Sida 1 av 1
Faktisk "drivmedelskostnad" om man laddar hemma
Postat: 08 jun 2015 00:12
av kanylbullen
Jag har räknat lite på min första månadsfaktura som elbilist.
2900 kWh har villan förbrukat i maj, samma som i April ungefär men då hade jag bara Tesla i 10 dagar, desto mer uppvärmningskostnader förstås.
Snabb överslagsräkning så är bilens förbrukning drygt 1000 kWh av dessa (ca 500 mil körda)
Totalt betalar jag denna månad 2719 kr inklusive elnätsavgifter och skatter (25A säkring) vilket gör att jag hamnar på ett genomsnittligt pris per kWh på 94 öre. Att räkna ut faktisk milkostnad är dock svårare.
Eftersom jag har timavtal så är priset när bilen laddar klockan 02-05 betydlig lägre än snittet, samt att abonnemangsavgiften hade jag ju betalt ändå så den bör ju inte belasta bilens kalkyl.
Jag tror att en realistisk uppskattning är att bilens elkostnad ungefär landar på 65-75 öre per kWh såhär på vårkanten när spotpriserna oftast ligger mellan 10-20 öre per kWh på natten. Om min snittförbrukning är 230 Wh per kilometer så blir milkostnaden 1 krona och 60 öre kr, ej räknat eventuella förluster vid laddning.
Re: Faktisk "drivmedelskostnad" om man laddar hemma
Postat: 08 jun 2015 01:24
av lator
Oavsett hur man än räknar så är det en väldig skillnad mot att pynta en bensinräkning efter en månads plågsamma transporter med en rykande, hostande, ristande "bil". Ni som kör riktigt långt med era Model S och dessutom nyttjar superchargers till en större del av laddningen måste ju se en rejäl skillnad på drivmedelsräkningen. Sen att en del av det kvittas mot betalningen av en något dyrare bil än vad ni hade tidigare må ju vara...
Jag vet inte exakt vad du räknar med i elpriset 65-70 öre men det känns som om det fattas något för så lågt var det länge sen jag kom och då har vi ändå låga priser här uppe i norr. jag brukar alltid räkna med 1 kr/kWh, det blir enklast så tycker jag. På Clio-tiden så kostade det mig mindre än 1 kr per mil men dagens bilar drar mycket mera än våra gamla klenoder gjorde. Idag brukar jag säga att det kostar runt 2 kr per mil eller jämförbart med en diesel som drar 0,15 liter per mil... Energipriset är det ju ingen stor skillnad på, det handlar ju bara om hur mycket vi kan ta tillvara av den energi vi stoppar in. Ganska coolt att en Model S med 700 hk drar ungefär ekvivalent 0,2 liter diesel per mil.
Re: Faktisk "drivmedelskostnad" om man laddar hemma
Postat: 08 jun 2015 08:46
av Datordoktorn
Jag har räknat en del på lite allt möjligt sånt där med elpriser och jox. Mitt snittpris för elen låg 2013 på 98 öre och 2014 på 99 öre.
Min beräkning är baserad på antal betalade kronor/totala förbrukning, sett över hela året. Det som ligger med i kostnaden är själva elpriset, elskatt, moms, nätavgift, överföringskostnad (tror inte jag glömde nåt)
Det som INTE tas med är elbonnemanget för huset (ca 300/år) och den fasta nätavgiften (ett par tusen om året) eftersom detta skulle jag ju ändå haft, dvs det ska inte belasta bilen.
Hittills har min bil på 3500 mil haft ett snitt på 1,99 kwh/mil (har aldrig nollställt trip B). Så när jag pratar med folk brukar jag säga att den drar bränsle för under 2 kr/mil.
Vän av ordning kanske tycker att laddförlusten skulle tas med? Effektiviteten på laddaren om man jämför hur mycket som lämnar vägguttaget med hur mycket man trycker i batteriet är runt nånstans 87-91 % om jag inte minns fel, mätte precis första månanden för skojs skull. Absolut, visst är det så! Men i gengäld laddar jag uppskattningsvis 25 % på supercharger så jag vidhåller att jag betalar mindre än 2 kr/mil i bränslekostnad....

