Månadens leveransstatistik
Moderator: Redaktion
Re: Månadens leveransstatistik
I september levererades det åter hög andel elbilar vilket gör att elbilar är åter över 40% om man kollar på rullande 3-månader. Samtidigt så är laddhybrider under 20% för första gången sen första halvan av 2020 så de tappar helt klart.
Dieselbilarna är gick under 8% för första gången på många år när siffrorna för augusti kom och under september så sjönk det ytterligare något.
Svårt att säga hur stor andel av elbilarna som levereras nu som har bonus så ska bli intressant att se utvecklingen, ser vi snart andelen elbilar gå ner kraftigt eller kommer de fortsätta på denna nivån?
Kollar man på det längre tidsperspektivet som rullande 12-månader så har elbilar nu till slut gått över 40%, ska bli intressant och så om den tappar nu de kommande månaderna och i så fall hur mycket?
Dieselbilarna är gick under 8% för första gången på många år när siffrorna för augusti kom och under september så sjönk det ytterligare något.
Svårt att säga hur stor andel av elbilarna som levereras nu som har bonus så ska bli intressant att se utvecklingen, ser vi snart andelen elbilar gå ner kraftigt eller kommer de fortsätta på denna nivån?
Kollar man på det längre tidsperspektivet som rullande 12-månader så har elbilar nu till slut gått över 40%, ska bli intressant och så om den tappar nu de kommande månaderna och i så fall hur mycket?
- Pasjostrom
- Teslaägare
- Inlägg: 269
- Blev medlem: 13 dec 2020 20:29
Re: Månadens leveransstatistik
Model Y har gått om nu och är Sveriges vanligaste elbil samt den bil (alla kategorier) som sålt mest de senaste 12 månaderna.
-
- Teslaägare
- Inlägg: 886
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: Månadens leveransstatistik
Sjukt ändå att man sett elbilar längs vägarna i drygt 10 år och det är en modell som lanserades för två år sedan som nu är vanligast.
För att sätta allt i lite perspektiv så är det alltså i dagarna som ID4 och Y gått om Volvo Amazon i antal registrerade:
Tesla Model Y Performance
Re: Månadens leveransstatistik
Synd att Elon fortfarande är så kopplad med Tesla, det han gjort på senare tid för mig väldigt negativt inställd till detbhan ligger bakom.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Månadens leveransstatistik
Förstår inte varför så många bryr sig så mkt om vad Elon säger/gör.
Titta på vad Tesla säger/gör istället.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Månadens leveransstatistik
Han är ju helt klart ansiktet utåt för Tesla. Utan honom hade det inte blivit något Tesla. Att köpa Tesla idag känns som att stödja honom vilket jag aldrig skulle göra. Hoppas han kan lämna Tesla helt om han ska hålla på med rysspropaganda och Trump-politik.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Månadens leveransstatistik
Vi har senaste tiden sett hur elbilarna tagit en stor del av nybilsförsäljningen och nu har en väsentlig del där men en fundering jag fick var hur det ser ut om man kollar på bilflottan.
Jag tog ner siffror från www.car.info för varje månad uppdelat på olika bränslen och sen grupperade bränslena.
Nu ska jag dock påpeka att då siffror för framförallt export verkar komma in med fördröjning så har jag i de kommande diagrammen endast tagit data fram till slutet av augusti då för mycket kan ändras i siffrorna för september fortfarande. Nu kommer säkert små ändringar ske även i siffrorna för augusti men de antar jag är så små att det inte kommer ha någon märkbar inverkan.
Det jag kunde se där var att antalet bilar exklusive el och vätgasbilar peakade i mars 2021 för att sen börja gå neråt. Till en början så gick nergången långsamt men den har börjat accelerera där vi lär se en omvänd s-kurva framöver. Det ska dock påpekar att just nu så är nedgången endast så att antalet gått ner med 1,1% jämfört med ett år sedan.
Det som går ner snabbast procentuellt för tillfället är dieslar men de är ändå bara 1,6% lägre än för ett år sedan.
