Sida 1 av 1
CCS laddfart testad i Norge
Postat: 31 maj 2019 20:00
av NEO
Då stämmer alltså inte specifikationen på adaptern. Här laddas en X100D med 55% SoC på Ionity laddare med 124kW utan förvärmning.
Teslabjörn ska testa denna ordentligt med låg SoC och förvärmt batteri inom kort tid.
Re: CCS laddfart testad i Norge
Postat: 31 maj 2019 20:07
av Zalman3
Har man då en Tesla S eller X. Då kan man ladda på Tesla, CCS och Chademo.
Helt unikt i elbilsbranschen!
Re: CCS laddfart testad i Norge
Postat: 31 maj 2019 20:10
av helix
Adaptern är cappad på 120kW precis som specat. 124kW som visas på Ionity-laddaren är innan laddförluster. Skulle man ta en titt på skärmen i bilen kommer där att stå 120kW.
Exakt samma sak har rapporterats när Model 3 laddat på Ionity. Visar 120kW i bilen och upp mot 125kW på Ionitys skärm på laddaren
Riktigt gött med adaptern dock och den ser riktigt smidig ut. Känns som CHAdeMO-adaptern nu är helt meningslös.
Re: CCS laddfart testad i Norge
Postat: 31 maj 2019 20:17
av NEO
helix skrev:Adaptern är cappad på 120kW precis som specat. 124kW som visas på Ionity-laddaren är innan laddförluster. Skulle man ta en titt på skärmen i bilen kommer där att stå 120kW.
Exakt samma sak har rapporterats när Model 3 laddat på Ionity. Visar 120kW i bilen och upp mot 125kW på Ionitys skärm på laddaren
Riktigt gött med adaptern dock och den ser riktigt smidig ut. Känns som CHAdeMO-adaptern nu är helt meningslös.
Den adaptern jag har sett har max 86kW dvs 410V 210A
Det att ionity visar mer köper jag, samma på Chademo.
Re: CCS laddfart testad i Norge
Postat: 31 maj 2019 22:48
av RoadFury
MDurante skrev:helix skrev:Adaptern är cappad på 120kW precis som specat. 124kW som visas på Ionity-laddaren är innan laddförluster. Skulle man ta en titt på skärmen i bilen kommer där att stå 120kW.
Exakt samma sak har rapporterats när Model 3 laddat på Ionity. Visar 120kW i bilen och upp mot 125kW på Ionitys skärm på laddaren
Riktigt gött med adaptern dock och den ser riktigt smidig ut. Känns som CHAdeMO-adaptern nu är helt meningslös.
Den adaptern jag har sett har max 86kW dvs 410V 210A
Det att ionity visar mer köper jag, samma på Chademo.
Såhär ser min ut...
Re: CCS laddfart testad i Norge
Postat: 04 jun 2019 10:16
av NEO
Då har vi alltså fått svart på vitt vad adaptern klarar att leverera. Den är INTE cappad på 120kW. Den klarar av att ladda 131kW på låg SoC vid Fortums hypercharger i Norge. Specen på adaptern är nog bara för att luras, den påstår sig maxa vid 210A medans den tacklar 75% mer i verkligheten dvs 368A. Efter 35min laddning från 10% med CCS är man uppe i 71%, jämför man med SuC under samma period uppnår man 67%.
Re: CCS laddfart testad i Norge
Postat: 04 jun 2019 11:09
av MartinGBG
RoadFury skrev:MDurante skrev:helix skrev:Adaptern är cappad på 120kW precis som specat. 124kW som visas på Ionity-laddaren är innan laddförluster. Skulle man ta en titt på skärmen i bilen kommer där att stå 120kW.
Exakt samma sak har rapporterats när Model 3 laddat på Ionity. Visar 120kW i bilen och upp mot 125kW på Ionitys skärm på laddaren
Riktigt gött med adaptern dock och den ser riktigt smidig ut. Känns som CHAdeMO-adaptern nu är helt meningslös.
Den adaptern jag har sett har max 86kW dvs 410V 210A
Det att ionity visar mer köper jag, samma på Chademo.
Såhär ser min ut...
Finns adaptrarna i lager nu hos Tesla?
Re: CCS laddfart testad i Norge
Postat: 04 jun 2019 11:25
av Idesta
Bokade ny tid för CCS konvertering + adapter den 1:a juni, mailade med Tesla UV igår, de har ingen aning om när de kan göra retrofit...
Re: CCS laddfart testad i Norge
Postat: 04 jun 2019 12:34
av e5m1r
En fundering som dykt upp är hur de nya laddportarna i bilen ser ut
Är den ”nycklad på mittenpinne så SuC kontakt kommer in
Det har nämligen kommit information från tesla att det ska inte gå att ladda vanlig SuC efter konvertering
Re: CCS laddfart testad i Norge
Postat: 04 jun 2019 12:52
av HelectriC
e5m1r skrev:En fundering som dykt upp är hur de nya laddportarna i bilen ser ut
Är den ”nycklad på mittenpinne så SuC kontakt kommer in
Det har nämligen kommit information från tesla att det ska inte gå att ladda vanlig SuC efter konvertering
du använder adapter, så kontakten i bilen förblir den samma, som jag förstår det.
Re: CCS laddfart testad i Norge
Postat: 04 jun 2019 12:52
av MartinGBG
e5m1r skrev:En fundering som dykt upp är hur de nya laddportarna i bilen ser ut
Är den ”nycklad på mittenpinne så SuC kontakt kommer in
Det har nämligen kommit information från tesla att det ska inte gå att ladda vanlig SuC efter konvertering
Min Model S lagerbil som jag beställt var redan förberedd för CCS, isåfall borde jag ju få med en adapter när jag hämtar den ifall det inte går att ladda vanlig SuC annars?
Återstår väl att se om 2-3 veckor när den är klar för leverans.
Re: CCS laddfart testad i Norge
Postat: 04 jun 2019 15:50
av e5m1r
Enklast är att se om det är ”key” i billens laddport eller inte

