Hälsingland-Örnsköldsvik-Borgafjäll-Pauträsk-Trondheim-Røros
Postat: 09 jul 2019 21:38
Dag 1-2; Hälsingland-Örnsköldsvik
Sommarens resa fick bli norrut då vi tänkt kombinera kultur och besök hos goda vänner. Första delen på resan var att åka mellan Hälsingland och Örnsköldsvik efter E4. Helt odramatiskt med en förbrukning på 154 wH/km eller 39,18 kWh på 25 mil. Ett kort stopp på Supercharger (SuC) Örnsköldsvik eftersom vårt mål enbart kunde erbjuda 8A enfas, men främst eftersom det var dags för teknisk paus. I och för sig hade vi tänkt stanna mer än ett dygn men jag har just nu gratis SuC så tänkte jag också avlasta våra värdar något.
Vårt mål var Skeppsmalen dit vi anlände vid halv sju i tid för middag.
Dag två var planen en vandring i Skuleskogens nationalpark upp till Slättdalsskrevan - en vandring på ungefär 3 kilometer från Entré Syd. Väl där hamnar vi i ett drama där en kvinna fallit och får hjälp av flera andra vandrare. Vi fikar på toppen samtidigt som helikoptern kommer från Umeå för hjälp och vi väljer då att gå tillbaka där vi även möter ambulanspersonal. Hoppas det gick bra för kvinnan.

Turen rekommenderas varmt - vandringen är ganska lätt förutom vissa steniga delar och stigningen på slutet i skrevan. Väl uppe är utsikten fantastisk. Det finns ingen laddmöjlighet i närheten, men vi hade ju hunnit fylla på till 75% över natten och det skulle ju räcka både dit och hem. Men eftersom vi återigen passerade SuC parkerade vi där medan vi åt en liten hamburgare från Burger King. 15 minuter gav oss 20,55 kWh. Det skulle ändå dröja innan middagen skulle bli av så det var precis lagom.

Kvällen avslutades med inkoppling med 8A igen. Då vi anlänt med 62% så skulle vi lätt nå 90% inför dag tre.
Sommarens resa fick bli norrut då vi tänkt kombinera kultur och besök hos goda vänner. Första delen på resan var att åka mellan Hälsingland och Örnsköldsvik efter E4. Helt odramatiskt med en förbrukning på 154 wH/km eller 39,18 kWh på 25 mil. Ett kort stopp på Supercharger (SuC) Örnsköldsvik eftersom vårt mål enbart kunde erbjuda 8A enfas, men främst eftersom det var dags för teknisk paus. I och för sig hade vi tänkt stanna mer än ett dygn men jag har just nu gratis SuC så tänkte jag också avlasta våra värdar något.
Vårt mål var Skeppsmalen dit vi anlände vid halv sju i tid för middag.
Dag två var planen en vandring i Skuleskogens nationalpark upp till Slättdalsskrevan - en vandring på ungefär 3 kilometer från Entré Syd. Väl där hamnar vi i ett drama där en kvinna fallit och får hjälp av flera andra vandrare. Vi fikar på toppen samtidigt som helikoptern kommer från Umeå för hjälp och vi väljer då att gå tillbaka där vi även möter ambulanspersonal. Hoppas det gick bra för kvinnan.

Turen rekommenderas varmt - vandringen är ganska lätt förutom vissa steniga delar och stigningen på slutet i skrevan. Väl uppe är utsikten fantastisk. Det finns ingen laddmöjlighet i närheten, men vi hade ju hunnit fylla på till 75% över natten och det skulle ju räcka både dit och hem. Men eftersom vi återigen passerade SuC parkerade vi där medan vi åt en liten hamburgare från Burger King. 15 minuter gav oss 20,55 kWh. Det skulle ändå dröja innan middagen skulle bli av så det var precis lagom.

Kvällen avslutades med inkoppling med 8A igen. Då vi anlänt med 62% så skulle vi lätt nå 90% inför dag tre.