Sida 1 av 1
Batteri-nedsättning efter 5000mil
Postat: 23 jul 2019 14:06
av danohb
Jag har försökt att hitta en del information kring förväntad funktionsnedsättning av batteri över tiden och är fortsatt förbryllad över min S75D.
På 5000 mil har jag ca 15% förlust (från 350km till 299km vid 90% - motsv vid 100%).
Jag har i regel haft 90% laddning inställd med undantag för en del längre resor. Jag har inte på något vis misshandlat bilens batterier som jag uppfattar det (sällan/aldrig kört under 5% alt laddat över 90% på dagligbasis). Övervägande laddat vid Fast Charger (60kW) med en del laddning hemma. Supercharger uteslutande i samband med längre resor.
Nu är det en företagsleasad bil - men förundras dock över den stora förlusten och undrar om det finns något att göra alt att Tesla förväntas åtgärda. Jag har inte läst det finstilta men har på forumet läst att garantin aldrig täcker ens högre förluster över tid.
Finns det några kloka tankar kring vad jag skulle kunna tänkas göra?
Re: Batteri-nedsättning efter 5000mil
Postat: 23 jul 2019 14:17
av taliz
Skulle gissa på att skillnaden beror mest på att nyare mjukvara räknar på ett annat sätt och/eller tar mer buffer i anspråk.
Re: Batteri-nedsättning efter 5000mil
Postat: 23 jul 2019 14:36
av Jeppe_E
Tesla garanterar väl 70% räckvidd efter 8 år/20.000 mil? Så kommer du under det, så är det ju ett garantiärende.
Re: Batteri-nedsättning efter 5000mil
Postat: 23 jul 2019 14:55
av mati
Har du tur så är batteriet bara obalanserat. Det kan du åtgärda själv genom att ladda till 100% och låta bilen stå några timmar. Sedan kör du nästan slut på batteriet och laddar fullt igen. Det är viktigt att du laddar långsamt i det här läget så att cellerna har tid att balansera sig. Använd inte någon Fast- eller Supercharger.
Men du skriver att du har laddat övervägande med DC. Om jag har fattat det hela rätt så gör Tesla ingen skillnad mellan Supercharging och annan DC-laddning. Har du alltså otur så har bilen fått för sig att batteriet har laddats med DC allt för många gånger, och då har mjukvaran strypt din tillgängliga batterikapacitet iom en uppdatering som kom nyligen. Vet inte om det finns ett knep att komma ur detta eller om det är liksom kört forever i det läget.
Re: Batteri-nedsättning efter 5000mil
Postat: 23 jul 2019 14:57
av Max3
Kan ju vara att BMSen är okalibrerad och visar fel
Re: Batteri-nedsättning efter 5000mil
Postat: 23 jul 2019 17:07
av Zalman3
danohb skrev:Jag har försökt att hitta en del information kring förväntad funktionsnedsättning av batteri över tiden och är fortsatt förbryllad över min S75D.
På 5000 mil har jag ca 15% förlust (från 350km till 299km vid 90% - motsv vid 100%).
Jag har i regel haft 90% laddning inställd med undantag för en del längre resor. Jag har inte på något vis misshandlat bilens batterier som jag uppfattar det (sällan/aldrig kört under 5% alt laddat över 90% på dagligbasis). Övervägande laddat vid Fast Charger (60kW) med en del laddning hemma. Supercharger uteslutande i samband med längre resor.
Nu är det en företagsleasad bil - men förundras dock över den stora förlusten och undrar om det finns något att göra alt att Tesla förväntas åtgärda. Jag har inte läst det finstilta men har på forumet läst att garantin aldrig täcker ens högre förluster över tid.
Finns det några kloka tankar kring vad jag skulle kunna tänkas göra?
Låter konstigt.
Jag har själv en S75D.
Har kört ca 8500 mil och till 95% laddat på SuC.
Ny räckvidd.
375km, 100%
337km, 90%
Efter 8500 mil
365km, 100%
330km, 90%
Har bara tappat ca 10km på 8500 mil.
