Jag har haft min Model 3 LR i över två månader nu och jag börjar misstänka att mitt batteri inte riktigt är som det ska. Till att börja med har jag aldrig fått ut 499 km vid 100% laddning som många rapporterar utan snarare 460 km. Brukar ladda till 80% varje dag och och antalet km jag får vid 80% har minskat med 20-30 km sedan jag fick bilen. Gången jag laddade upp batteriet till 100% körde jag ner det till 50% och hade då använt 30 kWh vilket isåfall borde betyda att 100% är 60kWh vilket låter lågt när andra har fått ut 73kWh. Alltså börjar misstänka att mitt batteri blivit obalanserat. Liknar fallet i denna video:
Använder bara ca 10% per dag, vilket kanske kan vara anledningen till obalansen så har därför testat ladda en gång i veckan istället utan någon förbättring. Har heller inte tid att ladda upp till hundra och köra ned noll under en dag som många säger att man ska göra. I videon som jag länkade lyckades tesla återställa batteriet från fabrik med goda resultat. Undrar om någon av er har tips på vad jag kan göra eftersom det inte känns som jag får ut fullt av mitt batteri. Ska köra nästan 400km i sträck i veckan och känns lite snopet om jag inte kan få ut fullt av mitt batteri. Nu blev detta inlägget lite långt men är tacksam för svar på hur man kan lösa detta!
Re: Obalanserat batteri
Postat: 24 maj 2019 17:39
av Smutt
Du kör för fort bilen har avslöjat dig
Re: Obalanserat batteri
Postat: 24 maj 2019 20:14
av Tellus
Nu känns det som jag är pessimist, men jag tror också det är något som inte är okej med ditt batteri.
Ingen annan har varit nere så lågt som 460km på en ny bil. Visst det finns massa faktorer som kan påverka men har inte läst om något liknande fall (även läst dina äldre inlägg)
Fallet i youtube videon liknar inte ditt problem riktigt.
Men man kan ringa tesla, som teslabjörn gjorde i någon video, så kan dom läsa av ditt batteri.
Eller kan man använda någon app kanske för att läsa av kapaciteten eller felkoder?
Re: Obalanserat batteri
Postat: 24 maj 2019 20:17
av Jjonas
Kanske läge att köra ner till runt åtminstone 10% och ladda innan du går vidare?
Re: Obalanserat batteri
Postat: 24 maj 2019 20:55
av Max3
Jjonas skrev:
Kanske läge att köra ner till runt åtminstone 10% och ladda innan du går vidare?
I ett sträck eller kan jag göra det över en vecka? Har denna veckan inte laddat sedan i söndags och är nere på 20% så kommer troligtvis kunna köra ned till 10% imorgon.
Re: Obalanserat batteri
Postat: 24 maj 2019 20:57
av Max3
Tellus skrev:
Nu känns det som jag är pessimist, men jag tror också det är något som inte är okej med ditt batteri.
Ingen annan har varit nere så lågt som 460km på en ny bil. Visst det finns massa faktorer som kan påverka men har inte läst om något liknande fall (även läst dina äldre inlägg)
Fallet i youtube videon liknar inte ditt problem riktigt.
Men man kan ringa tesla, som teslabjörn gjorde i någon video, så kan dom läsa av ditt batteri.
Eller kan man använda någon app kanske för att läsa av kapaciteten eller felkoder?
Vad kallar tesla detta problemet? Så att jag säger rätt om jag kontaktar dem. Obalanserat batteri?
Obalanserat batteri
Postat: 24 maj 2019 21:27
av taliz
Max3 skrev:
Jjonas skrev:
Kanske läge att köra ner till runt åtminstone 10% och ladda innan du går vidare?
I ett sträck eller kan jag göra det över en vecka? Har denna veckan inte laddat sedan i söndags och är nere på 20% så kommer troligtvis kunna köra ned till 10% imorgon.
Nog inte så bra att ofta ha bilen stående med så låg nivå.
Nånstans mellan 40-80% vill man nog hålla sig förutom några timmar under eller över då och då.
Re: Obalanserat batteri
Postat: 24 maj 2019 21:44
av Max3
Brukar inte ha det dock ville bara testa om det hjälpte att gå ner i de lägre nivåerna av batteriet innan uppladdning.
Re: Obalanserat batteri
Postat: 24 maj 2019 22:25
av Bjelke
Max3 skrev:
Brukar inte ha det dock ville bara testa om det hjälpte att gå ner i de lägre nivåerna av batteriet innan uppladdning.