Här kan man se den procentuella utvecklingen de olika bränslena har haft den senaste tiden.
E85 hade länge en ordentlig nedgång men har på senaste tiden börjat få upp försäljning igen så nedgången har saktas in något.
Vi ser även att dieslar sjunker procentuellt snabbare än bensin och detta har mycket att göra med att en klar majoritet av alla hybrider är bensin. Kollar vi endast på rena bensin och dieslbilar så sjunker faktiskt bensinbilar snabbare än dieslar och har gjort så under lång tid.
Jag tog ner siffror från www.car.info för varje månad uppdelat på olika bränslen och sen grupperade bränslena.
Nu ska jag dock påpeka att då siffror för framförallt export verkar komma in med fördröjning så har jag i de kommande diagrammen endast tagit data fram till slutet av augusti då för mycket kan ändras i siffrorna för september fortfarande. Nu kommer säkert små ändringar ske även i siffrorna för augusti men de antar jag är så små att det inte kommer ha någon märkbar inverkan.
Det jag kunde se där var att antalet bilar exklusive el och vätgasbilar peakade i mars 2021 för att sen börja gå neråt. Till en början så gick nergången långsamt men den har börjat accelerera där vi lär se en omvänd s-kurva framöver. Det ska dock påpekar att just nu så är nedgången endast så att antalet gått ner med 1,1% jämfört med ett år sedan.
Det som går ner snabbast procentuellt för tillfället är dieslar men de är ändå bara 1,6% lägre än för ett år sedan.
Här kan man se den procentuella utvecklingen de olika bränslena har haft den senaste tiden.
E85 hade länge en ordentlig nedgång men har på senaste tiden börjat få upp försäljning igen så nedgången har saktas in något.
Vi ser även att dieslar sjunker procentuellt snabbare än bensin och detta har mycket att göra med att en klar majoritet av alla hybrider är bensin. Kollar vi endast på rena bensin och dieslbilar så sjunker faktiskt bensinbilar snabbare än dieslar och har gjort så under lång tid.
Re: Månadens leveransstatistik
Tycker tvärtom, han verkar inte jobba så mkt med Tesla senaste åren.
Verkar snarare hålla på mest med sina raketer, och raljera på twitter.
Tesla är rätt "självgående" numera.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Månadens leveransstatistik
Hur många av dessa bilar är i trafik? Hur många är entusiastfordon?vigge50 skrev: ↑03 okt 2023 21:18Vi har senaste tiden sett hur elbilarna tagit en stor del av nybilsförsäljningen och nu har en väsentlig del där men en fundering jag fick var hur det ser ut om man kollar på bilflottan.
Jag tog ner siffror från www.car.info för varje månad uppdelat på olika bränslen och sen grupperade bränslena.
Nu ska jag dock påpeka att då siffror för framförallt export verkar komma in med fördröjning så har jag i de kommande diagrammen endast tagit data fram till slutet av augusti då för mycket kan ändras i siffrorna för september fortfarande. Nu kommer säkert små ändringar ske även i siffrorna för augusti men de antar jag är så små att det inte kommer ha någon märkbar inverkan.
Det jag kunde se där var att antalet bilar exklusive el och vätgasbilar peakade i mars 2021 för att sen börja gå neråt. Till en början så gick nergången långsamt men den har börjat accelerera där vi lär se en omvänd s-kurva framöver. Det ska dock påpekar att just nu så är nedgången endast så att antalet gått ner med 1,1% jämfört med ett år sedan.
Det som går ner snabbast procentuellt för tillfället är dieslar men de är ändå bara 1,6% lägre än för ett år sedan.
Totalt registrerade bilar per bränsle.PNG
Här kan man se den procentuella utvecklingen de olika bränslena har haft den senaste tiden.
Utveckling registrerade bilar per bränsle.PNG
E85 hade länge en ordentlig nedgång men har på senaste tiden börjat få upp försäljning igen så nedgången har saktas in något.
Vi ser även att dieslar sjunker procentuellt snabbare än bensin och detta har mycket att göra med att en klar majoritet av alla hybrider är bensin. Kollar vi endast på rena bensin och dieslbilar så sjunker faktiskt bensinbilar snabbare än dieslar och har gjort så under lång tid.
