Laddar första gången hemma i garaget.

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
KalleB
Teslaägare
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 maj 2019 08:22

Re: Laddar första gången hemma i garaget.

Inlägg av KalleB »

Svenssons skrev:
Minst tre gånger så snabbt kommer det gå från trefasuttaget men största vinsten är fördelningen av effekten på alla faser. Man lär inte behöva köra med 16A från trefasuttaget. Wall connector är nog billigaste alternativet att sätta på uttaget men det finns såklart flera alternativ.
Tack för snabbt svar!
Då kopplar man wall connectorn direkt mot det uttaget alltså? Behövs en separat jordfeltsbrytare för den eller använder man den som redan sitter installerad i elskåpet?
Som jag förstår det så kan man söka bidrag för installation av en wall connector och arbetet kring det.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Laddar första gången hemma i garaget.

Inlägg av Svenssons »

Det blir tekniskt sett inte en fast installation men det skall sitta en separat jordfelsbrytare till trefasuttaget.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Laddar första gången hemma i garaget.

Inlägg av LarsL »

Det du kan göra nu är att köpa en adapter, den är klassad för 16A. Jag UMCn är begränsad till 1-fas och jag tror det är 13 A för schuko.

https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... er-400714/
54F68BA4-D68C-4067-A5C7-F155E1C11B2F.jpeg
Vill du ha 3-fas så måste du köpa något sånt här.

https://laddstoppet.se/laddkablar/laddk ... 16-a-11-kw
Snap01
Inlägg: 7
Blev medlem: 10 jun 2019 07:17

Re: Laddar första gången hemma i garaget.

Inlägg av Snap01 »

Med wc så går det så mycket smidigare. Min installation med egen central gick på drygt 5000kr med wc drygt 10000. Det är en så stor del att få en fungerande kedja som är skapligt snabb när man laddar med el. om Man pyntar dryga 650000 för en bil så är det småpengar i sammanhanget.

Laddar 16a 3 fas får i nästan 7 mil timmen
80E72A45-B7BD-4843-B6E1-41AEA1272BFC.png
Användarvisningsbild
KalleB
Teslaägare
Inlägg: 56
Blev medlem: 18 maj 2019 08:22

Re: Laddar första gången hemma i garaget.

Inlägg av KalleB »

Tackar för bra svar!
Har beställt en wc nu, och tagit in offerter på installation.
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Laddar första gången hemma i garaget.

Inlägg av ChristerSjo »

Hur fungerar en sådan här då?

https://www.clasohlson.com/se/Laddkabel ... r367273000

Lite snabb där, det är ju typ 2 i båda ändar.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
ville9
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 01 jun 2019 09:25

Re: Laddar första gången hemma i garaget.

Inlägg av ville9 »

Lyfter denna tråd igen.
Jag har alltså ett trefasuttag hemma och på uttaget sitter även ett schukouttag.

Att köpa en kabel som kan ladda riktigt trefas till bilen verkar ju kosta 6-7000kr och känns inte som ett alternativ.

Istället har jag nu kört med kabeln som följer med bilen men satt det i schuko-uttaget på mitt trefasuttag.
Har laddat upp till 12A då som gett 2 mil i timmen cirka.
Men blivit lite nojig och kör numera 6A, som ger 1 mil i timmen.

Funderar på, om jag köper ngn av dessa. Vad kan man ställs in styrkan på då?

https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... er-400714/

https://laddstoppet.se/adaptrar/adapter ... -cee-1-fas
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Laddar första gången hemma i garaget.

Inlägg av e5m1r »

ville9 skrev:
Lyfter denna tråd igen.
Jag har alltså ett trefasuttag hemma och på uttaget sitter även ett schukouttag.

Att köpa en kabel som kan ladda riktigt trefas till bilen verkar ju kosta 6-7000kr och känns inte som ett alternativ.

Istället har jag nu kört med kabeln som följer med bilen men satt det i schuko-uttaget på mitt trefasuttag.
Har laddat upp till 12A då som gett 2 mil i timmen cirka.
Men blivit lite nojig och kör numera 6A, som ger 1 mil i timmen.

