Kö på laddstation - hur göra?

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Mr_E
elbilist
Inlägg: 15
Blev medlem: 05 jun 2019 11:57

Kö på laddstation - hur göra?

Inlägg av Mr_E »

Stannade under eftermiddagen till vid snabbladdaren McD Kungsbacka (har en Leaf, så ingen tillgång till SuC). När jag kom dit så stod det en e-golf inkopplad med CCS, och upptäckte att stationen inte accepterar laddning på CCS och Chademo samtidigt. Närmsta andra station blir Varberg och hade antagligen nått dit men valde att vänta (en femåring som blivit lovad glass sätter sig ogärna i bilen och åker en halvtimme till).

Nåväl, stationen blev ledig efter 15 min, ser då en tesla i närheten med föraren halvsovandes vid ratten, knackar på och frågar om han köar, men det var lugnt. När jag kopplar in så kommer en Kona och ställer sig på ena sidan, och när jag senare kommer ut och ska vidare står det en ioniq på andra sidan. Ser när jag sätter mig i bilen att ordväxling uppstår mellan ägaren till konan och ioniqen om vem som ska ladda först (tilläggas att den sist ankomna fysiskt stod och väntade vid laddatstationen medan kona-ägaren kommer ut från restaurangen när jag redan sitter i bilen, och ioniq-ägaren står med kabeln i handen).

Lång historia för kort fråga - vad är lämpligaste sättet att hantera köbildning vid laddstationerna? Vill gärna veta både vad ni tycker är lämpligt i ”den bästa av världar” och era upplevelser om hur det fungerat i verkligheten. Ska man behöva sitta och lurpassa i bilen och föra loggbok om vilka bilar som var närvarande när man själv dök upp som eventuellt ha första tjing? Ha med sig post-it-block och annonsera ut att man köar på laddboxen? Välja fönsterplats på restaurangen och vara redo att springa ut?

Försökte söka på frågan utan att hitta något, finns redan denna tråd någonstans får ni gärna länka!
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: Kö på laddstation - hur göra?

Inlägg av Jeppe_E »

1:st come - 1:st served

Att ställa bilen i "kö" är ungefär lika retarderat som att ställa en person på en p-ruta och säga att det är upptaget, bilen kommer snart.. Hur ska man veta att en bil står i kö om det inte finns en förare i den?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Plinder
Teslaägare
Inlägg: 92
Blev medlem: 05 jun 2015 21:09
Ort: Spånga, Stockholm

Re: Kö på laddstation - hur göra?

Inlägg av Plinder »

Mr_E skrev:
Lång historia för kort fråga - vad är lämpligaste sättet att hantera köbildning vid laddstationerna? Vill gärna veta både vad ni tycker är lämpligt i ”den bästa av världar” och era upplevelser om hur det fungerat i verkligheten.
Här är ju bäst metod att mcd helt enkelt sätter upp några stolpar till. Redan 2st påstår jag gör platsen mer än dubbelt så användbar eftersom vi i större utsträckning kan räkna med att den är ledig utöver den dubblade genomströmningen.
halper
Inlägg: 58
Blev medlem: 11 aug 2018 11:15

Re: Kö på laddstation - hur göra?

Inlägg av halper »

Tror också att man måste köa som man gör vid pumpen. I de få fall det hänt har vi köat genom att ställa oss bakom (som vid bensinpumpen) eller bredvid (om det funnits plats). I andra fall har jag ställt bilen där det går och sedan mig själv bredvid den som laddar. Är det någon där kan man kolla hur länge de ska ladda och/eller om någon annan köar.

På långfärd när man vill minimera krångel försöker jag helst vilja platser som har mer än en laddare just för att det brukar bli bättre flow. Men generellt sett är det ju tydligt att de som satt upp laddarna aldrig själv kört en elbil: en enstaka laddare inknölad i ett hörn mellan biltvättens infart och en container, skymd bakom byggnaden, utan tak och skyltad med ”tillträde förbjudet” :)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14588
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Kö på laddstation - hur göra?

Inlägg av taliz »

Sluta köp elbilar som är beroende av greenwashing.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Kö på laddstation - hur göra?

Inlägg av PapaD »

I just det fall du nämner, när det finns en ledig handske är det kanske lämpligt att koppla in den. Sedan om man har tur är alla inblandade vänliga och hjälps åt, men är det ledigt och bilägaren inte är på plats så kan hen ju inte låta kön växa, då måste de på plats ladda.
Och visst borde man alltid ha minst två bra laddplatser som leverantör... Tillför inget känner jag annat än konsensus?
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
PapaD
elbilist
Inlägg: 714
Blev medlem: 24 jun 2019 21:26

Re: Kö på laddstation - hur göra?

Inlägg av PapaD »

taliz skrev:
Sluta köp elbilar som är beroende av greenwashing. Bild
Köper d jag har råd med. :-)
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...:-)
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Kö på laddstation - hur göra?

Inlägg av mati »

Tack och lov har jag aldrig behövt vänta. Men jag hade nog suttit kvar i bilen och väntat. Kölappar finns ju inte, och om jag går ifrån min bil kan jag inte förvänta mig att folk som kommer efter mig ställer sig i kö och väntar tills jag behagar komma tillbaka.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsA
Teslaägare
Inlägg: 195
Blev medlem: 22 feb 2018 17:12
Ort: Rögla

Re: Kö på laddstation - hur göra?

Inlägg av LarsA »

Hade kopplat in CCS handsken och provat ansluta, på vissa laddare fungerar det så att den går i vänteläge och börjar ladda så fort chademo uttaget slutar.

