Sida 58 av 62

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 27 sep 2022 08:48
av Andersen
Xeik skrev:
Pasjostrom skrev:
Vad är det som händer med Tesla-försäljningen i Sverige detta kvartal? Är det pga ändrade regler för bonus/malus och att Tesla prioriterade Sverige under Q2? Eller är det vikande intresse?
Jag tror du kan kombinera dina listade anledningar. Och lägga till osäkerheten för ekonomin i stort.
Av någon anledning ströp Tesla leveranser av Berlinbyggda Model Y till Sverige helt under slutet av augusti och hela september. Trots att de tidigare varit inplanerade. Många med leveransdatum i september fick det uppskjutet 2-3 månader.

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 27 sep 2022 10:53
av Fredrik j
Privatimporten av Teslor har under kvartalet varit stor. 240bilar i relation till 1400 nyregistreringar.

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 27 sep 2022 14:05
av SR-71-BlackBird
Jag säljer husbilar och här är det inte klackarna i taket direkt.

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 27 sep 2022 18:57
av martinot
Pasjostrom skrev:
Vad är det som händer med Tesla-försäljningen i Sverige detta kvartal? Är det pga ändrade regler för bonus/malus och att Tesla prioriterade Sverige under Q2? Eller är det vikande intresse?
För mig är det ett antal orsaker som gjorde att jag inte plockade ut den MYP i somras som jag beställt:

Osäkerhet om ekonomi generellt i världen kommande åren, problem med allt fler köer till snabbladdning, och speciellt efter att Tesla valde att öppna upp SuC för alla, samt att jag missade miljöbonusen när det bestämdes att elbilar över 600 K inte skulle få det (hade gjort mer 10% på totalpriset som redan var lite på smärtgränsen).

Som det ser ut nu så blir det istället ett nyköp ev en Merca E-klass till våren istället, men vi får se hur problemet med snabbladdningen utvecklar sig (kan stå ut med att det tar lite tid att ladda, men inte med osäkerheten med köer och trasiga laddare som nu är vardag även på SuC).

Man kan ju även hoppas att de backar på miljöbonusbegränsningen, men det känns ju inte speciellt troligt. Verkar som borgerliga vill inte subventionera elbilar, och att vänstern ogillar de som köper dyra nya bilar (de ogillar både bilar generellt och även borgerligheten/medelklassen). Alltså är det kört för subventioner av större elbilar som kan ersätta större SUV/kombi på diesel/bensin; både den politiska vänstern och högern är emot det.

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 27 sep 2022 19:00
av martinot
Zalman3 skrev:
Hård strid om vilket märke som ska vara den mest sålda i juli bland elbilar.

Men Volvo har bara sålt 53 elbilar hittills i juli.
Någon som vet varför?
I Volvos fall beror det främst på brist på batterier som gör att de inte kan tillverka och leverera elbilar till kunderna.

Man får skilja på försäljning och leverans. Två olika saker (även om de påverkar varandra).

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 27 sep 2022 19:07
av Zalman3
SR-71-BlackBird skrev:
Jag säljer husbilar och här är det inte klackarna i taket direkt.
Jag har ett garage, där det mest är husbilskunder.
Och har ca 40 kunder i kö. Så nog finns det dom som fortfarande köper husbilar, även om marknaden har lugnat sig lite.
Märkligt att folk köper en husbil på våren, och har ingen aning om vart husbilen ska stå på vintern.
Och att i slutet av september börja jaga husbilsgarage kan vara svårt.

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 27 sep 2022 21:20
av Fredrik j
martinot skrev:
Zalman3 skrev:
Hård strid om vilket märke som ska vara den mest sålda i juli bland elbilar.

Men Volvo har bara sålt 53 elbilar hittills i juli.
Någon som vet varför?
I Volvos fall beror det främst på brist på batterier som gör att de inte kan tillverka och leverera elbilar till kunderna.

Man får skilja på försäljning och leverans. Två olika saker (även om de påverkar varandra).
Volvo levererade 55bilar och tesla 78bilar i juli. Inte någon dramatisk skillnad.

