Sida 1 av 1
Läsa skyltar - autopilot
Postat: 13 jun 2015 22:07
av root
Jag tycker att detta är en märklig funktion. Avläsning av skyltar fungerar till kanske 90-95%. Min första uppfattning är att funktionen är bruten om den inte är 100%. Min andra uppfattning är att det är omöjligt att uppnå 100% utan att standardisera skyltningen av trafiksystemet. Alltså både fasta skyltar och eventuella skyltar på fordon.
Några exempel:
Mitt på motorvägen säger den ibland plötsligt "80" eller "60". Då har den läst av hastighetsskylten som sitter bak på vissa lastbilar. Det beror på var på lastbilen skylten sitter om den lurar avläsaren eller inte. Min poäng är att det är svårt att kontrollera exakt var lastbilschaffisen sätter klistermärket han precis köpt på macken. För att få 100.00% funktion måste "man", dvs en myndighet, kontrollera exakt var märket sitter, eller förbjuda det. Och då får det inte komma en enda lastbil från Vitryssland med en gammal hastighetsskylt.
I Italien finns det inte skyltar som visar när det är hastighetsbegränsning i byar och städer. Hastigheten i tätort impliceras av att det kommer en skylt med ortnamnet. Hastghetsvisningen står kvar på 90 konstant, genom by efter by..
I Tyskland finns det ofta tillägg till fartskylten, tex "80", med en skylt under "bei nässe". Ibland är det skyltat olika hastigheter för lastbilar och personbilar, eller skyltar som döljs bakom rader av långtradare.
Listan kan göras längre. Min poäng är att jag är mycket tveksam till en autopilot som anpassar hastigheten efter fartskyltarna.
Jag misstänker att jag kanske tänder en liten brand här, men jag är beredd på diskussion!
Re: Läsa skyltar - autopilot
Postat: 13 jun 2015 22:42
av Lessmog
Och jag misstänker att ditt inlägg är mer intelligent än autopiloten. Bra argument.
Re: Läsa skyltar - autopilot
Postat: 13 jun 2015 23:44
av LarsL
Ja, man kan önska sig tydligare skyltning. Jag har mer än en gång kommit fram till en fartkamera utan att vara 100% på hastighetsbegränsningen... och naturligtvis står det inte vid kameran. För en autopilot kommer det här naturligtvis vara ännu lättare att missa.
Men man skulle ju kunna tänka sig att autopiloten vet var den är och då kan kolla hastigheten på det sättet. Det kan göras genom GPS och/eller analys av vägen genom visionsystem som mappas emot kartor och annat. Tillfälliga begränsningar blir ju fortfarande lite jobbigt.
Re: Läsa skyltar - autopilot
Postat: 14 jun 2015 00:09
av Leo
De flesta liknande system idag använder kust GPS-informationen som grund och sen kameran för att bekräfta befintliga skyltar och identifiera nya/tillfälliga skyltar. Så jag är övertygad om att Teslas system redan kombinerar information från GPS och kamera för att visa korrekt.
Re: Läsa skyltar - autopilot
Postat: 14 jun 2015 00:16
av bylund
Jag har tidigare buggrapporterat till Tesla att den inte känner igen tättbebyggt område börjar/slutar (som i Sverige borde tolkas som 50- respektive 70-skyltar)
Sedan har ju olika länder olika regler, i Estland där jag kört en del så är grundhastigheten 50 i tättbebyggt område och 90 utanför. Där gäller hastighetsskyltar som anger något annat bara fram till nästa korsning, så bilen måste gå på GPS för att veta hur länge det t ex är 70, eftersom det inte följs av en 90-skylt när hastigheten går tillbaka. Även typ 70 med underskylten 0-400 m är populära. Det klarar den såklart inte heller (än?) utan positionsbaserad data.
Problemet med GPS-data är å andra sidan att hastighetsgränser ändras, så för GPS måste man aktivt uppdatera databasen ofta, snarare dagligen än vartannat år eller vad det är nu. Den har fortfarande inte de "nya" hastighetsgränserna på E4 norr om Stockholm. "Nya" för att de har några år på nacken nu.
