Kärnkraft är inte framtiden

Här diskuterar vi om miljön i alla dess former

Moderator: Redaktion

niklas12
Inlägg: 2545
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av niklas12 »

quote="niklas12"]
Anderzzon skrev:
niklas12 skrev:
Zalman3 skrev:
Ändå propagerar många för att vi ska investera i stora mängder kinesiska vindkraftverk och solceller.
Visst ska vi köpa solceller och vindkraftverk.
Men aldrig sett att någon kräver att vi måste köpa dessa från Kina.

Vindkraftverk från Danska Vestas duger gott exempelvis.

Men din oro är berättigad.
De som underhåller och administrerar svensk vindkraft, ser till så att kineserna hålls på armlängds avstånd.
Enlig de vindkraftfolk jag pratat med.
Det ska vara tekniskt omöjligt att kineserna kan styra svensk elproduktion.

Men har inte pratat med alla, så kan inte garantera att all sol och vindkraft är under 100% svensk kontroll.

Å andra sidan har Sverige inte 100% koll på kärnkraftverk I Sverige.
Vad händer om Uniper som äger en stor del av svenska kärnkraftverk går i konkurs?
Uniper gick med 12 miljarder euro back första halvåret I år.
Konkar Uniper, vad händer då?
Stängs Unipers kärnkraftverk ner i Sverige då?
Vart tillverkar Vestas sina vindkraftverk tror du ?

Uniper är en global energileverantör och förlusterna kommer från problemen med de ryska Gasleveranserna.
Om du kollar hur unipers totala ekonomiska förutsättningar ser ut så är det liten sannolikhet att de går i konkurs i närtid.

Och i bästa fall så får staten driva kärnkraftsverken vidare.
Vestas har produktion i 12 länder, varav 8 inom EU. Varför antyder du att de bara har tillverkning i Kina?
Vestas håller på att avveckla majoriteten av sin produktion i Europa av kostnadsskäl
Finns mycket om detta i dansk press

Verken till den svenska parken i blakliden kommer från kina

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/tekni ... assEngland

Vestas har även köpt upp en kinesisk konkurrent och byggt ut produktionskapaciteten där[/quote]Länka gärna till detta, du som verkar ha koll på allt.
Mig veterligen stänger de fabriker som har tillverkat mindre verk. Fabriken i Kina byggdes från början för att producera större modeller.
Men oavsett, du kommer få problem att bygga dina kärnkraftverk om du inte tillåter att några komponenter tillverkas i Kina.[/quote]

Tyvärr är hela västvärlden i beroendeställning av Kina
Vilket snart kommer ställas på prov med konflikten kring Taiwan, Kina övervakar noga västs hantering av Ryssland.

men just Vestas tillverkar sina stora verk i Kina vilket säkert är det bästa ur ett ekonomiskt perspektiv då de flesta gruvorna för att kunna bygga vindkraftverk finns i Kina och att transporterna blir en mindre del när verken blir större.
Men att man lyfter fram danska Vestas vindkraftverk tyder på att man inte känner till hur det fungerar.

https://renewablesnow.com/news/ceo-says ... rt-168570/

https://energydigital.com/renewable-ene ... and-brazil

https://amp.theguardian.com/environment ... g-china-us
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av +46 »

Känner inte till att Kina klassas som en terroriststat.
Att Uniper samarbetar med terrorriststaten Ryzzland trodde jag var allmänt känt. Ber om ursäkt om jag råkade överskatta din (niklas12 )simultanförmåga.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 612
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Anderzzon »

niklas12 skrev:
Tyvärr är hela västvärlden i beroendeställning av Kina
Vilket snart kommer ställas på prov med konflikten kring Taiwan, Kina övervakar noga västs hantering av Ryssland.

men just Vestas tillverkar sina stora verk i Kina vilket säkert är det bästa ur ett ekonomiskt perspektiv då de flesta gruvorna för att kunna bygga vindkraftverk finns i Kina och att transporterna blir en mindre del när verken blir större.
Men att man lyfter fram danska Vestas vindkraftverk tyder på att man inte känner till hur det fungerar.

https://renewablesnow.com/news/ceo-says ... rt-168570/

https://energydigital.com/renewable-ene ... and-brazil

https://amp.theguardian.com/environment ... g-china-us
Sorry, men jag förstår inte vad du försöker säga egentligen? Ingen av dina länkar säger att Vestas ska flytta all sin tillverkning till Kina, vissa av länkarna är dessutom över ett decennium gamla.
Hade du varit för vindkraft om Vestas inte hade haft någon tillverkning i Kina, eller är det bara ytterligare en anledning för dig att klanka ner på vindkraften?
niklas12
Inlägg: 2545
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av niklas12 »