Dieslar är nog generellt nyare men rullar mer än bensinare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Månadens leveransstatistik
Nyare dieslar gissar jag också har exporterats till euro-land i större utsträckning än bensin men jag har inte kollat siffrorna.taliz skrev: ↑03 okt 2023 21:26Hur många av dessa bilar är i trafik? Hur många är entusiastfordon?vigge50 skrev: ↑03 okt 2023 21:18Vi har senaste tiden sett hur elbilarna tagit en stor del av nybilsförsäljningen och nu har en väsentlig del där men en fundering jag fick var hur det ser ut om man kollar på bilflottan.
Jag tog ner siffror från www.car.info för varje månad uppdelat på olika bränslen och sen grupperade bränslena.
Nu ska jag dock påpeka att då siffror för framförallt export verkar komma in med fördröjning så har jag i de kommande diagrammen endast tagit data fram till slutet av augusti då för mycket kan ändras i siffrorna för september fortfarande. Nu kommer säkert små ändringar ske även i siffrorna för augusti men de antar jag är så små att det inte kommer ha någon märkbar inverkan.
Det jag kunde se där var att antalet bilar exklusive el och vätgasbilar peakade i mars 2021 för att sen börja gå neråt. Till en början så gick nergången långsamt men den har börjat accelerera där vi lär se en omvänd s-kurva framöver. Det ska dock påpekar att just nu så är nedgången endast så att antalet gått ner med 1,1% jämfört med ett år sedan.
Det som går ner snabbast procentuellt för tillfället är dieslar men de är ändå bara 1,6% lägre än för ett år sedan.
Totalt registrerade bilar per bränsle.PNG
Här kan man se den procentuella utvecklingen de olika bränslena har haft den senaste tiden.
Utveckling registrerade bilar per bränsle.PNG
E85 hade länge en ordentlig nedgång men har på senaste tiden börjat få upp försäljning igen så nedgången har saktas in något.
Vi ser även att dieslar sjunker procentuellt snabbare än bensin och detta har mycket att göra med att en klar majoritet av alla hybrider är bensin. Kollar vi endast på rena bensin och dieslbilar så sjunker faktiskt bensinbilar snabbare än dieslar och har gjort så under lång tid.
Dieslar är nog generellt nyare men rullar mer än bensinare.
Re: Månadens leveransstatistik
De senaste två månaderna så har elbilar gått ner något sätt på de rullande 3-månader, är det helt enkelt att vi börjar se avtappningen nu utan bonus eller är den lilla skillnaden en kombination av slump och all uppståndelse runt Tesla?
Ska bli intressant att se hur detta fortsätter framöver.
Går att konstatera att dieslar gör just nu sämre än på väldigt många år.
De två senaste månaderna där elbilar gått ner något så ser det ut som att det är el och laddhybrider som tagit lite marknadsdelar.
Ska bli intressant att se hur detta fortsätter framöver.
Går att konstatera att dieslar gör just nu sämre än på väldigt många år.
De två senaste månaderna där elbilar gått ner något så ser det ut som att det är el och laddhybrider som tagit lite marknadsdelar.
Re: Månadens leveransstatistik
”Elhybrid” är väl i många fall en bil som har diesel som bränsle?vigge50 skrev: ↑02 dec 2023 18:28De senaste två månaderna så har elbilar gått ner något sätt på de rullande 3-månader, är det helt enkelt att vi börjar se avtappningen nu utan bonus eller är den lilla skillnaden en kombination av slump och all uppståndelse runt Tesla?
Ska bli intressant att se hur detta fortsätter framöver.
Bilregistrering 3-månader.PNG
Går att konstatera att dieslar gör just nu sämre än på väldigt många år.
De två senaste månaderna där elbilar gått ner något så ser det ut som att det är el och laddhybrider som tagit lite marknadsdelar.
