Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

"Provkörning" av dieselbil

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

"Provkörning" av dieselbil

Inläggav Teslaägare Teslaspolen » 12 jul 2019 22:05

Ja, eh... Nu har jag syndat. :oops: Jag har hamnat i en situation då jag vart tvungen att låna en släktings Kia diesel SUV i 48 timmar för en trip till Trysil i Norge, från Rättvik i Dalarna, 400 km tur och retur. Tänkte skriva någon form av tråd om mina erfarenheter, bara för skojs skull då jag tror mitt fall är hyfsat ovanlig än så länge. Bilen i fråga är en Kia Sorento 2.2 CRDi från 2010.

Jag har ett par erkännanden :
1. Jag har inte kört någon avgasbil (dvs bil med förbränningsmotor) alls sedan jag tog mitt körkort för dryga två år sedan.
2. Jag har heller aldrig (!) tankat en bil på en bensinmack.

Under de två kilometerna från min släkting hem till mig så lyckades jag redan tabba mig två gånger. Första misstaget var att jag rykte i förardörren och blev förbryllad när den inte öppnade sig utan envist fortsatt att vara låst trots att jag höll nyckeln i handen. Ett fånigt misstag som jag fattade först när jag tittade ned på nyckeln. Just ja, man måste trycka på "lås upp" knappen!

Andra skedde knappa trettio sekunder senare; satte mig i bilen, justerade stol och backspegel, lyckades få in nyckeln på sin plats och startade upp fordonet... Och sökte mig med handen sedan raka spåret till spaken till höger för att lägga i backen. Nej visst nej, det var vindrutetorkaren... :lol: Till mitt försvar så satte jag inte igång torkaren, bara tog ett grepp om spaken innan jag ändrade mig. :P Tack och lov är bilen automatväxlad...

Ja hur som helst så kom jag hem med den till gården hemmavid. Läskigt med en bil som bara rullar på utan vidare när man lättar på gasen!

signal-attachment-2019-07-12-223848_002.jpg

Imorgon, mot Norge!
Like a bolt from the blue!

Investera för framtiden med TRINE! https://www.jointrine.com/just-invested/26249

Forumregel nr 1. Don't mention the kärnkraft! ;)

There is a storm coming...
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Referralkod: hans816

Re: "Provkörning" av dieselbil

Inläggav Teslaägare Tellus » 12 jul 2019 23:06

Borde anordnas något event för oss som inte kört fossilbil på ett antal år, på inhägnad bana för säkerhets skull.
Det kan bli en rolig upplevelse, massa flashbacks och skratt och kanske kan man få en bättre förståelse för alla arga vw passat förare i trafiken.
Model 3 P+
Model 3 SR+
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare

Referralkod: magnus93984

Inläggav Teslaägare Lars P » 13 jul 2019 08:49

:lol: alltid bra att tvätta rutan innan man kör
Användarvisningsbild
Lars P
Teslaägare

Inläggav Teslaägare Teslaspolen » 13 jul 2019 10:35

Efter en del packande och grejande börjar det bli dags för avfärd.

Jag noterade igår kväll att tanken är på 1/4. Men det finns ingen räckviddsmätare vad jag sett, kanske finns gömd bakom någon spak eller vred. Men i vart fall så måste jag börja resan med att tanka, så jag sätter destinationen på Moraklockan strax före Mora. Vet att bekanta på väg åt det hållet ofta stannar där. Sägs vara billigt? Vad vet jag. :lol: Men känns väldigt opraktiskt att bilen inte är fulladdad redan innan avfärd.

IMG_20190712_214753.jpg

För övrigt anser jag att analoga hastighetsmätare borde förbjudas. Det här är ju hemskt att få någon överblick på! Klagomålen Model 3s enda mittskärm framstår som ett skämt just nu. :shock:

Investera för framtiden med TRINE! https://www.jointrine.com/just-invested/26249

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inläggav Teslaägare bonath » 13 jul 2019 11:08

Den där lilla symbolen längst ner till vänster, (och höger) vad är det???
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare

Referralkod: svante59135

Inläggav Teslaägare Svenssons » 13 jul 2019 11:18

bonath skrev:Den där lilla symbolen längst ner till vänster, (och höger) vad är det???

Den bredvid batteriet? Tror det är en Alladin-lampa men där önskningarna redan är förbrukade.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Referralkod: axel6326

Inläggav Teslaägare Teslaspolen » 13 jul 2019 13:48

Billigt måste vara relativt...

839 Kr fattigare för att fylla upp en tank?! Herregud, hur har folk råd att inte köra på el mer än vad man gör? :o

---

Hur som, nu har jag precis anlänt. Jag vill inte överdriva, men, det ringer i öronen. Skippade även mat och toalett under vägen, så det behöver åtgärdas omgående det med. :lol: Mörbultad är ett ord som dyker upp för att beskriva det hela.

Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inläggav elbilist mati » 13 jul 2019 17:05

Nu säger du att du inte har kört nåt annat än elbil sedan du tog körkort. Alla dina erfarenheter och upplevelser nu med fossilbilen skulle alltså kunna förklaras (eller avfärdas) med att du helt enkelt inte är van.
Jag har haft körkort i 26 år och kört fossilbil dagligen, fram tills jag skaffade min första Tesla för tre år sedan.
Och jag beter mig och känner exakt likadant som du beskriver när jag ibland tvingas köra fossilbil! Oavsett hur fin och "modern" den må vara. Enda skillnaden är nog att jag samtidigt undrar hur jag har klarat av att stå ut med detta oljud och den allmänt otrevliga upplevlesen, som fossilbilar innebär, under så många år. Ungefär som en fd rökare som inte längre tål cigarettlukt. :lol:
Senast redigerad av mati 13 jul 2019 17:07, redigerad totalt 1 gång.
e-Golf 2018
e-tron med dragkrok
Förbokat VW ID.3
Model S90D -16
Model SP85 -14
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inläggav Teslaägare dhanjel » 13 jul 2019 17:06

Teslaspolen skrev:839 Kr fattigare för att fylla upp en tank?! Herregud, hur har folk råd att inte köra på el mer än vad man gör? :o

Elbilar är ju överlag dyrare också i inköp, så just där så kanske det jämnar ut sig :)
Bil: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) |
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Användarvisningsbild
dhanjel
Teslaägare

Referralkod: daniel62748

Inläggav Teslaägare hed » 13 jul 2019 17:26

dhanjel skrev:
Teslaspolen skrev:839 Kr fattigare för att fylla upp en tank?! Herregud, hur har folk råd att inte köra på el mer än vad man gör? :o

Elbilar är ju överlag dyrare också i inköp, så just där så kanske det jämnar ut sig :)

Precis vad jag tänkte skriva.
OUTAGAS: MS 100D levererad 2018-06-12, Pearl White, Premium pack, 21" twin turbine, cream interiör + kolfiber.
KRÄFTAN: Model 3 SR+ RWD, Red Multicoat, white interior, dragkrok. Levererad 2019-09-18.
Användarvisningsbild
hed
Teslaägare

Nästa

Återgå till Övrigt