Laddar första gången hemma i garaget.

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ville9
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 01 jun 2019 09:25

Re: Laddar första gången hemma i garaget.

Inlägg av ville9 »

fth skrev:
ville9 skrev:
Tänkte på en sak...
Om jag nu då ställt in laddning på 7A idag när jag laddar hemma.

Imorgon åker jag till en supercharger och laddar, den begränsas inte till 7A då?

Eller samma fråga för en random laddare på en parkeringsplats inne i stan?
Måste jag själv ändra varje gång?
Supercharger är DC och använder inte den inbyggda laddaren öht, du kan inte påverka effekten på SuC, bilen och laddaren kommer överens om maxeffekt utan att fråga dig.

/fth
Förstår!
Men när används den inbyggda laddaren utöver min hemmaplan då?

Har aldrig laddar någon annanstans är garaget eller SuC.
Men kollade tex på laddplatser på ett IKEA, där såg det ut som vanliga uttag som man fick plugga in sin egen sladd.
Då antar jag att det är smart att ställa in en maxeffekt i min bil innan jag sätter i sladden?

Hur gör man på IONITY och liknande?
Man vill ju inte gå bort sig...
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Laddar första gången hemma i garaget.

Inlägg av LarsL »

Tesla har platsminne för DC laddning så den kommer ihåg om du ställt mer till 10A hemma, tex.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Laddar första gången hemma i garaget.

Inlägg av bylund »

När du kommer till en ny plats så är full effekt förinställd. Du måste alltså specifikt ställa ner strömmen på varje plats du vill begränsa laddningen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Laddar första gången hemma i garaget.

Inlägg av Teslaspolen »

ville9 skrev:
fth skrev:
ville9 skrev:
Tänkte på en sak...
Om jag nu då ställt in laddning på 7A idag när jag laddar hemma.

Imorgon åker jag till en supercharger och laddar, den begränsas inte till 7A då?

Eller samma fråga för en random laddare på en parkeringsplats inne i stan?
Måste jag själv ändra varje gång?
Supercharger är DC och använder inte den inbyggda laddaren öht, du kan inte påverka effekten på SuC, bilen och laddaren kommer överens om maxeffekt utan att fråga dig.

/fth
Förstår!
Men när används den inbyggda laddaren utöver min hemmaplan då?

Har aldrig laddar någon annanstans är garaget eller SuC.
Men kollade tex på laddplatser på ett IKEA, där såg det ut som vanliga uttag som man fick plugga in sin egen sladd.
Då antar jag att det är smart att ställa in en maxeffekt i min bil innan jag sätter i sladden?

Hur gör man på IONITY och liknande?
Man vill ju inte gå bort sig...
Den inbyggda laddaren används då du laddar med växelström/(AC), dvs när du använder bara den övre delen (Typ-2) av laddintaget. När du laddar med hela CCS handsken är det alltid likström (DC) och då används laddaren som sitter monterad på platsen du är på.

Laddbegränsningen sker endast med AC, och ställs in per geografisk plats. Har inget angetts för en ny plats så tar den maxinställningen. Om du laddar ifrån ett vägguttag (schuko), blå eller röd CEE handske eller en laddstolpe så som t.ex IKEA ofta har eller annan laddbox spelar ingen roll, alla dessa är växelström. Skillnaden mellan att använda vägguttag och en Typ-2 laddbox är att i det senare fallet så ska den vara inställd av installatören (dvs så att du inte själv behöver tänka på det) så att säkringar inte kan blåsa.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Laddar första gången hemma i garaget.

Inlägg av mati »

ville9 skrev:
fth skrev:
ville9 skrev:
Tänkte på en sak...
Om jag nu då ställt in laddning på 7A idag när jag laddar hemma.

Imorgon åker jag till en supercharger och laddar, den begränsas inte till 7A då?

Eller samma fråga för en random laddare på en parkeringsplats inne i stan?
Måste jag själv ändra varje gång?
Supercharger är DC och använder inte den inbyggda laddaren öht, du kan inte påverka effekten på SuC, bilen och laddaren kommer överens om maxeffekt utan att fråga dig.