Re: Månadens leveransstatistik
Jag skulle snarare säga bensin eftersom här har Toyota en stor andel av försäljningen.Fredrik j skrev: ↑02 dec 2023 18:36”Elhybrid” är väl i många fall en bil som har diesel som bränsle?vigge50 skrev: ↑02 dec 2023 18:28De senaste två månaderna så har elbilar gått ner något sätt på de rullande 3-månader, är det helt enkelt att vi börjar se avtappningen nu utan bonus eller är den lilla skillnaden en kombination av slump och all uppståndelse runt Tesla?
Ska bli intressant att se hur detta fortsätter framöver.
Bilregistrering 3-månader.PNG
Går att konstatera att dieslar gör just nu sämre än på väldigt många år.
De två senaste månaderna där elbilar gått ner något så ser det ut som att det är el och laddhybrider som tagit lite marknadsdelar.
Jag vet att vissa tycker att man inte ska separera hybrider utan att de ska anses vara rena fossilbilar. Men jag vet också att det har varit en diskussion om man ska räkna laddhybrider separat eller som en del av bensin och dieselbilar.
Eftersom det finns en mängd olika viljor så har jag valt att göra diagrammet efter den data som Mobility Sweden(tidigare Bilsverige) presenterar den.
Re: Månadens leveransstatistik
Fredrik j skrev: ↑02 dec 2023 18:36”Elhybrid” är väl i många fall en bil som har diesel som bränsle?vigge50 skrev: ↑02 dec 2023 18:28De senaste två månaderna så har elbilar gått ner något sätt på de rullande 3-månader, är det helt enkelt att vi börjar se avtappningen nu utan bonus eller är den lilla skillnaden en kombination av slump och all uppståndelse runt Tesla?
Ska bli intressant att se hur detta fortsätter framöver.
Bilregistrering 3-månader.PNG
Går att konstatera att dieslar gör just nu sämre än på väldigt många år.
De två senaste månaderna där elbilar gått ner något så ser det ut som att det är el och laddhybrider som tagit lite marknadsdelar.
Finns det nån dieselhybrid kvar? Mercedes hade ju en men är inte den nedlagd?
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3632
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Månadens leveransstatistik
Jag fattar fortfarande inte hur man kan välja en id4 före en Y. Dom har väl liknande prisklass?
Någon som vet hur ration ser ut i andra länder mellan dom två bilarna?
Gissar att detta är ett Svenskt fenomen.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Månadens leveransstatistik
Volvo har ju t.ex. bara sålt 2st dieselbilar i Sverige i år och 450 bensinbilar. Istället har man sålt 8000 ”mildhybrid” varav majoriten går på diesel.vigge50 skrev: ↑02 dec 2023 19:11Jag skulle snarare säga bensin eftersom här har Toyota en stor andel av försäljningen.Fredrik j skrev: ↑02 dec 2023 18:36”Elhybrid” är väl i många fall en bil som har diesel som bränsle?vigge50 skrev: ↑02 dec 2023 18:28De senaste två månaderna så har elbilar gått ner något sätt på de rullande 3-månader, är det helt enkelt att vi börjar se avtappningen nu utan bonus eller är den lilla skillnaden en kombination av slump och all uppståndelse runt Tesla?
Ska bli intressant att se hur detta fortsätter framöver.
Bilregistrering 3-månader.PNG
Går att konstatera att dieslar gör just nu sämre än på väldigt många år.
De två senaste månaderna där elbilar gått ner något så ser det ut som att det är el och laddhybrider som tagit lite marknadsdelar.
Jag vet att vissa tycker att man inte ska separera hybrider utan att de ska anses vara rena fossilbilar. Men jag vet också att det har varit en diskussion om man ska räkna laddhybrider separat eller som en del av bensin och dieselbilar.
Eftersom det finns en mängd olika viljor så har jag valt att göra diagrammet efter den data som Mobility Sweden(tidigare Bilsverige) presenterar den.
Re: Månadens leveransstatistik
Kollar vi i Norge så finns det ungefär 47k av Model Y och ungefär 26k av ID4 så där leder Model Y med god marginal.
