”Laddningen stoppades”, ”Bilen behöver servas, kan inte..."
Postat: 31 jul 2019 20:50
Plockade ut bilen för cirka en månad sedan och har nött 500 mil+ på den tiden. Hemma i Stockholm har det bara varit laddning hemma via 230V men nu de senaste tre veckorna har vi vart runt i Danmark och på västkusten och bara levt på SuC.
Utgår ifrån Varberg här på kusten och i och med detta nyttjat Ionity laddaren som finns här en handfull gånger, upp till 80-90% på ca 40 minuter, alldeles lagom i tid.
(Olyckskorpar eller förstå-sig-påare som ska börja med pekpinnar och mästra om batteri degradering, typer av laddning laddning etc etc ombeds behålla sina tankar och sitt kunnande för sig själva. Är inte på humör för att bli ”mästrad” i detta läge av någon som kan allt)
Sitter och laddar idag på Ionity laddaren i godan ro och nått 60% när jag får en ond misstanke.
Visst tusan är det någonting som låter annorlunda?
Är det ett flygplan utanför?
Det är ett lågfrekvent mullrande/hummande som inte riktigt hör hemma i ljudbilden någonstans.
Öppnar dörren och kliver ut, det är inget flygplan.
Börjar spela in med mobilen för visst tusan är detta någonting som inte riktigt är som det ska?
Hör någonting från främre delen av bilen, inte fronten utan tycker det kommer från under framvagnen mer.
Kollar Ionity stationen och den laddar på.
Sätter mig i bilen igen och stänger dörren och då känner jag att dörrsidans inredning vibrerar motsvarande ljudet.
AC fläkten går och låter så jag stänger av bilen via Säkerhet > Stäng av bilen för att får bort det ljudet och bättre kunna lokalisera mullrandet/hummandet.
Bilen stänger av och efter ett tag också AC fläkten.
Mullrandet/hummandet ändrar karaktär och sjunker i frekvens och börjar avta.
Ok, slår på bilen igen genom att trycka på bromspedalen.
Allt går igång och mullrandet/hummandet fortsätter att sjunka och försvinna mer.
Återgår till mitt och tycker att det var märkligt.
Plötsligt smäller det till en till två gånger relativt ordentligt och laddningen avstannar.
Det kan knäppa/smälla lite när man laddar (ungefär som när en metallyta ändrar temperatur) i vanliga fall vilket jag känner igen men detta är kraftigare.
Displayen visar ”Laddningen stoppades”, ”Bilen behöver servas, kan inte ladda” ”Kan inte ladda, koppla ur och försök igen” och Ionity stationen har avslutat laddningen.
Känns inte bra det här!
Bilen är igång och jag kan köra, flyttar den från Ionity stationen och ringer Tesla Roadside assistance.
Får snacka med en engelsktalande tjej, mycket trevlig och serviceinriktad.
Hon kikar på bilens diagnostik och jag blir rekommenderad att uppsöka närmaste servicecenter.
Jag kan och får försöka köra vidare och ladda på nytt men rekommendationen är att uppsöka SC och få det kontrollerat baserat på felbeskrivningen och det hon ser i loggarna (hon förklarar inte närmare vad hon ser). Hade det varit hennes bil hade hon gjort så och jag kan bara hålla med, jag vill få detta kontrollerat.
Hon uppskattar det till 97-98 procents chans att jag kommer behöva någon form av service men ursäktar sig med att hon inte är servicetekniker och inte kan lova något. Hon förvarnar SC Göteborg om att jag ska trilla in imorgon (ingen tid bokas) och rekommenderar mig att hänga på låset kl 08:00 om möjligt.
Känns sådär i maggropen, inte helt kul med nya bilen. Planerna imorgon var roadtrip med svärföräldrar och delar av släkten och då måste jag ställa in en av två bilar för att åka på service med nya bilen. Jag överlever det men timingen med detta och hemresa till Stockholm i helgen är inte optimal.
Bemötandet av Road Assistance var toppen, ingenting att klaga på där, hon bekräftade bara det jag kände och ville så där är jag nöjd.
Fortsättning följer imorgon..