/fth
Förstår!
Men när används den inbyggda laddaren utöver min hemmaplan då?

Har aldrig laddar någon annanstans är garaget eller SuC.
Men kollade tex på laddplatser på ett IKEA, där såg det ut som vanliga uttag som man fick plugga in sin egen sladd.
Då antar jag att det är smart att ställa in en maxeffekt i min bil innan jag sätter i sladden?

Hur gör man på IONITY och liknande?
Man vill ju inte gå bort sig...
Överallt där du laddar AC (läs med växelström) används den interna laddaren i bilen. Det är alltså hemma, utanför IKEA osv. Oftast använder man då en typ2-kabel och inte schuko-kontaken. Den inställda strömstyrkan är GPS-styrd. Bilen kommer alltså ihåg vilken strömstyrka du har ställt in på en viss plats. Om du vill ladda med 5A på hemmaplan så gäller denna inställning bara hemma hos dig. Någon annanstans får du ställa in nåt annat. Fast i vanliga fall vill man ju ladda med maxeffekt vid publika laddstolpar, man behöver alltså inte ställa in nånting alls.
Ionity eller andra snabbladdare fungerar på samma sätt som en supercharger. Det är DC (likström) som körs rätt in i batteriet. Du kan inte välja hur fort eller långsamt det ska gå. Det är en sak mellan bilen och laddaren.

Edit: teslaspolen hann före :)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
ville9
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 01 jun 2019 09:25

Re: Laddar första gången hemma i garaget.

Inlägg av ville9 »

Tack för svar!

Testar idag ladda från blått schuko på trefasuttaget.
Kör 10A nu och det flyter på bra.
Pendlar mellan 14-15km/h.
Själva uttaget är inte varmt överhuvudtaget.

Jag ska testa 13A sen då =)

Ingen fara att kabeln/laddaren hänger lite som på bilden?
1CBFB85F-7686-4249-B4A2-178912212D60.jpeg
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Laddar första gången hemma i garaget.

Inlägg av mati »

Att den hänger ner gör inget. Fast jag skulle försöka hänga upp "klumpen" nånstans så att dess vikt inte drar i schuko-kontakten. Framförallt om du rycker ut den varje dag kan det så småningom leda till dålig kontakt och därmed värmeutveckling osv. Tänker du ha detta som en permament lösning så rekommenderar jag att bygga en snajsig hållare till kabeln. Men som andra redan har skrivit så är bästa lösningen ändå en wall connector, dvs en laddbox. Den kan du ansluta i trefasuttaget, du får en jämn lastfördelning mellan faserna, och framförallt är det den säkraste lösningen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Laddar första gången hemma i garaget.

Inlägg av LarsL »

Ge stöd åt klumpen så att den inte hänger i kontakten.
Dra aldrig ur kontakten ur väggen när bilen laddar. Lossa alltid kontakten från bilen först. Om du inte behöver ha med sladden låt den sitta i så sliter du inte på kontakten.

Nu har du en bra lösning tills du kan skaffa en laddbox.

Personligen är jag sugen på den här som passar i det röda uttaget och har inbyggd jordfelsbrytare.
https://laddstoppet.se/laddkablar/laddk ... 16-a-11-kw
kanylbullen
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
Ort: Skokloster

Re: Laddar första gången hemma i garaget.

Inlägg av kanylbullen »

Känn på säkringen också. Jag laddade 13A hemma hos mina svärföräldrar som påstod att de hade 16A och 25A huvudsäkring. Kabeln och uttaget var svalt men det visade sig senare att det var en 10A säkring och 15A huvudsäkring. Säkringen var glödhet.
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
ville9
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 01 jun 2019 09:25

Re: Laddar första gången hemma i garaget.

Inlägg av ville9 »

kanylbullen skrev:
Känn på säkringen också. Jag laddade 13A hemma hos mina svärföräldrar som påstod att de hade 16A och 25A huvudsäkring. Kabeln och uttaget var svalt men det visade sig senare att det var en 10A säkring och 15A huvudsäkring. Säkringen var glödhet.
Bra tips!