Man ska även komma ihåg att skilja på nyrenoverade och totalt registrerade. Bland nyregistrerade i år så leder Model Y stort över ID4 men ID4 sålda betydligt bättre än Model Y förra året då den var billigare.
Re: Månadens leveransstatistik
Borde kanske varit tydligare och bifogat Mobility Swedens fördelning. Om det är en mildhybrid så räknas det som en vanlig bensin eller dieselbil.Fredrik j skrev: ↑02 dec 2023 19:30Volvo har ju t.ex. bara sålt 2st dieselbilar i Sverige i år och 450 bensinbilar. Istället har man sålt 8000 ”mildhybrid” varav majoriten går på diesel.vigge50 skrev: ↑02 dec 2023 19:11Jag skulle snarare säga bensin eftersom här har Toyota en stor andel av försäljningen.Fredrik j skrev: ↑02 dec 2023 18:36”Elhybrid” är väl i många fall en bil som har diesel som bränsle?vigge50 skrev: ↑02 dec 2023 18:28De senaste två månaderna så har elbilar gått ner något sätt på de rullande 3-månader, är det helt enkelt att vi börjar se avtappningen nu utan bonus eller är den lilla skillnaden en kombination av slump och all uppståndelse runt Tesla?
Ska bli intressant att se hur detta fortsätter framöver.
Bilregistrering 3-månader.PNG
Går att konstatera att dieslar gör just nu sämre än på väldigt många år.
De två senaste månaderna där elbilar gått ner något så ser det ut som att det är el och laddhybrider som tagit lite marknadsdelar.
Jag vet att vissa tycker att man inte ska separera hybrider utan att de ska anses vara rena fossilbilar. Men jag vet också att det har varit en diskussion om man ska räkna laddhybrider separat eller som en del av bensin och dieselbilar.
Eftersom det finns en mängd olika viljor så har jag valt att göra diagrammet efter den data som Mobility Sweden(tidigare Bilsverige) presenterar den.
Så alla de dieselmildhybrider som Volvo har sålt räknas som diesel i mitt diagram.
Re: Månadens leveransstatistik
Vad är skillnaden mellan en”elhybrid” och en ”mildhybrid”?vigge50 skrev: ↑02 dec 2023 19:36Borde kanske varit tydligare och bifogat Mobility Swedens fördelning. Om det är en mildhybrid så räknas det som en vanlig bensin eller dieselbil.Fredrik j skrev: ↑02 dec 2023 19:30Volvo har ju t.ex. bara sålt 2st dieselbilar i Sverige i år och 450 bensinbilar. Istället har man sålt 8000 ”mildhybrid” varav majoriten går på diesel.vigge50 skrev: ↑02 dec 2023 19:11Jag skulle snarare säga bensin eftersom här har Toyota en stor andel av försäljningen.Fredrik j skrev: ↑02 dec 2023 18:36”Elhybrid” är väl i många fall en bil som har diesel som bränsle?vigge50 skrev: ↑02 dec 2023 18:28De senaste två månaderna så har elbilar gått ner något sätt på de rullande 3-månader, är det helt enkelt att vi börjar se avtappningen nu utan bonus eller är den lilla skillnaden en kombination av slump och all uppståndelse runt Tesla?
Ska bli intressant att se hur detta fortsätter framöver.
Bilregistrering 3-månader.PNG
Går att konstatera att dieslar gör just nu sämre än på väldigt många år.
De två senaste månaderna där elbilar gått ner något så ser det ut som att det är el och laddhybrider som tagit lite marknadsdelar.
Jag vet att vissa tycker att man inte ska separera hybrider utan att de ska anses vara rena fossilbilar. Men jag vet också att det har varit en diskussion om man ska räkna laddhybrider separat eller som en del av bensin och dieselbilar.
Eftersom det finns en mängd olika viljor så har jag valt att göra diagrammet efter den data som Mobility Sweden(tidigare Bilsverige) presenterar den.
Så alla de dieselmildhybrider som Volvo har sålt räknas som diesel i mitt diagram.
