Månadens leveransstatistik

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av vigge50 »

Kollar man på fördelningen mellan olika bränslen över rullande tre månader så fortsätter rena elbilar vara i topp men de har tappat lite jämfört med slutet av förra året.
Registrering bilar per bränsle.PNG
Detta efter bilswedens uppdelning där mildhybrider räknas in under bensin respektive dieselbilar.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Fredrik j »

vigge50 skrev:
Detta efter bilswedens uppdelning där mildhybrider räknas in under bensin respektive dieselbilar.
Tycker det är helt rätt. Det är diesel/bensin-bilar. Inget annat.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av martinot »

Lite statistik före registrerade elbilar i Q1 SE. Kia leder och verkar sälja bra av sin Niro (deras nyare EV6 är inte med i topp fem).

Antal nyregistrerade elbilar januari–mars 2022.

1. Kia Niro (2 480)
2. Volkswagen ID.4 (2 022)
3. Tesla Model Y (1 954)
4. Volvo XC40 (1 366)
5. Polestar 2 (1 188)

https://www.vibilagare.se/nyheter/forts ... t-strommen

Vidare så spås det att för hela 2022 så kommer 1/3 av alla bilar som säljs vara rena elbilar.

https://sverigesradio.se/artikel/ny-pro ... blir-elbil

Hade vi inte haft halvledarbrist, pandemier och krig så hade det troligen sålts ännu fler elbilar i år.

Elbilar börjar även leta sig in på listan över drömbilar för svenskarna. Även om Porsche 911 ligger kvar högt som önskebil att vilja äga av svenskar, så får den numera tufft sällskap av elbilar som Polestar 2 och Model 3.

https://www.mestmotor.se/automotorsport ... m-att-aga/

Nu ser elbilar verkligen ut att slå igenom på bred front i Sverige! :)
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av dd88 »

Hade vi inte haft krig och pandemi så hade vi troligtvis sett en mindre andel elbilar på vägarna. Tillverkarna får ut färre bilar och prioriterar de elektriska, så det finns även något bra i det dåliga även om jag gärna hade sluppit både pandemi och krig.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av MWall »

dd88 skrev:
Hade vi inte haft krig och pandemi så hade vi troligtvis sett en mindre andel elbilar på vägarna. Tillverkarna får ut färre bilar och prioriterar de elektriska, så det finns även något bra i det dåliga även om jag gärna hade sluppit både pandemi och krig.
Tror fler och fler börjar ifrågasätta vart oljepengarna går. Ryssland, Saudi, Iran, värdelösa gulf-stater...

Hoppas på en uppryckning inom de genomkorruppta organisationerna FIFA och IOK också. Varför ska Fotbolls-VM och OS nästan alltid gå i länder som Kina, Ryssland, Qatar... Varför tillåter fotbollen ljusskygga ägare av klubbar som PSG, Chelsea, Man City... Och nu Newcastle. Är det för mycket att hoppas på en fan-revolt?

Samma sak med Kina. Hoppas Putins agerande visar att man inte ska lite för mycket på Kina heller. Att man plockar hem produktionen av olika varor och gör sig mindre beroende av Kina. Nu klarar vi oss inte utan dem.
Användarvisningsbild
dd88
Inlägg: 2352
Blev medlem: 17 aug 2018 11:17

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av dd88 »

Ja det är ju det goda som kommer ur allt elände, hoppas det håller i sig och vi inte går tillbaka till det normala bara för att det är enkelt.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av MWall »

dd88 skrev:
Ja det är ju det goda som kommer ur allt elände, hoppas det håller i sig och vi inte går tillbaka till det normala bara för att det är enkelt.
Låter iaf som att engelsmännen ska rensa upp lite i "Londongrad" med en massa rika ryssar som äger dyra fastigheter osv. Såg även en nedsättande beskrivning av matchen Man City-Chelsea som kallades despoternas derby eller nåt liknande. FIFA fick även massor av vrede mot sig när de inte direkt stängde av Ryssland från playoffet till VM.

