Sida 1 av 5

Vätgas är framtiden

Postat: 25 maj 2019 21:42
av Nicke Nyfiken
-Vätgas är framtiden, allt som behövs är vatten och sol.
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/fo ... vatgasmack

Re: Vätgas är framtiden

Postat: 25 maj 2019 21:48
av jeppe_sthlm
Saknas lite info i den artikeln. Som t.ex. att man kommit typ 3 gånger längre om man stoppat solelen i en elbil istället för att göra vätgas av den

Re: Vätgas är framtiden

Postat: 25 maj 2019 21:48
av LarsL
Vems ärenden går SVT och varför? Först kör de elbilar är värre än diesel och nu är det vätgas är framtiden. Inget av detta är ju sant utan endast propaganda. Är SVT nyttiga idioter eller finns det någon där inne som driver sin egen linje?

Hur som helst så behöver inte SVT vara opartiska eller sakliga på webben.

Re: Vätgas är framtiden

Postat: 25 maj 2019 21:48
av Jeppe_E
Hmm.. 30 miljoner kronor för en station? Det motsvarar väl en hel del laddstolpar?

Re: Vätgas är framtiden

Postat: 25 maj 2019 21:55
av carl-pedal
Hihi!

Och fem containrar med utrustning... Och en fotbollsplan med solceller...

I ena containern finns utrustning för att göra vattnet ultrarent.
I sista och största containern finns enorma tvåstegs kompressorer för att komma upp i 1000 bar!!!!!!
Därimellan lite elektrolysörer och annan skit dyr utrustning.

30 miljoner kronor! Om jag minns rätt så kommer kapaciteten BLI (senare alltså) upp till 40 tankningar/dag. För 90kr/kg som Mirai kör 100km på. I en bil som kostar som en tesla... Men är sämre än en ZOE att köra.

Jag ska leta fram mailet från projektledaren jag fick för ett tag sedan.

Re: Vätgas är framtiden

Postat: 25 maj 2019 22:03
av Jerka
Jeppe_E skrev:
Hmm.. 30 miljoner kronor för en station? Det motsvarar väl en hel del laddstolpar?
Enligt http://emobility.se/vad-kostar-laddstationer/ går en snabbladdare loss på ungefär en kvarts miljon. Man får alltså 120 snabbladdstationer för samma pengar som en sån vätgasstation. Det går dock inte riktigt att jämföra eftersom just den här stationen hade solceller och spjälkningsutrustning som skapar vätgasen. Då hade man fått jämföra med en laddstation med solceller och batterier. Men även det hade tveklöst blivit billigare.

Re: Vätgas är framtiden

Postat: 25 maj 2019 22:09
av Jeppe_E
Jerka skrev:
Jeppe_E skrev:
Hmm.. 30 miljoner kronor för en station? Det motsvarar väl en hel del laddstolpar?
Enligt http://emobility.se/vad-kostar-laddstationer/ går en snabbladdare loss på ungefär en kvarts miljon. Man får alltså 120 snabbladdstationer för samma pengar som en sån vätgasstation. Det går dock inte riktigt att jämföra eftersom just den här stationen hade solceller och spjälkningsutrustning som skapar vätgasen. Då hade man fått jämföra med en laddstation med solceller och batterier. Men även det hade tveklöst blivit billigare.
Ja, såg en youtube med TBjörn, när han var i Korea och testade Konan. Laddstationerna hade solceller på taken över parkeringsplatserna. Nu räcker det förstås inte långt när det gäller att ladda en elbil, men tanken är ju god.

Re: Vätgas är framtiden

Postat: 25 maj 2019 22:27
av Verdi
Blir roligt att följa i november december. :lol:

Låt de hålla på. Jag önskar de all lycka till. 500:- för 70 mil ? Svindyrt. Jag betalar max en hundring för samma sträcka.

Re: Vätgas är framtiden

Postat: 25 maj 2019 23:01
av nek0
Jeppe_E skrev:
Hmm.. 30 miljoner kronor för en station? Det motsvarar väl en hel del laddstolpar?
Vilken fin framtid :)
Aneby/Befolkning
6 776
31 dec. 2018
6st 22 kW gratis laddare, minst 4st alltid lediga. Vem ska slänga 30 miljoner kronor på vätgas i en sån kommun?
Hela kommunen är inte värd 30 miljoner kronor. Hur många såna kommuner har vi i Sverige?
Det roliga med vätgas fanatikerna är att de vart tionde år hoppas på att vi ska få bilar som drivs med vätgas om 10 år :lol: .

