Sida 1 av 1
Badbyxor och supercharger
Postat: 14 jun 2015 12:27
av Pontus
Nu när det var dax att ta på sig badbyxorna för första gången så märkte man av all snacks man ätit medans man varit på ett visst forum. Så tanken på träning dök upp igen och då tanken på att gymmet ligger inom synavstånd ifrån SC i Infra city, en extra anledning till att åka dit. Men så inser jag att SC är ju snabbare än jag och jag kommer ha 30-60 min kvar när bilen är färdig, inte så bra för övriga som vill ladda. Kan backa mot den som är på vänster sida och skriva en lapp typ "Är och tränar inom synahåll. Ring mig genast om du vill använda laddaren så låser jag upp bilen".
Känns som en väldigt omständig lösning, är det någon som har en bättre ide? Annat än mindre snacks.
Re: Badbyxor och supercharger
Postat: 14 jun 2015 12:30
av Pontus
Skulle inte Tesla kunna lägga till att laddkabeln går att ta ur även om bilen är låst i typ valet mode?
Re: Badbyxor och supercharger
Postat: 14 jun 2015 13:35
av LarsL
För utom att jag är emot att man använder SC för vardagsladdning....
Det hade varit smart om bilen själv hade låst upp laddkabeln när den laddat klart.
Re: Badbyxor och supercharger
Postat: 14 jun 2015 13:39
av bylund
Fast på superchargern måste man ändå flytta bilen för att nästa ska komma åt att ladda.
Re: Badbyxor och supercharger
Postat: 14 jun 2015 13:43
av Pontus
LarsL skrev:För utom att jag är emot att man använder SC för vardagsladdning....
Det hade varit smart om bilen själv hade låst upp laddkabeln när den laddat klart.
Tyvärr lär väl inte träning bli vardag för min del om jag känner mig själv rätt
Men annars var väl laddning på SC en del av köpet så om man ändå har ärenden i närheten så känner jag inte direkt något dåligt samvete över det. Kan i och för sig hålla med om att det kanske hör till normalt vett att ladda hemma också de dagar det räcker.
Re: Badbyxor och supercharger
Postat: 14 jun 2015 13:44
av LarsL
Ja, men det hade ju i så fall varit en enkel planering av platserna så att varje station hade kunnat nyttjas från två håll. Fast nu drömmer jag om laddning som är så snabb att detta är ett bekymmer och att det finns så många bilar att det blir kö...
Re: Badbyxor och supercharger
Postat: 14 jun 2015 13:49
av Pontus
LarsL skrev:Ja, men det hade ju i så fall varit en enkel planering av platserna så att varje station hade kunnat nyttjas från två håll. Fast nu drömmer jag om laddning som är så snabb att detta är ett bekymmer och att det finns så många bilar att det blir kö...
Jo men tillfällena lär ju komma lite då och då när man vill göra ett ärende som tar 40 min och laddningen tar 25 min. Då hade det ju varit bra med en smidig lösning.
Re: Badbyxor och supercharger
Postat: 14 jun 2015 13:50
av LarsL
Pontus skrev:LarsL skrev:För utom att jag är emot att man använder SC för vardagsladdning....
Det hade varit smart om bilen själv hade låst upp laddkabeln när den laddat klart.
Tyvärr lär väl inte träning bli vardag för min del om jag känner mig själv rätt
Men annars var väl laddning på SC en del av köpet så om man ändå har ärenden i närheten så känner jag inte direkt något dåligt samvete över det. Kan i och för sig hålla med om att det kanske hör till normalt vett att ladda hemma också de dagar det räcker.
Nä, träning är väl ingen vardags händelse direkt
Tyckte mig höra på bolagsstämman, från Elon, att Tesla hört av sig till ägare som gjort till vana att ladda till vardags på SC nära hemmet. Han förtydligade att SC var för "long distance driving".
Re: Badbyxor och supercharger
Postat: 14 jun 2015 13:54
av LarsL
Pontus skrev:LarsL skrev:Ja, men det hade ju i så fall varit en enkel planering av platserna så att varje station hade kunnat nyttjas från två håll. Fast nu drömmer jag om laddning som är så snabb att detta är ett bekymmer och att det finns så många bilar att det blir kö...
Jo men tillfällena lär ju komma lite då och då när man vill göra ett ärende som tar 40 min och laddningen tar 25 min. Då hade det ju varit bra med en smidig lösning.
Ja, hade bilen lossat kabeln själv och det hade gått att parkera på andra sidan om SC så hade det funkat, ungefär som på en mack.
Re: Badbyxor och supercharger
Postat: 14 jun 2015 14:14
av Pontus
LarsL skrev:Pontus skrev:LarsL skrev:För utom att jag är emot att man använder SC för vardagsladdning....
Det hade varit smart om bilen själv hade låst upp laddkabeln när den laddat klart.
Tyvärr lär väl inte träning bli vardag för min del om jag känner mig själv rätt
Men annars var väl laddning på SC en del av köpet så om man ändå har ärenden i närheten så känner jag inte direkt något dåligt samvete över det. Kan i och för sig hålla med om att det kanske hör till normalt vett att ladda hemma också de dagar det räcker.
Nä, träning är väl ingen vardags händelse direkt
Tyckte mig höra på bolagsstämman, från Elon, att Tesla hört av sig till ägare som gjort till vana att ladda till vardags på SC nära hemmet. Han förtydligade att SC var för "long distance driving".
Jag läste det samma på amerikanska TMC, men står det någonstans att SC bara är till för långresor. Det var i varje fall inget man informerade om i Täby innan jag beställde bilen då hette det bara att det är jätte bra med gratis laddning livet ut.
Sedan skrevs det ju lite på amerikanska TMC att det finns laddare i stora städer i USA som ska vara till för de som inte har laddare hemma eller på jobbet.
Tror dock att det räcker med lite sunt förnuft i den frågan.
Re: Badbyxor och supercharger
Postat: 14 jun 2015 14:46
av apkungen
Man borde definitivt kunna koppla ur kabeln när bilen är fulladdad. Kombinera det med nån smart autodriving så att den kan åka iväg och parkera på en annan plats om den ser de och varför inte med den självladdande ormen så kan bilarna ställas på kö och lösa det där själva

