Sida 1 av 2

Lightyear One drar 83Wh/km WLTP

Postat: 25 jun 2019 13:37
av Zalman3
Lightyear One drar 83Wh/km WLTP.
Har 4WD.
Räckvidd 725km WLTP med 60kWh batteri.
Bagage 780/1701 liter.
Solcellerna kan ladda +5mil per dag.

"Lightyear One är en ny solcellsdriven elbil som uppges vara ultraeffektiv och förbruka mindre energi än konkurrenterna. Räckvidden uppges till 725 km (WLTP) trots ett relativt litet batteri. Som jämförelse kommer Tesla Model S motsvarande 610 km.
Bilen är framtagen av det nederländska startuppföretaget Lightyear som grundades 2016 av ett gäng studenter vid Eindhovens tekniska universitet efter att de tidigare deltagit i elbilstävlingar och vunnit bland annat World Solar Challenge i Australien.
Lighthear One påminner även en del om de tidigare tävlingsbilarna med låg vikt och en aerodynamisk kaross men är inte lika extrem då den ska gå i produktion och säljas till konsumenter. Designen är lång och låg och uppges vara framtagen i samarbete med en legendarisk italiensk designer, dock okän vilken.
Det som sticker ut mest med Lightyear One är solcellerna som i stort sett täcker varenda plan yta av karossen. Takmonterade solceller är inget nytt på elbilar men här verkar det handla mer än om en gimmick. Solcellerna har en yta av fem kvadratmeter och täcker huven, taket och sträcker sig även ner över bakrutan. Cellerna är täckta av ett av höghållfast glas som uppges hålla för vikten av en fullvuxen person utan att skadas."
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... -rackvidd/

https://lightyear-prod.dev.warp.land/

Re: Lightyear One drar 83Wh/km WLTP

Postat: 25 jun 2019 13:42
av Laban
10+s 0-100, max 60 kW snabbladdning. $150k.

Intressant som koncept men man får en fin elbil + väldigt många solceller på hustaket för den summan.

Re: Lightyear One drar 83Wh/km WLTP

Postat: 25 jun 2019 13:43
av hed
Laban skrev:
10+s 0-100, max 60 kW snabbladdning. $150k.

Intressant som koncept men man får en fin elbil + väldigt många solceller på hustaket för den summan.
Exakt min tanke!

Re: Lightyear One drar 83Wh/km WLTP

Postat: 25 jun 2019 13:44
av zyax
Laban skrev:
10+s 0-100, max 60 kW snabbladdning. $150k.

Intressant som koncept men man får en fin elbil + väldigt många solceller på hustaket för den summan.
Det är inte tänkt som en bil som säljer i massor, de som köper kommer troligen inte ens vara intresserad av kostnaden alls, bara grejen. Det är som ett projekt som blivit en verkligen bil som visar vad man kan göra och att man kan åstadkomma.

Re: Lightyear One drar 83Wh/km WLTP

Postat: 25 jun 2019 13:45
av Zalman3
Laban skrev:
10+s 0-100, max 60 kW snabbladdning. $150k.

Intressant som koncept men man får en fin elbil + väldigt många solceller på hustaket för den summan.

Tillverkas den i +100.000 volym borde den kosta under $50K.

Re: Lightyear One drar 83Wh/km WLTP

Postat: 25 jun 2019 14:17
av Henrik Torphammar
hed skrev:
Laban skrev:
10+s 0-100, max 60 kW snabbladdning. $150k.

Intressant som koncept men man får en fin elbil + väldigt många solceller på hustaket för den summan.
Exakt min tanke!
På samma sätt får man ju rätt mycket diesel för vad en P100D kostar....

Re: Lightyear One drar 83Wh/km WLTP

Postat: 25 jun 2019 14:32
av Laban
Henrik Torphammar skrev:
På samma sätt får man ju rätt mycket diesel för vad en P100D kostar....
Fattas bara en dieselbil med motsvarande prestanda, funktion då.

Re: Lightyear One drar 83Wh/km WLTP

Postat: 25 jun 2019 15:37
av Klintan
Finns det någon provkörning som verifierat förbrukningssiffrorna?

Re: Lightyear One drar 83Wh/km WLTP

Postat: 25 jun 2019 16:04
av snowtroll
vet inte ... ger intryck av en citroeng utslätad.... cool (prestanda)... hmm nja vart inte alls pepp på utseendet. Tråkig . .sorry :roll:

Re: Lightyear One drar 83Wh/km WLTP

Postat: 25 jun 2019 16:46
av Verdi
Vad ska man med den till? Är väl intressant som teknisk studie möjligen.