Funderar på, om jag köper ngn av dessa. Vad kan man ställs in styrkan på då?

https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... er-400714/

https://laddstoppet.se/adaptrar/adapter ... -cee-1-fas
Jag hade kört på CEE adapter då kan du köra högre styrka och vara lite säkrare
Schucko är klen och höga uttag över lång tid tål den inte så bra medan CEE är framtagen för industri
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1779
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Laddar första gången hemma i garaget.

Inlägg av tor-ake »

Som beskrivet ovan, 13A med shuko-pigtailen, men om du redan har ett schuko-uttag på trefasuttaget så behöver du ingen adapter till schuko. Färre skarvar är alltid bättre. En bra grej kan vara att (bryta säkringen till CEEn och) öppna den och efterdra kontakternas skruvar.

Med den där röd CEE till blå CEE skall du kunna ladda 16A, det är bra känna på den om den blir varm efter nån timme, kan ju vara tillverkningsfel och skräpkvalitet, men den är gjord för att klara 16A.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14518
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Laddar första gången hemma i garaget.

Inlägg av taliz »

ville9 skrev:
Lyfter denna tråd igen.
Jag har alltså ett trefasuttag hemma och på uttaget sitter även ett schukouttag.

Att köpa en kabel som kan ladda riktigt trefas till bilen verkar ju kosta 6-7000kr och känns inte som ett alternativ.

Istället har jag nu kört med kabeln som följer med bilen men satt det i schuko-uttaget på mitt trefasuttag.
Har laddat upp till 12A då som gett 2 mil i timmen cirka.
Men blivit lite nojig och kör numera 6A, som ger 1 mil i timmen.

Funderar på, om jag köper ngn av dessa. Vad kan man ställs in styrkan på då?

https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... er-400714/

https://laddstoppet.se/adaptrar/adapter ... -cee-1-fas
Kör du på det schuko som sitter på trefasuttaget så bör du kunna köra fullt, är ju samma kablage som till trefas. Max är väl då 13A. Den andra adaptern där bör göra att du kan köra med 16A, tror dock den finns billigare på jula eller Biltema.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 12 jul 2019 08:12

Re: Laddar första gången hemma i garaget.

Inlägg av Snap02 »

ville9 skrev:
Lyfter denna tråd igen.
Jag har alltså ett trefasuttag hemma och på uttaget sitter även ett schukouttag.

Att köpa en kabel som kan ladda riktigt trefas till bilen verkar ju kosta 6-7000kr och känns inte som ett alternativ.

Istället har jag nu kört med kabeln som följer med bilen men satt det i schuko-uttaget på mitt trefasuttag.
Har laddat upp till 12A då som gett 2 mil i timmen cirka.
Men blivit lite nojig och kör numera 6A, som ger 1 mil i timmen.

Funderar på, om jag köper ngn av dessa. Vad kan man ställs in styrkan på då?

https://www.jula.se/catalog/el-och-bely ... er-400714/

https://laddstoppet.se/adaptrar/adapter ... -cee-1-fas

Varför köper du inte en wc?
Användarvisningsbild
bolleboll
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 18 jan 2019 03:42
Ort: Linköping

Re: Laddar första gången hemma i garaget.

Inlägg av bolleboll »

ville9 skrev:
Lyfter denna tråd igen.
Att köpa en kabel som kan ladda riktigt trefas till bilen verkar ju kosta 6-7000kr och känns inte som ett alternativ.
Jag tolkar det som att du anser det lite för dyrt?
Om man börjar gå över till elbil bör man kanske omvärdera att planera in för kostnaden av en laddstation (ca 10.000kr) ca 5000kr för en Tesla WC, 3-4000kr för en jordfelsbrytare TypB med uppsäkrad trefas 16A, samt lite installationskostnad för att få rätta diameter på de fysiska kablarna. :D

jag har skrivit ett debattinlägg tidigare angående laddning via Schuko och lite tankar om elsäkerhet.

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 89#p339589

Det jag ville lyfta fram är att elinstallationen egentligen är ett risktagande, där inget alternativ är 100% säkert. Sedan är det upp till var och en att besluta hur man vill göra. Allt har för och nackdelar, men själv skulle jag bara använda laddning via schuko för en M3 bara i nödfall och inte som permanent lösning.
Schukokontakten var förmodligen inte konstruerad med tanke att hantera den mängden ström som en Tesla kräver vid laddning. Men visst det kan fungera länge utan problem.
Jag har valt att börja köra elbil och då har jag även accepterat att ta kostanden för att installera en laddbox hemma.
Solid Svart Model 3 Long Range AWD, EAP, HW2.5, uthämtad 2019-03-09.
Användarvisningsbild
ville9
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 01 jun 2019 09:25

Re: Laddar första gången hemma i garaget.