Re: Badbyxor och supercharger
Postat: 14 jun 2015 16:30
av danni
apkungen skrev:Man borde definitivt kunna koppla ur kabeln när bilen är fulladdad. Kombinera det med nån smart autodriving så att den kan åka iväg och parkera på en annan plats om den ser de och varför inte med den självladdande ormen så kan bilarna ställas på kö och lösa det där själva

Det där hade varit fruktansvärt coolt!
Re: Badbyxor och supercharger
Postat: 14 jun 2015 19:34
av MSO
Att vardagsladda med SC kan nog påverka livlängd, och med tanke på TMCs garantiåtaganden kan jag i så fall förstå om de har synpunkter.
Re: Badbyxor och supercharger
Postat: 15 jun 2015 08:35
av HelectriC
Pontus skrev:Nu när det var dax att ta på sig badbyxorna för första gången så märkte man av all snacks man ätit medans man varit på ett visst forum. Så tanken på träning dök upp igen och då tanken på att gymmet ligger inom synavstånd ifrån SC i Infra city, en extra anledning till att åka dit. Men så inser jag att SC är ju snabbare än jag och jag kommer ha 30-60 min kvar när bilen är färdig, inte så bra för övriga som vill ladda. Kan backa mot den som är på vänster sida och skriva en lapp typ "Är och tränar inom synahåll. Ring mig genast om du vill använda laddaren så låser jag upp bilen".
Känns som en väldigt omständig lösning, är det någon som har en bättre ide? Annat än mindre snacks.
Løsningen ær lika enkel som anledningen till besøket, du vill træna och brænna kalorier. Det enda du behøver gøra ær att springa som en galning ut till bilen och tillbaks var tionde minut før att se om det ær kø! Då får du kombinerat effektiv høgintensitetscardio med viktlyftning på gymmet på ett optimalt sætt. Då behøver du inte ens extrakort på ett Crossfit center. I tillægg højer du vardagshumorn før de som kan tænkas se på nær en man i træningsklæder springer som en guttaperka mellan gym och bil var tionde minut. Med tanke på vædret nu så kommer du hinna få till Beach2015-kroppen innan den berømda sommaren kommer.
så dær ja, nåt annat problem jag ska løsa?

Re: Badbyxor och supercharger
Postat: 15 jun 2015 08:53
av Bod
+1

Re: Badbyxor och supercharger
Postat: 15 jun 2015 15:42
av Pontus
Härligt tack för läsningen. Återkommer snart med nästa problem.