Re: CCS laddfart testad i Norge
Postat: 04 jun 2019 16:00
av Verdi
MartinGBG skrev:e5m1r skrev:En fundering som dykt upp är hur de nya laddportarna i bilen ser ut
Är den ”nycklad på mittenpinne så SuC kontakt kommer in
Det har nämligen kommit information från tesla att det ska inte gå att ladda vanlig SuC efter konvertering
Min Model S lagerbil som jag beställt var redan förberedd för CCS, isåfall borde jag ju få med en adapter när jag hämtar den ifall det inte går att ladda vanlig SuC annars?
Återstår väl att se om 2-3 veckor när den är klar för leverans.
Adaptern är från CCS till "Typ2". Inte tvärtom. Så du behöver ingen adapter för att ladda på SuC.
Re: CCS laddfart testad i Norge
Postat: 04 jun 2019 16:02
av RoadFury
MartinGBG skrev:RoadFury skrev:MDurante skrev:helix skrev:Adaptern är cappad på 120kW precis som specat. 124kW som visas på Ionity-laddaren är innan laddförluster. Skulle man ta en titt på skärmen i bilen kommer där att stå 120kW.
Exakt samma sak har rapporterats när Model 3 laddat på Ionity. Visar 120kW i bilen och upp mot 125kW på Ionitys skärm på laddaren
Riktigt gött med adaptern dock och den ser riktigt smidig ut. Känns som CHAdeMO-adaptern nu är helt meningslös.
Den adaptern jag har sett har max 86kW dvs 410V 210A
Det att ionity visar mer köper jag, samma på Chademo.
Såhär ser min ut...
Finns adaptrarna i lager nu hos Tesla?
Jag fick med den gratis när jag hämtade ut bilen, så vet ej om de har fler?
Re: CCS laddfart testad i Norge
Postat: 04 jun 2019 16:14
av Remuz
Lämpligen slutar man med SuC-kontakten och kör bara CCS på alla nya laddplatser. Sedan uppgraderar man alla gamla portar gratis. Borde vara mest kostnadseffektivt eller?
Re: CCS laddfart testad i Norge
Postat: 04 jun 2019 20:12
av e5m1r
RoadFury skrev:MartinGBG skrev:RoadFury skrev:MDurante skrev:helix skrev:Adaptern är cappad på 120kW precis som specat. 124kW som visas på Ionity-laddaren är innan laddförluster. Skulle man ta en titt på skärmen i bilen kommer där att stå 120kW.
Exakt samma sak har rapporterats när Model 3 laddat på Ionity. Visar 120kW i bilen och upp mot 125kW på Ionitys skärm på laddaren
Riktigt gött med adaptern dock och den ser riktigt smidig ut. Känns som CHAdeMO-adaptern nu är helt meningslös.
Den adaptern jag har sett har max 86kW dvs 410V 210A
Det att ionity visar mer köper jag, samma på Chademo.
Såhär ser min ut...
Finns adaptrarna i lager nu hos Tesla?
Jag fick med den gratis när jag hämtade ut bilen, så vet ej om de har fler?
Har din bil Key enligt bild i tidigare inlägg alltså porten i bilen ?
Re: CCS laddfart testad i Norge
Postat: 04 jun 2019 20:23
av Bjelke
Remuz skrev:Lämpligen slutar man med SuC-kontakten och kör bara CCS på alla nya laddplatser. Sedan uppgraderar man alla gamla portar gratis. Borde vara mest kostnadseffektivt eller?
Näe, först låter man alla som är beredda att betala för det göra det under typ ett halvår och SEN erbjuder
man det gratis
Under tiden byter man man ut alla med SuC-kontakt som gör sönder till CCS, då borde man tajma det
ungefär perfekt hehe osnyggt men smart