Inlägg av ville9 »

Okej då känns det väl ändå vettigt att lägga 250kr på den adaptern.
Kan man ladda 16A på den så bör jag nå 2,5 mil i timmen, det borde räcka för mig.
Och om det alltså känns säkrare än att ladda direkt från mitt schuko som sitter på uttaget så...

https://laddstoppet.se/adaptrar/adapter ... -cee-1-fas



Ngn frågade varför jag inte köper wc.
Jo WC 5200+jfb typ B 4-5000kr + installation 5-10tkr har jag fått i pris.
Tycker inte det är värt det just nu.
Är man uppe på de pengarna finns ju andra alternativ, eease mfl som jag vill läsa på mer om i sinom tid.
Är 250kr en bra lösning några månader framåt så är det värt det...
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 01 nov 2016 18:42
Ort: Skåne

Re: Laddar första gången hemma i garaget.

Inlägg av evilirish »

Det finns mycket billigare typB jordfelsbrytare än de som elektriker (fortfarande) tar hutlöst betalt för här i Sverige. T.ex härifrån: https://www.energibutiken.se/en/jordfel ... ype-b.html
Ställde Tesla's WC och den inskaffade Jfb (exakt likadan som på länken ovan) bredvid proppskåpet och bad elektrikern installera när jag ändå hade honom över för att koppla in solcellerna. Gjort på nolltid.
Användarvisningsbild
M3apan
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 17 dec 2018 23:46

Re: Laddar första gången hemma i garaget.

Inlägg av M3apan »

bolleboll skrev:

Det jag ville lyfta fram är att elinstallationen egentligen är ett risktagande, där inget alternativ är 100% säkert. Sedan är det upp till var och en att besluta hur man vill göra. Allt har för och nackdelar, men själv skulle jag bara använda laddning via schuko för en M3 bara i nödfall och inte som permanent lösning.
Schukokontakten var förmodligen inte konstruerad med tanke att hantera den mängden ström som en Tesla kräver vid laddning. Men visst det kan fungera länge utan problem.
Jag har valt att börja köra elbil och då har jag även accepterat att ta kostanden för att installera en laddbox hemma.
Det kan ju helt enkelt vara så att man inte har möjligt att installera laddbox hemma. Som i mitt fall. Vi har garage i föreningen men får inte installera något (ännu). Däremot kan man ladda via schucko från motorvärmaruttag. Allt under 8A klarar den, över 8, ja då går säkringen efter någon timme. Känner man på kablarna efter en hel natt så är dom knappt ljumna. Vet inte om detta är optimalt, men det är vad som finns. Rent krasst så räcker det. Kör man som jag 2-3 mil om dagen så går man "plus" varje dag och har oftast fullt inför ev längre resor under helgen.
Användarvisningsbild
MarkusL
Teslaägare
Inlägg: 413
Blev medlem: 16 feb 2019 22:59

Re: Laddar första gången hemma i garaget.

Inlägg av MarkusL »

Har du missat ladda hemma bidraget? Min installation kostade 6000 efter bidrag och då köpte jag en löjligt dyr jfb typ b (5700kr).

Använd inte de elektriker Tesla rekommenderar, fick offerter från dem på 10 000kr men tog sedan min ”vanliga” elektriker som gjorde det för under 2000. Ska du ha elbil framöver är det värt det alla gånger! Att koppla via blå cee och dra 16A funkar men det maxar en fas rätt mycket. I vinter när du kör värme, ugn, spis och annat som går över den fasen kommer troligen ge problem.

Har du en WC så har du en helt annan frihet och behöver aldrig tänka på att ladda. Du kan ladda en gång i veckan med en smidig inkoppling istället för att behöva mecka med UMC varje gång du kört. Du kan schemalägga laddning till några timmar på natten/morgonen och på vinter starta med ett batteri som värmts upp av laddningen.

