Sida 1 av 2
Låst laddlucka
Postat: 07 aug 2019 07:16
av hannes_e
När jag låser upp bilen (genom att bara öppna med handtaget tack vare att jag har mobilen med mig) så är laddluckan fortfarande låst.
Jag måste antingen in i bilen och låsa upp luckan från skärmen, eller ta fram mobilen och låsa upp den från appen.
Är det alltid så eller finns det nån inställning ?
Att den låser fast laddkabeln när man låser bilen kan väl vara rimligt, men varför skulle man vilja ha laddluckan låst om bilen är upplåst...
(Erkänner att jag inte läst manualen)
Re: Låst laddlucka
Postat: 07 aug 2019 08:05
av Teslaspolen
Enligt standarden för Typ 2 ska kabeln alltid vara låst när bilen laddar.
Re: Låst laddlucka
Postat: 07 aug 2019 08:11
av hannes_e
även när den laddat färdigt?
Re: Låst laddlucka
Postat: 07 aug 2019 08:24
av hannes_e
tydligen finns det kablar med (troligen tesla-specifik) knapp på handtaget.
https://www.evchargeking.com/en/cable-r ... iphase-32a
Re: Låst laddlucka
Postat: 07 aug 2019 08:47
av Teslaspolen
hannes_e skrev:även när den laddat färdigt?
Ja, annars skulle teoretiskt någon kunna stjäla kabeln.
Re: Låst laddlucka
Postat: 07 aug 2019 08:49
av kikat
Kabeln låser sig alltid när kabeln sätts i. Även om du laddat färdigt så kan underhållsström gå genom kabeln, ex. om du har AC på med kabeln i.
Om den inte skulle låsa sig finns risk för ljusbågar när den dras ur, vilket sliter på laddkontakterna.
Det finns en nödögla i bagageutrymmet bakom laddporten som släpper spärren på mekanisk väg, ett tips är att leta reda på den så du vet var den finns ifall en laddare någon gång skulle vägra släppa kabeln.
När jag använder allmänna typ2 utan knapp så brukar jag använda appen för att kunna ta bort kabeln. Smidigare än att behöva gå in i bilen och trycka på skärmen.
Re: Låst laddlucka
Postat: 07 aug 2019 08:59
av hannes_e
förstår att man mekaniskt vill hindra att kabeln dras ut när man faktiskt laddar (drar ström genom kabeln).
Men teslan vet ju om den laddar eller inte (är färdig) så den skulle ju kunna släppa låset när bilen är färdigladdad (vill man börja ladda igen utan att dra ur kabeln igen så kan den ju bara låsa igen).
Har inte så står förståelse för scenariot att man vill stöldskydda kabeln medan bilen är upplåst. När min bil är upplåst är jag i den eller väldigt nära den och stöldrisken i det läget kan jag leva med.
Kanske köper en sån här,
https://www.evchargeking.com/en/tesla-b ... or-kit-16a, och byter ut kontakten.
Visst är det ett i-landsproblem, men det var bra mycket smidigare på leafen när man hade knappen...
Re: Låst laddlucka
Postat: 07 aug 2019 09:30
av kikat
Visst skulle Tesla kunna gjort så kabeln låser upp sig själv om bilen är upplåst och den drar 0W genom kabeln men de tillfällen detta skulle skett lär varit försvinnande få för de allra flesta. Så fort du öppnar dörren för att låsa upp bilen går ju AC och all elektronik igång och då börjar den dra ström från kabeln igen även om bilen är färdigladdad.
Re: Låst laddlucka
Postat: 07 aug 2019 09:42
av EnTraktor
Kablen går även att låsa upp genom att hålla in bakluckan på fjärren i 3-5 sekunder.
Re: Låst laddlucka
Postat: 07 aug 2019 09:53
av Kevork
Tycker att på Model 3 skulle de lägga till finessen att är man vid bilen med nyckeln går det låsa upp kabeln genom att trycka på laddluckans touch-knapp (nedre högra hörnet).