Re: Faktisk "drivmedelskostnad" om man laddar hemma
Postat: 08 jun 2015 09:34
av TiborBlomhall
Fick en tidning från Volkswagen igår där de skryter om sin snålbil VW XL1 som drar 0,09L milen:
Tja... dyrt?
.
Re: Faktisk "drivmedelskostnad" om man laddar hemma
Postat: 08 jun 2015 09:44
av danni
TiborBlomhall skrev:Fick en tidning från Volkswagen igår där de skryter om sin snålbil VW XL1 som drar 0,09L milen:
VW_XL1.jpg
Tja... dyrt?
.
Än mer fantastiskt blir det om man tänker på det faktum att de få XL1 som VW har sålt har kostat ungefär som en P85D

Re: Faktisk "drivmedelskostnad" om man laddar hemma
Postat: 08 jun 2015 10:03
av HelectriC
lite OT, men kørde stræckan Bergen-Stavanger (200km enkel væg) i helgen. Denna præglas av 2 færjeturer (som kostar pengar) och ett antal betalvægar/tunnlar. Med elbil sparar man dels på brænslet och dels på bortfallet av att betala før bilen på færjan och betalvægarna. Min lite kantiga kalkyl blev som føljer:
Dieselbil:
brænsle: ca 450kr
vægtullar ca 150kr
færjor ca 1100kr
totalt ca 1700kr
Elbil
brænsle: 0 (SuperCharger på mitten)
vægtullar: 0kr
færjor: 500kr (man måste betala før passagerarna, bara bilen ær gratis)
totalt: 500kr.
i helgen har jag alltså sparat 1200kr

Re: Faktisk "drivmedelskostnad" om man laddar hemma
Postat: 26 jul 2015 08:38
av kanylbullen
Spotpriset var nere under 1 öre i natt. Jag betalar 2 öre i påslag och typ 30 öre i skatter och avgifter, men det blir ändå under en krona milen att åka med Teslan!
Re: Faktisk "drivmedelskostnad" om man laddar hemma
Postat: 26 jul 2015 10:06
av Reddy
Har du timtariff?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Faktisk "drivmedelskostnad" om man laddar hemma
Postat: 26 jul 2015 11:02
av LarsL
Sen har du väl överförningskostnaden från nätbolaget också?
Re: Faktisk "drivmedelskostnad" om man laddar hemma
Postat: 26 jul 2015 12:00
av kanylbullen
LarsL skrev:Sen har du väl överförningskostnaden från nätbolaget också?
Överföringsavgiften är 12,5 öre per kWh. Den största posten är såklart skatt, nästan 70% av den totala elkostnaden är skatt och moms.
Re: Faktisk "drivmedelskostnad" om man laddar hemma
Postat: 26 jul 2015 12:16
av kanylbullen
Här är min faktura för Juni, med ett snittpris på 16,02 exklusive avgifter, skatt och moms.
Totalt kWh-pris exklusive den fasta abonnemangskostnaden blir då 70 öre, så rimligen kommer man ner till ungefär 50 öre om spotpriset är under 1 öre.
Re: Faktisk "drivmedelskostnad" om man laddar hemma
Postat: 26 jul 2015 14:04
av LarsL
kanylbullen skrev:LarsL skrev:Sen har du väl överförningskostnaden från nätbolaget också?
Överföringsavgiften är 12,5 öre per kWh. Den största posten är såklart skatt, nästan 70% av den totala elkostnaden är skatt och moms.
Vilket är ett bra insitament att gå offgrid.
Re: Faktisk "drivmedelskostnad" om man laddar hemma
Postat: 26 jul 2015 16:52
av Franz
kanylbullen skrev:LarsL skrev:Sen har du väl överförningskostnaden från nätbolaget också?
Överföringsavgiften är 12,5 öre per kWh. Den största posten är såklart skatt, nästan 70% av den totala elkostnaden är skatt och moms.
För ellevio (gamla Fortum nät) så är överföringsavgiften 22,75 öre per kWh här på västkusten. Har man tidstariff så kostar det 8,40 respektive 54,50 öre per kWh. Inte nog med att det verkar kosta nästan dubbelt så mycket här, ditt abonnemangspris för 25A verkar vara 4545:- per år (378,75 kr per månad). 25A kostar här 6804:- per år (6936:- vid tidstariff). Alla priser angivna inklusive moms...
Re: Faktisk "drivmedelskostnad" om man laddar hemma
Postat: 26 jul 2015 17:05
av danni
Aaaah, är det inte fantastiskt med naturliga monopol?
Re: Faktisk "drivmedelskostnad" om man laddar hemma
Postat: 27 jul 2015 18:40
av kanylbullen
LarsL skrev:
Vilket är ett bra insitament att gå offgrid.
Hade jag haft mycket pengar över hade jag gjort det. Tror helt klart det är möjligt med sol, vind och en uppsättning powerwalls.