Kikade i elskåpet.
Där står 3-fasuttag på position 16,17 och 18.
Det står area mm2 = 2,5. Osäker på vad som menas med det?
Det står även Märkström A = 16.

Verkar rätt?

Menar du att de vipporna kan bli varma eller är det bara i äldre hus som har proppar?
51CF20B9-7AB3-49A8-B7C8-AE511F0179EC.jpeg
D7FA69DF-38D6-4CED-88F2-739FAB5976C0.jpeg
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
kanylbullen
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
Ort: Skokloster

Re: Laddar första gången hemma i garaget.

Inlägg av kanylbullen »

Nej jag tänkte mer på gamla hederliga proppar... :)

2.5mm2 betyder att kabeln ska ha den tjockleken för att kunna leverera 16A. Har den inte det så blir den troligen överhettad.
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
kanylbullen
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
Ort: Skokloster

Re: Laddar första gången hemma i garaget.

Inlägg av kanylbullen »

Eller i ditt fall är det nog en märkning att kabeln har den tjockleken...
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5519
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Laddar första gången hemma i garaget.

Inlägg av Gustafsson »

Du kan utan någon som helst risk ladda med full effekt ( 13 A) i ditt blå shukouttag. Viktigast att kolla huvussäkringen. Är den bara på 16 A så kan proppen lätt gå om du gör något annat strömkrävande samtidigt, tvättmaskin, vattenkokare, spis typ
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
ville9
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 01 jun 2019 09:25

Re: Laddar första gången hemma i garaget.

Inlägg av ville9 »

Gustafsson skrev:
Du kan utan någon som helst risk ladda med full effekt ( 13 A) i ditt blå shukouttag. Viktigast att kolla huvussäkringen. Är den bara på 16 A så kan proppen lätt gå om du gör något annat strömkrävande samtidigt, tvättmaskin, vattenkokare, spis typ
Är den bara 16A skriver du.
Ja den är 16A ju enligt bilden Markström A, dvs trefasuttaget.
Hade du förväntat dig mer?

Hmm ja ofta körs ju fler maskiner tvätt, disk osv i hushållet samtidigt.
Förutom nattetid då.


Men nu inser jag...att du kanske menar huvudsäkringen.
Är inte hemma nu med hittar ett bekräftelsemejlet från elbolaget där det står huvudsäkring 20A.

Dock så har vi två stycken elskåp, ett i tvättstugan som täcker in det mesta i huset o h ett i garaget för att täcka in utebelysning och elbilsladdning mm. Planerade in det för några år sedan när vi byggde för att framtidssäkra för kommande elbil.
Men vet inte vad det har för praktisk betydelse..det var också därför vi satte trefasuttag.
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Laddar första gången hemma i garaget.

Inlägg av Teslaspolen »

Istället för att köpa en laddbox kan du också köpa en annan EVSE (Tesla kallar dem UMC, men det stämmer ju inte så bra längre då den inte är "Universal" längre utan trefas stöd...). Exempelvis JuiceBooster som kan dubbla som både laddstation hemma (stödjer i stort sett allt, trefas, enfas, alla kontakter) och som du kan plocka med dig enkelt om du tror att du kommer behöva den på en resa.

Dyrare än en laddbox, men då är den laddbox, EVSE och Typ-2 kabel allt i ett.
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare
Inlägg: 613
Blev medlem: 06 jun 2015 23:32
Ort: Stockholm

Re: Laddar första gången hemma i garaget.

Inlägg av Alx »

Förutsatt att 3 fas uttaget är rätt installerat hade jag inte tvekat att köra 3x16A med schuko från uttaget som sitter på CEE uttaget. Sen är frågan, behöver du ladda 3x16A? Hur mycket kör du per dag i snitt? Kanske räcker med 3x10A?

Jag har wallconnector hemma och kör 3x24A men med mitt körmönster så laddar jag fullt på max 2 timmar så egentligen är det helt onödigt.

Vanliga uttag schuko har oftast 1,5mm2 kabel, det som är faran. 3 fas uttaget ska ha 2,5mm2 kabel.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Laddar första gången hemma i garaget.

