.fl får problem att sälja sina bilar i USA t.ex.

Men Elon har nog inte nog med stöd på hemmaplan tyvärr, p.g a Big Oil. :?

Men? Hur tänker du nu? Det där klarar Trump alldeles utmärkt på egen hand. :roll:

Re: Nya regler för autopilot

Postat: 17 maj 2019 17:55
av henric
Jag kollade på var Sverige står i detta juridiskt för ett tag sen. Kände väl att intresset här kanske inte skulle vara så stort så länge Volvo inte har självkörande bilar klara. Jag hittade då denna utredning som blev klar våren 2018:

https://www.regeringen.se/rattsliga-dok ... roduktion/

Och här är remisserna som kom in under förra året:

https://www.regeringen.se/remisser/2018 ... de-fordon/

I utredningen föreslås en del intressanta förslag som tex hur man ska definiera förare och hur man ska krävs ansvar vid olycka mm.
Utredningen föreslog att lagar tom skulle kunna införas juli 2019. Kanske regeringsbildningen sinkat/skjutit upp detta arbete? Kanske måste det synkad mer med EU? Ingen som har kontakt på näringsdepartementet? :-)

Önsketänkande kanske, men det vore ju kul om Sverige var redo juridiskt den dag Tesla släpper FSD fullt ut - om det nu blir om 1,2, 5 år eller aldrig - det får framtiden utvisa.

Re: Nya regler för autopilot

Postat: 17 maj 2019 18:39
av Jjakobb
När införs "strypningen" på autosteer?

Re: Nya regler för autopilot

Postat: 17 maj 2019 18:46
av RoadFury
Jjakobb skrev:
När införs "strypningen" på autosteer?
Kommer med 2019.16.1 uppdateringen på Model S & X.

Re: Nya regler för autopilot

Postat: 17 maj 2019 19:29
av akeller
Bara att låta bli att uppdatera då.

Så har jag förstått det rätt så har de i Norge redan Navigate on Autopilot och samtidigt får vi i EU en sämre autopilot än vi har nu?

Re: Nya regler för autopilot

Postat: 17 maj 2019 19:42
av bylund
thomas76 skrev:
Börjar bli trött på EU trams nu!
Fast detta är FN, eller mer exakt "FN:s ekonomiska kommission för Europa".
https://www.unece.org/?id=39144#jfmulti ... _c49648-19

Re: Nya regler för autopilot

Postat: 17 maj 2019 20:25
av jpetters
akeller skrev:
Bara att låta bli att uppdatera då.

Så har jag förstått det rätt så har de i Norge redan Navigate on Autopilot och samtidigt får vi i EU en sämre autopilot än vi har nu?
Fast NoA finns ju på 3or i Tyskland och Holland också. Så det verkar ju inte vara någon konflikt då 3an redan hade dessa begränsningar.

Re: Nya regler för autopilot

Postat: 17 maj 2019 20:40
av Dream99
Surt! Jag har beställt en X efter att kollat på självkörningsdagens presentation. Jag trodde man skulle få möta framtiden först i en Tesla.

Jag undrar hur dessa regler tas fram, vilka är med. Lobbas det? Av vem?

Kan tycka att det vore ok med all hjälp till en aktiv förare som har fullt ansvar för framdrivningen av bilen.

Vem vinner på detta?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Nya regler för autopilot

Postat: 18 maj 2019 09:05
av thomas76
Så vad är det nu som är ändrat och beprövad i 2019.16.1

1 Begränsad svängförmåga?
2 blinkersspaken vid autolane change?
3 ta i ratten varje 10:de sekund?
4 summon med Bluetooth ?

Re: Nya regler för autopilot

Postat: 20 maj 2019 16:37
av thomas76
Jag tar en kaffe till och hoppas någon har svar på mina frågor om framför allt autopiloten.

Re: Nya regler för autopilot

Postat: 20 maj 2019 17:53
av e5m1r
thomas76 skrev:
Jag tar en kaffe till och hoppas någon har svar på mina frågor om framför allt autopiloten.
Jag har inte märkt nån skillnad ( Model S AP1 )

Re: Nya regler för autopilot

Postat: 20 maj 2019 21:39
av Swede1
Känner ni hur ni fick vara med och säga ert och vara delaktiga i detta beslut av EU byråkrater?

För nästan fem år sen röstade du på någon som idag är med och genomdriver detta om att begränsa autostyrning (påverkad med massa lobbyist pengar). Visst fungerar representativ demokrati bra?!?...

Framtidens modell är beslutande direktdemokrati. Se tex hur väl det fungerar i Schweiz. Direktdemokraterna håller på med appar och mer flytande demokrati ideer.

Tills det är infört är det lämpligt att vi gör som Schweiz och Norge, GB. Lämna det odemokratiska EU som dessutom inte har insyn enligt offentlighetsprincipen.