Re: Låst laddlucka
Postat: 07 aug 2019 10:12
av hannes_e
kikat skrev:Visst skulle Tesla kunna gjort så kabeln låser upp sig själv om bilen är upplåst och den drar 0W genom kabeln men de tillfällen detta skulle skett lär varit försvinnande få för de allra flesta. Så fort du öppnar dörren för att låsa upp bilen går ju AC och all elektronik igång och då börjar den dra ström från kabeln igen även om bilen är färdigladdad.
gör den ? har du nån info på det?
Re: Låst laddlucka
Postat: 07 aug 2019 10:13
av hannes_e
EnTraktor skrev:Kablen går även att låsa upp genom att hålla in bakluckan på fjärren i 3-5 sekunder.
"bakluckan på fjärren" ?
Re: Låst laddlucka
Postat: 07 aug 2019 10:40
av ellerstrom
hannes_e skrev:EnTraktor skrev:Kablen går även att låsa upp genom att hålla in bakluckan på fjärren i 3-5 sekunder.
"bakluckan på fjärren" ?
EnTraktor syftar på nyckeln till MS & MX. Tror bara att han missade att denna tråd ligger i forumdelen 'Model 3' (vilket inte är så konstigt, glömmer ofta att kolla det själv).
Re: Låst laddlucka
Postat: 07 aug 2019 10:52
av kikat
hannes_e skrev:kikat skrev:Visst skulle Tesla kunna gjort så kabeln låser upp sig själv om bilen är upplåst och den drar 0W genom kabeln men de tillfällen detta skulle skett lär varit försvinnande få för de allra flesta. Så fort du öppnar dörren för att låsa upp bilen går ju AC och all elektronik igång och då börjar den dra ström från kabeln igen även om bilen är färdigladdad.
gör den ? har du nån info på det?
Du kan se i skärmen hur mycket ström den drar. Tryck stoppa laddning eller dra ner gränsen så laddningen blir klar, så ser du att bilen fortsätter dra 1-2kW från kabeln. Stäng av AC så drar den knappt något om inte batteriet behöver kylning, du hör om kylkompressorn stänger av sig. Så är det åtminstone på min 3a.
Re: Låst laddlucka
Postat: 07 aug 2019 10:56
av Teslaspolen
Här ett av de få sakerna som Typ-1 kabeln gjorde bättre. På vår gamla Leaf så var kabeln upplåst med fasthakad om den laddade men bilen var olåst. Sedan kunde man bara trycka ned den mekaniska knappen på kontakten och dra, då avslutades laddning/AC strömmen direkt och man kunde dra ut sladden utan att fippla med nycklar eller knappar inne i bilen.
Smidigt! Vilket Model 3 verkligen inte är idag om man använder något annat än Teslas egna kablar (UMC, SuperCharger, Wall Connector).
Re: Låst laddlucka
Postat: 07 aug 2019 10:57
av hannes_e
kikat skrev:hannes_e skrev:kikat skrev:Visst skulle Tesla kunna gjort så kabeln låser upp sig själv om bilen är upplåst och den drar 0W genom kabeln men de tillfällen detta skulle skett lär varit försvinnande få för de allra flesta. Så fort du öppnar dörren för att låsa upp bilen går ju AC och all elektronik igång och då börjar den dra ström från kabeln igen även om bilen är färdigladdad.
gör den ? har du nån info på det?
Du kan se i skärmen hur mycket ström den drar. Tryck stoppa laddning eller dra ner gränsen så laddningen blir klar, så ser du att bilen fortsätter dra 1-2kW från kabeln. Stäng av AC så drar den knappt något om inte batteriet behöver kylning. Så är det åtminstone på min 3a.
ok, då kan jag ju ha förståelse för att man behöver säga till att man vill ta ut sladden. knapp på sladden borde vara standard som på J1772.