Inlägg av LarsL »

Alx skrev:
Förutsatt att 3 fas uttaget är rätt installerat hade jag inte tvekat att köra 3x16A med schuko från uttaget som sitter på CEE uttaget.
1 x 16A är det du får ut från schukon. Tror inte UMC kan gå högre än 13A dock.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5519
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Laddar första gången hemma i garaget.

Inlägg av Gustafsson »

Med shuko ( vanlig jordad kontakt med två pinnar) kan man inte dra 3*16A. Bara 1*16A. Med Tesla begränsas strömmen till högst 13 A

Ser att jag var tvåa på bollen...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
ville9
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 01 jun 2019 09:25

Re: Laddar första gången hemma i garaget.

Inlägg av ville9 »

Har laddar från den blå schukon på trefasuttaget ett tag nu.
Kört 12A och det ger 19km/h.
Sladdarna är inte varma.

Det räcker gott och väl för mina ändamål som det är nu.

Kör i snitt 2-3 mil per dag så om jag ska åka längre får jag oftast fler än en dag på mig att ladda upp.
Kommer säker köpa en laddbox framöver när lusten faller på, eller kanske laddahemma-bidraget kommer igång igen.
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Laddar första gången hemma i garaget.

Inlägg av evilirish »

ville9 skrev:
Har laddar från den blå schukon på trefasuttaget ett tag nu.
Kört 12A och det ger 19km/h.
Sladdarna är inte varma.

Det räcker gott och väl för mina ändamål som det är nu.

Kör i snitt 2-3 mil per dag så om jag ska åka längre får jag oftast fler än en dag på mig att ladda upp.
Kommer säker köpa en laddbox framöver när lusten faller på, eller kanske laddahemma-bidraget kommer igång igen.
Tänk på att känna på själva kontakterna också, inte bara sladdarna. Det är i skarvarna som det blir varmt.
Dexlo
Inlägg: 16
Blev medlem: 29 jun 2019 16:16

Re: Laddar första gången hemma i garaget.

Inlägg av Dexlo »

Köpte en M3 utan att förstå laddningsmöjligheterna tydligen. Trodde heligt att en 3fas mojäng skulle följa med men icke. Kört med schuko nu till ett uttag jag har utanför min verkstad, ställde inte om nånting i bilen men känt efter då o då att inget blev varmt. (logiskt tänk)
Efter ett par dagar blev jag fundersam på varför proppen gick varje gång jag tände lamporna i verkstan... :lol:
Efter att ha läst den här tråden så kollade jag inställningarna o sänkte från 13A till 10A. :)
Tackar!
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Laddar första gången hemma i garaget.

Inlägg av Teslaspolen »

Snacka om att tänja på gränserna där. ;) Det finns tredjepartskabel att köpa för att kunna ladda trefas; rekommenderas!
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Laddar första gången hemma i garaget.

Inlägg av LarsL »

Default borde vara lägre typ 8A så att de som inte engagerar sig kör med låg belastning.
Användarvisningsbild
KalleB
Teslaägare
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 maj 2019 08:22

Re: Laddar första gången hemma i garaget.

Inlägg av KalleB »

Fått hem min Model 3 nu.
Dålig på det här med el och olika typer av uttag, det erkänner jag direkt :)

Laddar nu i vanligt stickpropp-uttag, ställt ner till 7A i bilen. Funkar ju, men tar lång tid.
Har ett trefas-industriuttag hemma. Någon som vet om det är möjligt att köpa en adapter eller laddkabel så jag kan använda det istället för att montera en wall connector?
Och vad kan man förvänta sig för laddhastigheter ffrån det där trefasuttaget?
Skärmavbild 2019-07-08 kl. 11.25.24.png
Skärmavbild 2019-07-08 kl. 11.24.39.png
Skärmavbild 2019-07-08 kl. 11.24.56.png
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Laddar första gången hemma i garaget.

Inlägg av Svenssons »

Minst tre gånger så snabbt kommer det gå från trefasuttaget men största vinsten är fördelningen av effekten på alla faser. Man lär inte behöva köra med 16A från trefasuttaget. Wall connector är nog billigaste alternativet att sätta på uttaget men det finns såklart flera alternativ.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar