Sida 1 av 1

Mobilappen

Postat: 05 jun 2019 22:18
av jaha
Köpt min model s av bilhandlare, det dröjer ju rätt så länge innan tesla lyckas ge en access till mobil-appen. Tidigare ägare tycker det är kul att random tuta när man är ute och kör samt dra ner ac:n till lägsta. Något man kan göra? Vart sitter simkortet, eller kan man återställa den på något sätt?

Re: Mobilappen

Postat: 05 jun 2019 22:55
av armin
Går att slå av mobil-access i bilens inställningar :)

Re: Mobilappen

Postat: 05 jun 2019 23:13
av anna__
jaha skrev:
Köpt min model s av bilhandlare, det dröjer ju rätt så länge innan tesla lyckas ge en access till mobil-appen. Tidigare ägare tycker det är kul att random tuta när man är ute och kör samt dra ner ac:n till lägsta. Något man kan göra? Vart sitter simkortet, eller kan man återställa den på något sätt?
Känns ju som en sjukt mogen typ

Re: Mobilappen

Postat: 05 jun 2019 23:21
av jaha
armin skrev:
Går att slå av mobil-access i bilens inställningar :)
Då måste man ha hans login.

Re: Mobilappen

Postat: 06 jun 2019 19:52
av armin
jaha skrev:
armin skrev:
Går att slå av mobil-access i bilens inställningar :)
Då måste man ha hans login.
Aaah så var det ja, gick att göra utan inlogg fram tills hyfsat nyligen.

Då är nog din bästa chans att kontakta Tesla och se om de kan påskynda ärendet, eller försöka leta fram uppgifter till förra ägaren och kontakta denne.

Re: Mobilappen

Postat: 07 jun 2019 20:39
av NinjaNiklas
Riksidiot

Re: Mobilappen

Postat: 07 jun 2019 22:02
av Nicke Nyfiken
Ett ännu större problem är väl att ”riksidioten” kan ”låna” bilen när han vill?
Var bilen är ser han ju också i sin telefon.

Re: Mobilappen

Postat: 12 jun 2019 12:56
av fakerlind
Jag är på andra sidan av ett liknande scenario. Sålde min bil i slutet av mars, och trots otaliga Mail och telefonsamtal så har Tesla inte tagit bort bilen från min profil. Jag har kvar appen då jag snart ska hämta min Model 3 men det känns långt ifrån ok att jag har tillgång till bilen på det sätt jag har nu. Inte helt GDPR-compliant?!

Re: Mobilappen

Postat: 12 jun 2019 13:11
av Jeppe_E
fakerlind skrev:
Jag är på andra sidan av ett liknande scenario. Sålde min bil i slutet av mars, och trots otaliga Mail och telefonsamtal så har Tesla inte tagit bort bilen från min profil. Jag har kvar appen då jag snart ska hämta min Model 3 men det känns långt ifrån ok att jag har tillgång till bilen på det sätt jag har nu. Inte helt GDPR-compliant?!

Blanda inte in GDPR i det. Bilen är ingen personuppgift. :)
Men det är ju lite så Tesla fungerar. Mycket gör de bra, men i vissa avseende är det en organisation med tydliga problem. Måste ju vara världens enklaste sak att avregistrera en bil från ens profil.

Re: Mobilappen

Postat: 12 jun 2019 13:28
av fakerlind
Jeppe_E skrev:
fakerlind skrev:
Jag är på andra sidan av ett liknande scenario. Sålde min bil i slutet av mars, och trots otaliga Mail och telefonsamtal så har Tesla inte tagit bort bilen från min profil. Jag har kvar appen då jag snart ska hämta min Model 3 men det känns långt ifrån ok att jag har tillgång till bilen på det sätt jag har nu. Inte helt GDPR-compliant?!

Blanda inte in GDPR i det. Bilen är ingen personuppgift. :)
Men det är ju lite så Tesla fungerar. Mycket gör de bra, men i vissa avseende är det en organisation med tydliga problem. Måste ju vara världens enklaste sak att avregistrera en bil från ens profil.
GDPR är väl ändå relevant utifrån det perspektivet att den nya ägaren nu lämnar ifrån sig data han eller hon inte givit sitt medgivande till?

Re: Mobilappen

Postat: 13 jun 2019 12:22
av e5m1r
fakerlind skrev:
Jeppe_E skrev:
fakerlind skrev:
Jag är på andra sidan av ett liknande scenario. Sålde min bil i slutet av mars, och trots otaliga Mail och telefonsamtal så har Tesla inte tagit bort bilen från min profil. Jag har kvar appen då jag snart ska hämta min Model 3 men det känns långt ifrån ok att jag har tillgång till bilen på det sätt jag har nu. Inte helt GDPR-compliant?!