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 28 sep 2022 01:27
av martinot
Fredrik j skrev:
Volvo levererade 55bilar och tesla 78bilar i juli. Inte någon dramatisk skillnad.
Pappa beställde sin XC40 Recharge i januari/februari, men fortfarande inte fått den. Skulle fått den i slutet av sommaren, men blivit framskjuten hela tiden. Har fortfarande inte fått den. Får se om den ens kommer i höst... Känns rätt hopplöst just nu! :(

Beställde själv en Tesla MYP i mitten av maj månad, och fick erbjudande att ta leverans i mitten av juli månad (men tackade nej).

Beställde en Mini Cooper SE som tredjebil (och för övningskörning till dottern) i mitten av juni månad och tog leverans av den i mitten av augusti.

Både Tesla och Mini verkar kunna både bygga bilar och leverera hyfsat snabbt, medans Volvo verkar ha enormt stora problem med detta!

Så i verkligheten så är det en enorm skillnad på både leveransförmåga och leveranstid i min erfarenhet.

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 28 sep 2022 09:33
av tslaqqq
Fredrik j skrev:
martinot skrev:
Zalman3 skrev:
Hård strid om vilket märke som ska vara den mest sålda i juli bland elbilar.

Men Volvo har bara sålt 53 elbilar hittills i juli.
Någon som vet varför?
I Volvos fall beror det främst på brist på batterier som gör att de inte kan tillverka och leverera elbilar till kunderna.

Man får skilja på försäljning och leverans. Två olika saker (även om de påverkar varandra).
Volvo levererade 55bilar och tesla 78bilar i juli. Inte någon dramatisk skillnad.
Skillnaden är väl att Tesla som bekant bygger bilarna (i Shanghai) första (och andra) månaden i kvartalet och skeppar dem därefter för att leverera månad 2 och 3 (främst).
Därav alltid lågt antal Teslor månad 1 varje kvartal. Kommer att jämnas ut när Berlin får upp takten.

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 29 sep 2022 17:56
av Voivoi
Lagt beställningen på Tesla 3 LR.
Någon som hört om bonusen gäller fortfarande?

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 03 okt 2022 22:28
av Zalman3
Märkliga siffror för MY i september.
I Norge så sålde man över 3.000 MY.
https://elbilstatistikk.no/

I hela Europa såldes 7.011 MY i september.
https://insideevs.com/news/613789/europ ... ugust2022/
Så Norge stod för en stor andel av hela Europas försäljning.

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 03 okt 2022 22:36
av CrazyGang
Voivoi skrev:
Lagt beställningen på Tesla 3 LR.
Någon som hört om bonusen gäller fortfarande?
Bilar registrerade i feb-mars får bonus utbetalad nu. Bilar registrerade efter juni-juli 2022 får antagligen sätta hoppet till att nya regeringen skjuter till nya pengar för att systemet ska fortsätta fungera. (2,9 mdr kvar av årets budget men registrerade bilar feb-aug motsvarar 3,2 mdr.) Om inga nya pengar skjuts till så kommer systemet behöva läggas ner kring jul.

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 03 okt 2022 22:43
av Andersen
Zalman3 skrev:
Märkliga siffror för MY i september.
I Norge så sålde man över 3.000 MY.
https://elbilstatistikk.no/

I hela Europa såldes 7.011 MY i september.
https://insideevs.com/news/613789/europ ... ugust2022/
Så Norge stod för en stor andel av hela Europas försäljning.
Tesla hade kunnat leverera 2000 Y i Sverige i september, om de bara brytt sig. Men Norge var uppenbarligen viktigare, och istället fick Sverige bara en spottstyver...

Dessutom, enligt tyska Youtubers, så fick inga enskilda kunder VIN på Berlin-Y sista delen av september. Spekulationen är att de istället gick till någons bilflotta. Hur Tesla prioriterar är som alltid märkligt...

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 04 okt 2022 00:09
av martinot
Tror att detta har att göra med att momsbefrielsen för dyrare elbilar upphör i Norge nu vid årsskiftet. Precis som Tesla försökte prioritera MYP till Sverige innan bonusen försvann, så vill man nu göra lika dant för Norge.

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 04 okt 2022 00:23
av Mickep
Har för mig björn nyland hade en kommentar att folk köper elbilar (spelar inget roll vilket märke) som tokiga, de som kan leverare får de sålda helt enkelt. Sedan vill inte alla ha tesla så det är bra att det finns alternativ.
men att det var för att det blir förändring var nytt för mig.

