Sida 1 av 1

Kommer Tesla med V2G?

Postat: 19 jul 2019 14:27
av Zalman3
Nu börjar det surras om att Tesla kommer med V2G, alltså möjlighet att ta ström från bilen till exempelvis huset.


Re: Kommer Tesla med V2G?

Postat: 22 jul 2019 10:05
av _TonyV
Zalman3 skrev:
Nu börjar det surras om att Tesla kommer med V2G, alltså möjlighet att ta ström från bilen till exempelvis huset.

Fri SuC motsäger detta, ska Tesla bistå med el till stugan? :roll:

Re: Kommer Tesla med V2G?

Postat: 22 jul 2019 10:15
av kallekula
_TonyV skrev:
Fri SuC motsäger detta, ska Tesla bistå med el till stugan? :roll:
Det kan de ju enkelt hålla koll på så är ju inget argument.

Re: Kommer Tesla med V2G?

Postat: 22 jul 2019 11:07
av LarsL
De skulle ju till och med kunna ta betalt för strömen som matas ifrån batteriet. Det beror lite på hur man ser på det. Är energin i batteriet Teslas om den laddats med fri Supercharger?

Re: Kommer Tesla med V2G?

Postat: 22 jul 2019 13:19
av _TonyV
LarsL skrev:
De skulle ju till och med kunna ta betalt för strömen som matas ifrån batteriet. Det beror lite på hur man ser på det. Är energin i batteriet Teslas om den laddats med fri Supercharger?
Tanken med fri SuC är väl att energin ska gå till att köra bilen.
Skulle kunna bli en bra business med 100kwh batteri som man säljer el ifrån, eller?
Sen att Tesla skulle kunna mäta urladdad el via V2G är en annan sak. Komplexiteten ökar med nya möjligheter.
Precis som med bilarna och deras funktioner.

Re: Kommer Tesla med V2G?

Postat: 22 jul 2019 13:26
av JonasH
Tveksam till nyttan av V2G när kostnaden för batterier går ner.

Tror det är betydligt mer lämpat med permanent anslutna batterier typ Powerwall/Powerpack.

Den stora frågan är ju hur man ska prissätta slitaget på batterierna i bilen.

Re: Kommer Tesla med V2G?

Postat: 22 jul 2019 13:39
av kikat
Om man vill lagra ström från sina solceller eller när det är lågpris på strömmen, så är det bättre köpa ett eget batteri till huset.
Inget slitage på bilens batteri samt billigare och enklare att byta ut när det är utslitet.

Tyvärr är det inte ekonomiskt gångbart (även efter 60% bidrag) med lagring av ström i dagsläget jämfört med att sälja solel på dagen och köpa el på natten.

Re: Kommer Tesla med V2G?

Postat: 22 jul 2019 18:39
av OlleBack
kikat skrev:
Om man vill lagra ström från sina solceller eller när det är lågpris på strömmen, så är det bättre köpa ett eget batteri till huset.
Inget slitage på bilens batteri samt billigare och enklare att byta ut när det är utslitet.

Tyvärr är det inte ekonomiskt gångbart (även efter 60% bidrag) med lagring av ström i dagsläget jämfört med att sälja solel på dagen och köpa el på natten.
Bättre? V2G är ju även en fråga om balanskraft och reglering av elnätet och att det är "bättre" för miljön med färre antal batterier :)

Re: Kommer Tesla med V2G?

Postat: 22 jul 2019 18:50
av JonasH
Fast det blir ju ganska svårt att balansera elnätet med bilar som ingen vet om och när de är inkopplade.

Tror mer på fasta batterier i kombination med vattenkraft som reglerkraft.

https://mediaroom.fortum.com/sv/fortum- ... forshuvud/

Re: Kommer Tesla med V2G?

Postat: 22 jul 2019 20:52
av Teslaspolen
kikat skrev:
Om man vill lagra ström från sina solceller eller när det är lågpris på strömmen, så är det bättre köpa ett eget batteri till huset.
Inget slitage på bilens batteri samt billigare och enklare att byta ut när det är utslitet.

Tyvärr är det inte ekonomiskt gångbart (även efter 60% bidrag) med lagring av ström i dagsläget jämfört med att sälja solel på dagen och köpa el på natten.
Det rör sig inte om ett mönster som en elbil eller telefon, dvs laddas ur en massa för att sedan laddas upp en massa. Utan snarare att kunna kapa effekttoppar skapade av saker som drar mycket effekt men i kort tid. Tror ingen tänker mycket på om man drar på med sin Tesla lite extra någon gång för att komma upp i hastighet på motorvägen, och detta blir lite samma. Ja fast, en tekokare drar 2 kW, en accande Tesla kan dra flera hundra kW.