Sida 1 av 1

Toyota Proace BEV

Postat: 10 jul 2019 00:09
av Zalman3
Toyota kommer med Proace BEV 2020.

"The Toyota Proace and the forthcoming Toyota Proace City vans will be offered with electric powertrains in 2020 and 2021 respectively, the Japanese manufacturer has confirmed.
The company is reacting to increasing concern over air quality, as well as the emergence of low-emission zones in several European cities.
No range or performance details have been given at this stage, although petrol and diesel versions of the Proace City will be able to carry a payload of up to 1,000kg."
https://www.drivingelectric.com/toyota/ ... -announced

Re: Toyota Proace BEV

Postat: 10 jul 2019 02:08
av Tars
Grymt!
Nu börjar det hända grejjer!
Walker, skippa VW bussen och ta denna istället.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro

Re: Toyota Proace BEV

Postat: 10 jul 2019 07:47
av Teslaspolen
#StackarsToyota

Re: Toyota Proace BEV

Postat: 10 jul 2019 09:18
av HelectriC
I Norge har det börjat marknadföras en kinesisk transportbil. Inga imponerande specifikationer, men det är ju något iaf.

https://maxus.no/

Re: Toyota Proace BEV

Postat: 10 jul 2019 09:36
av Zalman3
HelectriC skrev:
I Norge har det börjat marknadföras en kinesisk transportbil. Inga imponerande specifikationer, men det är ju något iaf.

https://maxus.no/
Bra med konkurrens!
För ett pris under 500.000NOK och en lastförmåga på +10m3
är konkurrenskraftigt.

Re: Toyota Proace BEV

Postat: 19 maj 2020 09:45
av Zalman3
Bilarna ska byggas i Hordain i norra Frankrike där även Toyota bygger sin Proace. Även Proace kommer att förses med en eldrivlina lite senare.


Nu när PSA gruppen lanserat dina elskåpbilar, då utgår jag ifrån att vi snart får se Toyotas Proace i elversion, eftersom de byggs i Frankrike på samma fabrik.

Re: Toyota Proace BEV

Postat: 03 jul 2020 07:26
av Zalman3

Re: Toyota Proace BEV

Postat: 03 jul 2020 08:55
av HelectriC
Den kommer bli populär här på berget. Frågan är bara vad den kommer kosta, men jag har svårt att tänka mig att Toyota prisar sig helt ut.

Re: Toyota Proace BEV

Postat: 03 jul 2020 09:01
av Zalman3
Intressant är att det kommer bli ett rejält uppsving för elskåpbilar.

Eftersom de nya miljökraven som infördes den 1 juli på 70g CO2 även gäller skåpbilar.

Och det finns få pluginskåpbilar.
Men nästan alla leverantörer kommer med elskåpbilar.
Så den är helelektriska skåpbilar som gäller.

Tror också att Maxus succé har gjort att övriga leverantörer sett till att de får elskåpversioner till Sverige.

Re: Toyota Proace BEV

Postat: 03 jul 2020 10:04
av Laban
Skåpbilar körs väl generellt sett sällan längre sträckor men ändå relativt mycket/dag. Och främst i stadstrafik. Finns då ingen vits med laddhybriddrift.

Re: Toyota Proace BEV

Postat: 03 jul 2020 15:11
av Svenssons
Denna lär sälja bra, blir intressant om Toyota då kommer inse att det är värt att satsa på BEV. Gissar att de redan insett detta och att det kommer mera.

Re: Toyota Proace BEV

Postat: 23 nov 2020 13:05
av Zalman3
Familjebussen Toyota Proace nu med eldrift

Familjebussen och transportbilen Toyota Proace blir elbil, kan lasta upp till nio personer och kommer med två olika batteristorlekar.
Tidigare i år rapporterade vi om att Toyotas samarbetspartners Peugeot, Citroën och Opel försett sina modeller Boxer, Jumpy och Vivaro med eldrift. Redan då stod det klart att även Toyota skulle göra det och nu är den eldrivna versionen av Proace här.
Elmotorn leverear 236 hästkrafter och 260 newtonmeter och matas av ett batteripaket med kapacitet på antingen 50 eller 75 kWh. Något som ska räcka till 230 respektive 330 kilometers körning enligt WLTP. Snabbladdning kan ske med upp till 100 kW men laddar du med 50 kW så nås 80 procents laddning efter 30 minuter. Proace Electric har som standard en ombordladdare på 7,4 kW och en på 11 kW finns som tillval.

