Sida 1 av 1

Typ-2 till CEE, vart?

Postat: 15 jun 2019 22:51
av Teslaspolen
Japp, i den ordningen!

Söker liknande denna: https://evconnect.se/collections/adaptr ... e-400v-16a

Är EVConnect bästa/billigast stället, eller finns andra också? Nästan 3000 kr för en adapter var rätt saftigt... Hade tänkt att använda en sådan istället för att krångla med att sätta ett trefasuttag på samma kabel som en laddbox.

Re: Typ-2 till CEE, vart?

Postat: 16 jun 2019 00:05
av Albin
Sorry för trådkapningen, men gör den adaptern så att man kan ladda trefas med en Model 3?

Re: Typ-2 till CEE, vart?

Postat: 16 jun 2019 03:25
av bylund
Nej, just denna gör att man kan koppla in valfri pryl med trefashandske i ett typ 2-uttag.

Re: Typ-2 till CEE, vart?

Postat: 16 jun 2019 08:41
av Svenssons
Priset blir rätt högt på grund av styrelektroniken. Typ 2 levererar inte ström utan att först kommunicerar med lasten om strömstyrkan.

Re: Typ-2 till CEE, vart?

Postat: 16 jun 2019 08:46
av fth
Jag har en sån som jag tror jag betalade väsentligt mindre än 3k för, jag ska se om jag hittar var jag köpte den (från Holland tror jag).

/fth

Re: Typ-2 till CEE, vart?

Postat: 16 jun 2019 08:56
av Henrik Torphammar
Svenssons skrev:
Priset blir rätt högt på grund av styrelektroniken.
Ett motstånd och en diod......

Re: Typ-2 till CEE, vart?

Postat: 16 jun 2019 09:07
av fth
Henrik Torphammar skrev:
Svenssons skrev:
Priset blir rätt högt på grund av styrelektroniken.
Ett motstånd och en diod......
Precis, det är inte avancerad teknik som krävs, iaf inte för det enklaste protokollet.

/fth

Re: Typ-2 till CEE, vart?

Postat: 16 jun 2019 10:11
av Svenssons
Henrik Torphammar skrev:
Svenssons skrev:
Priset blir rätt högt på grund av styrelektroniken.
Ett motstånd och en diod......
Så det behövs inte mer? Typ 2 kräver ju normalt kommunikation via Mode 3-protokollet men är ett motstånd och en diod allt som behövs för att "lura" laddboxen att ge max ström?

Re: Typ-2 till CEE, vart?

Postat: 16 jun 2019 12:27
av Henrik Torphammar
Svenssons skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Svenssons skrev:
Priset blir rätt högt på grund av styrelektroniken.
Ett motstånd och en diod......
Så det behövs inte mer? Typ 2 kräver ju normalt kommunikation via Mode 3-protokollet men är ett motstånd och en diod allt som behövs för att "lura" laddboxen att ge max ström?
Ja, motståndet bestämmer strömstyrkan du begär.

http://www.vectrix-forum.de/images/fbfi ... Schuko.pdf

Re: Typ-2 till CEE, vart?

Postat: 19 jun 2019 11:29
av fth
fth skrev:
Jag har en sån som jag tror jag betalade väsentligt mindre än 3k för, jag ska se om jag hittar var jag köpte den (från Holland tror jag).
Glömde helt bort detta, sorry, men jag har grävt fram informationen nu.

Mycket riktigt från Holland och mycket billigare, €168 inklusive moms och frakt från :
http://www.laadkabelfabriek.nl/

Bra respons och service och snabb leverans, rekommenderas.

Adaptern verkar funka för det mesta, trasslar lite på vissa betal-laddare av någon anledning, jag ska testa lite mer på min egen laddstation på landet i helgen.

/fth

Re: Typ-2 till CEE, vart?

Postat: 19 jun 2019 12:00
av fth
P.S. jag beställde dessutom en variant med förkortad Type 2-kontakt som gör det möjligt att koppla in den även på laddplatser med fast monterad sladd, kan kanske vara användbart ibland.
thumbnail_korte_en_lange_type_2.jpg
En annan fördel (eller nackdel, beroende på hur man ser det) är att den korta kontakten inte kan låsas fast i laddplats-änden, jag och andra på TCS har ju varit med om stationer som vägrar släppa sladden efter avslutad laddning, det är inte så kul.

/fth

Re: Typ-2 till CEE, vart?

Postat: 19 jun 2019 13:48
av Teslaspolen
Schysst, tack! Betytligt bättre än 3000 Kr i alla fall.

Tanken var att ha den vid en privat laddbox för att kunna ha en ren installation men ändå ha tillgång till t.ex vedklyv eller liknande vid parkering. Samt, att kunna få ut flera schuko till de stackarna som fortfarande kör avgasbil och vill ha motorvärmare. Torde väl fungera för ändamålet?

Re: Typ-2 till CEE, vart?

Postat: 19 jun 2019 16:38
av fth
Teslaspolen skrev:
Schysst, tack! Betytligt bättre än 3000 Kr i alla fall.

Tanken var att ha den vid en privat laddbox för att kunna ha en ren installation men ändå ha tillgång till t.ex vedklyv eller liknande vid parkering. Samt, att kunna få ut flera schuko till de stackarna som fortfarande kör avgasbil och vill ha motorvärmare. Torde väl fungera för ändamålet?
Det borde det göra, köp en billig byggcentral och koppla in mha adaptern så får du både en- och trefasuttag att använda, kom bara ihåg att dra max 3*16A totalt :)

Många byggcentraler har också endast en eller två av faserna kopplade till schuko, försök hitta en med en varsin schuko för varje fas.

/fth