Blanda inte in GDPR i det. Bilen är ingen personuppgift. :)
Men det är ju lite så Tesla fungerar. Mycket gör de bra, men i vissa avseende är det en organisation med tydliga problem. Måste ju vara världens enklaste sak att avregistrera en bil från ens profil.
GDPR är väl ändå relevant utifrån det perspektivet att den nya ägaren nu lämnar ifrån sig data han eller hon inte givit sitt medgivande till?
GDPR är företag mot konsument
I detta fall ser jag det som företag/privatperson -> Privarperson

Re: Mobilappen

Postat: 13 jun 2019 13:23
av GreenMachine
e5m1r skrev:
fakerlind skrev:
Jeppe_E skrev:
fakerlind skrev:
Jag är på andra sidan av ett liknande scenario. Sålde min bil i slutet av mars, och trots otaliga Mail och telefonsamtal så har Tesla inte tagit bort bilen från min profil. Jag har kvar appen då jag snart ska hämta min Model 3 men det känns långt ifrån ok att jag har tillgång till bilen på det sätt jag har nu. Inte helt GDPR-compliant?!

Blanda inte in GDPR i det. Bilen är ingen personuppgift. :)
Men det är ju lite så Tesla fungerar. Mycket gör de bra, men i vissa avseende är det en organisation med tydliga problem. Måste ju vara världens enklaste sak att avregistrera en bil från ens profil.
GDPR är väl ändå relevant utifrån det perspektivet att den nya ägaren nu lämnar ifrån sig data han eller hon inte givit sitt medgivande till?
GDPR är företag mot konsument
I detta fall ser jag det som företag/privatperson -> Privarperson

Är i allra högsta grad en GDPR-fråga då Tesla i detta fall (via sin app) lämnar ut personuppgifter om en individ till en annan som dessutom är att betrakta som ganska känsliga.

Re: Mobilappen

Postat: 18 jun 2019 11:31
av eriksoderholm
Jag gör en uppföljning om detta på Recharge. Verkar ju galet att tidigare ägaren kan kontrollera bilen även efter att den är såld. Är det ServiceHelpEU snabel-a tesla punkt com ni mejlat till? Hur länge har ni väntat på svar? Funkar det på samma (tveksamma?) sätt även hos andra bilmärken?

Enligt Tesla ska det gå att lägga in en pin-kod för att starta bilen, och på så sätt i alla fall undvika att någon obehörig kör iväg med bilen.

Re: Mobilappen

Postat: 18 jun 2019 13:00
av Latt
eriksoderholm skrev:
Enligt Tesla ska det gå att lägga in en pin-kod för att starta bilen, och på så sätt i alla fall undvika att någon obehörig kör iväg med bilen.
Stämmer.

Re: Mobilappen

Postat: 18 jun 2019 13:03
av e5m1r
eriksoderholm skrev:
Jag gör en uppföljning om detta på Recharge. Verkar ju galet att tidigare ägaren kan kontrollera bilen även efter att den är såld. Är det ServiceHelpEU snabel-a tesla punkt com ni mejlat till? Hur länge har ni väntat på svar? Funkar det på samma (tveksamma?) sätt även hos andra bilmärken?

Enligt Tesla ska det gå att lägga in en pin-kod för att starta bilen, och på så sätt i alla fall undvika att någon obehörig kör iväg med bilen.
Problemet är att man kan nollställa koden från appen Bild

Re: Mobilappen

Postat: 18 jun 2019 13:21
av Kilowatt
eriksoderholm skrev:
Jag gör en uppföljning om detta på Recharge. Verkar ju galet att tidigare ägaren kan kontrollera bilen även efter att den är såld. Är det ServiceHelpEU snabel-a tesla punkt com ni mejlat till? Hur länge har ni väntat på svar? Funkar det på samma (tveksamma?) sätt även hos andra bilmärken?

Enligt Tesla ska det gå att lägga in en pin-kod för att starta bilen, och på så sätt i alla fall undvika att någon obehörig kör iväg med bilen.
Om jag minns rätt så måste man ha tillgång till kontot för att lägga till PIN.

Jag sålde min bil för tre veckor sedan och kan fortfarande se och kontrollera den via appen. Jag har meddelat Tesla och det har såvitt jag vet även köparen gjort.

Ur ett GDPR-perspektiv är det ju skandal. Jag får ta del av en massa personlig information om köparen, och köparen kan ta del av viss information om mig om jag inte resettar bilen. Märkligt att detta inte redan blivit ett stort GDPR-mål i Europa. Känns som det har stor potential i pressen om inte annat.

Re: Mobilappen

Postat: 18 jun 2019 14:05
av Wahll
Behöver man inlogg för fabrikreset också? Det verkar ju annars vara den snabbaste vägen här.

Stör mig på att men inte kan få en resetknapp för cachelagrad data typ nav, musik osv.
särskilt när det inte följer förarprofilen.

Re: Mobilappen

Postat: 18 jun 2019 14:23
av fakerlind
Jag sålde min bil i början av april. Igår fick jag ett Mail från Tesla efter ett antal påtryckningar. Nu är bilen borta i min app.

Re: Mobilappen

Postat: 18 jun 2019 20:51
av jaha
Det tog 3 veckor för mig att få ägarskapet flyttat, idioten som hade bilen innan har lite random jäklats med att tuta och ändra till iskallt i kupen. Känns som tesla har lite att jobba på här.