Sida 1 av 1
Mod 3 SR+ vs Mod 3 LR
Postat: 10 jul 2019 14:29
av VillHaTesla
Är mer och mer inne på att det blir en Model 3 för min del! Dock har jag fortfarande inte helt 100% kunnat sortera ut skillnaden på de olika modellerna mer än räckvidden då såklart..
Vad har jag för vinst/förlust att köra på en beställningsbil från deras sida gentemot en lagerbil? Den summan jag har varit i kontakt med DNB och börjat förbereda ett finansieringsalternativ för är drygt 650k.
Finns det någon vänlig skäl som skulle kunna vägleda mig lite grann mot var jag får mest bil för pengarna för 650k mellan en av deras lagerbilar alternativt beställning?

Hade för räckviddens skull klarat mig på en SR+ men vad jag kan utläsa från sidan så är det då enbart bakhjulsdrift vilket jag är lite osäker på när det blir vinterväglag? Eller har jag missuppfattat något?
Alternativt vad ni själva iallafall har prioriterat när ni har köpt era modell 3.
Såklart kommer jag gärna ner i pris om möjligt, så behöver inte fastna på de höga 650k bara för att det är de vi har räknat på nu om det finns något alternativ (beställning eller lagerbil) som är billigare
De frågeställningar jag har är alltså hur de är med enbart bakhjulsdrift på SR+, om det i sådana fall är värt att köra på en sådan och t.ex. lägga till Totalt självkörningsförmåga? (Värt hela
66'? )
Vad tycker ni experter ÄVEN om jag SÅKLART vet att de är personliga uppfattningar också?
https://www.tesla.com/sv_SE/model3/design
https://www.tesla.com/sv_SE/inventory/new/m3
Re: Mod 3 SR+ vs Mod 3 LR
Postat: 10 jul 2019 14:33
av TiborBlomhall
Du behöver inte vara rädd om bakhjulsdrift på vintern. Tesla har så bra antisladdsystem så det är hur stabilt som helst även med bara bakhjulsdrift.
Re: Mod 3 SR+ vs Mod 3 LR
Postat: 10 jul 2019 14:35
av HelectriC
fyrhjulsdriften hos Tesla är outstanding, men även bahjulsdriften är betydligt bättre än vad jag är van vid från andra bilar. Min förra Model S var bakhjulsdriven och den funkade lika bra på vinterväglag som tidigare Volvo med fyrhjulsdrift.
Total självkörningsförmåga FSD kan du spara dig, det ger så extremt lite i dagsläget och om du inte är väldigt dålig på att parkera själv eller tycker det är skitkul att köra bilen med mobilen 5 meter fram och bak, så hade jag inte lagt pengar på det. Avancerade självkörningsfunktioner kommer inte i den närmsta framtiden. Vanliga autopiloten som följer med räcker långt!
Re: Mod 3 SR+ vs Mod 3 LR
Postat: 10 jul 2019 14:36
av MSO
Tibors inlägg är sant.
Men det hindrar inte att AWDn är löjligt bra.
Re: Mod 3 SR+ vs Mod 3 LR
Postat: 10 jul 2019 14:41
av bonath
Jag bor i södra Sverige och överväger inte ens AWD.
Kör du långt ofta och behöver stora batteriet så är LR bättre men jag tycker det är onödiga pengar.
Ljudet är subjektivt, får du själv "lyssna" på.
FSD är heller inget för mig, byter nog bil innan det blir "användbart"...
Re: Mod 3 SR+ vs Mod 3 LR
Postat: 10 jul 2019 14:52
av VillHaTesla
bonath skrev:Jag bor i södra Sverige och överväger inte ens AWD.
Kör du långt ofta och behöver stora batteriet så är LR bättre men jag tycker det är onödiga pengar.
Ljudet är subjektivt, får du själv "lyssna" på.
FSD är heller inget för mig, byter nog bil innan det blir "användbart"...
Tack för ditt svar, även jag bor i södra Sverige.
Så inte ens om man ska köra mycket på vintern så funderar du inte ens på det då våra vintrar är så korta?
De veckor och dagar när det väl är vinterväglag så är det inget problem om man bara tar de lugnt då?
Re: Mod 3 SR+ vs Mod 3 LR
Postat: 10 jul 2019 15:03
av VillHaTesla
Okej, tack för svar allihop!
Då börjar jag snart få koll på vilken konfiguration man ska köra på, det blir nog att beställa en Model 3 SR+ med den vanliga autopiloten inkluderad.