Du har ju redan trefas framdraget så elektrikern borde ta max 1500 för en installation. Lägg på lika mycket för en jfb och 5200 för en WC så landar du på 4000 efter bidrag. Billig frihet och framtidssäkring! Obs: Du kan ladda andra elbilar på WC, inte bara Tesla.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Laddar första gången hemma i garaget.

Inlägg av Svenssons »

En trefass laddbox likt Tesla WallConnectorn kostar ungefär som bensin/dieseltankningen under 1-2 månader med avgasbil så själv tycker inte jag det är dyrt. Trefasladdning ger ju säkrare laddning dels pga att man kan köra på en tredjedel av strömstyrkan och dels för att Schukokontakten slits snabbare och dels är trefas med fast laddbox så mycket smidigare. Den medföljande laddboxen behöver man ju ta med sig ibland. Mycket säkrare och smidigare att då alltid ha den i bilen. Ingen risk att man glömt den då man behöver den och väggkontakten behöver inte slitas ut.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Laddar första gången hemma i garaget.

Inlägg av Swede1 »

Svenssons skrev:
En trefass laddbox likt Tesla WallConnectorn kostar ungefär som bensin/dieseltankningen under 1-2 månader med avgasbil så själv tycker inte jag det är dyrt. Trefasladdning ger ju säkrare laddning dels pga att man kan köra på en tredjedel av strömstyrkan och dels för att Schukokontakten slits snabbare och dels är trefas med fast laddbox så mycket smidigare. Den medföljande laddboxen behöver man ju ta med sig ibland. Mycket säkrare och smidigare att då alltid ha den i bilen. Ingen risk att man glömt den då man behöver den och väggkontakten behöver inte slitas ut.
Du kan ju köpa en till schuko grunka för 2000 kr, en alltid inkopplad (mindre slitage), och en i bilen. Hm, iof 2000 kr bort från 4000 kr installation, ja, verkar vettigt att fixa riktig wc för 4000 kr bara.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1779
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Laddar första gången hemma i garaget.

Inlägg av tor-ake »

Finns en poäng att ta det lugnt och utröna det faktiska behovet och vilken lösning som passar bäst innan man investerar. Jag har laddat 4 år på schuko men har nu en WC enligt Bjelkemetoden och jfb typ b från Orust engineering.
WCn är tänkt att jag flyttar in i garaget när snön kommer.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Laddar första gången hemma i garaget.

Inlägg av Zalman3 »

VW skryter med att deras laddbox kostar ca 3000kr.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Snap02
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 12 jul 2019 08:12

Re: Laddar första gången hemma i garaget.

Inlägg av Snap02 »

ville9 skrev:
Okej då känns det väl ändå vettigt att lägga 250kr på den adaptern.
Kan man ladda 16A på den så bör jag nå 2,5 mil i timmen, det borde räcka för mig.
Och om det alltså känns säkrare än att ladda direkt från mitt schuko som sitter på uttaget så...

https://laddstoppet.se/adaptrar/adapter ... -cee-1-fas



Ngn frågade varför jag inte köper wc.
Jo WC 5200+jfb typ B 4-5000kr + installation 5-10tkr har jag fått i pris.
Tycker inte det är värt det just nu.
Är man uppe på de pengarna finns ju andra alternativ, eease mfl som jag vill läsa på mer om i sinom tid.
Är 250kr en bra lösning några månader framåt så är det värt det...

Ärligt talat jag förstår inte hur du tänker. Köper en bil för 650 minst o sedan inte vill lägga typ 5200 + installation som i mitt fall med egen central etc gick på drygt 5000kr.
Finns två riktigt bra skäl till wc. Det ena är att laddhastigheten är mycket snabbare, nästan 7 mil i timmen samt att en säker anslutning.

Att köpa en billig koppling o inte ha koll hur elen är dragen är inte säkert. Många eldragningar är inte anpassade för elbilar från början.
Jag fick min wc innan jag fick bilen. För mig kostade det totalt drygt 10000 kr.
Det är småpengar i det stora hela, men folk Verkar vara mer villiga att betala för fälgar, mattor, wraping,färg osv

Men att lägga pengar på en elektriker som drar fram en säker elledning är intresset svagt för.

Intresset kanske ökar när vintern kommer o förbrukningen ökar.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Laddar första gången hemma i garaget.