Rätt tänkt i det här läget...
Nästa laddning till 100% kommer att bli intressant...
Re: Obalanserat batteri
Postat: 24 maj 2019 22:58
av Legato
Max3 skrev:
Jjonas skrev:
Kanske läge att köra ner till runt åtminstone 10% och ladda innan du går vidare?
I ett sträck eller kan jag göra det över en vecka? Har denna veckan inte laddat sedan i söndags och är nere på 20% så kommer troligtvis kunna köra ned till 10% imorgon.
Det är inget problem att du gör det över en vecka. Jag skulle dock rekommendera att du kör ner till klart under 10%, snarare 3-4%. Det är absolut inget problem så länge du laddar i snar anslutning till detta. Har kört min X på 0% ett par gånger och massor av gånger på 1-5%.
460 km låter dock för lågt för att vara enbart ett balanseringsproblem, men jag skulle iaf börja med att göra ovanstående och sen se hur högt du kan ladda.
Re: Obalanserat batteri
Postat: 24 maj 2019 23:15
av Tars
Min p3d har haft 449 vid 90% sen jag hämtade ut den. Använder bilen visserligen flitigt, så kör bilen nära batteritorsk och ladda upp den sen till 100% för att sen ladda ur den nästan igen.
Ladda den till 90% och se bad resultatet blir.
Re: Obalanserat batteri
Postat: 24 maj 2019 23:18
av Max3
Vid 90% har jag sett ungefär 410km
Re: Obalanserat batteri
Postat: 24 maj 2019 23:19
av Tars
Max3 skrev:
Vid 90% har jag sett ungefär 410km
Så är det något galet tyvärr med ditt batteri, eller sjukt pissigt balanserat.
Re: Obalanserat batteri
Postat: 24 maj 2019 23:28
av Verdi
Mitt batteri har ökat med 0,15%. Så att det ska minska med så mycket på kort låter konstigt.
Re: Obalanserat batteri
Postat: 25 maj 2019 00:19
av lator
Legato skrev:
Det är inget problem att du gör det över en vecka. Jag skulle dock rekommendera att du kör ner till klart under 10%, snarare 3-4%. Det är absolut inget problem så länge du laddar i snar anslutning till detta. Har kört min X på 0% ett par gånger och massor av gånger på 1-5%.
460 km låter dock för lågt för att vara enbart ett balanseringsproblem, men jag skulle iaf börja med att göra ovanstående och sen se hur högt du kan ladda.
Om man nu är ute efter att balansera batteriet så lär det ju inte göra stor nytta att bara köra ner nära noll för att direkt därefter ladda upp batteriet igen... Balanseringen sker ju när man behåller den låga nivån och låter de celler som ligger efter få lite "kräm" från sina kompisar. Laddar man direkt så måste det ju vara en väldigt långsam laddning om det ska göra någon nytta.
Det finns ju TeslaSpy vilket borde säga en hel del om huruvida batteriet behöver balanseras eller om det är något annat problem.
Re: Obalanserat batteri
Postat: 25 maj 2019 08:35
av TeslaG
Hämtade ut min bil i förrgår. Väldigt nöjd i stort, men tycker det är mindre räckvidd än väntat (LR RWD)
Vad säger ni?
Re: Obalanserat batteri
Postat: 25 maj 2019 08:52
av Max3
lator skrev:
Legato skrev:
Det är inget problem att du gör det över en vecka. Jag skulle dock rekommendera att du kör ner till klart under 10%, snarare 3-4%. Det är absolut inget problem så länge du laddar i snar anslutning till detta. Har kört min X på 0% ett par gånger och massor av gånger på 1-5%.
460 km låter dock för lågt för att vara enbart ett balanseringsproblem, men jag skulle iaf börja med att göra ovanstående och sen se hur högt du kan ladda.
Om man nu är ute efter att balansera batteriet så lär det ju inte göra stor nytta att bara köra ner nära noll
för att direkt därefter ladda upp batteriet igen... Balanseringen sker ju när man behåller den låga nivån och låter de celler som ligger efter få lite "kräm" från sina kompisar. Laddar man direkt så måste det ju vara en väldigt långsam laddning om det ska göra någon nytta.
Det finns ju TeslaSpy vilket borde säga en hel del om huruvida batteriet behöver balanseras eller om det är något annat problem.
