Sida 1 av 1

Polestar 1

Postat: 04 jul 2019 08:41
av Pontus
Läste precis testet av förseriebilarna för Polestar 1.
Det som slog mig var att batteriet är på 34 kWh vilket känns mycket för en laddhybrid. Det är väl förvisso bra för dom som är lite tveksamma och nu inser att dom kan köra sin hybrid nästan uteslutande på el och då kanske inser att skulle batteriet vara 3x stort så...
Men det är två problem:
- Den kommer bara 15 mil på batteriet enligt NEDC vilket känns som lite väl ineffektivt eller?
- Vad väger allt som har med fossilmotorn att göra och varför har man inte i stället gått all-in med ett riktigt stort batteri?

Re: Polestar 1

Postat: 15 jul 2019 12:59
av _TonyV
Pontus skrev:
- Vad väger allt som har med fossilmotorn att göra och varför har man inte i stället gått all-in med ett riktigt stort batteri?
Polestar 2 ?
Jag vet, inte samma målgrupp som P1.

Re: Polestar 1

Postat: 15 jul 2019 13:07
av Jeppe_E
Pontus skrev:
Läste precis testet av förseriebilarna för Polestar 1.
Det som slog mig var att batteriet är på 34 kWh vilket känns mycket för en laddhybrid. Det är väl förvisso bra för dom som är lite tveksamma och nu inser att dom kan köra sin hybrid nästan uteslutande på el och då kanske inser att skulle batteriet vara 3x stort så...
Men det är två problem:
- Den kommer bara 15 mil på batteriet enligt NEDC vilket känns som lite väl ineffektivt eller?
- Vad väger allt som har med fossilmotorn att göra och varför har man inte i stället gått all-in med ett riktigt stort batteri?
PS1 är en unicorn. Den kommer att byggas i en begränsad upplaga. Priset är runt 1.6 MSEK. Det är mer intressant att diskutera PS2 och PS3 utifrån ett framtidsperspektiv för Volvo (och Polestar).