Re: Månadens leveransstatistik
I väntan på att Highland model3 ska börja levereras i större skala har xc40 gått om och har nu sålt i fler exemplar än model3 i Sverige.
Re: Månadens leveransstatistik
Så här är vad jag har förstått det, om någon anser det inte stämmer så säg gärna till.Fredrik j skrev: ↑02 dec 2023 20:19Vad är skillnaden mellan en”elhybrid” och en ”mildhybrid”?vigge50 skrev: ↑02 dec 2023 19:36Borde kanske varit tydligare och bifogat Mobility Swedens fördelning. Om det är en mildhybrid så räknas det som en vanlig bensin eller dieselbil.Fredrik j skrev: ↑02 dec 2023 19:30Volvo har ju t.ex. bara sålt 2st dieselbilar i Sverige i år och 450 bensinbilar. Istället har man sålt 8000 ”mildhybrid” varav majoriten går på diesel.vigge50 skrev: ↑02 dec 2023 19:11Jag skulle snarare säga bensin eftersom här har Toyota en stor andel av försäljningen.
Jag vet att vissa tycker att man inte ska separera hybrider utan att de ska anses vara rena fossilbilar. Men jag vet också att det har varit en diskussion om man ska räkna laddhybrider separat eller som en del av bensin och dieselbilar.
Eftersom det finns en mängd olika viljor så har jag valt att göra diagrammet efter den data som Mobility Sweden(tidigare Bilsverige) presenterar den.
Så alla de dieselmildhybrider som Volvo har sålt räknas som diesel i mitt diagram.
En elhybrid har tillräcklig stark elmotor och stort batteri så att du faktiskt kan köra i låg hastighet på endast elmotorn om batterier är uppladdat. Det var detta Toyota började med redan på 90-talet.
Mildhybrider däremot har ett mindre batteri och en svagare elmotor så de kan endast ge lite extra kraft till fossilmotorn men är inte stark nog för att driva bilen på egen hand.
Re: Månadens leveransstatistik
Men all energi kommer ursprungligen från fossilt bränsle i bägge. Ska dom separeras borde det ju vara baserat på förbrukningen.vigge50 skrev: ↑02 dec 2023 20:32Så här är vad jag har förstått det, om någon anser det inte stämmer så säg gärna till.Fredrik j skrev: ↑02 dec 2023 20:19Vad är skillnaden mellan en”elhybrid” och en ”mildhybrid”?vigge50 skrev: ↑02 dec 2023 19:36Borde kanske varit tydligare och bifogat Mobility Swedens fördelning. Om det är en mildhybrid så räknas det som en vanlig bensin eller dieselbil.Fredrik j skrev: ↑02 dec 2023 19:30Volvo har ju t.ex. bara sålt 2st dieselbilar i Sverige i år och 450 bensinbilar. Istället har man sålt 8000 ”mildhybrid” varav majoriten går på diesel.vigge50 skrev: ↑02 dec 2023 19:11
Jag skulle snarare säga bensin eftersom här har Toyota en stor andel av försäljningen.
Jag vet att vissa tycker att man inte ska separera hybrider utan att de ska anses vara rena fossilbilar. Men jag vet också att det har varit en diskussion om man ska räkna laddhybrider separat eller som en del av bensin och dieselbilar.
Eftersom det finns en mängd olika viljor så har jag valt att göra diagrammet efter den data som Mobility Sweden(tidigare Bilsverige) presenterar den.
Så alla de dieselmildhybrider som Volvo har sålt räknas som diesel i mitt diagram.
En elhybrid har tillräcklig stark elmotor och stort batteri så att du faktiskt kan köra i låg hastighet på endast elmotorn om batterier är uppladdat. Det var detta Toyota började med redan på 90-talet.
Mildhybrider däremot har ett mindre batteri och en svagare elmotor så de kan endast ge lite extra kraft till fossilmotorn men är inte stark nog för att driva bilen på egen hand.
Ofta klumpas elhybrider ihop med laddhybrider lite beroende på vad statistiken ska bevisa.
Jag tycker dom borde klumpas ihop med alla andra bilar som drivs till 100% av fossila bränslen.