Men visst. Risken är överhängande att det här blåser över och blir bortglömt. Folk tröttnar och glömmer snabbt tyvärr.
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av vigge50 »

Elbilar fortsätter att vara i ledningen men tappar andelar av marknaden samtidigt som bensin och dieselbilar tar andelar. Kan det vara intresset för elbilar som går ner eller är det bara tillgången som styr?
Registrering bilar per bränsle.PNG
Diagrammet baseras på statistiken från Mobility Sweden
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3237
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Maw »

vigge50 skrev:
Elbilar fortsätter att vara i ledningen men tappar andelar av marknaden samtidigt som bensin och dieselbilar tar andelar. Kan det vara intresset för elbilar som går ner eller är det bara tillgången som styr?
Registrering bilar per bränsle.PNG
Diagrammet baseras på statistiken från Mobility Sweden
Jag killgissar på att det beror på leveransproblem för elbilar. T ex tappade väl Tesla en hel del leveranser i Q2 pga nerstängningen i Kina?
Esterox
Inlägg: 739
Blev medlem: 17 sep 2020 17:02

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Esterox »

Maw skrev:
vigge50 skrev:
Elbilar fortsätter att vara i ledningen men tappar andelar av marknaden samtidigt som bensin och dieselbilar tar andelar. Kan det vara intresset för elbilar som går ner eller är det bara tillgången som styr?
Registrering bilar per bränsle.PNG
Diagrammet baseras på statistiken från Mobility Sweden
Jag killgissar på att det beror på leveransproblem för elbilar. T ex tappade väl Tesla en hel del leveranser i Q2 pga nerstängningen i Kina?
Det är långa leveranser på bensin och diesel också. Jag tror definitivt intresset minskar nu när laddproblemen blir större och större.
Användarvisningsbild
Hertsh
Teslaägare
Inlägg: 1204
Blev medlem: 11 mar 2019 13:03
Ort: Stockholmsområdet

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Hertsh »

Esterox skrev:
Maw skrev:
vigge50 skrev:
Elbilar fortsätter att vara i ledningen men tappar andelar av marknaden samtidigt som bensin och dieselbilar tar andelar. Kan det vara intresset för elbilar som går ner eller är det bara tillgången som styr?
Registrering bilar per bränsle.PNG
Diagrammet baseras på statistiken från Mobility Sweden
Jag killgissar på att det beror på leveransproblem för elbilar. T ex tappade väl Tesla en hel del leveranser i Q2 pga nerstängningen i Kina?
Det är långa leveranser på bensin och diesel också. Jag tror definitivt intresset minskar nu när laddproblemen blir större och större.
Laddproblem större och större? Jag upplever att laddning blir lättare och lättare.
MX LR (Raven) 2019
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3260
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Niklas Z »

Hertsh skrev:
Esterox skrev:
Maw skrev:
vigge50 skrev:
Elbilar fortsätter att vara i ledningen men tappar andelar av marknaden samtidigt som bensin och dieselbilar tar andelar. Kan det vara intresset för elbilar som går ner eller är det bara tillgången som styr?
Registrering bilar per bränsle.PNG
Diagrammet baseras på statistiken från Mobility Sweden
Jag killgissar på att det beror på leveransproblem för elbilar. T ex tappade väl Tesla en hel del leveranser i Q2 pga nerstängningen i Kina?
Det är långa leveranser på bensin och diesel också. Jag tror definitivt intresset minskar nu när laddproblemen blir större och större.
Laddproblem större och större? Jag upplever att laddning blir lättare och lättare.
Precis. Laddning är väldigt enkelt numera. Visserligen var det lite bök i Polen och Tjeckien, men i övriga länder, inklusive Sverige, jag kört i har det varit mycket lätt.
Här på hemmaplan är det väl mest att det krävs så många olika appar.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Fredrik j »

