Inte sett nått om detta. Vore väl trevligt om det stämmer.
Re: 200kw?
Postat: 09 jun 2019 13:23
av default
Det står lite om det i firmwaretråden men att döma av teslafi-datat så har inte utrullningen börjat i Europa ännu, enbart Kalifornien än så länge
Re: 200kw?
Postat: 09 jun 2019 16:10
av Kevork
Nån som sett vilka laddhastigheter man förväntar sig för SR+ på dessa laddare?
Re: 200kw?
Postat: 10 jun 2019 23:05
av taliz
SR och SR+ har jag läst nånstans att de maxar runt 100kw. Alla rapporter om snabbare än så gäller ju LR.
Re: 200kw?
Postat: 10 jun 2019 23:37
av Legato
default skrev:
Det står lite om det i firmwaretråden men att döma av teslafi-datat så har inte utrullningen börjat i Europa ännu, enbart Kalifornien än så länge
Nu har det börjat komma till svenska Model 3:or! Ej till min dock.
Re: 200kw?
Postat: 10 jun 2019 23:58
av taliz
Nån får testa på IONITY sen.
Re: 200kw?
Postat: 11 jun 2019 00:47
av NEO
191kW på Ionity TM3 performance
Re: 200kw?
Postat: 11 jun 2019 00:53
av taliz
Ah, teslabjörn såklart.
Re: 200kw?
Postat: 11 jun 2019 06:27
av Zalman3
Tesla 3, 10-70% på 20 min!
10-50% på 11 min!
Blir ca 5 till 25 mil på 11 min!
Re: 200kw?
Postat: 11 jun 2019 06:28
av Pontus
Lite mer än 20 km/min eller 10 mil på 5 min. Nu börjar det bli fart i grejorna.
Re: 200kw?
Postat: 11 jun 2019 06:38
av Zalman3
Pontus skrev:
Lite mer än 20 km/min eller 10 mil på 5 min. Nu börjar det bli fart i grejorna.
Och om man laddar på Tesla 250kW V3 laddare,
pratar man om 12 mil på 5 min!
Re: 200kw?
Postat: 11 jun 2019 06:41
av frippan
Får se när de skruvar upp farten på v2 laddarna i Europa då. Se om de också blir 150kW eller om CSS gör att de kan öka lite till.
Re: 200kw?
Postat: 11 jun 2019 06:55
av Pontus
Zalman3 skrev:
Pontus skrev:
Lite mer än 20 km/min eller 10 mil på 5 min. Nu börjar det bli fart i grejorna.
Och om man laddar på Tesla 250kW V3 laddare,
pratar man om 12 mil på 5 min!
Men det lär ju dröja innan en sådan finns i Europa. Typ 1,5 år skulle jag gissa på.
Re: 200kw?
Postat: 11 jun 2019 06:58
av Zalman3
frippan skrev:
Får se när de skruvar upp farten på v2 laddarna i Europa då. Se om de också blir 150kW eller om CSS gör att de kan öka lite till.
Den laddar i ca 933km/h vid 150kW.
Det blir ca 1,5 mil i minuten.
10-60% på 15 minuter.
Blir 5 till 30 mil på 15 minuter.
Re: 200kw?
Postat: 11 jun 2019 07:34
av Gustafsson
Snart blir idle fees en viktig inkomstkälla för Tesla, svårt att hinna med de kroppsliga behoven om laddningen blir ännu snabbare....
Re: 200kw?
Postat: 11 jun 2019 07:37
av Zalman3
Gustafsson skrev:
Snart blir idle fees en viktig inkomstkälla för Tesla, svårt att hinna med de kroppsliga behoven om laddningen blir ännu snabbare....
Blir ilands problem, ladda först, flytta bilen.
Sen äta
Re: 200kw?
Postat: 11 jun 2019 11:10
av taliz
Jag tror ju de i de flesta fall kommer ha v3 på samma platser som ”gamla” suc. Dvs de sätter upp några få laddare per station.
Då kan man välja, om man vill ta lite längre paus så tar man dom gamla. Om man vill iväg snabbast möjligt tar man v3.
I praktiken kanske det blir så att man tar ungefär vartannat stopp på gamla och vartannat på v3.
Re: 200kw?
Postat: 11 jun 2019 11:19
av Jeppe_E
taliz skrev:
Jag tror ju de i de flesta fall kommer ha v3 på samma platser som ”gamla” suc. Dvs de sätter upp några få laddare per station.
Då kan man välja, om man vill ta lite längre paus så tar man dom gamla. Om man vill iväg snabbast möjligt tar man v3.
I praktiken kanske det blir så att man tar ungefär vartannat stopp på gamla och vartannat på v3.
Vilket innebär att man inte kan välja, eftersom folk kommer att välja de snabbare bara för att
Kan folk ställa fossilbilar på laddplatser så kan folk ställa sina elbilar på fel platser också (händer ju redan).
Re: 200kw?
Postat: 11 jun 2019 13:57
av Laban
Jeppe_E skrev:
[
Vilket innebär att man inte kan välja, eftersom folk kommer att välja de snabbare bara för att
Om du alltid måste gå mitt i maten för att flytta bilen kanske du väljer V2 istället för V3. Jag skulle ha gjort det båda laddtillfällena på väg upp från Stockholm till Luleå.
Sen är jag inte helt säker på att Tesla kommer att göra kombinerat V2 samt V3. Tänker mig att laddare som ex den kommande i Skaulo blir V3, där finns det tydligen bara en Ica butik i närheten. Inte lika säker på att man bygger om alla befintliga laddare , speciellt där det finns restauranger och dylikt i närheten.
Re: 200kw?
Postat: 11 jun 2019 14:33
av Mickep
Ser ingen anledning att byta ut fungerande v2 laddare, i allafall i närmaste tiden.
Däremot kul att ininity kan stäcka lite på sig. (de har fått lite [oförtjänt] dåligt rykte av tesla ägare).
men närmast 200 kw är roligt även om man inte har en model3 (undrar hur länge det dröjer innan andra märken kommer upp i de hastigheterna)
200kw?
Postat: 11 jun 2019 14:34
av taliz
Nej bygga om eller byta ut tror jag inte man gör. Snarare att man utökar med fler stolpar, som då är v3.
Re: 200kw?
Postat: 11 jun 2019 14:37
av Bjelke
Allra första vi får se är nog helt nya stationer...
Re: 200kw?
Postat: 11 jun 2019 18:00
av flows_swe
taliz skrev:
Nej bygga om eller byta ut tror jag inte man gör. Snarare att man utökar med fler stolpar, som då är v3.
Det kan förklara varför de lämnade 4 betongfundament tomma i Töres supercharger!
Re: 200kw?
Postat: 11 jun 2019 18:29
av jeppe_sthlm
Darn! Jag som hade lagt bilbytarplanerna på hyllan... Det här + låg förbrukning är i min bok de största grejorna med Model 3. Det blir en helt annan dimension på långkörningar!
Re: 200kw?
Postat: 11 jun 2019 18:35
av taliz
Pontus skrev:
Zalman3 skrev:
Pontus skrev:
Lite mer än 20 km/min eller 10 mil på 5 min. Nu börjar det bli fart i grejorna.
Och om man laddar på Tesla 250kW V3 laddare,
pratar man om 12 mil på 5 min!
Men det lär ju dröja innan en sådan finns i Europa. Typ 1,5 år skulle jag gissa på.
Tyckte Elon tryckte rätt mycket på att v3 faktiskt sparar bra med pengar åt Tesla.
Stämmer det så bör de ju bygga nästan uteslutande sådana så fort de fått upp volym.