Månadens leveransstatistik

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av apkungen »

Nån som vet hur många model x som är reserverade i Sverige?
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3193
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Leo »

Nja, registrerades Mitsubishi före årsskiftet för att få 40000 i supermiljöbilspremie. Annars hade de bara fått 20000kr efter årsskiftet. Så jag är övertygad om att alla laddhybrider som fanns i landet ställdes på innan årsskiftet oavsett om de var sålda eller står i lager hos handlaren.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Pontus »

Imponerande att det blev så många i Sverige i december. Jag trodde att man skulle försöka hjälpa Danmark och att det skulle påverka negativt här i Sverige.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av mickeisol »

Verkar som januari blev en mellanmånad med bara 19 st teslor (blir väl en ordentlig klump i mars istället).
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7320
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av TiborBlomhall »

Enligt den statistiken var det 0 (noll) Mitsubishi Outlander som levererades förra månaden... kan väl inte stämma?
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av danni »

TiborBlomhall skrev:
Enligt den statistiken var det 0 (noll) Mitsubishi Outlander som levererades förra månaden... kan väl inte stämma?
Svaret kan finnas i den här meningsväxlingen längre upp i tråden:
vigge50 skrev:
Bör också nämnas att de totala antalet elbilar och plug-in hybrider blev 2060 mycket tack vare att det såldes imponerande 1249 Mitsubishi Outlander. Passat GTE klättrar också snabbt i listan med sina 154 sålda i november.
Leo skrev:
Nja, registrerades Mitsubishi före årsskiftet för att få 40000 i supermiljöbilspremie. Annars hade de bara fått 20000kr efter årsskiftet. Så jag är övertygad om att alla laddhybrider som fanns i landet ställdes på innan årsskiftet oavsett om de var sålda eller står i lager hos handlaren.
Om det nu var som så att alla handlare ställde på alla sina bilar för att kunna få den högre supermiljöbilspremien, så lär de ju ha redan påställda bilar att sälja i ett par månader framöver, och då kommer nybilsförsäljningen visa 0 eller lågt under tiden. 1249 bilar räcker en stund.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av bylund »

Precis, de visar väl inte nybilsförsäljning eller leverans, utan antal bilar påställda för första gången?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av vigge50 »

I februari lyckades Tesla bara leverera 37 stycken Model S i Sverige, vi får hoppas att tempot ökar nu i Mars.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5519
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Gustafsson »

vigge50 skrev:
I februari lyckades Tesla bara leverera 37 stycken Model S i Sverige, vi får hoppas att tempot ökar nu i Mars.
Den har nog blivit i dyraste laget för de flesta. Man får mycket annan bil för de pengarna. En var till barnen t.ex.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 836
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av JonasH »

Många väntar nog på Model 3
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av bylund »

Gustafsson skrev:
vigge50 skrev:
I februari lyckades Tesla bara leverera 37 stycken Model S i Sverige, vi får hoppas att tempot ökar nu i Mars.
Den har nog blivit i dyraste laget för de flesta. Man får mycket annan bil för de pengarna. En var till barnen t.ex.
Det är nog mycket den vanliga teslacykeln också. De tillverkar bilar för Europa för leverans tredje månaden varje kvartal.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Svenssons »

JonasH skrev:
Många väntar nog på Model 3
I så fall får de vänta ett par år till minst. Tror inte Model 3 direkt påverkar Model S försäljning.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av vigge50 »

Det bör dock påpekas att det är en ökning på 40% jämfört med januari och februari förra året
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Pontus »

vigge50 skrev:
Det bör dock påpekas att det är en ökning på 40% jämfört med januari och februari förra året
Men förra året var nog lågt pga D-modellerna som inte riktigt börjat levereras då men gått att beställa ett tag.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Shven
Teslaägare
Inlägg: 206
Blev medlem: 18 jun 2014 06:19
Ort: Landskrona

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Shven »

Tror att det finns två anledningar till att leveransen av Model S är lägre. Det är ju så att intresset för en dyra elbilar nu även ska delas med model X. Jag har varit ute och kört med Teslasugna vänner och grannar men en del har svårt att ta sig in i bilen pga ålder blivit stelare i nacken. Räknar med att detta problem inte finns med model X. Dragkrok skulle jag gärna haft på min Tesla.
Den andra orsaken är säkert den nära förestående presentationen av model 3. Min son kommer att beställa en. Hade model 3 kommit som första bil hade jag definitivt beställt en sådan. Är därför mycket spänd på att få höra hur många Model 3 som kommer att beställas den första månaden? 1000 st? Fler eller färre?

Tibor det är dags för en ny enkät.
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Surfaren »

Shven skrev:
Är därför mycket spänd på att få höra hur många Model 3 som kommer att beställas den första månaden? 1000 st? Fler eller färre?

Tibor det är dags för en ny enkät.
Finns redan: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =37&t=3577
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av lator »

Surfaren skrev:
Shven skrev:
Är därför mycket spänd på att få höra hur många Model 3 som kommer att beställas den första månaden? 1000 st? Fler eller färre?

