Sida 1 av 1
Förmånsvärde nuförtiden
Postat: 01 jun 2019 00:11
av jonsalgerier
Nu när det blev fri supercharging på lagerbilarna blev man ju sugen helt plötsligt.
Men jag har tidigare tänkt att jag skulle behålla bilen till pensionen så jag har inte hängt med förmånsvärdesberäkningarna.
För är det inte så att mycket av det som tidigare var extrautrustning nu är standard?
Så vad räknas skatteverkets version av en S100D på? Är det med autopilot, soltak, permium etc. inräknat så att man egentligen bara slänger på metallic-lacken och eventuellt annan interiör och så är man klar? (för då är ju dealen betydligt bättre nu än för två år sedan).
Jag har för mig att säljaren som jag pratade med för två år sedan sade att bilarna inregistrerades med ett förmånsvärde hos skatteverket som är statiskt och som hen levererade med offerten, men det skulle ju vara smutt om man kunde plocka VIN och få fram det digitalt på något sätt.
/Jons
Re: Förmånsvärde nuförtiden
Postat: 01 jun 2019 07:07
av Smutt
Du betalar för valbar extra utrustning så allt som Tesla tvingar på dig ingår i förmånsvärdet för du kan inte välja utan det hemska Amrikanska bolaget tvingar ju dig att ta premium AP osv
Re: Förmånsvärde nuförtiden
Postat: 02 jun 2019 21:46
av jonsalgerier
Smutt skrev:Du betalar för valbar extra utrustning så allt som Tesla tvingar på dig ingår i förmånsvärdet för du kan inte välja utan det hemska Amrikanska bolaget tvingar ju dig att ta premium AP osv
Fint tack!
Då är bara kruxet att veta vad som rådde när bilen ifråga togs hit, men jag får fråga Tesla helt enkelt.
Re: Förmånsvärde nuförtiden
Postat: 02 jun 2019 22:41
av Johan84
Inget är valbart på en lagerbil, men det hade antagligen varit för bra för att va sant. Skickas infon från tesla till skatteverket ang utrustning eller är det bara fordonskoden? Ska man utgå från fakturan står ju till och med premium inredning spelad även fast den inte går att välja bort.
Re: Förmånsvärde nuförtiden
Postat: 02 jun 2019 22:46
av Pontus
Johan84 skrev:Inget är valbart på en lagerbil, men det hade antagligen varit för bra för att va sant. Skickas infon från tesla till skatteverket ang utrustning eller är det bara fordonskoden? Ska man utgå från fakturan står ju till och med premium inredning spelad även fast den inte går att välja bort.
Spelar ingen roll om du betalat för extrautrustningen eller inte, du ska skatta för vad den utrustningen kostar i vanliga fall.
Så om du får rabatt eller får utrustning på köpet så blir inte förmånsvärdet lägre på grund av att du betalat mindre.
Så jag antar att det bästa man kan göra är att titta på Teslas hemsida och se vad utrustningen kostar.
Re: Förmånsvärde nuförtiden
Postat: 02 jun 2019 22:53
av jonsalgerier
Pontus skrev:Johan84 skrev:Inget är valbart på en lagerbil, men det hade antagligen varit för bra för att va sant. Skickas infon från tesla till skatteverket ang utrustning eller är det bara fordonskoden? Ska man utgå från fakturan står ju till och med premium inredning spelad även fast den inte går att välja bort.
Spelar ingen roll om du betalat för extrautrustningen eller inte, du ska skatta för vad den utrustningen kostar i vanliga fall.
Så om du får rabatt eller får utrustning på köpet så blir inte förmånsvärdet lägre på grund av att du betalat mindre.
Så jag antar att det bästa man kan göra är att titta på Teslas hemsida och se vad utrustningen kostar.
Fast om vi tar exemplet Autopilot så går det inte att välja bort i konfiguratorn nu.
Så man skulle ju kunna säga att detta nu är basutrustning eller i vilket fall är det lite svårt att ta reda på ett pris.
Samma med premiumpaketet.
Båda dessa finns ju på lagerbilar från 2019 så det gör ju en viss skillnad på förmånsvärdet i slutändan.
Re: Förmånsvärde nuförtiden
Postat: 02 jun 2019 23:00
av Pontus
jonsalgerier skrev:Pontus skrev:Johan84 skrev:Inget är valbart på en lagerbil, men det hade antagligen varit för bra för att va sant. Skickas infon från tesla till skatteverket ang utrustning eller är det bara fordonskoden? Ska man utgå från fakturan står ju till och med premium inredning spelad även fast den inte går att välja bort.
Spelar ingen roll om du betalat för extrautrustningen eller inte, du ska skatta för vad den utrustningen kostar i vanliga fall.
Så om du får rabatt eller får utrustning på köpet så blir inte förmånsvärdet lägre på grund av att du betalat mindre.
Så jag antar att det bästa man kan göra är att titta på Teslas hemsida och se vad utrustningen kostar.
Fast om vi tar exemplet Autopilot så går det inte att välja bort i konfiguratorn nu.
Så man skulle ju kunna säga att detta nu är basutrustning eller i vilket fall är det lite svårt att ta reda på ett pris.
Samma med premiumpaketet.
Båda dessa finns ju på lagerbilar från 2019 så det gör ju en viss skillnad på förmånsvärdet i slutändan.
Ja det blir ju lite märkligt när bilar får saker som standard när det tidigare var extra utrustning. Men jag skulle gissa på att det är okej att räkna som prislistan är nu om bilen är från 2019. Men å andra sidan har jag svårt att tänka mig att om saker som var standard tidigare skulle bli extra utrustning att någon som köpt en bil tidigare i år skulle behöva höja sitt förmånsvärdet på grund av något sådant.
Det lite samma dilemma ska man ha ett högre förmånsvärde om köper till autopiloten efteråt än om man köper den tillsammans med bilen?
Re: Förmånsvärde nuförtiden
Postat: 02 jun 2019 23:07
av jonsalgerier
Pontus skrev:
Ja det blir ju lite märkligt när bilar får saker som standard när det tidigare var extra utrustning. Men jag skulle gissa på att det är okej att räkna som prislistan är nu om bilen är från 2019. Men å andra sidan har jag svårt att tänka mig att om saker som var standard tidigare skulle bli extra utrustning att någon som köpt en bil tidigare i år skulle behöva höja sitt förmånsvärdet på grund av något sådant.
Det lite samma dilemma ska man ha ett högre förmånsvärde om köper till autopiloten efteråt än om man köper den tillsammans med bilen?
Ja det där sätter ju saken på sin spets, men som säljaren som jag nämnde sa så gällde det förmånsvärde som Tesla rapporterade till skatteverket vid införseln och nuvarande lagerbilar är nog dessvärre intagna innan AP blev inkluderat. Men jag skall försöka hitta någon på Tesla som kan svara på lite frågor imorgon.