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 04 okt 2022 13:31
av Zalman3
I Norge har elbilarna en marknadsandel på 77,7 procent av landets nya personbilsregistreringar i september.
Exakt 11 384 elbilar nyregistrerades i Norge i september, vilket ger dem en marknadsandel på 77,7 procent av landets nya personbilsregistreringar.
Det fanns också 1 669 nya laddhybrider. Med 3 063 nyregistreringar var Tesla Model Y i toppen av alla drivtyper.
https://www.electrive.net/2022/10/04/no ... september/

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 09 okt 2022 05:43
av Zalman3
Går bra för Tesla i USA.
Screenshot_20221009-054018_Facebook.jpg

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 09 okt 2022 07:33
av Dafro
Zalman3 skrev:
Går bra för Tesla i USA.
Screenshot_20221009-054018_Facebook.jpg
Ser absolut bra men procentuell förändring men inga siffror om vad man hade året innan gör det ju ganska ointressant tycker jag.

Men visst visar det att tesla fortsätter att leverera och att övriga har problem men hur stora kan man inte säga.

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 09 okt 2022 20:37
av martinot
Försäljning av bilar i Norge i september

https://www.motor.no/aktuelt/nybilsalge ... ere/233942

Ca 80% var rena elbilar!

Skärmbild 2022-10-09 203427.png

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 27 okt 2022 19:57
av Zalman3
Zalman3 skrev:
Går bra för Tesla i USA.
Screenshot_20221009-054018_Facebook.jpg
Det går bra för Tesla även i Europa.
Tesla’s Model Y Tops Europe’s New Car Sales for the First Time.
https://www.bloomberg.com/news/articles ... #xj4y7vzkg

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 01 nov 2022 19:42
av vigge50
Kan ha fel men det verkar som att vi nu för första gången haft att elbilar är det populäraste bränslet bland nyregistrerade bilar tre månader i rad. Då det på senare tid har varit vanligt att det händer andra och speciellt tredje månaden i ett kvartal så är det inte helt förvånande om vi nu kommer se detta fem månader i rad nu. Man kan väll anta att många som väntar på en elbil vill få den registrerad nu innan året är slut då bonusen blir mindre nästa år. Ska bli intressant att se hur andelen elbilar kommer vara i början av nästa år, kommer de kunna fortsätta öka eller kommer de ha en ordentlig dipp efter årsskiftet?

Kollar vi på de rullande tre månaderna så ser vi att rena elbilars andel av registreringarna definitivt ökat tack vare detta och frågan är hur mycket mer de kommer öka i slutet av året?
Registrering bilar per bränsle.PNG
Man kan även se att från förvisso små nivåer så ökar även intresset för både etanol och gasbilar.

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 01 nov 2022 20:39
av Bjelke
Magiskt :)
Snart över 50% då kanske? :)
Och nu är det i princip var 10:e som är en diesel och trendar nedåt fortsättningsvis.
Och irriterande att jag inte kommer ihåg varför dippen i Mars förra året kom…? :oops:

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 01 nov 2022 20:46
av vigge50
Bjelke skrev:
Magiskt :)
Snart över 50% då kanske? :)
Och nu är det i princip var 10:e som är en diesel och trendar nedåt fortsättningsvis.
Och irriterande att jag inte kommer ihåg varför dippen i Mars förra året kom…? :oops:
Det var väll att bonusen för elbilar ökade från den 1:e april så många väntade in med leveranserna till april eller mins jag fel?

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 01 nov 2022 21:34
av VoltAmpere
Fredrik j skrev:
Privatimporten av Teslor har under kvartalet varit stor. 240bilar i relation till 1400 nyregistreringar.
Finns 742 beg. Tesla på Bytbil (varav 421 3or). Är det inte rätt mycket i förhållande till sålda, eller?

Re: Månadens leveransstatistik

Postat: 01 nov 2022 22:14
av martinot
Bjelke skrev:
Och irriterande att jag inte kommer ihåg varför dippen i Mars förra året kom…? :oops:
Tror Vigge har förklaringen ovan. Själv så avvaktade jag till att plocka ut min elbil tills maj/juni månad för att få med bonushöjningen med +10 KSEK (men samtidigt innan höjningen av förmånsvärden tog effekt i juli månad).