Re: Vätgas är framtiden

Postat: 26 maj 2019 07:53
av carl-pedal
Ålrajt... Hittade mailet från projektledaren, skriver inte ut hans namn, pm:a om du är nyfiken. F - fråga, S - svar


F:
Jag har stannat och tittat på er intressanta vätgasstation i Mariestad och blev genast nyfiken:

Innan ni hade solceller transporterades vätgasen i ”rack” med gastuber som står på baksidan innanför staketet – vad finns i containern? Är det kompressorer för att höja trycket ytterligare?

S:
De tuber med vätgas som står på baksidan av containern är det externa lager med vätgas. I containern själv finns en kompressor som tar vätgas från det externa lager (20 MPa tryck) och pumpar in det i det interna lager och håller det på arbetstryck (ett lager på 45 MPa, och två mindre lager på 95MPa). Detta för att kunna tanka bränslecellsbilar på mindre än 5 minuter (full tank, 5 kg i tanken). Det finns även en kylaggregat som kylar ner vätgasen till -40 graden C för att undvika oönskade temperaturstigningar i bilens tank.

 
F:
Nu när det finns en imponerande solcellsanläggning – kommer elen från den att genom elektrolys framställa vätgas vid stationen eller kommer det ske på distans? Det kanske är en elektrolysanläggning i constainern?

 
S:
Mellan vätgastankstation (HRS) och solcellsanläggning kommer 5 20 fots containrar placerade som innehåller en elektrolysör med vattenbehandlingsenhet, en kompressor som komprimerar vätgasen från arbetstryck på 4 MPa till 30 MPa, ett vätgaslager (fördelad över 2,5 container) för 650 kg vätgas, en bränslecell (2 Powercell PS5 enheter) och en batteri på 150 kWh. Vätgaslager kommer att vara direkt ansluten till HRS som trycker upp vätgas in i sina interna lager.

 
F:
Finns det information kring hur mycket vätgas som används för att tanka bilarna vid er station?

 S:
Just nu ligger förbrukningen av vätgas hos Mariestads HRS på 30 till 40 kg per månad. Detta ligger långt under stationens kapacitet på 100 kg per dygn. Mariestads kommun har valt att vänta med att satsa stort på bränslecellsbilar tills den vätgasproduktion enheten (som vi håller på bygga) är på plats och att vi kan garantera en kontinuerligt tillgång till vätgas och till en konkurrenskraftig pris vilket egen produktion ger (plus alla miljöfördelar av minskade lastbilstransporter).


Slutsats -
Vilken cirkus bara för att slippa åka elbil... min personliga åsikt iallafall.

Re: Vätgas är framtiden

Postat: 26 maj 2019 08:04
av dbar
Följdfrågan, hur många kW drar anläggningen nu när den knappt är i bruk, respektive när den används flitigt, hade varit intressant.

Re: Vätgas är framtiden

Postat: 26 maj 2019 08:13
av carl-pedal
Håller med. Om man vet kapaciteten i solcellerna kan man ju ta det i relation till upp till 100kg gas per dygn. Då får man fram totala verkningsgraden ungefär.

Re: Vätgas är framtiden

Postat: 26 maj 2019 08:44
av Svenssons
Solcellerna är inte enda energikällan till produktionen. Gissar att 30-40 kg har kostat 1500kWh eller mer i energi att producera. Bara en bråkdel av detta kommer från solcellerna gissar jag. 100kg skulle då motsvara 3500 kWh eller mer och skulle då kräva en solcellsanläggningen på 1300 kWp för genomsnittsproduktion under året.

Re: Vätgas är framtiden

Postat: 26 maj 2019 08:48
av 12man
men hr kommunalrådet fick åka till Australien, de va ju bra

Re: Vätgas är framtiden

Postat: 26 maj 2019 08:54
av bjelkeman
Vätgas = diagram som visar på varför svaret är: Nej tack.
Hittade dessutom rapporten diagrammet kommer ifrån.

http://www.industrializedcyclist.com/ulf%20bossel.pdf
E047281C-25A1-4A47-8BBC-5569BCDEE0E1.jpeg

Re: Vätgas är framtiden

Postat: 26 maj 2019 09:16
av Zalman3
bjelkeman skrev:
Vätgas = diagram som visar på varför svaret är: Nej tack.
Hittade dessutom rapporten diagrammet kommer ifrån.

http://www.industrializedcyclist.com/ulf%20bossel.pdf
E047281C-25A1-4A47-8BBC-5569BCDEE0E1.jpeg
Bra info!

