Någon som vet om detta även gäller de bilar som är ute och rullar? Vore lustigt om vi själva får stå för den kostnaden. Kommer nog bli glassbilens ljud från min M3 då.
Re: Ljudlag EU
Postat: 06 jun 2019 20:32
av juristen
Lagstiftning brukar i stort sett aldrig implementeras retroaktivt. Det vill säga, detta kommer gälla nya bilar som säljs från det att lagstiftningen implementeras.
Tillverkarna ska installera akustiska fordonsvarningssystem som uppfyller kraven i bilaga VIII i nya typer av fordon med elhybriddrift eller med endast eldrift senast den i juli 2019. Tillverkarna ska installera akustiska fordonsvarningssystem i alla nya fordon med elhybriddrift eller med endast eldrift senast den 1 juli 2021. Om en tillverkare väljer att installera AVAS i fordon före dessa datum ska de säkerställa att de AVAS-systemen uppfyller kraven i bilaga VIII.
I klartext:
Bilmodeller som introduceras efter 2019-07-01 måste ha extrabuller aktiverat.
Bilmodeller som introducerats före 2019-07-01 får säljas utan extrabuller fram till 2021-07-01.
Det vill säga: Model S, X och 3 får säljas utan extrabuller fram till 2021-07-01. Model Y kommer aldrig få säljas utan extrabuller.
Re: Ljudlag EU
Postat: 06 jun 2019 22:12
av taliz
Kommer bli en hemsk kakafoni av allsköns oljud. Stackars alla gående och cyklister i alla städer.
Re: Ljudlag EU
Postat: 06 jun 2019 22:36
av lator
taliz skrev:
Kommer bli en hemsk kakafoni av allsköns oljud. Stackars alla gående och cyklister i alla städer.
De kommer ändå inte att fatta vad det är... TUT!
Re: Ljudlag EU
Postat: 06 jun 2019 22:37
av nx00
Ja varför minska ljudnivåerna i städerna, nä för då blir kreti och pleti påkörda när de glor i sin smarta telefon samtidigt som man går ut i trafik.
Ljudlag EU
Postat: 06 jun 2019 23:19
av taliz
NilsL skrev:
Ja varför minska ljudnivåerna i städerna, nä för då blir kreti och pleti påkörda när de glor i sin smarta telefon samtidigt som man går ut i trafik.
Det de som är för detta inte verkar förstå är att dagens avgasbilar i många fall är lika tysta som en elbil. Det är bara när de accelererar som de hörs mer. På rull är det i stort sett bara däcks och vindljud numera, särskilt framifrån.
Bussar är ofta ännu värre, helt knäpptysta, som en stor vägg som kommer emot en. Först när dom kört förbi som motorn hörs.
Så om det verkligen var ett problem är det väldigt konstigt att de inte börjat med stadsbussar.
Själv tror jag fortfarande avgasbilstillverkarna, under täckmantel via b.la. hörselskadades förbund, lobbat fram det för att förlöjliga de som kör elbil.
Re: Ljudlag EU
Postat: 06 jun 2019 23:36
av foolip
Kommer det vara tillåtet att stänga av då? Skulle gärna ha en knapp som gör lite ljud vid behov, men inne jämnt.
Re: Ljudlag EU
Postat: 07 jun 2019 00:27
av fredli74
Varför inte krav på att alla har hög volym på stereon bara?
Re: Ljudlag EU
Postat: 07 jun 2019 00:51
av pubbe
Re: Ljudlag EU
Postat: 07 jun 2019 06:40
av bjelkeman
pubbe skrev:
Det är ju kul, ett par gånger. Föreställ dig när varje bil har något liknande. Det är som en mardröm om glassbilen som blivit verklighet.
Re: Ljudlag EU
Postat: 07 jun 2019 07:15
av mati
foolip skrev:
Kommer det vara tillåtet att stänga av då? Skulle gärna ha en knapp som gör lite ljud vid behov, men inne jämnt.
Yes. Motorljudet ska alltid vara igång när man startar bilen, men det måste finnas en knapp som stänger av det tillfälligt. Det som händer i praktiken är att man först startar bilen och sedan omedelbart därefter stänger av brumbrum-ljudet. Efter ett tag sitter det i muskelminnet. I e-Golfen sitter knappen precis bredvid växelväljaren, lätt att nå mao. Det finns dock tyvärr många elbilar där knappen inte sitter riktigt lika lättåtkomligt (Zoe, Ioniq, Niro, osv). Jag tackar elbilsgudarna för att Audi valde att helt strunta i det artificiella motorljudet i e-tron. Den har inget sådant, åtminstone inte i Sverige.
Det där "vid behov" funkar dåligt enligt min erfarenhet. Folk flyttar inte på sig i alla fall. Det kan ha olika orsaker, men de främsta är nog att (1) folk i allmänhet är ouppmärksamma, (2) folk går med hörlurar och skulle inte höra en dieselbil heller, och (3) det artificiella motorljudet uppfattas inte som motorljud och ingen begriper vad det är som låter så konstigt.
Re: Ljudlag EU
Postat: 07 jun 2019 07:17
av LarsL
foolip skrev:
Kommer det vara tillåtet att stänga av då? Skulle gärna ha en knapp som gör lite ljud vid behov, men inne jämnt.
Finns redan knappen sitter mitt på ratten.