Och ja, det är både kamera och GPS Teslan använder.
Re: Läsa skyltar - autopilot
Postat: 14 jun 2015 00:39
av root
Jag vill inte verka negativ, men jag menar att det är skillnad på funktionaliteten att visa en fartskylt i displayen och på att styra en framtida autopilot. Jag kollade lite men jag blir inte klok på om autopiloten skall justera hastigheten också, inte bara följa filmarkeringar. Det står bara "traffic aware cruise control". Det kan vara vad som helst.
Hur som helst, om felaktig fartskylt visas i displayen är det inte hela världen.
Om föraren valt att aktivera autopiloten och samtidigt valt att utnyttja tillfället till att bli en facebookzombie, OCH bilen plötsligt håller felaktig hastighet därför att den missat en skylt är det potentiell katastrof, inte bara för zombien, utan för alla andra också.
Ingen här på forumet skulle givetvis ens överväga att utnyttja funktionen att titta mer på telefonen, men jag tänker naturligtvis på "alla andra"..
Re: Läsa skyltar - autopilot
Postat: 14 jun 2015 09:24
av matbl
bylund skrev:Jag har tidigare buggrapporterat till Tesla att den inte känner igen tättbebyggt område börjar/slutar (som i Sverige borde tolkas som 50- respektive 70-skyltar)
Sedan har ju olika länder olika regler, i Estland där jag kört en del så är grundhastigheten 50 i tättbebyggt område och 90 utanför. Där gäller hastighetsskyltar som anger något annat bara fram till nästa korsning, så bilen måste gå på GPS för att veta hur länge det t ex är 70, eftersom det inte följs av en 90-skylt när hastigheten går tillbaka. Även typ 70 med underskylten 0-400 m är populära. Det klarar den såklart inte heller (än?) utan positionsbaserad data.
Problemet med GPS-data är å andra sidan att hastighetsgränser ändras, så för GPS måste man aktivt uppdatera databasen ofta, snarare dagligen än vartannat år eller vad det är nu. Den har fortfarande inte de "nya" hastighetsgränserna på E4 norr om Stockholm. "Nya" för att de har några år på nacken nu.
Och ja, det är både kamera och GPS Teslan använder.
Fick du någon feedback från Tesla?
Re: Läsa skyltar - autopilot
Postat: 14 jun 2015 09:43
av root
bylund skrev:
Problemet med GPS-data är å andra sidan att hastighetsgränser ändras, så för GPS måste man aktivt uppdatera databasen ofta, snarare dagligen än vartannat år eller vad det är nu. Den har fortfarande inte de "nya" hastighetsgränserna på E4 norr om Stockholm. "Nya" för att de har några år på nacken nu.
Och ja, det är både kamera och GPS Teslan använder.
Det är precis detta som är min poäng. Systemet, dvs autopiloten, fungerar säkert helt korrekt i en kontrollerad och känd miljö. Om miljön, så som bilen "ser" den, antingen med fartskyltar eller GPS inte är 100.00% korrekt och överensstämmande med verkligheten, ja då är systemet osäkert.
Jag tror själv att detta kräver ett helt annat tänk för att fungera i praktiken.
Re: Läsa skyltar - autopilot
Postat: 14 jun 2015 09:48
av kanylbullen
Förutom när man svängt in på ny väg måste ju ändrad hastighet markeras på båda sidor av vägen så det bör ju vara lätt att ordna i mjukvaran att den inte ändrar hastigheten pga ett klistermärke bak på en lastbil.
Re: Läsa skyltar - autopilot
Postat: 14 jun 2015 09:55
av Pontus
Men en liten begränsning kommer säkert att finnas då det är sagt att den bara fungera mellan avfarter på motorväg om jag förstått det rätt. Då skjuter man i varje fall på problemet men tätorter och liknande. Sen håller verkligen med om att uppdateringarna måste vara mycket mycket snabbare för att ge autopiloten en chans att fungera bra.