Re: Lightyear One drar 83Wh/km WLTP

Postat: 15 jan 2020 05:40
av Zalman3
Nu kommer billigare versioner av Lightyear.
50.000 euro pratar man om.

Lightyear, the Dutch start-up company that emerged from the solar team at the TU Eindhoven, is planning a more affordable version of its long-distance solar car Lightyear One, for which a prize of €149,000 has been called. The upcoming models are expected only to cost a third of the One.

Lightyear now announces that the company intends to concentrate fully on the development of its core technology and outsource production. The ambitious goal is the series production of more than 100,000 solar cars per year from 2023 onward at a sales price of about 50,000 euros. Initially, production of an exclusive set of 946 vehicles is planned for 2021. Lightyear does not mention, which company will produce the vehicles in the announcement.
https://www.electrive.com/2020/01/14/li ... dable-evs/

Re: Lightyear One drar 83Wh/km WLTP

Postat: 15 jan 2020 06:59
av Walker
Zalman3 skrev:
Nu kommer billigare versioner av Lightyear.
50.000 euro pratar man om.

Lightyear, the Dutch start-up company that emerged from the solar team at the TU Eindhoven, is planning a more affordable version of its long-distance solar car Lightyear One, for which a prize of €149,000 has been called. The upcoming models are expected only to cost a third of the One.

Lightyear now announces that the company intends to concentrate fully on the development of its core technology and outsource production. The ambitious goal is the series production of more than 100,000 solar cars per year from 2023 onward at a sales price of about 50,000 euros. Initially, production of an exclusive set of 946 vehicles is planned for 2021. Lightyear does not mention, which company will produce the vehicles in the announcement.
https://www.electrive.com/2020/01/14/li ... dable-evs/
”Nu”???
Har den dyrare dykt upp än menar du?

Re: Lightyear One drar 83Wh/km WLTP

Postat: 15 jan 2020 13:56
av Klintan
Här är en film från Las Vegas där de visar Lightyear Ones prototyp ute i fullt solsken, effektmätaren visar 200-219 W trots drygt 1.2 kWp solceller på tak och huv . Solceller som inte är optimalt vinklade är inte särskilt effektiva.
Att bygga en konceptbil med enklast möjliga drivlina är en sak, att komma i produktion något helt annat.
lightyear.PNG

Re: Lightyear One drar 83Wh/km WLTP

Postat: 25 jun 2022 23:43
av Zalman3




This Is The Lightyear Zero!

Re: Lightyear One drar 83Wh/km WLTP

Postat: 26 jun 2022 09:01
av Klintan
Inga 83 Wh/km där, vad jag skymtade stod mätaren på 139 Wh/km.

Re: Lightyear One drar 83Wh/km WLTP

Postat: 26 jun 2022 20:37
av PapaD
Klintan skrev:
Inga 83 Wh/km där, vad jag skymtade stod mätaren på 139 Wh/km.
Vilket är sjukt bra! Jag tittar på elmoped, och de drar det dubbla!

Men visst, det är nog inte den bästa lösningen då solceller oftast är skuggade på bilar jämfört med på tak. Kul är det hursomhelst....

Re: Lightyear One drar 83Wh/km WLTP

Postat: 26 jun 2022 21:54
av Maw
PapaD skrev:
Klintan skrev:
Inga 83 Wh/km där, vad jag skymtade stod mätaren på 139 Wh/km.
Vilket är sjukt bra! Jag tittar på elmoped, och de drar det dubbla!

Men visst, det är nog inte den bästa lösningen då solceller oftast är skuggade på bilar jämfört med på tak. Kul är det hursomhelst....
Vad är det för monster-elmoped du tittar på som drar 2*139 Wh/km?? :shock: ;)

En M3LR kommer ofta ner i 139 Wh/km vid vanlig landsvägskörning i fint väder.

Re: Lightyear One drar 83Wh/km WLTP

Postat: 26 jun 2022 21:57
av PapaD
Haha, ledsen, jag var så inne i förbrukning per mil... My bad, vad slarvigt. :lol:

Re: Lightyear One drar 83Wh/km WLTP

Postat: 26 jun 2022 22:44
av SwedishAdvocate
Jag antar att den har halvkombilucka och fällbart baksäte. Men... Vad har den för dragvikt? 8-)

Re: Lightyear One drar 83Wh/km WLTP

Postat: 27 jun 2022 11:57
av [JM]
Vad är poängen?
Aerodynamiken som krävs gör bilen opraktisk.
Går inte att komma ifrån.

