Sida 1 av 1

Förmånsvärde M X

Postat: 15 jul 2019 13:50
av GreenMachine
Någon som vet hur förmånsvärdet sett ut för tidigare MX? Tycker att MX LR har ett löjligt förmånsvärde i dagsläget.

Jag vet visserligen att SKV enligt tradition brukar sätta nya förmånsvärdena tillsammans med Illern Göran i baren på Golden Hits klockan halv fyra på morgonen, men måste ändå höra med Er?

.

Re: Förmånsvärde M X

Postat: 15 jul 2019 14:14
av evilirish
Har hyfsad koll på de senaste 2 åren och de ligger ca 3-4000kr högre brutto än motsvarande Model S

Re: Förmånsvärde M X

Postat: 15 jul 2019 14:51
av Nilp
Håller med. En stor anledning till att vi valde E-Tron istället. Om man vill ha SUV.

Re: Förmånsvärde M X

Postat: 15 jul 2019 14:56
av Legato
Storlek är ju definitivt något SKV går på när de väljer vilken bil som ska ses som likvärdig. X är ju väldigt stor, så det är väl bilar typ Q7/Q8 de jämfört med. E-tron är ju snarare Q5-storlek så jag tycker inte det är ologiskt att förmånsvärdet hamnat högt.

Däremot är det ologiska och otydliga riktlinjer som SKV måste förhålla sig till.

Re: Förmånsvärde M X

Postat: 15 jul 2019 15:13
av NinjaNiklas
Legato skrev:
Storlek är ju definitivt något SKV går på när de väljer vilken bil som ska ses som likvärdig. X är ju väldigt stor, så det är väl bilar typ Q7/Q8 de jämfört med. E-tron är ju snarare Q5-storlek så jag tycker inte det är ologiskt att förmånsvärdet hamnat högt.

Däremot är det ologiska och otydliga riktlinjer som SKV måste förhålla sig till.
Kan ju hålla med delvis, men att sätta 12800kr för en 2018 mx100d och ca 9000kr för en x5 40e(som drar 0.9milen) är ganska så korkat, om man nu ska tro folket som styr å ställer att de vill ha flera miljövänliga fordon.

Vi valde X oavsett då jag ville fortsätta köra tesla, men jag förstår folk som väljer en annan bil. Jag hade utan tvekan valt X5an direkt om jag inte hade mani av att köra el.

Re: Förmånsvärde M X

Postat: 15 jul 2019 15:20
av Pontus
NinjaNiklas skrev:
Legato skrev:
Storlek är ju definitivt något SKV går på när de väljer vilken bil som ska ses som likvärdig. X är ju väldigt stor, så det är väl bilar typ Q7/Q8 de jämfört med. E-tron är ju snarare Q5-storlek så jag tycker inte det är ologiskt att förmånsvärdet hamnat högt.

Däremot är det ologiska och otydliga riktlinjer som SKV måste förhålla sig till.
Kan ju hålla med delvis, men att sätta 12800kr för en 2018 mx100d och ca 9000kr för en x5 40e(som drar 0.9milen) är ganska så korkat, om man nu ska tro folket som styr å ställer att de vill ha flera miljövänliga fordon.

Vi valde X oavsett då jag ville fortsätta köra tesla, men jag förstår folk som väljer en annan bil. Jag hade utan tvekan valt X5an direkt om jag inte hade mani av att köra el.
Då måste du ha 300 tkr i extra utrustning på Teslan.

Re: Förmånsvärde M X

Postat: 15 jul 2019 20:37
av Nilp
Legato skrev:
Storlek är ju definitivt något SKV går på när de väljer vilken bil som ska ses som likvärdig. X är ju väldigt stor, så det är väl bilar typ Q7/Q8 de jämfört med. E-tron är ju snarare Q5-storlek så jag tycker inte det är ologiskt att förmånsvärdet hamnat högt.

Däremot är det ologiska och otydliga riktlinjer som SKV måste förhålla sig till.
Absolut X är större och kan fås med tredje sätesrad. men E-Tron är betydligt större än Q5. tittarna på storlek och bagageutrymme så är den väldigt lik Q8. Q7 är knappt decimetern längre och större bagage då den är lite mer ”låda”. Vi har en XC90 idag och E-Tron beställd. :)

Men om X förmånsvärde hade legat i närheten av E-Tron så hade jag definitivt övervägt det.

Re: Förmånsvärde M X

Postat: 15 jul 2019 20:40
av bylund
GreenMachine skrev:
Någon som vet hur förmånsvärdet sett ut för tidigare MX?
Ja, Skatteverket ;)
https://www.skatteverket.se/privat/skat ... 12339.html

Re: Förmånsvärde M X

Postat: 15 jul 2019 21:56
av Legato
Nilp skrev:
Legato skrev:
Storlek är ju definitivt något SKV går på när de väljer vilken bil som ska ses som likvärdig. X är ju väldigt stor, så det är väl bilar typ Q7/Q8 de jämfört med. E-tron är ju snarare Q5-storlek så jag tycker inte det är ologiskt att förmånsvärdet hamnat högt.

Däremot är det ologiska och otydliga riktlinjer som SKV måste förhålla sig till.
Absolut X är större och kan fås med tredje sätesrad. men E-Tron är betydligt större än Q5. tittarna på storlek och bagageutrymme så är den väldigt lik Q8. Q7 är knappt decimetern längre och större bagage då den är lite mer ”låda”. Vi har en XC90 idag och E-Tron beställd. :)

Men om X förmånsvärde hade legat i närheten av E-Tron så hade jag definitivt övervägt det.
Skrev fel, menade inte Q5, men Q6... Q6 och e-tron har nästan identiska yttermått. Q8 är klart större, både på längd, men framförallt bredd.

Invändigt är det en annan sak (där X också är större än yttermåtten), men tror SKV kollar yttermåtten.