SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 285
- Blev medlem: 18 aug 2019 20:09
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Som i fallet med Max3 och några andra som man läst om på amerikanska forum så säger inte Tesla för mycket. Sen vips en dag när gränsen gått så är det fel på batteriet och de vill byta.
Enda sättet att verkligen veta är som Tellus skrev att använda upp batteriet och räkna hur mycket du får ut.
Enda sättet att verkligen veta är som Tellus skrev att använda upp batteriet och räkna hur mycket du får ut.
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Okej, nu har jag mätt flera gånger på flera olika sätt och får snarlika resultat varje gång.
Mätning 1: Laddning från 51% till 81% 81-51 är 30 procentenheter. Bilen säger att den tog emot 13 kWh under laddsessionen.
Det motsvarar en batterikapacitet på 13 / 0.30 = 43,3 kWh.
Mätning 2: Körning från 98% till 5% 98-5 är 93 procentenheter. Bilen säger att denna körning konsumerade 40 kWh, eller mer exakt 219,6 * 182 = 39,967 kWh.
Det mostvarar en batterikapacitet på 40 / 0.93 = 43,0 kWh.
Mätning 3: Laddning från 5% till 99% 99-5 är 94 procentenheter. Bilen säger att den tog emot 43 kWh under laddsessionen.
Det motsvarar en batterikapacitet på 43 / 0.94 = 45.7 kWh.
Dessa mätningar visar att det inte är räckviddsberäkningen i kilometer som är fel, utan batterikapaciteten. Hypotetiskt kan det fortfarande vara en mjukvarubugg i beräkningen av batterikapaciteten, men det gör ingen skillnad. Jag har bara 43-46 kWh användbar batterikapacitet, oavsett var felet ligger.
Mätning 1: Laddning från 51% till 81% 81-51 är 30 procentenheter. Bilen säger att den tog emot 13 kWh under laddsessionen.
Det motsvarar en batterikapacitet på 13 / 0.30 = 43,3 kWh.
Mätning 2: Körning från 98% till 5% 98-5 är 93 procentenheter. Bilen säger att denna körning konsumerade 40 kWh, eller mer exakt 219,6 * 182 = 39,967 kWh.
Det mostvarar en batterikapacitet på 40 / 0.93 = 43,0 kWh.
Mätning 3: Laddning från 5% till 99% 99-5 är 94 procentenheter. Bilen säger att den tog emot 43 kWh under laddsessionen.
Det motsvarar en batterikapacitet på 43 / 0.94 = 45.7 kWh.
Dessa mätningar visar att det inte är räckviddsberäkningen i kilometer som är fel, utan batterikapaciteten. Hypotetiskt kan det fortfarande vara en mjukvarubugg i beräkningen av batterikapaciteten, men det gör ingen skillnad. Jag har bara 43-46 kWh användbar batterikapacitet, oavsett var felet ligger.
Senast redigerad av BjornS, redigerad totalt 1 gånger.
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Det där låter riktigt fel. Min har tappat ca 10 km efter 1400mil vilket är mer normalt antar jag. Har iofs bara kikat i teslafi och inte vad bilen själv tycker.
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Det vore värdefullt att få fler bilars siffror som jämförelse. Att mäta är att veta. Enklast är mätning 1, dvs hur mycket energi en laddning gett i procent och kWh.
Konkret: När du laddat mer 30% i din SR+, posta mellan vilka procent du laddat och hur många kWh bilen då säger att den tagit emot. Ange omgivningstemperatur också vetja.
Exempel: "Laddade 44-80 procent, bilen tog emot 18 kWh. 8 grader."
Tack på förhand!
Konkret: När du laddat mer 30% i din SR+, posta mellan vilka procent du laddat och hur många kWh bilen då säger att den tagit emot. Ange omgivningstemperatur också vetja.
Exempel: "Laddade 44-80 procent, bilen tog emot 18 kWh. 8 grader."
Tack på förhand!