+46 skrev:
Känner inte till att Kina klassas som en terroriststat.
Att Uniper samarbetar med terrorriststaten Ryzzland trodde jag var allmänt känt. Ber om ursäkt om jag råkade överskatta din (niklas12 )simultanförmåga.
Är det någon förutom du som påstått att Kina är klassat som terrorisststat ?
Är det distributionen av rysk gas du tänker på så är det den tyska miljörörelsen som ordnat det beroendet med hjälp av Angela Merkel


https://www.washingtonpost.com/opinions ... -disaster/

https://amp.dw.com/en/russian-gas-in-ge ... a-61057166
niklas12
Inlägg: 2545
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av niklas12 »

Anderzzon skrev:
niklas12 skrev:
Tyvärr är hela västvärlden i beroendeställning av Kina
Vilket snart kommer ställas på prov med konflikten kring Taiwan, Kina övervakar noga västs hantering av Ryssland.

men just Vestas tillverkar sina stora verk i Kina vilket säkert är det bästa ur ett ekonomiskt perspektiv då de flesta gruvorna för att kunna bygga vindkraftverk finns i Kina och att transporterna blir en mindre del när verken blir större.
Men att man lyfter fram danska Vestas vindkraftverk tyder på att man inte känner till hur det fungerar.

https://renewablesnow.com/news/ceo-says ... rt-168570/

https://energydigital.com/renewable-ene ... and-brazil

https://amp.theguardian.com/environment ... g-china-us
Sorry, men jag förstår inte vad du försöker säga egentligen? Ingen av dina länkar säger att Vestas ska flytta all sin tillverkning till Kina, vissa av länkarna är dessutom över ett decennium gamla.
Hade du varit för vindkraft om Vestas inte hade haft någon tillverkning i Kina, eller är det bara ytterligare en anledning för dig att klanka ner på vindkraften?
Detta kom upp då man lyfte fram vattenfalls vindkraftspark i blaiken som ett föredöme då Danska Vestas minsann försett dem med verken.

Ja absolut företaget är danskt men majoriteten av deras stora verk tillverkas i Kina.
Vestas hade stora problem under finanskrisen 2008-09 och flyttade stora delar av sin produktion till kina.
Vilket också fortsatt efter detta av kostnadsskäl.

Jag är inte konsekvent mot vindkraft ,det fungerar i liten skala som komplementkraft om man har en baskraftkälla.
Jag är däremot emot hur man konsekvent försöker skönmåla allt kring vindkraften och tror att det ska lösa hela energibehovet utan att förstå baksidan av en stor andel väderberoende kraftkällor.

Sen att man ger stora subventioner till bl.a. Kina för att bygga och driva vindkraftverk i Sverige utan att ställa några som helst motkrav på effektreglering och lagring.

Och när man lyssnar på alla vindkraftsförespråkare så kostar det noll och inget att bygga och driva vindkraftverk om det skulle vara sant varför ställer man inga krav och varför behöver vi subventionera det ?
Användarvisningsbild
Rimlig
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 09 aug 2022 08:51

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Rimlig »

Spännande att så många av er tar rygg på poltikerna och vill polarisera debattklimatet. Jag tror absolut att kärnkraften är en del av lösningen framåt, men då med betoning på en bit framåt - det tar för lång tid att etablera för att lösa våra utmaningar här och nu (om man inte samtidigt inför diktatur och lämnar EU+ENTSOE-kraven). Dvs ni som hela tiden bara vrålar att KK ska lösa problemet får gärna förklara hur det realistiskt ska gå till??

Energikrisen löser vi genom att köra på BÅDE med massor av nytt förnybart (inte minst havsbaserat) OCH lagring OCH teknikutveckling OCH kanske primärt energieffektivisering. Men även genom fortsatt starka utbyten på den europeiska marknaden (import/export).
Sedan kan vi också försöka bereda väg för 4e gen KK också, men då lär det behövas statliga storgarantier då det inte lär finnas privata finansiärer som ger sig in i ett sådant projekt annars. Jag har inte hört så många politiker prata om hur de ska finansiera KK-utbyggnaden? Kanske höja skatten?
Model S 85D -15
Model 3 Performance -21
Model S Ludicrous Performance -20
Model S Plaid, röd
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av +46 »