Re: Läsa skyltar - autopilot
Postat: 14 jun 2015 10:12
av LarsL
Ja, men våra motorvägshastigheter varierar ju från 120 till 70 (!?!). Vet att det är ungefär lika varierande i USA också.
Och vad gör de om det är ett vägbygge på en 120 väg med 60 begränsning?
Re: Läsa skyltar - autopilot
Postat: 14 jun 2015 10:32
av Pontus
Svaret är kanske att just nu finns ingen 100% läsning och då faller det tillbaka på den som har ansvaret för färden, dvs FÖRAREN. Men det kanske måste göras tydligare att detta än så länge bara är ett hjälpmedel och inget som för att du som förare kan hoppa in i baksätet?
Sen var väl trådfrågan lite mer hur man tekniskt ska kunna läsa avläsningsproblemet. Där har jag inga tips mer än att man kanske får försöka kartlägga mer hur vi själva klarar av det.
Re: Läsa skyltar - autopilot
Postat: 14 jun 2015 10:39
av Pontus
Tesla kanske inte kopiera hur jag gör dock, jag litar ofta på att jag kött samma väg tidigare. Det här Viasat sig bli fel när man nu ändrat många 90 till 80 och 70 till 60. I det fallen är Teslan redan nu bättre än mig

Re: Läsa skyltar - autopilot
Postat: 14 jun 2015 10:51
av root
Pontus skrev:Svaret är kanske att just nu finns ingen 100% läsning och då faller det tillbaka på den som har ansvaret för färden, dvs FÖRAREN. Men det kanske måste göras tydligare att detta än så länge bara är ett hjälpmedel och inget som för att du som förare kan hoppa in i baksätet?
Sen var väl trådfrågan lite mer hur man tekniskt ska kunna läsa avläsningsproblemet. Där har jag inga tips mer än att man kanske får försöka kartlägga mer hur vi själva klarar av det.
Precis, FÖRAREN har ansvaret, alltid. Min poäng är att jag spekulerar vilt i att denne förare kan lockas att kolla på sin telefon ännu mer än nu. Han/hon behöver inte nödvändigtvis lägga sig i baksätet, men OM autopiloten används för att tänja gränserna, vilket jag tror att den kommer att göra, för hur mycket uppmärksamhet man måste lägga på körningen, ja då ökar systemet olycksrisken istället för att minska den.
Re: Läsa skyltar - autopilot
Postat: 14 jun 2015 11:05
av bylund
kanylbullen skrev:Förutom när man svängt in på ny väg måste ju ändrad hastighet markeras på båda sidor av vägen så det bör ju vara lätt att ordna i mjukvaran att den inte ändrar hastigheten pga ett klistermärke bak på en lastbil.
Just i Sverige ja, andra regler i andra länder. Och inte ens här är den regeln strikt. Detta med något olika skyltar och regler i olika länder gör ju inte det hela lättare.
Re: Läsa skyltar - autopilot
Postat: 14 jun 2015 11:06
av bylund
matbl skrev:bylund skrev:Jag har tidigare buggrapporterat till Tesla att den inte känner igen tättbebyggt område börjar/slutar (som i Sverige borde tolkas som 50- respektive 70-skyltar)
Sedan har ju olika länder olika regler, i Estland där jag kört en del så är grundhastigheten 50 i tättbebyggt område och 90 utanför. Där gäller hastighetsskyltar som anger något annat bara fram till nästa korsning, så bilen måste gå på GPS för att veta hur länge det t ex är 70, eftersom det inte följs av en 90-skylt när hastigheten går tillbaka. Även typ 70 med underskylten 0-400 m är populära. Det klarar den såklart inte heller (än?) utan positionsbaserad data.
Problemet med GPS-data är å andra sidan att hastighetsgränser ändras, så för GPS måste man aktivt uppdatera databasen ofta, snarare dagligen än vartannat år eller vad det är nu. Den har fortfarande inte de "nya" hastighetsgränserna på E4 norr om Stockholm. "Nya" för att de har några år på nacken nu.
Och ja, det är både kamera och GPS Teslan använder.