Ungerfär samma som att göra en 4-hjulig elmoped och hävda att bilar inte behöver vara 2 meter breda.

Påvisa låg förbrukning i en bil med låg användbarhet är ju tämligen meningslöst.

Folk vill ha en kombi med dragkrok...

Edit: Svenskar vill ha kombi med drag.
Tyskar en sedan för autobahnkörning.
Sydeuropeer vill ha en liten krockbil.
Jänkare vill ha en pickup.

Re: Lightyear One drar 83Wh/km WLTP

Postat: 27 jun 2022 12:42
av juristen
Enligt videon är den rate:ad på 105 w/km i 110 km/h. Det är inte illa.

Känns som att solpanelerna börjar bli lite mer än en gimmick när förbrukningen kommer ner så här pass. De genererade upp till 600 W i videon. Det ger 0,6 kwh per timme som bäst, före förluster. Får man ut totalt 5 kwh en bra solig dag då? I så fall är det ca 5 mil och 8% av batteriet i denna bil.

Är lite tveksam till lösningen med motorer i hjulen. Gör det så mycket för effektiviteten att det väger upp nackdelarna med högre ofjädrad vikt och troliga speciallösningar med däckbyten? Hur byter man till vinterdäck till exempel?

Re: Lightyear One drar 83Wh/km WLTP

Postat: 28 jun 2022 07:39
av PapaD
juristen skrev:
Enligt videon är den rate:ad på 105 w/km i 110 km/h. Det är inte illa.

Känns som att solpanelerna börjar bli lite mer än en gimmick när förbrukningen kommer ner så här pass. De genererade upp till 600 W i videon. Det ger 0,6 kwh per timme som bäst, före förluster. Får man ut totalt 5 kwh en bra solig dag då? I så fall är det ca 5 mil och 8% av batteriet i denna bil.

Är lite tveksam till lösningen med motorer i hjulen. Gör det så mycket för effektiviteten att det väger upp nackdelarna med högre ofjädrad vikt och troliga speciallösningar med däckbyten? Hur byter man till vinterdäck till exempel?
Vad menar du? Man tar av fälgarna, sätter på vinterfälgarna. Eller tror du hjulnaven måste stöttas separat? Förstår inte.

Re: Lightyear One drar 83Wh/km WLTP

Postat: 28 jun 2022 07:57
av JONI
Hur lyckas man få en elbil på 1600kg att vara så långsam 0-100?
Hittar inget om effekten på motorerna, är det 4 symaskinsmotorer i hjulen?

Re: Lightyear One drar 83Wh/km WLTP

Postat: 28 jun 2022 09:31
av juristen
PapaD skrev:
juristen skrev:
Enligt videon är den rate:ad på 105 w/km i 110 km/h. Det är inte illa.

Känns som att solpanelerna börjar bli lite mer än en gimmick när förbrukningen kommer ner så här pass. De genererade upp till 600 W i videon. Det ger 0,6 kwh per timme som bäst, före förluster. Får man ut totalt 5 kwh en bra solig dag då? I så fall är det ca 5 mil och 8% av batteriet i denna bil.

Är lite tveksam till lösningen med motorer i hjulen. Gör det så mycket för effektiviteten att det väger upp nackdelarna med högre ofjädrad vikt och troliga speciallösningar med däckbyten? Hur byter man till vinterdäck till exempel?
Vad menar du? Man tar av fälgarna, sätter på vinterfälgarna. Eller tror du hjulnaven måste stöttas separat? Förstår inte.
Ja det är kanske jag som inte har förstått. I videon pratar de om att motorerna är integrerade i hjulen och att de har speciella däck, så jag tolkade det som att hela hjulet var någon speciallösning. Men är det så att motorerna sitter i navet och att det är en helt vanlig fälg på det så är det inga problem.

Re: Lightyear One drar 83Wh/km WLTP

Postat: 28 jun 2022 10:42
av Klintan
juristen skrev:
Enligt videon är den rate:ad på 105 w/km i 110 km/h. Det är inte illa.
Rating på 105 w/km motorväg men samtidigt i filmen 139 w/km vid landsvägskörning - intressant att se vad det blir i slutändan.
Verkar lite bökigt att byta hjul?
lightyearwheel.png