Hur länge har du haft bilen? Det blir alltid kortare räckvidd när det är kallar ute. Till våren blir det bättre igen.BjornS skrev:Jag har nu 334 km vid 98% laddning. Vid 100% vet jag inte, bilen slutar ladda vid 98 eller 99%.
Det motsvarar nästan 10% degradering, efter bara 690 mil. Det känns inte helt rimligt. Är det nu man ska sprinkla getblod i formen av ett T, tala i tungor och utföra olika ritualer för att få bilen att balansera batteripacket?
SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Moderator: Redaktion
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Jag trodde det klarlades i http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 51&t=17673 att denna display inte anpassar sig efter temperatur eller körstil, utan visar den certifierade räckvidden för aktuell batteriladdning?Jerker skrev:Hur länge har du haft bilen? Det blir alltid kortare räckvidd när det är kallar ute. Till våren blir det bättre igen.BjornS skrev:Jag har nu 334 km vid 98% laddning. Vid 100% vet jag inte, bilen slutar ladda vid 98 eller 99%.
tesla.com skrev:The range displayed is not adapted based on driving pattern or other factors that impact range. When fully charged, the driving range displayed is based on regulating agency certification (Environmental Protection Agency - EPA). To view estimated range based on average consumption, open the Energy app.
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
-
- Inlägg: 285
- Blev medlem: 18 aug 2019 20:09
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Ett par procent eller så kan bero på kylan. Prova att ladda 10-100 % 1-3 gngr och sen ladda till 90 i några veckor så borde allt kalibreras.BjornS skrev:Jag har nu 334 km vid 98% laddning. Vid 100% vet jag inte, bilen slutar ladda vid 98 eller 99%.
Det motsvarar nästan 10% degradering, efter bara 690 mil. Det känns inte helt rimligt. Är det nu man ska sprinkla getblod i formen av ett T, tala i tungor och utföra olika ritualer för att få bilen att balansera batteripacket?
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Jag har samma problem på min AWD LR. Tappat nästan 20% nu. För mig har det inte hjälpt att köra 100-10-100 alls. Laddar även till 90% varje dag. Har inte en enda gång sett mitt km antal öka efter dessa försök.
Björn Nyland la upp en intresaant video idag där han tömde batteriet till 0% för att sedan ladda up till 100%. För honom hjälpte det inte ett dugg heller. Hans video:
Men testa i alla fall, för dig funkar det kanske
Björn Nyland la upp en intresaant video idag där han tömde batteriet till 0% för att sedan ladda up till 100%. För honom hjälpte det inte ett dugg heller. Hans video:
Men testa i alla fall, för dig funkar det kanske
-
- Inlägg: 285
- Blev medlem: 18 aug 2019 20:09
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Du måste ha en av modulerna eller liknande som det hänt något med.Max3 skrev:Jag har samma problem på min AWD LR. Tappat nästan 20% nu. För mig har det inte hjälpt att köra 100-10-100 alls. Laddar även till 90% varje dag. Har inte en enda gång sett mitt km antal öka efter dessa försök.
Björn Nyland la upp en intresaant video idag där han tömde batteriet till 0% för att sedan ladda up till 100%. För honom hjälpte det inte ett dugg heller. Hans video:
Men testa i alla fall, för dig funkar det kanske
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Tesla har sagt att mina batterimoduler är obalanserade. De sa dock aldrig att de var något fel på någon av modulerna och det verkar inte ligga i deras intresse att försöka fixa mitt problem. Inte hört något från dem på ett tag.vibrationsfri skrev:Du måste ha en av modulerna eller liknande som det hänt något med.Max3 skrev:Jag har samma problem på min AWD LR. Tappat nästan 20% nu. För mig har det inte hjälpt att köra 100-10-100 alls. Laddar även till 90% varje dag. Har inte en enda gång sett mitt km antal öka efter dessa försök.
Björn Nyland la upp en intresaant video idag där han tömde batteriet till 0% för att sedan ladda up till 100%. För honom hjälpte det inte ett dugg heller. Hans video:
Men testa i alla fall, för dig funkar det kanske
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Det är inte förbrukningen som är skillnaden utan hur mycket energi som går att få ur batteriet. När det är kallt kan batteriet lagra mindre energi, verkar ligga i linje med vad som händer med Leaf under vintern.BjornS skrev:Jag trodde det klarlades i http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 51&t=17673 att denna display inte anpassar sig efter temperatur eller körstil, utan visar den certifierade räckvidden för aktuell batteriladdning?Jerker skrev:Hur länge har du haft bilen? Det blir alltid kortare räckvidd när det är kallar ute. Till våren blir det bättre igen.BjornS skrev:Jag har nu 334 km vid 98% laddning. Vid 100% vet jag inte, bilen slutar ladda vid 98 eller 99%.
Gör som jag har gjort och slå över till procent och sluta oroa dig.