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3632
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Den minskningen tycker jag är helt normal, speciellt med tanke på att det blivit kallare.pinussen skrev:Min har tappat ca 10 km efter 1400mil vilket är mer normalt antar jag. Har iofs bara kikat i teslafi och inte vad bilen själv tycker.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3632
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Ska försöka lånbyta bil med frun o testa.BjornS skrev:Det vore värdefullt att få fler bilars siffror som jämförelse. Att mäta är att veta. Enklast är mätning 1, dvs hur mycket energi en laddning gett i procent och kWh.
Konkret: När du laddat mer 30% i din SR+, posta mellan vilka procent du laddat och hur många kWh bilen då säger att den tagit emot. Ange omgivningstemperatur också vetja.
Exempel: "Laddade 44-80 procent, bilen tog emot 18 kWh. 8 grader."
Tack på förhand!
Känns som du saknar ca 15% kapacitet. Tesla kanske bara läser av om bilen skickar felkoder, vilket den kanske inte gör innan en viss gräns är nådd som någon här skrev.
Skulle Tesla läsa av tillgänglig batterikapacitet och jämföra med ålder och mil på bilen så skulle dom lätt se att något är fel.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
-
- Inlägg: 285
- Blev medlem: 18 aug 2019 20:09
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
98% = 327 kmvibrationsfri skrev:När du laddade till 98-99 procent vad fick du då?
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Skulle inte nöja mig med det svaret. Just nu verkar det som att allt detta med batterierna är ett lotteri. Om man har tur får man ett bra batteri men har man otur får man ett som presterar rikigt dåligt och där tesla inte hjälper alls.BjornS skrev:Det gick fort, jag har redan fått respons: Min tolkning är att de säger att:BjornS skrev:Jag har skickat in en rapport/servicebokning till Tesla så får vi se vad de säger.Återstående frågor:
- Ja, min räckviddsvisning är felaktigt låg.
- Detta beror inte på ett fel i bilen, utan en (känd?) bugg i beräkningen.
- Felet kommer att rättas i en kommande uppdatering.
Vad tror ni?
- Hur relaterar den felaktigt beräknade kapaciteten till den faktiska kapaciteten?
- Är min körbara räckvidd begränsad av mjukvarubuggen?
- Hur ska jag planera min körning om bilen "ljuger" för mig?
- Vad händer om jag kör ner till 0% laddning? Har jag 15% batteri kvar efter att visningen når 0?
Och om det nu är som tesla säger fattar jag heller inte hur det kan skilja sig så mycket från bil till bil.
Själv behövde jag boka 3 st SC appointments innan de nu tillslut sa att mina batteri moduler är obalanserade. Har dock inte hört något sedan dess.
För mig är det uppenbart att man inte ska tappa 15% av rated range som du och jag har gjort. Sorligt nog verkar det finnas många inkompetenta på tesla som inte fattar allvaret i detta problem. De vill bara hjälpa om det finns ett felmeddelande.
Hoppas de löser sig!
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Tror det kan vara riktig bra att inte fokusera på sträckan eller räckvidd vid kontakt med Tesla. Reaktionen blir då så klart ”Ja, det beror på hur du kör bla, bla osv”. Bättre att då peka på att batteriet inte verkar rymma lika många kWh och att det är det som bekymrar. Då hamnar deras tankar på rätt sida så att säga.
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Jag tänkte slänga upp ett par laddsessioner åt dig för jämförelse. Min bil visar 380 km vid full laddning. Eller typ full, jag har bara fått den till 99% som mest någonsin. Men jag tror att mitt batteri är ok efter vad jag kan läsa här.BjornS skrev:Det vore värdefullt att få fler bilars siffror som jämförelse. Att mäta är att veta. Enklast är mätning 1, dvs hur mycket energi en laddning gett i procent och kWh.
Konkret: När du laddat mer 30% i din SR+, posta mellan vilka procent du laddat och hur många kWh bilen då säger att den tagit emot. Ange omgivningstemperatur också vetja.
Exempel: "Laddade 44-80 procent, bilen tog emot 18 kWh. 8 grader."
Tack på förhand!
Båda laddningarna är gjorda i carporten, Ca +8 grader ute.