(Tar detta igen: Olyckskorpar eller förstå-sig-påare som ska börja med pekpinnar och mästra om batteri degradering, typer av laddning laddning etc etc ombeds behålla sina tankar och sitt kunnande för sig själva. Är inte på humör för att bli ”mästrad” i detta läge av någon som kan allt)
Utgår ifrån Varberg här på kusten och i och med detta nyttjat Ionity laddaren som finns här en handfull gånger, upp till 80-90% på ca 40 minuter, alldeles lagom i tid.
(Olyckskorpar eller förstå-sig-påare som ska börja med pekpinnar och mästra om batteri degradering, typer av laddning laddning etc etc ombeds behålla sina tankar och sitt kunnande för sig själva. Är inte på humör för att bli ”mästrad” i detta läge av någon som kan allt)
Sitter och laddar idag på Ionity laddaren i godan ro och nått 60% när jag får en ond misstanke.
Visst tusan är det någonting som låter annorlunda?
Är det ett flygplan utanför?
Det är ett lågfrekvent mullrande/hummande som inte riktigt hör hemma i ljudbilden någonstans.
Öppnar dörren och kliver ut, det är inget flygplan.
Börjar spela in med mobilen för visst tusan är detta någonting som inte riktigt är som det ska?
Hör någonting från främre delen av bilen, inte fronten utan tycker det kommer från under framvagnen mer.
Kollar Ionity stationen och den laddar på.
Sätter mig i bilen igen och stänger dörren och då känner jag att dörrsidans inredning vibrerar motsvarande ljudet.
AC fläkten går och låter så jag stänger av bilen via Säkerhet > Stäng av bilen för att får bort det ljudet och bättre kunna lokalisera mullrandet/hummandet.
Bilen stänger av och efter ett tag också AC fläkten.
Mullrandet/hummandet ändrar karaktär och sjunker i frekvens och börjar avta.
Ok, slår på bilen igen genom att trycka på bromspedalen.
Allt går igång och mullrandet/hummandet fortsätter att sjunka och försvinna mer.
Återgår till mitt och tycker att det var märkligt.
Plötsligt smäller det till en till två gånger relativt ordentligt och laddningen avstannar.
Det kan knäppa/smälla lite när man laddar (ungefär som när en metallyta ändrar temperatur) i vanliga fall vilket jag känner igen men detta är kraftigare.
Displayen visar ”Laddningen stoppades”, ”Bilen behöver servas, kan inte ladda” ”Kan inte ladda, koppla ur och försök igen” och Ionity stationen har avslutat laddningen.
Känns inte bra det här!
Bilen är igång och jag kan köra, flyttar den från Ionity stationen och ringer Tesla Roadside assistance.
Får snacka med en engelsktalande tjej, mycket trevlig och serviceinriktad.
Hon kikar på bilens diagnostik och jag blir rekommenderad att uppsöka närmaste servicecenter.
Jag kan och får försöka köra vidare och ladda på nytt men rekommendationen är att uppsöka SC och få det kontrollerat baserat på felbeskrivningen och det hon ser i loggarna (hon förklarar inte närmare vad hon ser). Hade det varit hennes bil hade hon gjort så och jag kan bara hålla med, jag vill få detta kontrollerat.
Hon uppskattar det till 97-98 procents chans att jag kommer behöva någon form av service men ursäktar sig med att hon inte är servicetekniker och inte kan lova något. Hon förvarnar SC Göteborg om att jag ska trilla in imorgon (ingen tid bokas) och rekommenderar mig att hänga på låset kl 08:00 om möjligt.
Känns sådär i maggropen, inte helt kul med nya bilen. Planerna imorgon var roadtrip med svärföräldrar och delar av släkten och då måste jag ställa in en av två bilar för att åka på service med nya bilen. Jag överlever det men timingen med detta och hemresa till Stockholm i helgen är inte optimal.
Bemötandet av Road Assistance var toppen, ingenting att klaga på där, hon bekräftade bara det jag kände och ville så där är jag nöjd.
Fortsättning följer imorgon..
(Tar detta igen: Olyckskorpar eller förstå-sig-påare som ska börja med pekpinnar och mästra om batteri degradering, typer av laddning laddning etc etc ombeds behålla sina tankar och sitt kunnande för sig själva. Är inte på humör för att bli ”mästrad” i detta läge av någon som kan allt)