Liksom konventionellt drivna Proace kan du frakta upp till nio personer om du väljer Verso-versionen och för transportversionen av Proace kan du lasta 4,6, 5,3 respektive 6,1 kubikmeter beroende på vilken karosslängd du väljer. Tillåten maxlast är 1 000 kg och max dragvikt är även det 1 000 kg. Om du väljer Proace med det mindre batteriet kan maxlasten uttökas till 1 275 kg.

https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... d-eldrift/

Re: Toyota Proace BEV

Postat: 23 nov 2020 13:37
av MatsH
"Laddar du med 50 kW så nås 80 procents laddning efter 30 minuter" Detta är otroligt mycket snabbare än vad min Model 3 klarar, undrar om det är Toyotas självladdning som hjälper till. Laddning på en 50kw-stolpe en halvtimme borde teoretiskt sett ge 25kWh, förmodligen har jag fel i min räkning men jag får det inte till 80% :?
Zalman3 skrev:
Familjebussen Toyota Proace nu med eldrift

Familjebussen och transportbilen Toyota Proace blir elbil, kan lasta upp till nio personer och kommer med två olika batteristorlekar.
Tidigare i år rapporterade vi om att Toyotas samarbetspartners Peugeot, Citroën och Opel försett sina modeller Boxer, Jumpy och Vivaro med eldrift. Redan då stod det klart att även Toyota skulle göra det och nu är den eldrivna versionen av Proace här.
Elmotorn leverear 236 hästkrafter och 260 newtonmeter och matas av ett batteripaket med kapacitet på antingen 50 eller 75 kWh. Något som ska räcka till 230 respektive 330 kilometers körning enligt WLTP. Snabbladdning kan ske med upp till 100 kW men laddar du med 50 kW så nås 80 procents laddning efter 30 minuter. Proace Electric har som standard en ombordladdare på 7,4 kW och en på 11 kW finns som tillval.

Liksom konventionellt drivna Proace kan du frakta upp till nio personer om du väljer Verso-versionen och för transportversionen av Proace kan du lasta 4,6, 5,3 respektive 6,1 kubikmeter beroende på vilken karosslängd du väljer. Tillåten maxlast är 1 000 kg och max dragvikt är även det 1 000 kg. Om du väljer Proace med det mindre batteriet kan maxlasten uttökas till 1 275 kg.

https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... d-eldrift/

Re: Toyota Proace BEV

Postat: 23 nov 2020 16:04
av Bjelke
MatsH skrev:
"Laddar du med 50 kW så nås 80 procents laddning efter 30 minuter" Detta är otroligt mycket snabbare än vad min Model 3 klarar, undrar om det är Toyotas självladdning som hjälper till. Laddning på en 50kw-stolpe en halvtimme borde teoretiskt sett ge 25kWh, förmodligen har jag fel i min räkning men jag får det inte till 80% :?
Zalman3 skrev:
Familjebussen Toyota Proace nu med eldrift

Familjebussen och transportbilen Toyota Proace blir elbil, kan lasta upp till nio personer och kommer med två olika batteristorlekar.
Tidigare i år rapporterade vi om att Toyotas samarbetspartners Peugeot, Citroën och Opel försett sina modeller Boxer, Jumpy och Vivaro med eldrift. Redan då stod det klart att även Toyota skulle göra det och nu är den eldrivna versionen av Proace här.
Elmotorn leverear 236 hästkrafter och 260 newtonmeter och matas av ett batteripaket med kapacitet på antingen 50 eller 75 kWh. Något som ska räcka till 230 respektive 330 kilometers körning enligt WLTP. Snabbladdning kan ske med upp till 100 kW men laddar du med 50 kW så nås 80 procents laddning efter 30 minuter. Proace Electric har som standard en ombordladdare på 7,4 kW och en på 11 kW finns som tillval.

Liksom konventionellt drivna Proace kan du frakta upp till nio personer om du väljer Verso-versionen och för transportversionen av Proace kan du lasta 4,6, 5,3 respektive 6,1 kubikmeter beroende på vilken karosslängd du väljer. Tillåten maxlast är 1 000 kg och max dragvikt är även det 1 000 kg. Om du väljer Proace med det mindre batteriet kan maxlasten uttökas till 1 275 kg.

https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... d-eldrift/
Det kanske skulle stå 80% laddeffekt efter 30 minuter? :lol:

Re: Toyota Proace BEV

Postat: 23 nov 2020 18:50
av micke_r
Toyotas egna norska sida fick till det lite bättre. :) teknikens värld har snubblat på det där 50 kWt gissar jag.

Dersom du benytter en 100 kW offentlig ladestasjon vil det ta deg ca 30 minutter for å lade opp et 50 kWt batteri til 80%, og 45 minutter for å lade batteriet på 75 kWt.

https://www.toyota.no/world-of-toyota/a ... roace.json

Re: Toyota Proace BEV

Postat: 24 nov 2020 22:43
av bylund
MatsH skrev:
"Laddar du med 50 kW så nås 80 procents laddning efter 30 minuter" Detta är otroligt mycket snabbare än vad min Model 3 klarar, undrar om det är Toyotas självladdning som hjälper till. Laddning på en 50kw-stolpe en halvtimme borde teoretiskt sett ge 25kWh, förmodligen har jag fel i min räkning men jag får det inte till 80% :?
Står ju inte att man börjar på 0 % ;)