niklas12 skrev:
+46 skrev:
Känner inte till att Kina klassas som en terroriststat.
Att Uniper samarbetar med terrorriststaten Ryzzland trodde jag var allmänt känt. Ber om ursäkt om jag råkade överskatta din (niklas12 )simultanförmåga.
Är det någon förutom du som påstått att Kina är klassat som terrorisststat ?
Är det distributionen av rysk gas du tänker på så är det den tyska miljörörelsen som ordnat det beroendet med hjälp av Angela Merkel


https://www.washingtonpost.com/opinions ... -disaster/

https://amp.dw.com/en/russian-gas-in-ge ... a-61057166
Sorry, hänger inte med i dina svängar. Får väl skylla på åldern.
Om Kina påstår att de inte kränker mänskliga rättigheter så säger alla att de ljuger (vilket jag också anser att de gör). Men när Kina redovisar antal olyckor och dödsfall inom kärnkraften så är plötsligt deras rapporter sanningsenliga och trovärdiga. Det blir lite för mycket bullshit för mig.
Installerat 13,2 kWp solceller
Nick
elbilist
Inlägg: 83
Blev medlem: 16 dec 2021 18:13

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Nick »

Lider lite med er i SE4 ( är personligen inte så drabbad just nu av elpriset). Just nu exporterar Sverige ca 5500 MW, lika mycket som all kärnkraft producerar. 30% av all el vi producerar exporterar vi som land. Förbrukar 2100 MW i Se 4 och kablarna till Europa från SE4 skickar 2800 MW. Pris runt 6kr för er.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1309
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Credde »

Fick denna i Facebook flödet - säkert inte 100% rätt (se det inte som sanningen, ingen aning vem som gjorde det) men det visar lite hur det skulle kunde se ut om, man indelte Sverige i matområden…

Är dock säker på de flesta i SE1 och SE2 faktisk tycker det är sjukt med sånna skillnader i elpriset som vi har.
E2ED03E5-2721-463B-AC09-A0404A1D4331.jpeg
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
niklas12
Inlägg: 2545
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av niklas12 »

+46 skrev:
niklas12 skrev:
+46 skrev:
Känner inte till att Kina klassas som en terroriststat.
Att Uniper samarbetar med terrorriststaten Ryzzland trodde jag var allmänt känt. Ber om ursäkt om jag råkade överskatta din (niklas12 )simultanförmåga.
Är det någon förutom du som påstått att Kina är klassat som terrorisststat ?
Är det distributionen av rysk gas du tänker på så är det den tyska miljörörelsen som ordnat det beroendet med hjälp av Angela Merkel


https://www.washingtonpost.com/opinions ... -disaster/

https://amp.dw.com/en/russian-gas-in-ge ... a-61057166
Sorry, hänger inte med i dina svängar. Får väl skylla på åldern.
Om Kina påstår att de inte kränker mänskliga rättigheter så säger alla att de ljuger (vilket jag också anser att de gör). Men när Kina redovisar antal olyckor och dödsfall inom kärnkraften så är plötsligt deras rapporter sanningsenliga och trovärdiga. Det blir lite för mycket bullshit för mig.
Kinas etik och moral kan och bör man ifrågasätta

Vilken rapport angående kärnkraft från kina tänker du då på?
Den statistiken jag presenterat gällande olyckor och dödsfall inom kärnkraft kommer från
https://ourworldindata.org/safest-sources-of-energy
Vilket är en brittisk organisation

Och om du nu tvekar inför Kinas olycksredovisning för kärnkraft skulle det då skilja mot deras olycksredovisning för andra kraftslag?

Till skillnad mot de väderberoende kraftsslagen så finns det global kontroll och övervakning av kärnkraften i form av IAEA

https://www.iaea.org/about/overview/history

Vilket ger betydligt bättre förutsättningar och kontroll vilka övervakar och kontrollerar vindkraften ?
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 930
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av R_Edvinsson »

”I ett vindstilla Europa får alla frysa”
Gammalt djungelordspråk :roll:
83DABEE3-970B-45BD-A11B-72824A7CA2B9.jpeg
niklas12
Inlägg: 2545
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av niklas12 »