Re: Låst laddlucka
Postat: 07 aug 2019 10:58
av hannes_e
Teslaspolen skrev:Här ett av de få sakerna som Typ-1 kabeln gjorde bättre. På vår gamla Leaf så var kabeln upplåst med fasthakad om den laddade men bilen var olåst. Sedan kunde man bara trycka ned den mekaniska knappen på kontakten och dra, då avslutades laddning/AC strömmen direkt och man kunde dra ut sladden utan att fippla med nycklar eller knappar inne i bilen.
Smidigt! Vilket Model 3 verkligen inte är idag om man använder något annat än Teslas egna kablar (UMC, SuperCharger, Wall Connector).
är det knapp på kontakten om man köper wall connector ? (trodde jag var smart som köpte billigare sladd...)
Re: Låst laddlucka
Postat: 07 aug 2019 11:14
av ellerstrom
hannes_e skrev:Teslaspolen skrev:Här ett av de få sakerna som Typ-1 kabeln gjorde bättre. På vår gamla Leaf så var kabeln upplåst med fasthakad om den laddade men bilen var olåst. Sedan kunde man bara trycka ned den mekaniska knappen på kontakten och dra, då avslutades laddning/AC strömmen direkt och man kunde dra ut sladden utan att fippla med nycklar eller knappar inne i bilen.
Smidigt! Vilket Model 3 verkligen inte är idag om man använder något annat än Teslas egna kablar (UMC, SuperCharger, Wall Connector).
är det knapp på kontakten om man köper wall connector ? (trodde jag var smart som köpte billigare sladd...)
Yes, det är det.
Re: Låst laddlucka
Postat: 07 aug 2019 13:20
av hannes_e
ok, då förstår jag att det här inte är ett problem för många. Skulle köpt WC... Tack för all förklaring.
Re: Låst laddlucka
Postat: 07 aug 2019 16:37
av jonasperh
Tycker att Tesla borde kunna fixa så att kontakten låses upp automatiskt när bilen låses upp om den är färdigladdad. Är lite bökigt när man har typ-2 laddare som jag har nu i brf:ens garage och man måste dra upp mobilen + appen för att låsa upp varje gång man ska iväg.
Men blir snart flytt till hus och då har vi skaffat Teslas wall connector så då blir de mycket smidigare.
Re: Låst laddlucka
Postat: 07 aug 2019 18:42
av Svenssons
jonasperh skrev:Tycker att Tesla borde kunna fixa så att kontakten låses upp automatiskt när bilen låses upp om den är färdigladdad. Är lite bökigt när man har typ-2 laddare som jag har nu i brf:ens garage och man måste dra upp mobilen + appen för att låsa upp varje gång man ska iväg.
Men blir snart flytt till hus och då har vi skaffat Teslas wall connector så då blir de mycket smidigare.
Då kommer klimatanläggningen och bilen i övrigt tvingas gå på batteriet istället för via kabeln och laddningen kommer inte starta igen när effekten sjunker om man står där längre tid. Visserligen så skall den väl bara låsa upp om bilen är olåst så det kanske inte är någon längre tid.
Re: Låst laddlucka
Postat: 07 aug 2019 21:42
av Mysman
Enl. utsago har man 10 sek på sig från upplåst bil att lossa kabeln innan den låser igen.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 3&start=20
Re: Låst laddlucka
Postat: 01 okt 2020 12:00
av Breeze
Jag har märkt det senaste tiden att min laddlucka avger ett tick-tock ljud varannan sekund. Testat öppna o stänga den men kommer alltid tillbaks.
Någon som märkt samma med sin?
Re: Låst laddlucka
Postat: 01 okt 2020 20:59
av LarsA
Hade så på min BMW i3, då var det spärren till laddhandsken som fått spel och åkte upp-ner.
Gick inte att DC ladda och fick bytas på verkstad.

Re: Låst laddlucka
Postat: 01 okt 2020 21:53
av Breeze
Min låter fast jag inte har en laddhandsken i. Ska testa o stoppa i laddhandsken ett par gånger o sen om det försvinner...