Re: Månadens leveransstatistik
Det märks att det går trögare för elbilar numera då de har tappat mer än resterande bilmarknad men än så länge är de fortfarande det populäraste alternativet med den uppdelningen som Mobility Sweden har. Nu när rena elbilar har tappat lite marknadsandelar så är det delvis laddhybrider som har ökat men även andra typer. Ska bli intressant att se hur resten av året fortsätter.
Förra året så ökade även etanolbilar igen efter att ha legat på nästan obefintliga nivåer ett tag.
Kollar vi på car.info statistiksida så ser vi att Tesla nu har gått om Fiat när det kommer till antal bilar som finns i Sverige vilket gör att Tesla nu är på plats 23 av alla bilmärken, krävs en del till nu för att ta ytterligare platser dock.
Går man in och kollar på listorna för endast elbilar så ser det ut som att BMW när som helst kommer gå om MG och att Audi senaste tiden även dem har klättrat sig allt närmre MG. MG har nästan inte registrerat några nya elbilar i Sverige senaste tiden, är det ett klart minskat intresse eller bristen av transport från Kina som ställt till det?
MG hade för ett tag sedan tre modeller med i top 25 listan över de populäraste elbilarna, nu har de endast en. Tror ni att MG snart kommer tillbaka eller är deras glansdagar redan räknade här i Sverige?
Ska även bli intressant hur det går för EX30 i år, den lär väll kunna klättra upp på listan ganska snabbt om intresset är så stort som man fått sken av här i Sverige.
Förra året så ökade även etanolbilar igen efter att ha legat på nästan obefintliga nivåer ett tag.
Kollar vi på car.info statistiksida så ser vi att Tesla nu har gått om Fiat när det kommer till antal bilar som finns i Sverige vilket gör att Tesla nu är på plats 23 av alla bilmärken, krävs en del till nu för att ta ytterligare platser dock.
Går man in och kollar på listorna för endast elbilar så ser det ut som att BMW när som helst kommer gå om MG och att Audi senaste tiden även dem har klättrat sig allt närmre MG. MG har nästan inte registrerat några nya elbilar i Sverige senaste tiden, är det ett klart minskat intresse eller bristen av transport från Kina som ställt till det?
MG hade för ett tag sedan tre modeller med i top 25 listan över de populäraste elbilarna, nu har de endast en. Tror ni att MG snart kommer tillbaka eller är deras glansdagar redan räknade här i Sverige?
Ska även bli intressant hur det går för EX30 i år, den lär väll kunna klättra upp på listan ganska snabbt om intresset är så stort som man fått sken av här i Sverige.
Re: Månadens leveransstatistik
Detta året har definitivt börjat neråt för elbilar men de håller sig fortfarande över 30% vilket gör de störst enligt Mobility Swedens uppdelning. Vi får väll se hur detta utvecklar sig framöver i år, kommer det fortsätta neråt för elbilar eller kommer de stanna över 30% och kanske även klättra från detta?
Etanolbilar har nu också blivit kommit upp i en marknadsandel de inte haft på många år, kommer de fortsätta klättra uppåt?
Kollar vi på statistiken från Car.info så kan man däremot se att antalet bilar med elbilar exkluderade fortsätter att minska i Sverige i allt snabbare takt. Blev till och med lite skeptisk till siffrorna nu när jag ser antalet skrotade bilar under mars, det verkar vara otroligt många bilar som skrotats. Om det stämmer däremot så tar elbilar definitivt andelar även sätt till antalet bilar i Sverige.
Etanolbilar har nu också blivit kommit upp i en marknadsandel de inte haft på många år, kommer de fortsätta klättra uppåt?
Kollar vi på statistiken från Car.info så kan man däremot se att antalet bilar med elbilar exkluderade fortsätter att minska i Sverige i allt snabbare takt. Blev till och med lite skeptisk till siffrorna nu när jag ser antalet skrotade bilar under mars, det verkar vara otroligt många bilar som skrotats. Om det stämmer däremot så tar elbilar definitivt andelar även sätt till antalet bilar i Sverige.