Re: Ljudlag EU
Postat: 07 jun 2019 07:42
av Svim
bjelkeman skrev:
pubbe skrev:
Det är ju kul, ett par gånger. Föreställ dig när varje bil har något liknande. Det är som en mardröm om glassbilen som blivit verklighet.
Sjukt kul! Den här är ju också galen.
Re: Ljudlag EU
Postat: 07 jun 2019 09:52
av bylund
taliz skrev:
Själv tror jag fortfarande avgasbilstillverkarna, under täckmantel via b.la. hörselskadades förbund, lobbat fram det för att förlöjliga de som kör elbil.
Jo, om det åtminstone vore via synskadades organisationer de hade lobbat hade det verkat mer legitimt
Re: Ljudlag EU
Postat: 07 jun 2019 11:34
av taliz
bylund skrev:
taliz skrev:
Själv tror jag fortfarande avgasbilstillverkarna, under täckmantel via b.la. hörselskadades förbund, lobbat fram det för att förlöjliga de som kör elbil.
Jo, om det åtminstone vore via synskadades organisationer de hade lobbat hade det verkat mer legitimt
Hehe brainfart.
Re: Ljudlag EU
Postat: 08 jun 2019 08:40
av NinjaNiklas
Alternativt så kör man lugnt å försiktigt, 20kmh ju, vevar ner rutan, trycker ut huvet och säger lugnt å tydligt ”tut tut”... känns billigare än att Elon och alla ska installera å hitta på varsin version av mini stereo som pumpar eurodisco :p
Re: Ljudlag EU
Postat: 08 jun 2019 09:19
av halper
mati skrev:
foolip skrev:
Kommer det vara tillåtet att stänga av då? Skulle gärna ha en knapp som gör lite ljud vid behov, men inne jämnt.
Yes. Motorljudet ska alltid vara igång när man startar bilen, men det måste finnas en knapp som stänger av det tillfälligt. […] Det finns dock tyvärr många elbilar där knappen inte sitter riktigt lika lättåtkomligt (Zoe, Ioniq, Niro, osv). […]
Kan säga dig att oavsett knappens placering (på IONIQ halvt dold bakom ratten) så sitter det i muskelminnet
Re: Ljudlag EU
Postat: 08 jun 2019 09:49
av Tengil
Här är mitt tips.
Re: Ljudlag EU
Postat: 08 jun 2019 11:17
av Fredrik j
taliz skrev:
NilsL skrev:
Själv tror jag fortfarande avgasbilstillverkarna, under täckmantel via b.la. hörselskadades förbund, lobbat fram det för att förlöjliga de som kör elbil.
Avgasbilstillverkare utan egna ambitioner att sälja elbilar då? Volvo har haft extern högtalare sedan hybriderna på SPA lanserades men låtit den vara tyst av förklarliga skäl.
Re: Ljudlag EU
Postat: 08 jun 2019 11:48
av LarsL
Hoppas själv på fler knasiga ljud och att man kan välja själv hur bilen ska låta. Då kommer vi snart bli av med ljudet från vägarna.
Mitt förslag på ljud är:
”Eeeelbiiil, eeelbiiil, måste låta så här...” osv
Ljudlag EU
Postat: 08 jun 2019 11:51
av taliz
Fredrik j skrev:
taliz skrev:
NilsL skrev:
Själv tror jag fortfarande avgasbilstillverkarna, under täckmantel via b.la. hörselskadades förbund, lobbat fram det för att förlöjliga de som kör elbil.
Avgasbilstillverkare utan egna ambitioner att sälja elbilar då? Volvo har haft extern högtalare sedan hybriderna på SPA lanserades men låtit den vara tyst av förklarliga skäl.
Det finns ingen avgasbilstillverkare som vill sälja elbilar eller hybrider. De tvingas till det. Varför tror du alla utom Teslas bilar sett så konstiga och oattraktiva ut?
Nu behöver man sälja allt fler för att nå utsläppskraven på koncernnivå, då blir designerna plötsligt mer godtagbara. Men de får fortfarande inte vara för bra bilar, då dödar de ju avgasbilsförsäljningen. Titta på Audis reklam för etron, mycket underlig och en hel del antisälj. Att bilarna nu också ska göra konstiga ljud är ytterligare en antisälj-metod, tror jag åtminstone.
LarsL skrev:
Hoppas själv på fler knasiga ljud och att man kan välja själv hur bilen ska låta. Då kommer vi snart bli av med ljudet från vägarna.
Mitt förslag på ljud är:
”Eeeelbiiil, eeelbiiil, måste låta så här...” osv
Folk kommer bli tokiga på oljudet och bokstavligen slå sönder bilarna.
Re: Ljudlag EU
Postat: 08 jun 2019 12:05
av Mickep
Ge exempel på antisälj för e-tron.
Re: Ljudlag EU
Postat: 08 jun 2019 12:10
av Fredrik j
taliz skrev:
Det finns ingen avgasbilstillverkare som vill sälja elbilar eller hybrider. De tvingas till det. Varför tror du alla utom Teslas bilar sett så konstiga och oattraktiva ut?
Nu behöver man sälja allt fler för att nå utsläppskraven på koncernnivå, då blir designerna plötsligt mer godtagbara. Men de får fortfarande inte vara för bra bilar, då dödar de ju avgasbilsförsäljningen. Titta på Audis reklam för etron, mycket underlig och en hel del antisälj. Att bilarna nu också ska göra konstiga ljud är ytterligare en antisälj-metod, tror jag åtminstone.
Så du tror det är biltillverkarna som ligger bakom?