Model 3 SR+ - Beställd 12/8 2019 - Levererad 18/9 2019
-
- Inlägg: 285
- Blev medlem: 18 aug 2019 20:09
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Start - 8 %
End - 96 %
44.63 kWh
10-12 grader
Mesta jag laddat till är 98 % 367.85 km med +3 grader.
End - 96 %
44.63 kWh
10-12 grader
Mesta jag laddat till är 98 % 367.85 km med +3 grader.
- Snubblaren
- Teslaägare
- Inlägg: 129
- Blev medlem: 11 aug 2019 09:36
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Någon som har koll på hur bms:n fungerar på model 3 ? Behöver man ladda till 100 ibland för den ska balansera cellerna?
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3632
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Det sköter sig själv.Snubblaren skrev:Någon som har koll på hur bms:n fungerar på model 3 ? Behöver man ladda till 100 ibland för den ska balansera cellerna?
När batteriet blir äldre ökar risken för svaga celler men så länge ingen blir defekt så är det bara att köra o ladda som man vill, balanseringen funkar ändå.
Om man alltid är inom ett visst spann, säg 50-80% så kan BMS efter ett tag "glömma" bort hur mycket kapacitet som finns, därför kan 0-100 vara bra ibland för att BMS ska få några parametrar att jobba med, men inte för batteribalansering.
Men det finns nog olika teorier om detta laddade ämne
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Jag vet inte säkert, men jag tror inte man behöver det. Den information jag baserar det på kommer från en video TeslaBjørn nyligen gjorde om appen Scan My Tesla som bland mycket annat visar spänningen för cellerna i batteripacket:Snubblaren skrev:Någon som har koll på hur bms:n fungerar på model 3 ? Behöver man ladda till 100 ibland för den ska balansera cellerna?
Bilden visar hans bil som just då har 58.1% laddning och otroligt låga 4 millivolt obalans mellan cellerna i batteriet. Denna synnerligen goda cellbalans tycker jag tyder på att balansering sker kontinuerligt och inte bara vid de få korta tillfällen då bilen laddas till 100%.
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Är det fler som kan tänka sig att dela med sig av laddsiffror för sin SR+?
Exempel: "Laddade 44-80 procent, bilen tog emot 18 kWh. 8 grader."
Exempel: "Laddade 44-80 procent, bilen tog emot 18 kWh. 8 grader."
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
-
- Inlägg: 285
- Blev medlem: 18 aug 2019 20:09
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Nja ca 3 mil lågt . Men kanske inte tillräckligt för att några varningsklockor ska ringa . Bms:en kan visa lågt av olika orsaker.Klyven13 skrev:351km på fullt och 281km på 80%. Är det ok? 6 grader i kupén.
Hur långt har du kört ? Hur ser ditt dagliga ladd och körmönster ut? Ex laddar varje dag till 80% kör oftast till 60% och laddar igen . ?
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Laddar från 40-90% varje vardag. Kör nästan bara korta sträckor i stadskörning. Så den siffran jag ser tar alltså hänsyn till hur jag har kört bilen tidigare? Skulle jag köra mest 90-väg så skulle den gå upp?
Tycker dock att SR+ går lite väl kort nu i vintertider. Tror inte den klarar en fjällsemester med takbox. Ångrar att jag inte köpte LR
Tycker dock att SR+ går lite väl kort nu i vintertider. Tror inte den klarar en fjällsemester med takbox. Ångrar att jag inte köpte LR
-
- Inlägg: 285
- Blev medlem: 18 aug 2019 20:09
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Inte hur du kör. För folk som ofta kör korta sträckor och håller sig inom ett visst intervall så kan ibland bilen gissa fel hur mycket kapacitet som finns. För att testa att få tillbaka full range så kan man ladda först till 100% sen tömma batteriet så nära 0 som möjligt men 10% brukar räcka . Upp till 100 igen 2-3 gånger. Viktigt bara att batteriet inte står laddat till 100 under lång tid. Kan ju vara värt att prova under fjällsemestern att ge batteriet en omgång om inte annat.Klyven13 skrev:Laddar från 40-90% varje vardag. Kör nästan bara korta sträckor i stadskörning. Så den siffran jag ser tar alltså hänsyn till hur jag har kört bilen tidigare? Skulle jag köra mest 90-väg så skulle den gå upp?
