Sida 1 av 1

Hur mycket dyrare blir fossilbilar 1 januari 2020?

Postat: 07 jun 2019 14:04
av Zalman3
Nya regler för hur avgaser mäts införs 1 januari 2020.

Detta innebär fördyringar för fossilbils tillverkarna.

Saker som NOX-filter och katalysatorvärmare kanske krävs.

Exempel på vad det kostar att klara de nya reglerna:
"Tyska instegspriset för Niva ligger i dag på motsvarande 128 200 kronor.
Efter modifieringen kommer priset att öka med 68 400 kronor. Nya instegspriset blir då 196 600 kronor, en ökning med drygt 53 procent."
https://teknikensvarld.se/lada-lamnar-e ... gaskraven/



Andra som klagar är Volvo.

"Nya bilskatten orsakar panik - både hos regeringen och i bilbranschen"
"I Sverige valde regeringen att göra en mjuk övergång till WLTP och beslutade 2017 att systemet skattemässigt skulle införas fullt ut först den 1 januari 2020.
WLTP skulle också innebära kraftiga skattehöjningar för många av de populäraste tjänstebilarna.
En Volvo V60 CC med dieselmotor får skatten höjd med 48 procent, till 9 688 kronor.
En VW Tiguan med dieselmotor får skatten höjd med 79 procent, till 11 737 kronor – nästan en tusenlapp i månaden.
Och Lexus ES300e åker på en skattehöjning på 180 procent, dock bara till 2 902 kronor"
https://www.autolease.se/nyheter/nya-bi ... branschen/

Re: Hur mycket dyrare blir fossilbilar 1 januari 2020?

Postat: 07 jun 2019 14:28
av nek0
Zalman3 skrev:
Nya regler för hur avgaser mäts införs 1 januari 2020.

Detta innebär fördyringar för fossilbils tillverkarna.

Saker som NOX-filter och katalysatorvärmare kanske krävs.

Exempel på vad det kostar att klara de nya reglerna:
"Tyska instegspriset för Niva ligger i dag på motsvarande 128 200 kronor.
Efter modifieringen kommer priset att öka med 68 400 kronor. Nya instegspriset blir då 196 600 kronor, en ökning med drygt 53 procent."
https://teknikensvarld.se/lada-lamnar-e ... gaskraven/



Andra som klagar är Volvo.

"Nya bilskatten orsakar panik - både hos regeringen och i bilbranschen"
"I Sverige valde regeringen att göra en mjuk övergång till WLTP och beslutade 2017 att systemet skattemässigt skulle införas fullt ut först den 1 januari 2020.
WLTP skulle också innebära kraftiga skattehöjningar för många av de populäraste tjänstebilarna.
En Volvo V60 CC med dieselmotor får skatten höjd med 48 procent, till 9 688 kronor.
En VW Tiguan med dieselmotor får skatten höjd med 79 procent, till 11 737 kronor – nästan en tusenlapp i månaden.
Och Lexus ES300e åker på en skattehöjning på 180 procent, dock bara till 2 902 kronor"
https://www.autolease.se/nyheter/nya-bi ... branschen/
Lada Niva har ju ingen avgasrening idag och det är klart att det skulle kosta att fixa skiten
Nivas CO2 idag ligger på 233g/km för en 1,7L bensinare .Tror inte att det kostar 68 400kr att fixa min Skoda som ligger på 117g/km så den klarar sig bättre än idag.

Re: Hur mycket dyrare blir fossilbilar 1 januari 2020?

Postat: 07 jun 2019 20:53
av SR-71-BlackBird
Utmärkt att skitbilar likt Niva tvingas bort från marknaden!

Re: Hur mycket dyrare blir fossilbilar 1 januari 2020?

Postat: 07 jun 2019 21:15
av tor-ake
Jag tycker inte dessa skattenivåer är mycket att bråka om, innan partikelfiltren infördes, innan dieselbilar blev "miljöbilar", och Volvo satte släta fälgar och högre slutväxel och kallade sina bilar "drivE" så kostade stora dieselbilar runt 8-10.000 i årsskatt.

Skillnaden nu är väl främst att även törstiga bensinmonster får dyr skatt, så man får välja en snålare bil helt enkelt. Om man nu prompt inte vill ha en elbil så finns det massor av bränslesnåla bilar att välja mellan på marknaden.

Re: Hur mycket dyrare blir fossilbilar 1 januari 2020?

Postat: 07 jun 2019 21:53
av dd88
För rätt bil så är inte 15-20kkr så mycket pengar per år när allt annat kommer kring.

Re: Hur mycket dyrare blir fossilbilar 1 januari 2020?

Postat: 08 jun 2019 08:30
av taliz
Grejen är ju att få köper ny bil privat i Sverige, den absoluta majoriteten köps av juridisk person.
Nog kan det bli lite svettigt för de som hanterar stora flottor, det kan ju handla om åtskilliga miljoner kronor extra i skatt.

Re: Hur mycket dyrare blir fossilbilar 1 januari 2020?

Postat: 09 jun 2019 09:52
av StefL
nek0 skrev:
Lada Niva har ju ingen avgasrening idag och det är klart att det skulle kosta att fixa skiten
Nivas CO2 idag ligger på 233g/km för en 1,7L bensinare .Tror inte att det kostar 68 400kr att fixa min Skoda som ligger på 117g/km så den klarar sig bättre än idag.
Fast just CO2 har ju ingenting alls med avgasrening att göra utan är en ren funktion av bilens bränsleförbrukning.
Dessutom kan inte Nivan sakna avgasrening eftersom det är lag på iaf katalysator sedan 30 år...