Tibor det är dags för en ny enkät.
Finns redan: http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =37&t=3577
Fast det handlar ännu så länge om att reservera en Model 3. Beställningarna tar det nog ett tag innan vi kan göra...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Surfaren »

lator skrev:
Fast det handlar ännu så länge om att reservera en Model 3. Beställningarna tar det nog ett tag innan vi kan göra...
Jo, precis. Men beställning lär väl öppnas upp i omgångar beroende på när man reserverat, så det blir nog svårt att definiera "första månaden" där.

Nåväl, vi gick off topic igen... :roll:
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av lator »

Surfaren skrev:
lator skrev:
Fast det handlar ännu så länge om att reservera en Model 3. Beställningarna tar det nog ett tag innan vi kan göra...
Jo, precis. Men beställning lär väl öppnas upp i omgångar beroende på när man reserverat, så det blir nog svårt att definiera "första månaden" där.

Nåväl, vi gick off topic igen... :roll:
Alltid! Och en gång till... :D
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av MSO »

Jag tror ändå de ökade kostnaderna för S slår hårt. VI är nog många som redan 2015 sträckte på tänkt bilbudget en aning för att kunna klicka på beställknappen. Med de nya förmånsvärdena, bara 90kWh, ordentligt uppjusterade priser och en del begagnade bilar som alternativ tror jag procentuellt sett en stor del av köparna helt enkelt backar. Jag hade nog gjort det till exempel. Min bror vet jag har gjort det.

Dock känner jag av samma anledningar att mitt andrahandsvärde på en icke momsad 2015 85D borde hållas riktigt bra... Jag menar, jag hade själv velat köpa den om jag inte redan ägde den... :D
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
Fredriksv
Teslaägare
Inlägg: 342
Blev medlem: 10 okt 2014 18:04
Ort: Sigtuna

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av Fredriksv »

Jag tror som MSO, jag hade garanterat backat och drömt vidare....har en reserverad X som jag nog inte kommer gå vidare med om det inte händer något med dollarn....
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av danni »

MSO skrev:
Jag tror ändå de ökade kostnaderna för S slår hårt. VI är nog många som redan 2015 sträckte på tänkt bilbudget en aning för att kunna klicka på beställknappen. Med de nya förmånsvärdena, bara 90kWh, ordentligt uppjusterade priser och en del begagnade bilar som alternativ tror jag procentuellt sett en stor del av köparna helt enkelt backar. Jag hade nog gjort det till exempel. Min bror vet jag har gjort det.

Dock känner jag av samma anledningar att mitt andrahandsvärde på en icke momsad 2015 85D borde hållas riktigt bra... Jag menar, jag hade själv velat köpa den om jag inte redan ägde den... :D
Det ligger nog mycket i det. När jag först provkörde Model S 2013 så gick det få en för strax över 600k och en S85 med "lagom" utrustning landade på runt 800k, och förmånsvärdena var absurt låga. Då var det en no-brainer att skaffa en (men jag gjorde inte det för jag hade ingen möjlighet att ladda den då). Sen har det varit många prishöjningar och det blev en rejäl stretch för min del. Anledningen att jag faktiskt slog till ändå när jag gjorde var att jag visste att förmånsvärdet skulle gå upp vid årsskiftet och att bilen då skulle hamna lite bortom vart jag kände att jag hade möjlighet att sträcka mig. Så jag tror tyvärr det är rätt många som hamnar i en liknande sits, och känner att de nya priserna och förmånsvärdena blir lite för tuffa.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
far1far2
Teslaägare
Inlägg: 693
Blev medlem: 16 okt 2015 17:13
Ort: Ronneby

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av far1far2 »

[quote="Shven"]Tror att det finns två anledningar till att leveransen av Model S är lägre. Det är ju så att intresset för en dyra elbilar nu även ska delas med model X. Jag har varit ute och kört med Teslasugna vänner och grannar men en del har svårt att ta sig in i bilen pga ålder blivit stelare i nacken. Räknar med att detta problem inte finns med model X. Dragkrok skulle jag gärna haft på min Tesla.

En bra reflektion. Har själv kört Subaru Forester i många år. Där kliver man inte ner i bilen utan in. Är man till åren lite anfrätt har sånt betydelse. Knappast priset. Många mogna grabbar och bruttor har sålt sina hus och gårdar och har kistan välfylld. :mrgreen:
X100 lev.14/8-18.
Användarvisningsbild
mickeisol
Teslaägare
Inlägg: 823
Blev medlem: 05 mar 2014 08:46

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av mickeisol »

kanske för tidigt att säga att försäljningen minskar på model s (i sverige)
2015
jan 38 st
feb 12 st
mars kom toppen på 122 st.

2016
jan 19st
feb 37st

så än så länge är det lite mera än ifjol
Mars blir mycket spännande.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Månadens leveransstatistik

Inlägg av LarsL »

Ja prisuppgången har varit brutal. Hade man fått en Model X 70D för 650kkr hade det varit grymt bra. Model X skulle väl ligga ungefär 50kkr över S?
Skriv svar