R_Edvinsson skrev:
”I ett vindstilla Europa får alla frysa”
Gammalt djungelordspråk :roll:
Det pratas mycket om att ladda elbilen billigt på natten kan inte någon som förespråkar det berätta mellan vilka timmar man då ska ladda ?
Fredrik j
Inlägg: 10830
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Fredrik j »

niklas12 skrev:
R_Edvinsson skrev:
”I ett vindstilla Europa får alla frysa”
Gammalt djungelordspråk :roll:
Det pratas mycket om att ladda elbilen billigt på natten kan inte någon som förespråkar det berätta mellan vilka timmar man då ska ladda ?
03-04 som det verkar.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Zalman3 »

niklas12 skrev:
R_Edvinsson skrev:
”I ett vindstilla Europa får alla frysa”
Gammalt djungelordspråk :roll:
Det pratas mycket om att ladda elbilen billigt på natten kan inte någon som förespråkar det berätta mellan vilka timmar man då ska ladda ?
6 kr per kWh billigare att ladda elbilen på natten i SE3.
Screenshot_20220822-083535_Chrome.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
niklas12
Inlägg: 2545
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av niklas12 »

Zalman3 skrev:
niklas12 skrev:
R_Edvinsson skrev:
”I ett vindstilla Europa får alla frysa”
Gammalt djungelordspråk :roll:
Det pratas mycket om att ladda elbilen billigt på natten kan inte någon som förespråkar det berätta mellan vilka timmar man då ska ladda ?
6 kr per kWh billigare att ladda elbilen på natten i SE3.
Screenshot_20220822-083535_Chrome.jpg
Hur hjälper det oss i SE4 ?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Zalman3 »

Credde skrev:
Fick denna i Facebook flödet - säkert inte 100% rätt (se det inte som sanningen, ingen aning vem som gjorde det) men det visar lite hur det skulle kunde se ut om, man indelte Sverige i matområden…

Är dock säker på de flesta i SE1 och SE2 faktisk tycker det är sjukt med sånna skillnader i elpriset som vi har.
I bilden står att 90% av alla livsmedel produceras i Götaland och Svealand.
I Västerbotten och Norrbotten är en stor andel av åkermarken i träda. Men som enkelt kan odlas om man vill.

Men Norrland producerar virke, malm och el som södra Sverige vill ha.
Så om vi leker med tanken att man drar ett sträck vid Gävle och Norrland blir ett eget land. Då skulle Norrland klara sig bra och vara mycket rikt.

I den politiska debatten nu så finns det starka krafter som vill att vinsten av det som produceras i Norrland ska stanna i Norrland.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Zalman3 »

Såg Moderat ledaren intervjuas igår.

Han fick frågan varför det finns motstånd mot vindkraft i Sverige.
Svaret var att bara man FÖRST bygger kärnkraft.
Sen skulle folk vara jättepositiva till vindkraft, och massor av vindkraft kan byggas.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av Zalman3 »

Upp mot 3kr per kWh förväntas spotpriset bli I höst i SE4.
https://www.skekraft.se/privat/elavtal/ ... g#box-no-4
Screenshot_20220822-095536_Chrome.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av +46 »

På en timme kan jag ladda drygt 22 kWh hemma (förutsatt att jag inte har något annat på som drar en massa ström) På det kommer jag minst tolv mil och det funkar bra för mig. Genom att välja den billigaste timmen istället för den dyraste så hade jag sparat drygt 50 spänn om jag bott i SE4. I de övriga elområdena så hade kostnaden för motsvarande laddning varit felräkningspengar.
Installerat 13,2 kWp solceller
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4887
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av chaffis75 »

Zalman3 skrev:
Upp mot 3kr per kWh förväntas spotpriset bli I höst i SE4.
https://www.skekraft.se/privat/elavtal/ ... g#box-no-4
Screenshot_20220822-095536_Chrome.jpg
Sista veckan har ett snitt på 493 öre/kWh så blir de billigare i vinter så är jag bara glad.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
niklas12
Inlägg: 2545
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av niklas12 »

+46 skrev:
På en timme kan jag ladda drygt 22 kWh hemma (förutsatt att jag inte har något annat på som drar en massa ström) På det kommer jag minst tolv mil och det funkar bra för mig. Genom att välja den billigaste timmen istället för den dyraste så hade jag sparat drygt 50 spänn om jag bott i SE4. I de övriga elområdena så hade kostnaden för motsvarande laddning varit felräkningspengar.
Vad behöver man för huvudsäkring för att kunna ladda 22kwh ?
Med 16A huvudsäkring får man väl knappt 11kwh ?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av MWall »

niklas12 skrev:
+46 skrev:
På en timme kan jag ladda drygt 22 kWh hemma (förutsatt att jag inte har något annat på som drar en massa ström) På det kommer jag minst tolv mil och det funkar bra för mig. Genom att välja den billigaste timmen istället för den dyraste så hade jag sparat drygt 50 spänn om jag bott i SE4. I de övriga elområdena så hade kostnaden för motsvarande laddning varit felräkningspengar.
Vad behöver man för huvudsäkring för att kunna ladda 22kwh ?
Med 16A huvudsäkring får man väl knappt 11kwh ?