Tycker dock att SR+ går lite väl kort nu i vintertider. Tror inte den klarar en fjällsemester med takbox. Ångrar att jag inte köpte LR
Ett annat sätt är att kolla hur många kw som går att ladda i bilen. Kolla tidigare i denna tråd så finns exempel på det . Så vet du om batteriet gissar fel eller om den verkligen tappat 3 mil vilket är mycket.
-
- Inlägg: 285
- Blev medlem: 18 aug 2019 20:09
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Björn Nyland testade sr+ 361’6*122wh/km /0,9= 49 kWh. Bilen visade fullt och 100% innan avfärd.
Gör jag samma beräkningar så hamnar siffran snarare mellan 50 och 51 kWh vid körning . Vad som kommer in vid laddning är över 50-52,4 kWh
En märklig sak är att min bil nu visar 5 % degradering och har alltid varit lite efter rated som ny. Bilen har varit nere på låga och höga soc så bms:en bör ej ...
Med 5% degradering och låt oss säga 50 kWh rated så bör jag bara få ut 47,5 kWh . Mystiskt Vad händer ? Vad får ni ut ? Några tips tänkte mäta när jag ska köra en längre sträcka i dagarna ?
Gör jag samma beräkningar så hamnar siffran snarare mellan 50 och 51 kWh vid körning . Vad som kommer in vid laddning är över 50-52,4 kWh
En märklig sak är att min bil nu visar 5 % degradering och har alltid varit lite efter rated som ny. Bilen har varit nere på låga och höga soc så bms:en bör ej ...
Med 5% degradering och låt oss säga 50 kWh rated så bör jag bara få ut 47,5 kWh . Mystiskt Vad händer ? Vad får ni ut ? Några tips tänkte mäta när jag ska köra en längre sträcka i dagarna ?
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Jag mätte på det sättet under en tripp med start på 94% till 12% har jag för mig. Kommer inte ihåg vad förbrukningen var men att uträkningen av storleken på batteriet blev 47,5kWh nu. Har testat tidigare och fått 45kWh som minst när jag körde med släp om nu det har någon betydelse. Har kört ca 2000 mil sedan juli. Laddar Till vardags till 80% och kör ner till ca46-50% sen laddning igen.vibrationsfri skrev:Björn Nyland testade sr+ 361’6*122wh/km /0,9= 49 kWh. Bilen visade fullt och 100% innan avfärd.
Gör jag samma beräkningar så hamnar siffran snarare mellan 50 och 51 kWh vid körning . Vad som kommer in vid laddning är över 50-52,4 kWh
En märklig sak är att min bil nu visar 5 % degradering och har alltid varit lite efter rated som ny. Bilen har varit nere på låga och höga soc så bms:en bör ej ...
Med 5% degradering och låt oss säga 50 kWh rated så bör jag bara få ut 47,5 kWh . Mystiskt Vad händer ? Vad får ni ut ? Några tips tänkte mäta när jag ska köra en längre sträcka i dagarna ?
Model 3 Sr+ (Såld)
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Fick 357 km vid 100% i Torsdags.
Riktig körning gav sedan motsvarande 26 mil i normalt trafiktempo och några plus grader på lätt fuktig vägbana. Uträkning 90-14% på 176km.
Riktig körning gav sedan motsvarande 26 mil i normalt trafiktempo och några plus grader på lätt fuktig vägbana. Uträkning 90-14% på 176km.
-
- Inlägg: 285
- Blev medlem: 18 aug 2019 20:09
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Helt sanslöst får upp mot 51 kWh på sträckorna och har kollat många. Fattar nada. 50,7 50,8 50,9 osv . Däremot laddningen som batteriet tar emot Har jag fått mellan 50 - 52,4 oftast runt 51,3 medan ulfie ex fick in 53,4 i sitt.... ska ut på en längre färd nu och testa .
download/file.php?id=19129
download/file.php?id=19129