Re: CCS laddfart testad i Norge
Postat: 07 jun 2019 08:01
av Kilowatt
Bjelke skrev:Remuz skrev:Lämpligen slutar man med SuC-kontakten och kör bara CCS på alla nya laddplatser. Sedan uppgraderar man alla gamla portar gratis. Borde vara mest kostnadseffektivt eller?
Näe, först låter man alla som är beredda att betala för det göra det under typ ett halvår och SEN erbjuder
man det gratis
Under tiden byter man man ut alla med SuC-kontakt som gör sönder till CCS, då borde man tajma det
ungefär perfekt hehe osnyggt men smart

Kommer bilar som byggs nu vara CCS-kompatibla utan adapter?
Re: CCS laddfart testad i Norge
Postat: 07 jun 2019 08:13
av Bjelke
Kilowatt skrev:Bjelke skrev:Remuz skrev:Lämpligen slutar man med SuC-kontakten och kör bara CCS på alla nya laddplatser. Sedan uppgraderar man alla gamla portar gratis. Borde vara mest kostnadseffektivt eller?
Näe, först låter man alla som är beredda att betala för det göra det under typ ett halvår och SEN erbjuder
man det gratis
Under tiden byter man man ut alla med SuC-kontakt som gör sönder till CCS, då borde man tajma det
ungefär perfekt hehe osnyggt men smart

Kommer bilar som byggs nu vara CCS-kompatibla utan adapter?
Inte vad jag har hört iaf, men man vet ju aldrig med Tesla... Det lär ju vara på G iaf

Re: CCS laddfart testad i Norge
Postat: 08 jun 2019 10:43
av Monark1954
Det är kanske fler än jag som glömt vad som gäller S och X byggda före 1 maj 2019.
De kräver en ombyggnad som kostar ca 5.400 kr inkl. adapter för att ladda på tredjeparts CCS laddare.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... CS+adapter
https://www.tesla.com/sv_SE/support/supercharging
Bilen antar jag fortfarande flaskhalsen inklusive begränsningen efter många kWh via snabbladdare.