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Ja fast 10% tapp när det är 13°C? Tror det är mer än kylan som ligger bakom.LarsL skrev:Det är inte förbrukningen som är skillnaden utan hur mycket energi som går att få ur batteriet. När det är kallt kan batteriet lagra mindre energi, verkar ligga i linje med vad som händer med Leaf under vintern.BjornS skrev:Jag trodde det klarlades i http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 51&t=17673 att denna display inte anpassar sig efter temperatur eller körstil, utan visar den certifierade räckvidden för aktuell batteriladdning?Jerker skrev:Hur länge har du haft bilen? Det blir alltid kortare räckvidd när det är kallar ute. Till våren blir det bättre igen.BjornS skrev:Jag har nu 334 km vid 98% laddning. Vid 100% vet jag inte, bilen slutar ladda vid 98 eller 99%.
Gör som jag har gjort och slå över till procent och sluta oroa dig.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3632
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Det låter inte som det ska vara, kanske samma fel som Max3.BjornS skrev:Jag har nu 334 km vid 98% laddning. Vid 100% vet jag inte, bilen slutar ladda vid 98 eller 99%.
Vår sr+ hade idag 304km vid 80%, står ute.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19578
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Ett enkelt sätt att kolla om det är kallt batteri det beror på (vilket inte heller jag tror är fallet om man pratar om mer än några enstaka procent) är
att ställa bilen i varmgarage och ladda där, om man nu har möjlighet till det. Annars kan man väl köra en lite längre sträcka och ladda direkt i samband med det, då
borde batteriet vara tillräckligt varmt, alternativt navigera till en SuC för då ska batteriet värmas om man inte har supernära till laddaren såklart...
att ställa bilen i varmgarage och ladda där, om man nu har möjlighet till det. Annars kan man väl köra en lite längre sträcka och ladda direkt i samband med det, då
borde batteriet vara tillräckligt varmt, alternativt navigera till en SuC för då ska batteriet värmas om man inte har supernära till laddaren såklart...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Jag laddar normalt till 70%, men laddade upp till 80% nu för att jämföra. Bilen står i kallgarage, 10 grader i kupén just nu enligt appen.Tellus skrev:Det låter inte som det ska vara, kanske samma fel som Max3.
Vår sr+ hade idag 304km vid 80%, står ute.
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3632
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Oj, 15% mindre än vår sr+ vid samma temperatur och SOC.
Jag gissar att din och max3`s bil kommer behöva lagas förr eller senare.
Skulle vara intressant att köra scan my tesla som bjørn nyland börjat göra, med detta kit
https://www.e-mobility-driving-solution ... e/?lang=en
Det funkar med appen TM-SPY också, där kan man väl se alla cellernas volt bland annat.
Jag beställde ett kit igår
Jag gissar att din och max3`s bil kommer behöva lagas förr eller senare.
Skulle vara intressant att köra scan my tesla som bjørn nyland börjat göra, med detta kit
https://www.e-mobility-driving-solution ... e/?lang=en
Det funkar med appen TM-SPY också, där kan man väl se alla cellernas volt bland annat.
Jag beställde ett kit igår
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Kan du posta motsvarande screenshot så har jag en jämförelse att skicka till Tesla?Tellus skrev:Oj, 15% mindre än vår sr+ vid samma temperatur och SOC.
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3632
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Nu har damen bilen och den är inte laddad, någon annan här kanske har sin på 80%BjornS skrev:Kan du posta motsvarande screenshot så har jag en jämförelse att skicka till Tesla?Tellus skrev:Oj, 15% mindre än vår sr+ vid samma temperatur och SOC.
Här är en screenshot, vet ej om det var 80 eller 81 %
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
BjornS skrev:Jag laddar normalt till 70%, men laddade upp till 80% nu för att jämföra. Bilen står i kallgarage, 10 grader i kupén just nu enligt appen.Tellus skrev:Det låter inte som det ska vara, kanske samma fel som Max3.
Vår sr+ hade idag 304km vid 80%, står ute.
Kan det vara så att det är en felkonfiguration i mjukvaran som gör att bilen inte är en Standard Range+ utan bara Standard Range? Räckvidden rimmar nämligen bättre isåfall. Tesla lanserade ju $35.000-bilen i USA utan "+" ett kort tag och det verkar misstänksam snarlikt EPA-range konverterat från miles -> km för vad du har för SoC runt 80%.
Värt att be Tesla kolla så att det inte är något sådant som är felkonfat på din bill. Är det inte mjukvaran så är det definitivt någon batterimodul som är trasig eller något annat galet. Hoppas du får bra hjälp från Tesla och att de hittar en lösning!
- ChristerSjo
- Teslaägare
- Inlägg: 1582
- Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
- Ort: Södermanland
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Intressant, meddela när du installerat/testat.Tellus skrev:Oj, 15% mindre än vår sr+ vid samma temperatur och SOC.
Jag gissar att din och max3`s bil kommer behöva lagas förr eller senare.
Skulle vara intressant att köra scan my tesla som bjørn nyland börjat göra, med detta kit
https://www.e-mobility-driving-solution ... e/?lang=en
Det funkar med appen TM-SPY också, där kan man väl se alla cellernas volt bland annat.
