Sida 1 av 1

P85D

Postat: 16 jun 2015 22:41
av hybris
Tiden går. Nu har jag ägt bilen sedan Mars. Innan det ägde jag en P85+ i ett år. Så hur känner jag nu i Juni?

Sjukt nöjd med bilen. Sjukt nöjd att jag valde att byta. Njuter verkligen av hur otroligt grym P85D är. Ingen nackdel att bilen numera kosta 200K SEK mer än när jag köpte den. 1.4 MSEK numera. Men det är ju inte poängen alls.

Jag har inget att klaga på. Sure little rattle och vänster backdörr är inte helt perfekt aligned. Men skall fixas. Men galet nöjd med bilen. Var såklart nöjd med min P85+ också men p85D är bättre på allt. Accelerationen är så sjuuuukt skön. :-)

Som tidigare totalt ointresserad av alla andra bilar. Smilar lätt när jag ser töntiga bilar med sportavgas och de som drar på och tror jag bryr mig. Vet att de är en munsbit så bryr mig inte. Mitt körkort är viktigare än läxa upp töntiga bensinbilar oavsett märke.,:-)

Fasen vad vi är bortskämda som kör Tesla model S!

Re: P85D

Postat: 16 jun 2015 22:45
av Ragnarferdinand
Nice! :D
Själv upplever jag det som att många ligger nära bakom väldigt länge och tar god tid på sig att köra om. ;)
Men jag har inget "D"

Re: P85D

Postat: 16 jun 2015 22:55
av Martinen
Håller med allt du säger.
Jag åxå en p85d och är jättenöjd.
Jag måste säga attt det är ibland svårt att låta bli att trycka på accelerations-pedalen. Jag vill heller inte köra för fort, men jag kommer väldigt snabbt upp till hastighetsgränsen.
Häromdagen körde en sportbil upp bredvid mig på motorvägen. Jag hade farthållaren på och han saktade ner för att liga precis bredvid. Sen hörde jag ett jävla oväsen och han åkte iväg.
Jag rörde inte en muskel. Att tillägga var att han hade en bakåtvänd barnstol framsätet med en liten bebis. Hur korkade kan folk vara?

Upplever du nån skillnad i ljudet? Det va nån som påstod att man hörde ljudet från de främre motorerna mer än om man bara har bakhjulsdrift.

Re: P85D

Postat: 16 jun 2015 23:19
av root
Jag har lagt 2000 mil i min P85D sedan 31 mars. Episkt nöjd kund och brukare.

Jag har besökt 14(!) länder hittills, använt ett oräkneligt antal superchargers längs vägen och laddat på torg, i garage och lite överallt. Jag har träffat hur många människor som helst som jag aldrig skulle träffat annars. Människor blir glada när man säger att man åker Tesla. Man kan vara stolt inför barnen. Inte ofta det händer, men Teslan funkar!

Ja, laddluckan krånglar. Gäsp. Jag är överlycklig att det är så futila problem. Förra bilen, en Porsche (urk) stod på verkstad i vecka ut och vecka in. Efter 4 månaders ägande hade den varit på verkstad 2. Suck, aldrig mer.

Range anxiety.. haha. Teslan har samma range som Porschen hade. 20 mil med full sula. 40 om man snålar.

Accelerationen är användbar, inte så att man launchar i stan precis, men om man vill byta fil behöver man inte gasa till så att alla vänder sig om och blir förbannade på att man väsnas. Man bara trycker till lite och så är det klart. Bästa stadsbilen någonsin! Förutom att vara bästa långfärdsbilen då alltså.

Jag har funderat på hur många S6/RS6/S7/M5/M6/Panamera etc som inte säljer lika bra längre. Det är inte bara det att man inte köper en M5, man kommer aldrig mer att köpa en ICE. Har man en gång vant sig vid Tesla-typen av bil är det fullständigt uteslutet att ens titta i ICE-riktningen längre. Stökigt motorljud är detsamma som låg effektivitet, ju.

Det finns en enda lite sak som jag tycker är jobbig.. Alla känner igen det.. Människor som frågar..ja.. "Hur långt mil går den innan man måste ladda"? Nästa gång skriker jag!

Re: P85D

Postat: 16 jun 2015 23:30
av Martinen
2000 mil låter lagom. Hämtade visserligen min i slutet på april, men jag är knappt uppe i 1200. Jag får köra fortare ☺.
Än så länge bara kört inom Sverige.

Re: P85D

Postat: 16 jun 2015 23:41
av bladh
Nu blev jag ju inte mindre sugen på leverans av min bil.
Får ta och ringa DS imorgon och fråga när det kan bli av. ;)

Re: P85D

Postat: 17 jun 2015 01:29
av Mikke996
Samma här sjukt nöjd med min P85D,Cayenne turbon ska bytas mot en X omgående.
Nyligen gick inte växelväljaren att flytta,bärgare och 6500 kr fattigare för ett clipps?!
Nä tacka vet jag Teslan som min 3 åriga son pussar varje morgon innan vi åker till dagis för att den:räddar isbjörnar i skogen :D

Re: P85D

Postat: 17 jun 2015 09:14
av hybris
Martinen skrev:
Håller med allt du säger.
Jag åxå en p85d och är jättenöjd.
Jag måste säga attt det är ibland svårt att låta bli att trycka på accelerations-pedalen. Jag vill heller inte köra för fort, men jag kommer väldigt snabbt upp till hastighetsgränsen.
Häromdagen körde en sportbil upp bredvid mig på motorvägen. Jag hade farthållaren på och han saktade ner för att liga precis bredvid. Sen hörde jag ett jävla oväsen och han åkte iväg.
Jag rörde inte en muskel. Att tillägga var att han hade en bakåtvänd barnstol framsätet med en liten bebis. Hur korkade kan folk vara?