Niklas Z skrev:
Hertsh skrev:
Esterox skrev:
Maw skrev:
vigge50 skrev:
Elbilar fortsätter att vara i ledningen men tappar andelar av marknaden samtidigt som bensin och dieselbilar tar andelar. Kan det vara intresset för elbilar som går ner eller är det bara tillgången som styr?
Registrering bilar per bränsle.PNG
Diagrammet baseras på statistiken från Mobility Sweden
Jag killgissar på att det beror på leveransproblem för elbilar. T ex tappade väl Tesla en hel del leveranser i Q2 pga nerstängningen i Kina?
Det är långa leveranser på bensin och diesel också. Jag tror definitivt intresset minskar nu när laddproblemen blir större och större.
Laddproblem större och större? Jag upplever att laddning blir lättare och lättare.
Precis. Laddning är väldigt enkelt numera. Visserligen var det lite bök i Polen och Tjeckien, men i övriga länder, inklusive Sverige, jag kört i har det varit mycket lätt.
Här på hemmaplan är det väl mest att det krävs så många olika appar.
Nej, jag tror inte heller det är laddningen vid långresor som får människor att tveka inför elbil. Jag tror mer på det fortfarande begränsade utbudet om man inte vill vänta ett år.
Men vanligast är nog inte att man köper en ny dieselbil utan man behåller väl sin gamla.
Credde
Teslaägare
Inlägg: 1307
Blev medlem: 05 aug 2019 09:00
Referralkod: ts.la/christian81643

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Credde »

Fredrik j skrev:

Nej, jag tror inte heller det är laddningen vid långresor som får människor att tveka inför elbil. Jag tror mer på det fortfarande begränsade utbudet om man inte vill vänta ett år.
Men vanligast är nog inte att man köper en ny dieselbil utan man behåller väl sin gamla.
Tror även på, att inköpspriset även spelar in, bara titta på en Model Y, 768 990 kr för en LR - ingen bonus, det är absolut ingen billig bil.

Sen ska man inte glömma det ekonomiska läget med inflation och högre räntor, får nog folk att hålla lite mer i plånboken.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av kenjon »

Och elpriset.....
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Zalman3 »

Hård strid om vilket märke som ska vara den mest sålda i juli bland elbilar.
Screenshot_20220729-140552_Chrome.jpg

Men Volvo har bara sålt 53 elbilar hittills i juli.
Någon som vet varför?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av tslaqqq »

MWall skrev:
dd88 skrev:
Hade vi inte haft krig och pandemi så hade vi troligtvis sett en mindre andel elbilar på vägarna. Tillverkarna får ut färre bilar och prioriterar de elektriska, så det finns även något bra i det dåliga även om jag gärna hade sluppit både pandemi och krig.
Tror fler och fler börjar ifrågasätta vart oljepengarna går. Ryssland, Saudi, Iran, värdelösa gulf-stater...

Hoppas på en uppryckning inom de genomkorruppta organisationerna FIFA och IOK också. Varför ska Fotbolls-VM och OS nästan alltid gå i länder som Kina, Ryssland, Qatar... Varför tillåter fotbollen ljusskygga ägare av klubbar som PSG, Chelsea, Man City... Och nu Newcastle. Är det för mycket att hoppas på en fan-revolt?

Samma sak med Kina. Hoppas Putins agerande visar att man inte ska lite för mycket på Kina heller. Att man plockar hem produktionen av olika varor och gör sig mindre beroende av Kina. Nu klarar vi oss inte utan dem.
Ja el hur spännande ägandet faktiskt ser ut behind the scenes mellan oljebolag/länder + biltillverkare, är ju inte rocket science o lista ut varför det varit små steg av bränsleeffektivisering med åren.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Fredrik j »

Zalman3 skrev:
Hård strid om vilket märke som ska vara den mest sålda i juli bland elbilar.
Screenshot_20220729-140552_Chrome.jpg

Men Volvo har bara sålt 53 elbilar hittills i juli.
Någon som vet varför?
Eftersom statistiken beskriver levererade bilar så gissar jag att både säljare och köpare kan ha tagit semester?
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Zalman3 »


Elbilsboom i Kina: Tesla Model Y bästsäljande bil av alla drivtyper i juni.

Passande nog har det nu avslöjats att Tesla sålt fler Model Y i Kina än någonsin tidigare, och till och med toppat listan över all-powertrain-bilar för månaden.

https://teslamag.de/news/elektroauto-bo ... juni-51201

Intressant att Tesla toppar försäljningen, alla kategorier, på världens största bilmarknad.