Inlägg av Teslaspolen »

Snap02 skrev:
ville9 skrev:
Okej då känns det väl ändå vettigt att lägga 250kr på den adaptern.
Kan man ladda 16A på den så bör jag nå 2,5 mil i timmen, det borde räcka för mig.
Och om det alltså känns säkrare än att ladda direkt från mitt schuko som sitter på uttaget så...

https://laddstoppet.se/adaptrar/adapter ... -cee-1-fas



Ngn frågade varför jag inte köper wc.
Jo WC 5200+jfb typ B 4-5000kr + installation 5-10tkr har jag fått i pris.
Tycker inte det är värt det just nu.
Är man uppe på de pengarna finns ju andra alternativ, eease mfl som jag vill läsa på mer om i sinom tid.
Är 250kr en bra lösning några månader framåt så är det värt det...

Ärligt talat jag förstår inte hur du tänker. Köper en bil för 650 minst o sedan inte vill lägga typ 5200 + installation som i mitt fall med egen central etc gick på drygt 5000kr.
Finns två riktigt bra skäl till wc. Det ena är att laddhastigheten är mycket snabbare, nästan 7 mil i timmen samt att en säker anslutning.

Att köpa en billig koppling o inte ha koll hur elen är dragen är inte säkert. Många eldragningar är inte anpassade för elbilar från början.
Jag fick min wc innan jag fick bilen. För mig kostade det totalt drygt 10000 kr.
Det är småpengar i det stora hela, men folk Verkar vara mer villiga att betala för fälgar, mattor, wraping,färg osv

Men att lägga pengar på en elektriker som drar fram en säker elledning är intresset svagt för.

Intresset kanske ökar när vintern kommer o förbrukningen ökar.
Han undrar varför man ska köpa Tesla WC när det finns andra laddboxar för snarlika summor och som ger mer funktioner, ex lastbalansering mot fastighet och smart laddning. Men någonstans verkar det gått snett, en jfb typ b ska kosta max 2000 Kr.
Användarvisningsbild
kikat
Teslaägare
Inlägg: 437
Blev medlem: 14 jun 2019 09:46

Re: Laddar första gången hemma i garaget.

Inlägg av kikat »

Teslaspolen skrev:
Snap02 skrev:
ville9 skrev:
Okej då känns det väl ändå vettigt att lägga 250kr på den adaptern.
Kan man ladda 16A på den så bör jag nå 2,5 mil i timmen, det borde räcka för mig.
Och om det alltså känns säkrare än att ladda direkt från mitt schuko som sitter på uttaget så...

https://laddstoppet.se/adaptrar/adapter ... -cee-1-fas



Ngn frågade varför jag inte köper wc.
Jo WC 5200+jfb typ B 4-5000kr + installation 5-10tkr har jag fått i pris.
Tycker inte det är värt det just nu.
Är man uppe på de pengarna finns ju andra alternativ, eease mfl som jag vill läsa på mer om i sinom tid.
Är 250kr en bra lösning några månader framåt så är det värt det...

Ärligt talat jag förstår inte hur du tänker. Köper en bil för 650 minst o sedan inte vill lägga typ 5200 + installation som i mitt fall med egen central etc gick på drygt 5000kr.
Finns två riktigt bra skäl till wc. Det ena är att laddhastigheten är mycket snabbare, nästan 7 mil i timmen samt att en säker anslutning.

Att köpa en billig koppling o inte ha koll hur elen är dragen är inte säkert. Många eldragningar är inte anpassade för elbilar från början.
Jag fick min wc innan jag fick bilen. För mig kostade det totalt drygt 10000 kr.
Det är småpengar i det stora hela, men folk Verkar vara mer villiga att betala för fälgar, mattor, wraping,färg osv

Men att lägga pengar på en elektriker som drar fram en säker elledning är intresset svagt för.

Intresset kanske ökar när vintern kommer o förbrukningen ökar.
Han undrar varför man ska köpa Tesla WC när det finns andra laddboxar för snarlika summor och som ger mer funktioner, ex lastbalansering mot fastighet och smart laddning. Men någonstans verkar det gått snett, en jfb typ b ska kosta max 2000 Kr.
En Hager och Garo kostar bort emot 5000kr. Många elektriker vill köpa materialet själva och bara använda de märken de är vana vid. Finns till och med de elektriker som tar 50% högre timtaxa när de inte får köpa materialet själva och en Chint för 1600kr lär ingen elektriker köpa.
Användarvisningsbild
ville9
Teslaägare
Inlägg: 202
Blev medlem: 01 jun 2019 09:25

Re: Laddar första gången hemma i garaget.

