Snap02 skrev:ville9 skrev:Okej då känns det väl ändå vettigt att lägga 250kr på den adaptern.
Kan man ladda 16A på den så bör jag nå 2,5 mil i timmen, det borde räcka för mig.
Och om det alltså känns säkrare än att ladda direkt från mitt schuko som sitter på uttaget så...
https://laddstoppet.se/adaptrar/adapter ... -cee-1-fas
Ngn frågade varför jag inte köper wc.
Jo WC 5200+jfb typ B 4-5000kr + installation 5-10tkr har jag fått i pris.
Tycker inte det är värt det just nu.
Är man uppe på de pengarna finns ju andra alternativ, eease mfl som jag vill läsa på mer om i sinom tid.
Är 250kr en bra lösning några månader framåt så är det värt det...
Ärligt talat jag förstår inte hur du tänker. Köper en bil för 650 minst o sedan inte vill lägga typ 5200 + installation som i mitt fall med egen central etc gick på drygt 5000kr.
Finns två riktigt bra skäl till wc. Det ena är att laddhastigheten är mycket snabbare, nästan 7 mil i timmen samt att en säker anslutning.
Att köpa en billig koppling o inte ha koll hur elen är dragen är inte säkert. Många eldragningar är inte anpassade för elbilar från början.
Jag fick min wc innan jag fick bilen. För mig kostade det totalt drygt 10000 kr.
Det är småpengar i det stora hela, men folk Verkar vara mer villiga att betala för fälgar, mattor, wraping,färg osv
Men att lägga pengar på en elektriker som drar fram en säker elledning är intresset svagt för.
Intresset kanske ökar när vintern kommer o förbrukningen ökar.
Okej.
Ja det är väl inte jättekonstigt att du inte förstår hur jag tänker då du inte känner mig och vet något om min situation.
Jag försöker förklara igen, även om inte just du verkar vara intresserad av ngt annat än att klaga.
Har precis fått min första elbil, en model 3.
Kan inget om el, laddning osv så känner mig lite vilsen.
Jag vill inte göra något förhastat.
Har funderat på en enkel lösning med Tesla WC och en billig jordfelsbrytare B, tänker att det borde gå lösa för 8-10tkr innan bidrag, dvs 4-5tkr efter bidrag.
Har hört mig för med olika elektriker men priserna har varit runt det dubbla.
Det känns inte aktuellt och börjat tröttna på det.
Samtidigt så är det inte omöjligt att vi sätter solceller på taket snart. Samt skaffar en model Y när den kommer och då alltså har två elbilar. Då kanske man ska ha en helt annan setup och då vill jag inte ha lagt för stora pengar på lösning nu som man då får göra om.
En sådan lösning behöver jag definitivt läsa på mer om innan jag skaffar.
Samtidigt så har jag ju faktiskt fördelen av att ha ett trefasuttag i garaget (nybyggt).
Kan man nyttja det på ett hyfsat bra sätt framåt (med tillägg kabel 250kr kanske) så är det väl en vettig lösning ett tag framåt.
Har absolut med i kalkylen att framöver ha något form av laddbox, inget snack om saken.
Snart kanske jag kommer i kontakt med en elektriker som är bra och tar humana priser så att man kör Tesla WC ändå.
Alternativt hittar jag en lösning med laddbox som är framtidssäkrad för kommande dubbla bilar och som jag känner verkligen klarar mina behov för 5-7 år framåt, det kanske kostar 10tkr efter bidrag men det känns isf motiverat.