Fick du någon feedback från Tesla?
Bara att de vidarebefordrade det till utvecklingsavdelningen.
Re: Läsa skyltar - autopilot
Postat: 14 jun 2015 11:24
av LarsL
bylund skrev:kanylbullen skrev:Förutom när man svängt in på ny väg måste ju ändrad hastighet markeras på båda sidor av vägen så det bör ju vara lätt att ordna i mjukvaran att den inte ändrar hastigheten pga ett klistermärke bak på en lastbil.
Just i Sverige ja, andra regler i andra länder. Och inte ens här är den regeln strikt. Detta med något olika skyltar och regler i olika länder gör ju inte det hela lättare.
Sänkning av hastighet visat på bägge sidor höjningar gör det inte längre, inte i praktiken i alka fall.
Re: Läsa skyltar - autopilot
Postat: 14 jun 2015 12:01
av thebishop
Även typ 70 med underskylten 0-400 m är populära. Det klarar den såklart inte heller (än?) utan positionsbaserad data
Det var faktiskt en av de saker som imponerade på mig - hastighetsskyltar med underskult för "200m" eller mellan vissa datum verkade faktiskt fungera som det skulle - den verkar smartare än man tror. Har nog aldrig sett 0-400m underskylt, däremot varning att det kommer en om x 100 m...
Re: Läsa skyltar - autopilot
Postat: 14 jun 2015 12:09
av bylund
Vad jag har sett så ignoreras hastighetsskyltar med underskyltar, men ofta så ändras hastigheten baserad på gps-data (märks på att ändringen inte sker exakt vid skylten)
Re: Läsa skyltar - autopilot
Postat: 14 jun 2015 12:10
av Martinen
Hur bra eller dålig den än är så är det ändå förarens ansvar att hålla rätt hastighet. Därför måste man själv titta på skyltarna. Att bilen automatiskt skulle följa skyltarna känns som en överflödig och onödig funktion.
Re: Läsa skyltar - autopilot
Postat: 14 jun 2015 12:16
av Pontus
root skrev:Pontus skrev:Svaret är kanske att just nu finns ingen 100% läsning och då faller det tillbaka på den som har ansvaret för färden, dvs FÖRAREN. Men det kanske måste göras tydligare att detta än så länge bara är ett hjälpmedel och inget som för att du som förare kan hoppa in i baksätet?
Sen var väl trådfrågan lite mer hur man tekniskt ska kunna läsa avläsningsproblemet. Där har jag inga tips mer än att man kanske får försöka kartlägga mer hur vi själva klarar av det.
Precis, FÖRAREN har ansvaret, alltid. Min poäng är att jag spekulerar vilt i att denne förare kan lockas att kolla på sin telefon ännu mer än nu. Han/hon behöver inte nödvändigtvis lägga sig i baksätet, men OM autopiloten används för att tänja gränserna, vilket jag tror att den kommer att göra, för hur mycket uppmärksamhet man måste lägga på körningen, ja då ökar systemet olycksrisken istället för att minska den.
helt rätt. Frågan kommer bli mer och mer aktuell ju fler bilar som får sådana här funktioner. Hur har andra märken löst det?
Re: Läsa skyltar - autopilot
Postat: 14 jun 2015 12:21
av bylund
Hela framförandet av bilen är förarens ansvar tills dess att vi får självkörande bilar och lagstiftning för det. Så det gäller alla delar av autopilotfunktionaliteten.
Mercedes har jag hört börjar klaga om man tar händerna från ratten. Att bilen ska upptäcka att man tittar åt ett annat håll kräver väl en kamera eller andra sensorer i kupén också.
Re: Läsa skyltar - autopilot
Postat: 14 jun 2015 19:34
av mahulkp
Teslan utgår både från hastighetsinfon i kartdata (gps) och avläsning av hastighetsskyltarna. Det kan man se ibland då det blir en sträckad hastighetslinje i instrumentet samtidigt som hadtighetsskylten på stora skärmen är grå. Oftast bara några sekunder innan kameran hunnit tolka skylten.