Då är det två val som jag har kvar att välja på:
"Val 1":
På LR är det
Premium interiör vilket har följande skillnader mot
Reducerad premium interiör vilket är den som är i SR+ bilarna:
* Uppvärmda baksäten
* Premium-ljudsystem – 14 högtalare, 1 subwoofer, 2 förstärkare och uppslukande ljud
* Premium Connectivity (1 år ingår):
- Satellitkartor med visualisering av trafik i realtid
- Streamad musik och media i bilen via internet
- Mer frekventa trådlösa uppdateringar via mobilanslutning
- Webbläsare
* LED-dimljus
Någon som har åkt båda två?
Uppvärmda baksäten förstår jag ju skillnaden på såklart

Men däremot ljudsystemet (så mycket bättre??), Premium Connectivity samt LED-dimljus. Är det stor skillnad att ha de sakerna som man får i LR eller är det mest lull lull som inte tillför särskilt mycket?
Samt val nr 2:
Ska man köpa till vinterdäck inkl. Aero fälgarna för 21 150:- inkl. moms eller ska man köpa vinterdäck inkl. fälg vid sidan av på någon annan verkstad sedan? Har dålig koll på kvalitén på vinterdäck och ifall de man köper från Tesla är prisvärda med det priset?
Re: Mod 3 SR+ vs Mod 3 LR
Postat: 10 jul 2019 15:06
av bonath
VillHaTesla skrev:bonath skrev:Jag bor i södra Sverige och överväger inte ens AWD.
Kör du långt ofta och behöver stora batteriet så är LR bättre men jag tycker det är onödiga pengar.
Ljudet är subjektivt, får du själv "lyssna" på.
FSD är heller inget för mig, byter nog bil innan det blir "användbart"...
Tack för ditt svar, även jag bor i södra Sverige.
Så inte ens om man ska köra mycket på vintern så funderar du inte ens på det då våra vintrar är så korta?
De veckor och dagar när det väl är vinterväglag så är det inget problem om man bara tar de lugnt då?
Har ingen, har inte haft nån Tesla men vad ägarna skriver så är jag väldigt lugn med bakhjulsdrift.
Som sagt, kör därefter!!
Re: Mod 3 SR+ vs Mod 3 LR
Postat: 10 jul 2019 15:26
av TiborBlomhall
* Uppvärmda baksäten
skönt på vintern
* Premium-ljudsystem – 14 högtalare, 1 subwoofer, 2 förstärkare och uppslukande ljud
vanliga låter också OK
* Premium Connectivity (1 år ingår):
- Satellitkartor med visualisering av trafik i realtid
bor du i storstad underbart att ha! Annars klarar du dig utan.
- Streamad musik och media i bilen via internet
kör du utan får du förlita dig på FM/DAB radio som i andra bilar. Och vill du kan du fortfarande streama över blåtand från mobilen.
- Mer frekventa trådlösa uppdateringar via mobilanslutning
se till att du har WiFi-täckning i garaget så är det inga problem
- Webbläsare
aldrig använt min
* LED-dimljus
no big deal
Ska man köpa till vinterdäck inkl. Aero fälgarna för 21 150:- inkl. moms eller ska man köpa vinterdäck inkl. fälg vid sidan av på någon annan verkstad sedan? Har dålig koll på kvalitén på vinterdäck och ifall de man köper från Tesla är prisvärda med det priset?
Köper du online kan du få snyggare fälgar för halva priset.
Exempel
Re: Mod 3 SR+ vs Mod 3 LR
Postat: 10 jul 2019 15:31
av tor-ake
VillHaTesla skrev:
Samt val nr 2:
Ska man köpa till vinterdäck inkl. Aero fälgarna för 21 150:- inkl. moms eller ska man köpa vinterdäck inkl. fälg vid sidan av på någon annan verkstad sedan? Har dålig koll på kvalitén på vinterdäck och ifall de man köper från Tesla är prisvärda med det priset?
Jag beställde utan vinterdäck för jag hade bråttom att beställa och ville kolla upp lite. Det ser ut som att man kan komma undan med cirka 17' om man beställer från nån av de däckleverantörerna som har webbshoppar, men då får man inte vara så kräsen med fälgarnas exakta utseende. Själva däcken måste vara 18" även på en SR+ och då kostar de en slant, förutsatt att man vill ha riktiga vinterdäck dvs nåt av de välkända märkena. Michelin X-Ice 3 tror jag det blir för egen del, Nokian Hakka har bättre grepp men väldigt sladdriga däcksidor vilket inte passar på denna typ av bil.