Inlägg av ville9 »

Snap02 skrev:
ville9 skrev:
Okej då känns det väl ändå vettigt att lägga 250kr på den adaptern.
Kan man ladda 16A på den så bör jag nå 2,5 mil i timmen, det borde räcka för mig.
Och om det alltså känns säkrare än att ladda direkt från mitt schuko som sitter på uttaget så...

https://laddstoppet.se/adaptrar/adapter ... -cee-1-fas



Ngn frågade varför jag inte köper wc.
Jo WC 5200+jfb typ B 4-5000kr + installation 5-10tkr har jag fått i pris.
Tycker inte det är värt det just nu.
Är man uppe på de pengarna finns ju andra alternativ, eease mfl som jag vill läsa på mer om i sinom tid.
Är 250kr en bra lösning några månader framåt så är det värt det...

Ärligt talat jag förstår inte hur du tänker. Köper en bil för 650 minst o sedan inte vill lägga typ 5200 + installation som i mitt fall med egen central etc gick på drygt 5000kr.
Finns två riktigt bra skäl till wc. Det ena är att laddhastigheten är mycket snabbare, nästan 7 mil i timmen samt att en säker anslutning.

Att köpa en billig koppling o inte ha koll hur elen är dragen är inte säkert. Många eldragningar är inte anpassade för elbilar från början.
Jag fick min wc innan jag fick bilen. För mig kostade det totalt drygt 10000 kr.
Det är småpengar i det stora hela, men folk Verkar vara mer villiga att betala för fälgar, mattor, wraping,färg osv

Men att lägga pengar på en elektriker som drar fram en säker elledning är intresset svagt för.

Intresset kanske ökar när vintern kommer o förbrukningen ökar.
Okej.
Ja det är väl inte jättekonstigt att du inte förstår hur jag tänker då du inte känner mig och vet något om min situation.

Jag försöker förklara igen, även om inte just du verkar vara intresserad av ngt annat än att klaga.

Har precis fått min första elbil, en model 3.
Kan inget om el, laddning osv så känner mig lite vilsen.
Jag vill inte göra något förhastat.

Har funderat på en enkel lösning med Tesla WC och en billig jordfelsbrytare B, tänker att det borde gå lösa för 8-10tkr innan bidrag, dvs 4-5tkr efter bidrag.
Har hört mig för med olika elektriker men priserna har varit runt det dubbla.
Det känns inte aktuellt och börjat tröttna på det.

Samtidigt så är det inte omöjligt att vi sätter solceller på taket snart. Samt skaffar en model Y när den kommer och då alltså har två elbilar. Då kanske man ska ha en helt annan setup och då vill jag inte ha lagt för stora pengar på lösning nu som man då får göra om.
En sådan lösning behöver jag definitivt läsa på mer om innan jag skaffar.

Samtidigt så har jag ju faktiskt fördelen av att ha ett trefasuttag i garaget (nybyggt).
Kan man nyttja det på ett hyfsat bra sätt framåt (med tillägg kabel 250kr kanske) så är det väl en vettig lösning ett tag framåt.

Har absolut med i kalkylen att framöver ha något form av laddbox, inget snack om saken.
Snart kanske jag kommer i kontakt med en elektriker som är bra och tar humana priser så att man kör Tesla WC ändå.
Alternativt hittar jag en lösning med laddbox som är framtidssäkrad för kommande dubbla bilar och som jag känner verkligen klarar mina behov för 5-7 år framåt, det kanske kostar 10tkr efter bidrag men det känns isf motiverat.
Tesla Model 3 SR+ sedan sommaren 2019
You can use my referral link to get 1 500 free Supercharger km on a new Tesla:
https://---
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Laddar första gången hemma i garaget.

