Navigate on Autopilot nu aktiv i Sverige.
Postat: 29 maj 2019 06:55
Fick 2019.16.3 i natt.
Navigate on autopilot är nu aktiv i Sverige.
Navigate on autopilot är nu aktiv i Sverige.
Blir någon gång efter lunch, har ärenden då. Några mil till närmaste motorväg, så inget jag gör bara rakt av.Schelin skrev:Spännande, Ut och testa
S75D sep 2016
S75D dec 2018
Har 50 meter till motorvägen men inte fått uppdateringlarsw skrev:Blir någon gång efter lunch, har ärenden då. Några mil till närmaste motorväg, så inget jag gör bara rakt av.Schelin skrev:Spännande, Ut och testa
S75D sep 2016
S75D dec 2018
Har du ställt in "advance" i software menyen?frippan skrev:Har 50 meter till motorvägen men inte fått uppdateringlarsw skrev:Blir någon gång efter lunch, har ärenden då. Några mil till närmaste motorväg, så inget jag gör bara rakt av.Schelin skrev:Spännande, Ut och testa
S75D sep 2016
S75D dec 2018
Självklart, vad är det för fråga?MalmoM3 skrev:Har du ställt in "advance" i software menyen?frippan skrev:Har 50 meter till motorvägen men inte fått uppdateringlarsw skrev:Blir någon gång efter lunch, har ärenden då. Några mil till närmaste motorväg, så inget jag gör bara rakt av.Schelin skrev:Spännande, Ut och testa
S75D sep 2016
S75D dec 2018
Spännande måste ut och kolla om jag också fått det.
Bra summering Sailman69! Lite kommentarer inline i röttSailman69 skrev:Nu har jag kört Värmdö-Vaxholm (Stockholm) via Essingeleden och testat NOA!
1. Man måste "röra" ratten MYCKET (Varje 10-15 sek) Har ny teknik där jag vilar händerna på nedre delen av ratten.
Inte kopplat till just NoA i.e. finns redan i 2019.16.2 och den tekniken använder jag också
2. Ber om filbyte vid lägre hastighet vid framförvarande bil (Mad Max inställt), räcker med att "dutta" på blinkers så kör bilen om. Dock måste man gå tillbaka i innerfilen själv efter omkörning (Om man väntar längre än jag gör kanske den föreslår att gå tillbaka).
Ingår Mad Max i version 2019.16.3? jag har inte det i 2019.16.2
3. Kör lugnt och snyggt i filen även vid den tunga trafiken på Essingeleden. Inga fantominbromsningar och ryck.
Inget nytt för mig heller, jag kör Essingeleden varje dag och det funkar snyggt
4. Varnar om att NOA stängs av inför varje tunnel (Södra Länken / Essingetunneln). Funkar inte i tunnlar som sagt.
5. Ber om "blinkbekräftelse" inför avfart mot Vaxholm och svänger snyggt av för att sedan stängas av innan rondellen ut mot Vaxholm.
Hur "korta" avfarter klarar den av? Många avfarter har ganska kort sträcka och inte riktigt en fil, om du förstår vad jag menar
6. Går perfekt på Vaxholmsvägen.
Slutsatts!
Kul att den har kommit men ger inte så mycket mervärde ännu gämfört med bara Autopilot.
Testat med Model S 2019 AP2.5
Ehhhhh....? Det gör jag med vanlig autopilot, vart skulle bilen tagit vägen om inte på motorvägen?erkap skrev:Vid påfart till motorväg ska NoA klara av att köra på (ej av) utan att man bekräftar med blinkers. Någon som testat detta ännu i Sverige?
Den ska väl visst klara av av svänga av? Så funkar den ju i US.erkap skrev:Vid påfart till motorväg ska NoA klara av att köra på (ej av) utan att man bekräftar med blinkers. Någon som testat detta ännu i Sverige?
Menar du att din autopilot sätter igång blinkern och sedan stänger av blinkern själv när den kommit ut på motorväg?thedude skrev:Ehhhhh....? Det gör jag med vanlig autopilot, vart skulle bilen tagit vägen om inte på motorvägen?erkap skrev:Vid påfart till motorväg ska NoA klara av att köra på (ej av) utan att man bekräftar med blinkers. Någon som testat detta ännu i Sverige?
I USA så finns nu NoA som byter fil utan bekräftelse med blinkers. Med bekräftelse så svänger den inte av men ska kunna köra på.Jeppe_E skrev:Den ska väl visst klara av av svänga av? Så funkar den ju i US.erkap skrev:Vid påfart till motorväg ska NoA klara av att köra på (ej av) utan att man bekräftar med blinkers. Någon som testat detta ännu i Sverige?
Gissar att de börjar med S&X. Har fått på min S men inte på min 3a. Brukar komma ungefär samtidigt på båda annars.cesar skrev:Någon 3:a som fått noa?
Den skall väl kunna byta motorväg om rutten kräver det samt köra om långsammare trafik på motorväg. Men nyttan är rätt begränsad med tanke på att man måste bekräfta varje händelse än så länge.Gimbo skrev:Vad är så speciellt med NoA bara att den ska kunna svänga av motorvägen? Man måste ju ändå slå av APn efter stt man svängt av, klarar den stadskörning? Stanna vid rödljus etc?
Du behöver väl inte bekräfta när den svänger av till en avfart ifrån motorvägen eller?jonsalgerier skrev:Den skall väl kunna byta motorväg om rutten kräver det samt köra om långsammare trafik på motorväg. Men nyttan är rätt begränsad med tanke på att man måste bekräfta varje händelse än så länge.Gimbo skrev:Vad är så speciellt med NoA bara att den ska kunna svänga av motorvägen? Man måste ju ändå slå av APn efter stt man svängt av, klarar den stadskörning? Stanna vid rödljus etc?
Låter bra att den funkar bra på VaxholmsvägenSailman69 skrev:Nu har jag kört Värmdö-Vaxholm (Stockholm) via Essingeleden och testat NOA!
1. Man måste "röra" ratten MYCKET (Varje 10-15 sek) Har ny teknik där jag vilar händerna på nedre delen av ratten.
2. Ber om filbyte vid lägre hastighet vid framförvarande bil (Mad Max inställt), räcker med att "dutta" på blinkers så kör bilen om. Dock måste man gå tillbaka i innerfilen själv efter omkörning (Om man väntar längre än jag gör kanske den föreslår att gå tillbaka).
3. Kör lugnt och snyggt i filen även vid den tunga trafiken på Essingeleden. Inga fantominbromsningar och ryck.
4. Varnar om att NOA stängs av inför varje tunnel (Södra Länken / Essingetunneln). Funkar inte i tunnlar som sagt.
5. Ber om "blinkbekräftelse" inför avfart mot Vaxholm och svänger snyggt av för att sedan stängas av innan rondellen ut mot Vaxholm.
6. Går perfekt på Vaxholmsvägen.
Slutsatts!
Kul att den har kommit men ger inte så mycket mervärde ännu jämfört med bara Autopilot.
Testat med Model S 2019 AP2.5