Var inne på att köpa av Megahjul ett tag då de har väldigt bra pris på fälgar men när man plockat på TPMS-sensorer, riktiga däck (istf "Nereus") och frakt till sverige så är det 17.000 SEK där med.
Re: Mod 3 SR+ vs Mod 3 LR
Postat: 10 jul 2019 15:42
av VillHaTesla
TiborBlomhall skrev:* Uppvärmda baksäten
skönt på vintern
* Premium-ljudsystem – 14 högtalare, 1 subwoofer, 2 förstärkare och uppslukande ljud
vanliga låter också OK
* Premium Connectivity (1 år ingår):
- Satellitkartor med visualisering av trafik i realtid
bor du i storstad underbart att ha! Annars klarar du dig utan.
- Streamad musik och media i bilen via internet
kör du utan får du förlita dig på FM/DAB radio som i andra bilar. Och vill du kan du fortfarande streama över blåtand från mobilen.
- Mer frekventa trådlösa uppdateringar via mobilanslutning
se till att du har WiFi-täckning i garaget så är det inga problem
- Webbläsare
aldrig använt min
* LED-dimljus
no big deal
Ska man köpa till vinterdäck inkl. Aero fälgarna för 21 150:- inkl. moms eller ska man köpa vinterdäck inkl. fälg vid sidan av på någon annan verkstad sedan? Har dålig koll på kvalitén på vinterdäck och ifall de man köper från Tesla är prisvärda med det priset?
Köper du online kan du få snyggare fälgar för halva priset.
Exempel
Men vad jag förstår går det inte att välja till det riktiga Interiör premiumpaketet till SR+ just nu, eller det har kanske aldrig gått? Är det SR+ så är det kanske det reducerade premiumpaketet som gäller och alltid har gällt?
Re: Mod 3 SR+ vs Mod 3 LR
Postat: 10 jul 2019 15:46
av bylund
VillHaTesla skrev:bonath skrev:Jag bor i södra Sverige och överväger inte ens AWD.
Kör du långt ofta och behöver stora batteriet så är LR bättre men jag tycker det är onödiga pengar.
Ljudet är subjektivt, får du själv "lyssna" på.
FSD är heller inget för mig, byter nog bil innan det blir "användbart"...
Tack för ditt svar, även jag bor i södra Sverige.
Så inte ens om man ska köra mycket på vintern så funderar du inte ens på det då våra vintrar är så korta?
De veckor och dagar när det väl är vinterväglag så är det inget problem om man bara tar de lugnt då?
Även de med bakhjulsdrift är fyrhjulsbromsade. Det är väl mest om man skulle vara nära att köra fast som fyrhjulsdrift är viktigt? Det är ju inte direkt så att man får okontrollerade släng med enbart bakhjulsdrift.
Re: Mod 3 SR+ vs Mod 3 LR
Postat: 10 jul 2019 16:31
av LarsL
Undrar om det i framtiden kommer gå att köpa till premium interiör? Allt förutom ljudet är ju bara mjukvara så det borde gå rent praktiskt. Jag saknar framförallt värme i baksätet och uppkopplade streaming, men det är inte värt 100 000kr.
Re: Mod 3 SR+ vs Mod 3 LR
Postat: 10 jul 2019 16:36
av VillHaTesla
LarsL skrev:Undrar om det i framtiden kommer gå att köpa till premium interiör? Allt förutom ljudet är ju bara mjukvara så det borde gå rent praktiskt. Jag saknar framförallt värme i baksätet och uppkopplade streaming, men det är inte värt 100 000kr.
LarsL skrev:Undrar om det i framtiden kommer gå att köpa till premium interiör? Allt förutom ljudet är ju bara mjukvara så det borde gå rent praktiskt. Jag saknar framförallt värme i baksätet och uppkopplade streaming, men det är inte värt 100 000kr.
Så det har aldrig gått fram till dagens läge iallafall att köpa till premium till SR+? Det har alltid bara varit Reducerade premium interiören?
Baksätesvärmen är ju såklart jävligt go, särskilt då det är läder, även om det i ärlighetens namn är rätt sällan jag har folk i baksätet då vi är utan barn i dagsläget.
Däremot premium connectivityn känns som det bör finnas möjlighet att köpa till i framtiden? Bör väl inte vara någon hårdvara som skiljer?