Inlägg av Jeppe_E »

ville9 skrev:
Snap02 skrev:
ville9 skrev:
Okej då känns det väl ändå vettigt att lägga 250kr på den adaptern.
Kan man ladda 16A på den så bör jag nå 2,5 mil i timmen, det borde räcka för mig.
Och om det alltså känns säkrare än att ladda direkt från mitt schuko som sitter på uttaget så...

https://laddstoppet.se/adaptrar/adapter ... -cee-1-fas



Ngn frågade varför jag inte köper wc.
Jo WC 5200+jfb typ B 4-5000kr + installation 5-10tkr har jag fått i pris.
Tycker inte det är värt det just nu.
Är man uppe på de pengarna finns ju andra alternativ, eease mfl som jag vill läsa på mer om i sinom tid.
Är 250kr en bra lösning några månader framåt så är det värt det...

Ärligt talat jag förstår inte hur du tänker. Köper en bil för 650 minst o sedan inte vill lägga typ 5200 + installation som i mitt fall med egen central etc gick på drygt 5000kr.
Finns två riktigt bra skäl till wc. Det ena är att laddhastigheten är mycket snabbare, nästan 7 mil i timmen samt att en säker anslutning.

Att köpa en billig koppling o inte ha koll hur elen är dragen är inte säkert. Många eldragningar är inte anpassade för elbilar från början.
Jag fick min wc innan jag fick bilen. För mig kostade det totalt drygt 10000 kr.
Det är småpengar i det stora hela, men folk Verkar vara mer villiga att betala för fälgar, mattor, wraping,färg osv

Men att lägga pengar på en elektriker som drar fram en säker elledning är intresset svagt för.

Intresset kanske ökar när vintern kommer o förbrukningen ökar.
Okej.
Ja det är väl inte jättekonstigt att du inte förstår hur jag tänker då du inte känner mig och vet något om min situation.

Jag försöker förklara igen, även om inte just du verkar vara intresserad av ngt annat än att klaga.

Har precis fått min första elbil, en model 3.
Kan inget om el, laddning osv så känner mig lite vilsen.
Jag vill inte göra något förhastat.

Har funderat på en enkel lösning med Tesla WC och en billig jordfelsbrytare B, tänker att det borde gå lösa för 8-10tkr innan bidrag, dvs 4-5tkr efter bidrag.
Har hört mig för med olika elektriker men priserna har varit runt det dubbla.
Det känns inte aktuellt och börjat tröttna på det.

Samtidigt så är det inte omöjligt att vi sätter solceller på taket snart. Samt skaffar en model Y när den kommer och då alltså har två elbilar. Då kanske man ska ha en helt annan setup och då vill jag inte ha lagt för stora pengar på lösning nu som man då får göra om.
En sådan lösning behöver jag definitivt läsa på mer om innan jag skaffar.

Samtidigt så har jag ju faktiskt fördelen av att ha ett trefasuttag i garaget (nybyggt).
Kan man nyttja det på ett hyfsat bra sätt framåt (med tillägg kabel 250kr kanske) så är det väl en vettig lösning ett tag framåt.

Har absolut med i kalkylen att framöver ha något form av laddbox, inget snack om saken.
Snart kanske jag kommer i kontakt med en elektriker som är bra och tar humana priser så att man kör Tesla WC ändå.
Alternativt hittar jag en lösning med laddbox som är framtidssäkrad för kommande dubbla bilar och som jag känner verkligen klarar mina behov för 5-7 år framåt, det kanske kostar 10tkr efter bidrag men det känns isf motiverat.
Du kan vara lugn, jag är också dum i huvet eftersom jag laddar med 8A Schuko. Jag har laddat 26 ggr på 2 månader, totalt 380kWh. Du har det ju väl förberett, eftersom du har 3-fas i garaget, det är en smal sak att skarva på till en box. Vill du komma billigast undan, så tror jag Ease från Tibber är ett bra alternativ. Du kan använda den medföljande typ-2 sladden (även om du förmodligen kommer att vilja köpa en separat). Så kostnaden blir 8000 kr + en enkel installationskostnad (kan knappast kosta mer än 1500 kr att skarva på en anslutning på befintlig kabel. Eller då 7000 kr om du byter elavtal till Tibber.

Jag måste först dra ut 3-fas och med tanke på avståndet så lär det inte vara billigt. Dessutom laddar jag mina 7 mil om dan lätt med UMC'n. Men jag kommer förmodligen att installera en Ease innan vintern.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Skriv svar