32A? :D
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av +46 »

MWall skrev:
niklas12 skrev:
+46 skrev:
På en timme kan jag ladda drygt 22 kWh hemma (förutsatt att jag inte har något annat på som drar en massa ström) På det kommer jag minst tolv mil och det funkar bra för mig. Genom att välja den billigaste timmen istället för den dyraste så hade jag sparat drygt 50 spänn om jag bott i SE4. I de övriga elområdena så hade kostnaden för motsvarande laddning varit felräkningspengar.
Vad behöver man för huvudsäkring för att kunna ladda 22kwh ?
Med 16A huvudsäkring får man väl knappt 11kwh ?

32A? :D
35 A
Behöver jag inte ladda bilen så kan jag alltid ladda ackumulatortanken. Den högre fasta avgiften är snabbt intjänad.
Installerat 13,2 kWp solceller
niklas12
Inlägg: 2545
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av niklas12 »

+46 skrev:
MWall skrev:
niklas12 skrev:
+46 skrev:
På en timme kan jag ladda drygt 22 kWh hemma (förutsatt att jag inte har något annat på som drar en massa ström) På det kommer jag minst tolv mil och det funkar bra för mig. Genom att välja den billigaste timmen istället för den dyraste så hade jag sparat drygt 50 spänn om jag bott i SE4. I de övriga elområdena så hade kostnaden för motsvarande laddning varit felräkningspengar.
Vad behöver man för huvudsäkring för att kunna ladda 22kwh ?
Med 16A huvudsäkring får man väl knappt 11kwh ?

32A? :D
35 A
Behöver jag inte ladda bilen så kan jag alltid ladda ackumulatortanken. Den högre fasta avgiften är snabbt intjänad.
Kostnad att säkra upp från 16A till 35A är 8500kr/år
Så man behöver alltså tjäna minst 8500kr/år för att motivera ett byte.
Då kan man ladda väldigt mycket.
Varför behöver man 35A abonnemang om man inte har andra stora förbrukare ?

Sen krävs det att elledningar och säkringscentralen klarar att skala upp till 35A vilket det troligtvis inte gör
242989C9-9F95-4E9F-AB4F-65FF371501A0.jpeg
+46
Teslaägare
Inlägg: 1785
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Re: Kärnkraft är inte framtiden

Inlägg av +46 »

niklas12 skrev:
+46 skrev:
MWall skrev:
niklas12 skrev:
+46 skrev:
På en timme kan jag ladda drygt 22 kWh hemma (förutsatt att jag inte har något annat på som drar en massa ström) På det kommer jag minst tolv mil och det funkar bra för mig. Genom att välja den billigaste timmen istället för den dyraste så hade jag sparat drygt 50 spänn om jag bott i SE4. I de övriga elområdena så hade kostnaden för motsvarande laddning varit felräkningspengar.
Vad behöver man för huvudsäkring för att kunna ladda 22kwh ?
Med 16A huvudsäkring får man väl knappt 11kwh ?

32A? :D
35 A
Behöver jag inte ladda bilen så kan jag alltid ladda ackumulatortanken. Den högre fasta avgiften är snabbt intjänad.
Kostnad att säkra upp från 16A till 35A är 8500kr/år
Så man behöver alltså tjäna minst 8500kr/år för att motivera ett byte.
Då kan man ladda väldigt mycket.
Varför behöver man 35A abonnemang om man inte har andra stora förbrukare ?

Sen krävs det att elledningar och säkringscentralen klarar att skala upp till 35A vilket det troligtvis inte gör
Bor man som jag på en gård så kan man aldrig få för mycket el framdraget Kan gå upp till 63A om jag vill. Provade att säkra ned till 25 A men insåg att timdebitering var klart mer lönsamt om man kunde maxa förbrukningen när det är elöverskott i systemet. Dessutom är det bra för hela systemet, vilket tas upp i en annan tråd här på forumet. Kostar mig 9 425:- om året i fast avgift för 35A. Med 25A skulle det bli knappt 3 000:- billigare.
Installerat 13,2 kWp solceller
Skriv svar