Hur kunde du ha 350km i räckvidd(vid 90%) när den var ny?
Re: Batteri-nedsättning efter 5000mil
Postat: 24 jul 2019 07:59
av Yrsir
Jag har en S75D (2016) som också har gått ganska exakt 5000 mil. Jag har nu ca 333 mil vid 90%, dvs cirka 5% degradering (också cirka 350 som ny, 390 på 100% som helt ny).
5% degradering är ju ok, men efter senaste mjukvaran 20.4.2 gick jag ned direkt från cirka 3.5 % till 5 %. Tidigare har det gått steg för steg. Inget jättetapp som vissa har haft med sina 85:or, men ändå. Någon som känner igen detta?
Danohb och Zalman3, ni har ju laddat extremt mycket DC, hur ser er laddhastighet på superchargers ut idag? Vissa har ju fått nedsatt laddhastighet efter mycket snabbladdning, ni också?
Re: Batteri-nedsättning efter 5000mil
Postat: 24 jul 2019 09:03
av Svenssons
mati skrev:Har du alltså otur så har bilen fått för sig att batteriet har laddats med DC allt för många gånger, och då har mjukvaran strypt din tillgängliga batterikapacitet iom en uppdatering som kom nyligen. Vet inte om det finns ett knep att komma ur detta eller om det är liksom kört forever i det läget.
Tesla stryper väl inte batterikapaciteten pga DC-laddning? Det är ju laddhastigheten som stryps efter många DC-laddningar men då endast på 90-batteripacken (typ H har jag för mig att det är, mitt batteripack inkluderat).
Tror främst det är balansering och mjukvara som redan nämnts här som är orsaken.
Re: Batteri-nedsättning efter 5000mil
Postat: 24 jul 2019 13:01
av mati
Svenssons skrev:mati skrev:Har du alltså otur så har bilen fått för sig att batteriet har laddats med DC allt för många gånger, och då har mjukvaran strypt din tillgängliga batterikapacitet iom en uppdatering som kom nyligen. Vet inte om det finns ett knep att komma ur detta eller om det är liksom kört forever i det läget.
Tesla stryper väl inte batterikapaciteten pga DC-laddning? Det är ju laddhastigheten som stryps efter många DC-laddningar men då endast på 90-batteripacken (typ H har jag för mig att det är, mitt batteripack inkluderat).
Tror främst det är balansering och mjukvara som redan nämnts här som är orsaken.
Men var det inte nånting för några veckor sedan där främst äldre Model S helt plötsligt hade blivit av med en massa räckviddsmil efter en uppdatering? Och detta skulle vara kopplat till frekvent DC-laddning. Det diskuterades inte nåt vidare här såvitt jag vet, men på tyska sajter och på yt var ett ett hett ämne.
Re: Batteri-nedsättning efter 5000mil
Postat: 24 jul 2019 15:18
av OfarligTesla
mati skrev:Svenssons skrev:mati skrev:Har du alltså otur så har bilen fått för sig att batteriet har laddats med DC allt för många gånger, och då har mjukvaran strypt din tillgängliga batterikapacitet iom en uppdatering som kom nyligen. Vet inte om det finns ett knep att komma ur detta eller om det är liksom kört forever i det läget.
Tesla stryper väl inte batterikapaciteten pga DC-laddning? Det är ju laddhastigheten som stryps efter många DC-laddningar men då endast på 90-batteripacken (typ H har jag för mig att det är, mitt batteripack inkluderat).
Tror främst det är balansering och mjukvara som redan nämnts här som är orsaken.
Men var det inte nånting för några veckor sedan där främst äldre Model S helt plötsligt hade blivit av med en massa räckviddsmil efter en uppdatering? Och detta skulle vara kopplat till frekvent DC-laddning. Det diskuterades inte nåt vidare här såvitt jag vet, men på tyska sajter och på yt var ett ett hett ämne.
Japp, snackades rätt mycket om det på TMC forumet med mycket matnyttig information.
Laddhastighet stryps dessutom på typ alla pack till sist, enligt vad som rapporterats.