Jag beställde ett kit igår
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
-
- Inlägg: 285
- Blev medlem: 18 aug 2019 20:09
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Tog dessa bilder idag. Så här ska det se ut ungefär vid 90%. Ligger lite lågt här. Siffrorna ska igentligen vara 346 km och 215 Miles på en Sr+ vid 90%.BjornS skrev:Kan du posta motsvarande screenshot så har jag en jämförelse att skicka till Tesla?Tellus skrev:Oj, 15% mindre än vår sr+ vid samma temperatur och SOC.
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Bilen säger "standard plus", men batterikapaciteten verkar onekligen lägre än den ska. Jag har tidigare noterat att jag vid långresor kunnat köra med lägre snittförbrukning än ABRP förutspått men ändå kommit fram med betydligt mindre kvar i batteriet än ABRP beräknat.helix skrev:Kan det vara så att det är en felkonfiguration i mjukvaran som gör att bilen inte är en Standard Range+ utan bara Standard Range? Räckvidden rimmar nämligen bättre isåfall. Tesla lanserade ju $35.000-bilen i USA utan "+" ett kort tag och det verkar misstänksam snarlikt EPA-range konverterat från miles -> km för vad du har för SoC runt 80%.
Jag har skickat in en rapport/servicebokning till Tesla så får vi se vad de säger.
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
- Snubblaren
- Teslaägare
- Inlägg: 129
- Blev medlem: 11 aug 2019 09:36
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3632
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
JaSnubblaren skrev:299 vid 80 procent är det ok?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
-
- Inlägg: 285
- Blev medlem: 18 aug 2019 20:09
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Ja det är det. Det är vad jag haft senaste dagarna också. Det motsvarar ca 375 km vid 100%Snubblaren skrev:299 vid 80 procent är det ok?
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Det gick fort, jag har redan fått respons: Min tolkning är att de säger att:BjornS skrev:Jag har skickat in en rapport/servicebokning till Tesla så får vi se vad de säger.
- Ja, min räckviddsvisning är felaktigt låg.
- Detta beror inte på ett fel i bilen, utan en (känd?) bugg i beräkningen.
- Felet kommer att rättas i en kommande uppdatering.
- Hur relaterar den felaktigt beräknade kapaciteten till den faktiska kapaciteten?
- Är min körbara räckvidd begränsad av mjukvarubuggen?
- Hur ska jag planera min körning om bilen "ljuger" för mig?
- Vad händer om jag kör ner till 0% laddning? Har jag 15% batteri kvar efter att visningen når 0?
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok
-
- Inlägg: 285
- Blev medlem: 18 aug 2019 20:09
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Tror mer på att batteriet är felaktigt strypt eller att något är fel och att 0 är 0.
Du kan alltid testa att ladda ur under 10% och upp till 100 och se om det blir någon skillnad.
Du kan alltid testa att ladda ur under 10% och upp till 100 och se om det blir någon skillnad.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3632
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Det svaret låter som att Tesla har en GOM (GuessOMeter) vilket dom inte haft till dags dato iallafall. Fick inte Max3 liknande svar?
Jag skulle testa ladda till 100% och köra ner till 5% och se hur många kWh du får i färddatorn, men det måste göras typ samma dag. För när den står i park läge så räknas ej energin till kliman till exempel.
Men scan my tesla så kan man läsa av tillgänglig kapacitet, men den kräver lite installation.
Var ärendet avslutat nu enligt Tesla?
Jag skulle testa ladda till 100% och köra ner till 5% och se hur många kWh du får i färddatorn, men det måste göras typ samma dag. För när den står i park läge så räknas ej energin till kliman till exempel.
Men scan my tesla så kan man läsa av tillgänglig kapacitet, men den kräver lite installation.
Var ärendet avslutat nu enligt Tesla?
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: SR+ räckvidd 80 90 100% laddning
Jag ska försöka klämma in ett långpass 100-5 snart och se vad färddatorn säger om förbrukad energi, samt hur mycket efterföljande laddning till 100 säger att batteriet fylls på med. Mina tidigare beräkningar av mindre spann har gett resultat motsvarande batteristorlek en bit under 50 kWh.Tellus skrev:Det svaret låter som att Tesla har en GOM (GuessOMeter) vilket dom inte haft till dags dato iallafall. Fick inte Max3 liknande svar?
Jag skulle testa ladda till 100% och köra ner till 5% och se hur många kWh du får i färddatorn, men det måste göras typ samma dag. För när den står i park läge så räknas ej energin till kliman till exempel.
Men scan my tesla så kan man läsa av tillgänglig kapacitet, men den kräver lite installation.
Var ärendet avslutat nu enligt Tesla?
Responsen jag nu fått var i form av en servicefaktura (0 kr) på automatmail. Förklaringen jag postade är helt enkelt arbetsbeskrivningen på fakturan. Jag vet inte hur jag kan kontakta dem med följdfrågor och jag tolkar det som att de anser att ärendet är avslutat.
Det får nog bli installation av Scan My Tesla för mig också. Jag är inte övertygad om att detta bara är en mjukvarubugg. På vilket sätt skiljer sig min bil från alla andra bilar med samma mjukvara som skulle göra att jag drabbas av en sådan bugg men inte andra?
2023 Model 3 Highland LR AWD 18" FSD Dragkrok