Upplever du nån skillnad i ljudet? Det va nån som påstod att man hörde ljudet från de främre motorerna mer än om man bara har bakhjulsdrift.
Nej ingen skillnad gällande ljudet. Jag hör inte motorn fram eller bak. Bilen är faktiskt tystare och det tror jag beror på förbättrad isolering som lades till efter jag fick min P85+.

Re: P85D

Postat: 17 jun 2015 09:17
av hybris
Det är sant. Bilen är ju sinnessjukt snabb men folk reagerar inte negativt då det inte väsnas. Man kan dra på utan att få sura miner. Har en granne som har en röd Toyota Corolla med sportavgas... Önskar att jag hade gudomliga krafter som kunde få den bilen att skära ihop... :-)

Re: P85D

Postat: 17 jun 2015 10:22
av vigge50
För ett tag sedan så såg jag och några kompisar en Tesla Model S signature och mina kompisar tycker det är en bra bil men var inte alls imponerad av interiören. Dem menade att en extrautrustad Volvo från 2012 för omkring 400000 kronor har bättre interiörkvalite än Teslan. Det jag undrar är om ni som har haft en tesla sen tidigare och sedan har byt upp er till en nyare, har tesla kommit ikapp andra tillverkarna när det kommer till kvalité på interiören? Jag förstår att det inte är lika bra som dem dyra Mercedesna men känns det fortfarande lite plastigt på insidan eller har dem nya fått ett rejält lyft? För den prisklassen dem är i så bör dem ju ha bättre interiör än en extrautrustad Volvo eller?

Re: P85D

Postat: 17 jun 2015 10:23
av Herr X
Har samma upplevelse som er andra - 1000 mil sedan mars och njuter när jag får möjlighet att åka ut på en tur. Stör mig våldsamt på alla nyfikna svenska bilister som kör ikapp mig snabbt för att sedan ligga bakom på kort avstånd - utgår alltid från att de kan vara civila poliser och känner därför heller inte att jag kan sticka från dem. I Norge förekommer detta inte utan jag behandlas som vilken bilist som helst.
Jag kör också mycket i Sverige, framförallt Oslo - Sthlm men har fortfarande inte mött någon enda Tesla på Superladdarna i Arboga och Karlstad - jag står alltid ensam och laddar. På Infracity mötte jag en svensk taxi, i övrigt har jag bara mött norska Teslaägare när jag varit ute och kört i Sverige. I de norska laddarna står det alltid bilar, så kontrasten mellan Sverige och Norge är gigantisk - eftersom jag aldrig möter er andra som skriver här så funderar jag ibland på om ni bara är bottar som Tesla skickat in för att det ska se ut som att det finns fler Teslaägare än oss i Norge...

Re: P85D

Postat: 17 jun 2015 11:37
av TeslaMartin
vigge50 skrev:
För ett tag sedan så såg jag och några kompisar en Tesla Model S signature och mina kompisar tycker det är en bra bil men var inte alls imponerad av interiören. Dem menade att en extrautrustad Volvo från 2012 för omkring 400000 kronor har bättre interiörkvalite än Teslan. Det jag undrar är om ni som har haft en tesla sen tidigare och sedan har byt upp er till en nyare, har tesla kommit ikapp andra tillverkarna när det kommer till kvalité på interiören? Jag förstår att det inte är lika bra som dem dyra Mercedesna men känns det fortfarande lite plastigt på insidan eller har dem nya fått ett rejält lyft? För den prisklassen dem är i så bör dem ju ha bättre interiör än en extrautrustad Volvo eller?
Jag har nu åkt runt i en vecka med en lånebil från Tesla, Model S 85 - medans min P85D stått/står på Service Centret för batteribyte.. (annan story) - kan dock verifiera att det är rejäl skillnad på inredning i jämförelse mot ordinarie 85:a, speciellt då jag har "premium inredningspaketet" med nappaläderinredning istället för plast, next generationstolar m.m.

Men även knapparna på ratten, blinkersreglage m.m. spakar/knappar är uppdaterade, ger nu mer gediget intryck!
Störst skillnad är så klart stolar och läderinredning, vilket är mer beroende på tillvalspaket än ålder på bil.

Också jag tycker/tyckte att Tesla har väl klinisk inredning, t.ex. tomma utrymmet mellan stolarna/golvet i jämförelse med andra moderna bilar där denna yta/volym numera är i höjd med armstödet och man mer eller mindre upplevs sitta i en cockpit - då upplevs Teslan väl öppen i sin planlösningen för de BMW/Audi-kompisar som åker med på en åktur. Det är ett typisk allmänt påpekande: "Oj vad avskalat det är.. "

I övrigt så tycker jag vanliga 85:an går bra, speciellt >70 km/h då upplever jag acceleration som riktigt fin. Under 70 km/h så känns det som jag skulle vilja "växlat ned" ett eller två hack... Skillnaden mot P85D är att den accelererar vansinnigt upp till 70 km/h för att sedan bara accelerera otroligt bra (men runt 100 km/h och däröver är skillnaden inte våldsamt stor mot 85:an - 85:an är en bra landsvägsbil med superb omkörningskapacitet)

Lånebilen har 19" fälgar vilket drar ned vägljudet något, svårt att säga om de ändrat isoleringen då det tyvärr allmänt brusar en hel del från fartvinden i en Tesla - så totala ljudnivån känns likvärdig med P85D:n trots allt. - Allmänt skulle jag önskat mer av isoleringen i en så dyr bil, vägljud och vindbrus :(