Det surras också om att Tesla har en bruttovinst upp mot 40% i Kina.
Snacka om sedelpress.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3237
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Maw »

Zalman3 skrev:

Elbilsboom i Kina: Tesla Model Y bästsäljande bil av alla drivtyper i juni.

Passande nog har det nu avslöjats att Tesla sålt fler Model Y i Kina än någonsin tidigare, och till och med toppat listan över all-powertrain-bilar för månaden.

https://teslamag.de/news/elektroauto-bo ... juni-51201

Intressant att Tesla toppar försäljningen, alla kategorier, på världens största bilmarknad.

Det surras också om att Tesla har en bruttovinst upp mot 40% i Kina.
Snacka om sedelpress.
Jo, fast det är ju det där med enskilda månader.. :)

Tesla säljer väl i princip all produktion i Kina sista månaden i kvartalet och nästan inget de andra två månaderna? Så du får dela junisiffran med 3 :)
vigge50
Inlägg: 7441
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av vigge50 »

Nu vet jag inte riktigt vad car.info räknar då deras statistik säger att vi har över 7,2 miljoner bilar/fordon i Sverige samtidigt som annan statistik säger runt 4,5 miljoner bilar. Räknar car.info med avställda bilar eller räknar de med andra fordonstyper också?

Hur s9m helst, enligt deras statistik så har rena elbilar nu gått om hybrider på bensin när det kommer till totalt antal registrerade i Sverige. Då elbilar dessutom växer snabbt samtidigt som etanolbilar går ner så är det väll bara frågan om månader innan elbilar går om dessa också.
Upp till rena bensin och dieselbilar är det dock långt kvar även om dessa antal går ner snabbt nu.
1F550E93-4CD2-436E-B0EC-74C9486F915D.png
Vätgas ligger endast på 48 stycken..
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Fredrik j »

vigge50 skrev:
Nu vet jag inte riktigt vad car.info räknar då deras statistik säger att vi har över 7,2 miljoner bilar/fordon i Sverige samtidigt som annan statistik säger runt 4,5 miljoner bilar. Räknar car.info med avställda bilar eller räknar de med andra fordonstyper också?

Hur s9m helst, enligt deras statistik så har rena elbilar nu gått om hybrider på bensin när det kommer till totalt antal registrerade i Sverige. Då elbilar dessutom växer snabbt samtidigt som etanolbilar går ner så är det väll bara frågan om månader innan elbilar går om dessa också.
Upp till rena bensin och dieselbilar är det dock långt kvar även om dessa antal går ner snabbt nu.
1F550E93-4CD2-436E-B0EC-74C9486F915D.png
Vätgas ligger endast på 48 stycken..
Man brukar räkna med att det finns 7miljoner bilar registrerade i Sverige men ca 5 miljoner i trafik.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Zalman3 »

Tesla MY säljer bra i Norge i september, eftersom det är sista månaden i Q3.
Men 2.808 st sålda hittills i september är faktiskt grymt bra.
Vilket också gör den till den överlägset mest sålda elbilen i Norge i år.
9.397st Tesla MY har det blivit hittills under 2022.
https://elbilstatistikk.no/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare
Inlägg: 269
Blev medlem: 13 dec 2020 20:29

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Pasjostrom »

Vad är det som händer med Tesla-försäljningen i Sverige detta kvartal? Är det pga ändrade regler för bonus/malus och att Tesla prioriterade Sverige under Q2? Eller är det vikande intresse?
FAACF451-828F-4BA4-ABCB-B1B93B8051C5.jpeg
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 501
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Xeik »

Pasjostrom skrev:
Vad är det som händer med Tesla-försäljningen i Sverige detta kvartal? Är det pga ändrade regler för bonus/malus och att Tesla prioriterade Sverige under Q2? Eller är det vikande intresse?
Jag tror du kan kombinera dina listade anledningar. Och lägga till osäkerheten för ekonomin i stort.
Skriv svar