Har själv bara råkat ut för det två gånger med Zoe som laddat med AC och eftersom det är ABB laddare så gick det utmärkt att ladda DC - CCS samtidigt.
Polestar 2 awd -21
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Kö på laddstation - hur göra?

Inlägg av MSO »

Alla laddare med en laddpunkt är ju att anses som ren kuriosa. Kan råka vara ledig med flyt och ge några bonus-kilometrar, men inget man kan räkna med.

E.ON, Fortum, Vattenfall, Bee och de andra borde bortse från dessa skämtladdare på deras laddkartor. Ah - just det. Då blir ju kartan typ tom.

Icke-Tesla-världen är verkligen misär. Ionity enda ljusglimten.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2285
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Kö på laddstation - hur göra?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

MSO skrev:
Alla laddare med en laddpunkt är ju att anses som ren kuriosa. Kan råka vara ledig med flyt och ge några bonus-kilometrar, men inget man kan räkna med.

E.ON, Fortum, Vattenfall, Bee och de andra borde bortse från dessa skämtladdare på deras laddkartor. Ah - just det. Då blir ju kartan typ tom.

Icke-Tesla-världen är verkligen misär. Ionity enda ljusglimten.
Ja, en laddpunkt är för lite. Och så ska den fungera också.

Men det har inte funnits så många bilar med den nyligen fastställda EU standarden för CCS ännu.

Och det har varit små batteristorlekar så om det är kö tar det inte så lång tid. Blir värre framöver, står det tre e-tron eller M3 LR och köar vid en 50 Kw laddare kan det ta 4-5 timmar....
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7229
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Kö på laddstation - hur göra?

Inlägg av fth »

MSO skrev:
Icke-Tesla-världen är verkligen misär. Ionity enda ljusglimten.
Jag fick lite insikt i hur ”dom andra” har det på hemväg igår när jag stannade till vid SuC Enköping. Tesla har där 16st 120kW-stolpar, alla andra elbilsmärken får dela på en (en!) 50kW-stolpe.

Det var iofs massor av Teslor som laddade, typ 50-80% fullt hela tiden vi var där (laddade 10-80%, typ 40min), och inte en enda bil som nyttjade den ”andra” stolpen.

Lite av en hönan och ägget-situation, som Elon tidigt insåg, infrastrukturen är minst lika viktig som själva bilarna.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2082
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Kö på laddstation - hur göra?

Inlägg av EnTraktor »

Att det blir kö kan väl hända oavsett om det finns 1-4-8-20 eller 40 stolpar, ett bra exempel är SuC Upplands Väsby som är full och har kö många timmar om dagen. Just idag verkar ha varit en väldigt trafikintensiv dag för jag har hört rapporter om köer vid i stort sett alla SuC mellan Stockholm och Malmö.

Jag tror inte det finns nån magisk lösning på köandet utan man får försöka lista ut sin plats i kön och hålla den genom att vara tydlig mot dom andra som köar. Att prata med dom andra som köar måste vara den bästa och enklaste lösningen.

Tesla bygger ut sina SuC löpande så köer är som tur är ovanliga (bortsett från Upplands Väsby). Andra leverantörer kommer förhoppningsvis börja bygga fler stolpar snart. Kollar man TeslaBjörns videos från Norge så verkar 2-3-4 laddare i en "busskur" vara mer eller mindre standard i Norge numera, så det kommer nog hit snart oxå.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7229
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Kö på laddstation - hur göra?

Inlägg av fth »

EnTraktor skrev:
Jag tror inte det finns nån magisk lösning på köandet [...]
För Tesla finns det dock en enkel lösning som jag inte kan begripa att dom inte har implementerat ännu: automatisera köandet och dirigera bilarna till stolpen med bäst kapacitet för tillfället.

Eftersom dom har full kontroll både över bilarna och stolparna vore det en smal sak att bygga en lösning för detta, känns som det kanske skulle ha prioriterats före spel och autofjärtande?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kö på laddstation - hur göra?

Inlägg av LarsL »

Det är väl rätt få länder som begåvats med ett system där vi bara har en laddare per station? Jag gissar att detta beror på att politiker har varit inne och kladdat med bidraget klimatklivet.

Jag brukar ansluta mig till det andra uttaget om den möjligheten finns. Annars sätter jag laddaren under bevakning så att jag är med direkt när laddaren blir färdig.

Nu har jag bara köat två eller tre gånger så ingen jag lidit av direkt. Jag försöker alltid välja ställen där det finns fler laddare inom samma område. Då går det ju alltid att åka vidare om den ena är upptagen eller trasig.
Användarvisningsbild
TheJonas
Teslaägare
Inlägg: 63
Blev medlem: 29 jun 2019 19:46
Ort: Sandared

Re: Kö på laddstation - hur göra?

Inlägg av TheJonas »

Med tanke på bilarnas och stationernas smarthet så borde en enkel lösning vara vis köbildning att man kunde pinga sin slot i en kö, exempelvis skriva in sitt bilnummer eller något i stationen så när en bil laddar klart så finns en 5min lucka för nästa bil på kö att ta sin slot, görs inte detta så släpps köplatsen.

Eller två rutor bredvid laddplatsen 1 och 2 som är kö till laddare .

Inte upplevt det problemet med kö med min tesla som tur är.
Tesla Model S 70D 2015 Röd multi coat, Soltak, Köldpaket, NexGen, Luftfjädring, AP1, Svart skinn
Serving Tesla Dreams since 2012
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: Kö på laddstation - hur göra?

Inlägg av Hedman »

Har upplevt kö en gång och det var vid Hersprung som 6 laddare och är en måste laddning för mig vintertid. Lyckligtvis så var en påväg vidare så väntan blev bara några minuter. Men helt klart ska man inte lämna bilen ifall man köar.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Skriv svar