Re: Mod 3 SR+ vs Mod 3 LR
Postat: 10 jul 2019 16:40
av LarsL
Ja, det borde komma tycker man. Varför skulle Tesla inte vilja ha in de pengarna av mig?
Varför det inte går att beställa nu? Ja det är ju lite konstigt, men väldigt Tesla och Elon Musk att försöka locka folk ganska bryskt och osmidigt in i en dyrare bil.
Och nej, SR+ har aldrig gått att få med premium interiör.
Re: Mod 3 SR+ vs Mod 3 LR
Postat: 10 jul 2019 18:13
av jeppe_sthlm
Synd att LR RWD försvann. Tycker den var en sweet-spot på många vis: Längst räckvidd, Premium interiör, rimligt pris om man inte behöver 4WD och mer prestanda.
Men, men - den dyker säkert upp igen när marknaden på LR AWD är mättad

Re: Mod 3 SR+ vs Mod 3 LR
Postat: 10 jul 2019 19:37
av Bejje
VillHaTesla skrev:Okej, tack för svar allihop!
Då börjar jag snart få koll på vilken konfiguration man ska köra på, det blir nog att beställa en Model 3 SR+ med den vanliga autopiloten inkluderad.
Då är det två val som jag har kvar att välja på:
"Val 1":
På LR är det
Premium interiör vilket har följande skillnader mot
Reducerad premium interiör vilket är den som är i SR+ bilarna:
* Uppvärmda baksäten
* Premium-ljudsystem – 14 högtalare, 1 subwoofer, 2 förstärkare och uppslukande ljud
* Premium Connectivity (1 år ingår):
- Satellitkartor med visualisering av trafik i realtid
- Streamad musik och media i bilen via internet
- Mer frekventa trådlösa uppdateringar via mobilanslutning
- Webbläsare
* LED-dimljus
Någon som har åkt båda två?
Uppvärmda baksäten förstår jag ju skillnaden på såklart

Men däremot ljudsystemet (så mycket bättre??), Premium Connectivity samt LED-dimljus. Är det stor skillnad att ha de sakerna som man får i LR eller är det mest lull lull som inte tillför särskilt mycket?
Samt val nr 2:
Ska man köpa till vinterdäck inkl. Aero fälgarna för 21 150:- inkl. moms eller ska man köpa vinterdäck inkl. fälg vid sidan av på någon annan verkstad sedan? Har dålig koll på kvalitén på vinterdäck och ifall de man köper från Tesla är prisvärda med det priset?
Jag skulle bestämt vilja påstå att det INTE är skillnad på uppdateringsfrekvensen mellan SR+ och övriga versioner.
Re: Mod 3 SR+ vs Mod 3 LR
Postat: 11 jul 2019 09:54
av VillHaTesla
Bejje skrev:VillHaTesla skrev:Okej, tack för svar allihop!
Då börjar jag snart få koll på vilken konfiguration man ska köra på, det blir nog att beställa en Model 3 SR+ med den vanliga autopiloten inkluderad.
Då är det två val som jag har kvar att välja på:
"Val 1":
På LR är det
Premium interiör vilket har följande skillnader mot
Reducerad premium interiör vilket är den som är i SR+ bilarna:
* Uppvärmda baksäten
* Premium-ljudsystem – 14 högtalare, 1 subwoofer, 2 förstärkare och uppslukande ljud
* Premium Connectivity (1 år ingår):
- Satellitkartor med visualisering av trafik i realtid
- Streamad musik och media i bilen via internet
- Mer frekventa trådlösa uppdateringar via mobilanslutning
- Webbläsare
* LED-dimljus
Någon som har åkt båda två?
Uppvärmda baksäten förstår jag ju skillnaden på såklart

Men däremot ljudsystemet (så mycket bättre??), Premium Connectivity samt LED-dimljus. Är det stor skillnad att ha de sakerna som man får i LR eller är det mest lull lull som inte tillför särskilt mycket?
Samt val nr 2:
Ska man köpa till vinterdäck inkl. Aero fälgarna för 21 150:- inkl. moms eller ska man köpa vinterdäck inkl. fälg vid sidan av på någon annan verkstad sedan? Har dålig koll på kvalitén på vinterdäck och ifall de man köper från Tesla är prisvärda med det priset?
Jag skulle bestämt vilja påstå att det INTE är skillnad på uppdateringsfrekvensen mellan SR+ och övriga versioner.
Hängde inte riktigt med på denna!
Vilken uppdateringsfrekvens är det du har i tanken?