Re: Hur mycket dyrare blir fossilbilar 1 januari 2020?

Postat: 09 jun 2019 11:07
av nek0
StefL skrev:
nek0 skrev:
Lada Niva har ju ingen avgasrening idag och det är klart att det skulle kosta att fixa skiten
Nivas CO2 idag ligger på 233g/km för en 1,7L bensinare .Tror inte att det kostar 68 400kr att fixa min Skoda som ligger på 117g/km så den klarar sig bättre än idag.
Fast just CO2 har ju ingenting alls med avgasrening att göra utan är en ren funktion av bilens bränsleförbrukning.
Dessutom kan inte Nivan sakna avgasrening eftersom det är lag på iaf katalysator sedan 30 år...
Måste man skriva in varje kommatecken för att alla ska fatta, eller vill vissa inte fatta vad som skrevs?
Katalysator har den säkert men hur effektiv är den om 1,7l motor släpper 233g CO2

Re: Hur mycket dyrare blir fossilbilar 1 januari 2020?

Postat: 09 jun 2019 11:14
av nek0
nek0 skrev:
StefL skrev:
nek0 skrev:
Lada Niva har ju ingen avgasrening idag och det är klart att det skulle kosta att fixa skiten
Nivas CO2 idag ligger på 233g/km för en 1,7L bensinare .Tror inte att det kostar 68 400kr att fixa min Skoda som ligger på 117g/km så den klarar sig bättre än idag.
Fast just CO2 har ju ingenting alls med avgasrening att göra utan är en ren funktion av bilens bränsleförbrukning.
Dessutom kan inte Nivan sakna avgasrening eftersom det är lag på iaf katalysator sedan 30 år...
Måste man skriva in varje kommatecken för att alla ska fatta, eller vill vissa inte fatta vad som skrevs?
Katalysator har den säkert men hur effektiv är den (avgasreningen) om 1,7l motor släpper 233g CO2
Edit: Glömde skriva att katalysatorn inte har något med CO2 att göra

Re: Hur mycket dyrare blir fossilbilar 1 januari 2020?

Postat: 10 jun 2019 09:25
av StefL
nek0 skrev:
nek0 skrev:
StefL skrev:
nek0 skrev:
Lada Niva har ju ingen avgasrening idag och det är klart att det skulle kosta att fixa skiten
Nivas CO2 idag ligger på 233g/km för en 1,7L bensinare .Tror inte att det kostar 68 400kr att fixa min Skoda som ligger på 117g/km så den klarar sig bättre än idag.
Fast just CO2 har ju ingenting alls med avgasrening att göra utan är en ren funktion av bilens bränsleförbrukning.
Dessutom kan inte Nivan sakna avgasrening eftersom det är lag på iaf katalysator sedan 30 år...
Måste man skriva in varje kommatecken för att alla ska fatta, eller vill vissa inte fatta vad som skrevs?
Katalysator har den säkert men hur effektiv är den (avgasreningen) om 1,7l motor släpper 233g CO2
Edit: Glömde skriva att katalysatorn inte har något med CO2 att göra
Min fråga handlade helt enkelt om varför du ens nämner avgasregning och CO2 i samma mening eftersom de inte har något med varandra att göra. Det CO2 en bil släpper ut är inte att betrakta som en förorening per se utan är en produkt av förbränningen av bränslet. Förbränningen av kolväten tillsammans med syre ger CO2 och vattenånga som förbränningsprodukter och det kan ingen avgasrening ändra på.

Dvs det enda sättet att minska CO2-utsläppet är att minska bränsleförbrukningen, och det är klart att Nivans motor säkert kunde vara mer effektiv. Jag vet inte vad 233 g CO2 per km motsvarar i förbrukning men det kunde säkert vara bättre...

Re: Hur mycket dyrare blir fossilbilar 1 januari 2020?

Postat: 27 jun 2019 15:39
av Zalman3
Från 1 januari 2020 skärps avgaskraven så mycket att vissa fossilbilar försvinner från marknaden helt.
Opel, Ford, Peugeot, Citroen, VW, Skoda och SEAT lägger nu ner allt fler fossilbilsmodeller. Även fossilversioner av SMART Car, Nissan Pulsar och KIA Soul läggs ner.

"The regulations are about to wreak havoc among automakers with a stake in Europe, forecasters believe. Many say the age-old tradition of the European market — the dominance of the small car — is now in question.
Opel will drop its Karl and Adam minicars, while fellow PSA Group brands Peugeot and Citroen said their 108 and C1 minicars are unlikely to survive.
A source at Ford confirmed it will stop exporting the Indian-built Ka+ small car to Europe. Volkswagen executives have said privately that the automaker is preparing to drop combustion-engine versions of the Up minicar, which would almost certainly mean the gasoline-powered Seat Mii and Skoda Citigo also will disappear.
https://www.autonews.com/automakers-sup ... ed-species

Re: Hur mycket dyrare blir fossilbilar 1 januari 2020?

Postat: 28 jun 2019 05:59
av Laban
Zalman3 skrev:
"The regulations are about to wreak havoc among automakers with a stake in Europe, forecasters believe. Many say the age-old tradition of the European market — the dominance of the small car — is now in question.
Är det något som inte kommer att saknas de närmsta åren är det väl bra elbilar i kompaktsegmentet. Peugeot 208, Skoda Citigo, ID.3, Zoe 2019, Seat el-Born...