Måsta man köpa något för att tesla spy ska fungera?
Re: Obalanserat batteri
Postat: 25 maj 2019 10:19
av MarkusL
Har samma problem, kom som mest upp i 476 när den var ny. Får väl testa att ladda ur.
Re: Obalanserat batteri
Postat: 25 maj 2019 10:44
av Max3
MarkusL skrev:
Har samma problem, kom som mest upp i 476 när den var ny. Får väl testa att ladda ur.
Ja, eller får man kanske fråga tesla om de kan gå in i bilens batteri genom deras system och kolla vad som är fel. Vet bara inte om jag ska boka tid hos service center eller ringa dem. Dessutom kanske de inte har tid nu när alla Model 3s håller på att bli levererade
Re: Obalanserat batteri
Postat: 25 maj 2019 10:49
av bylund
Jag föreslår som första steg att ringa supportnumret och prata med dem. De kan kanske säga något direkt om de anser att det är något att gå vidare med. Om de inte ser något kan det vara värt att ringa ditt servicecenter och höra med dem.
Supporten kan du ringa redan idag.
Re: Obalanserat batteri
Postat: 25 maj 2019 11:39
av Legato
lator skrev:
Legato skrev:
Det är inget problem att du gör det över en vecka. Jag skulle dock rekommendera att du kör ner till klart under 10%, snarare 3-4%. Det är absolut inget problem så länge du laddar i snar anslutning till detta. Har kört min X på 0% ett par gånger och massor av gånger på 1-5%.
460 km låter dock för lågt för att vara enbart ett balanseringsproblem, men jag skulle iaf börja med att göra ovanstående och sen se hur högt du kan ladda.
Om man nu är ute efter att balansera batteriet så lär det ju inte göra stor nytta att bara köra ner nära noll för att direkt därefter ladda upp batteriet igen... Balanseringen sker ju när man behåller den låga nivån och låter de celler som ligger efter få lite "kräm" från sina kompisar. Laddar man direkt så måste det ju vara en väldigt långsam laddning om det ska göra någon nytta.
Det finns ju TeslaSpy vilket borde säga en hel del om huruvida batteriet behöver balanseras eller om det är något annat problem.
OK. Trodde balanseringen gick relativt snabbt. Det blir ju lite balansgång, man vill ju inte ha batteriet stående med låg SOC heller.
Re: Obalanserat batteri
Postat: 25 maj 2019 11:57
av Ante74
Har ställt in så det visar % istället för räckvidd.
Annars blir man ju bara nojjig, som jag tolkat all information så sköter bms balansering själv. Bara plugga in och ställa den nivå man vill ha för tillfället
Re: Obalanserat batteri
Postat: 26 maj 2019 12:00
av Max3
Hej igen, är nere på 124 km nu på batteriet och ska idag köra en sträcka på ca 80 km motorväg så bör komma hem med ca 5%. Gör jag nu rätt om jag låter bilen ladda upp till 100% över natten efter att jag kommit hem? Mitt enda problem är att min resa till jobbet imorgon bara förbrukar ungefär 5% så kommer isfåll ha bilen stående med 95% över dagen imorgon. Är detta typ lika dåligt som låta den stå med 100% eller är det okej? Hinner inte köra ner mer imorgon innan jobbet tyvärr.
Re: Obalanserat batteri
Postat: 26 maj 2019 12:06
av Jeppe_E
Max3 skrev:
Hej igen, är nere på 124 km nu på batteriet och ska idag köra en sträcka på ca 80 km motorväg så bör komma hem med ca 5%. Gör jag nu rätt om jag låter bilen ladda upp till 100% över natten efter att jag kommit hem? Mitt enda problem är att min resa till jobbet imorgon bara förbrukar ungefär 5% så kommer isfåll ha bilen stående med 95% över dagen imorgon. Är detta typ lika dåligt som låta den stå med 100% eller är det okej? Hinner inte köra ner mer imorgon innan jobbet tyvärr.
Ja, det är helt rätt. Jag provade själv att ladda fullt hemma. 491 km blev resultatet. Så fyll på och sen kör du till jobbet i morgon och på tisdag och sen laddar du tillbaka till 90%
Re: Obalanserat batteri
Postat: 26 maj 2019 13:18
av Tellus
Och om du inte vill ha den ståendes på 95% under dagen kan du köra keep climate on vid ankomst till jobbet.