Re: Vätgas är framtiden

Postat: 26 maj 2019 09:23
av 12man
publicerat samtidigt

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/ha ... a-argument

flera här har väl varit hem till honom?

"solen där har du bränslet, lagringsmedlet är vatten"

cirkus är ordet

Re: Vätgas är framtiden

Postat: 26 maj 2019 10:18
av LarsL
”Vanligt Folk” går på sånt här... tyvärr. Det är bara solenergi vi använder bara vatten.

Re: Vätgas är framtiden

Postat: 26 maj 2019 10:27
av mati
Jag hade varit jätteglad om Mariestad de hade tagit en pytteliten del av alla dessa skattemiljoner som har gått åt för det här tramsprojeket och istället byggt en vettig snabbladdarstation utmed E20. Den hade gjort väldigt mycket mer nytta och använts av betydligt fler än några kommunanställda.
Att slösa bort alla dessa värdefulla solels-kilowattimmar de producerar för att hemtjänsten och kommunanställda kan tanka sina apfula Mirai-bilar är bara vansinne. Istället bromsar de utvecklingen av laddinfrastruktur i hela Skaraborg.

Re: Vätgas är framtiden

Postat: 26 maj 2019 10:36
av Niklas Z
LarsL skrev:
”Vanligt Folk” går på sånt här... tyvärr. Det är bara solenergi vi använder bara vatten.
Precis, bara solel och vatten, till skillnad från elbilar som alltid laddas med fulel från kolkraftverk :twisted:

Re: Vätgas är framtiden

Postat: 26 maj 2019 17:04
av akeller
Niklas Z skrev:
Precis, bara solel och vatten, till skillnad från elbilar som alltid laddas med fulel från kolkraftverk :twisted:
Visst är det fantastiskt. Elbilar kör på fulel och vätgas kommer från solen, det vet ju alla. :D Personligen tror jag att de flesta vill åka och tanka, man har inte insett hur härligt det är att gå ut till fulladdad bil varje morgon.

Re: Vätgas är framtiden

Postat: 26 maj 2019 17:46
av Bjelke
akeller skrev:
Niklas Z skrev:
Precis, bara solel och vatten, till skillnad från elbilar som alltid laddas med fulel från kolkraftverk :twisted:
...Personligen tror jag att de flesta vill åka och tanka, man har inte insett hur härligt det är att gå ut till fulladdad bil varje morgon.
Det kan man konstatera nästan varje dag i diskussioner med
fossilbilsägare...

Re: Vätgas är framtiden

Postat: 26 maj 2019 18:21
av nek0
akeller skrev:
Niklas Z skrev:
Precis, bara solel och vatten, till skillnad från elbilar som alltid laddas med fulel från kolkraftverk :twisted:
Visst är det fantastiskt. Elbilar kör på fulel och vätgas kommer från solen, det vet ju alla. :D Personligen tror jag att de flesta vill åka och tanka, man har inte insett hur härligt det är att gå ut till fulladdad bil varje morgon.
Vi är ju rätt många som inte har den möjlighet. Jag har 2,4km till närmaste laddare och den är varken snabb eller billig :(

Re: Vätgas är framtiden

Postat: 26 maj 2019 18:26
av carl-pedal
Då kan du ju tanka vätgas och sen komma och klaga på hur dyrt det är! Och då är det nog längre än 2,4km till macken.
Det går säkert lättare att fixa nattladdning ska du se! ;)

Re: Vätgas är framtiden

Postat: 26 maj 2019 18:40
av nek0
carl-pedal skrev:
Då kan du ju tanka vätgas och sen komma och klaga på hur dyrt det är! Och då är det nog längre än 2,4km till macken.
Det går säkert lättare att fixa nattladdning ska du se! ;)
Sa jag att jag vill ha vätgas? Läs genom tråden så kanske du listar ut vad jag tycker om vätgas. Det jag sa att alla inte kan gå varje morgon till fulladdad bil. Med detta argumentet blir det svårt övertyga skeptikerna som inte har möjligheten till laddning vid sina bostäder.