Sida 1 av 4

Installera laddbox

Postat: 07 aug 2019 08:47
av Pall
Tänkte förbereda i garaget hemma i väntan på m3. Har ingen trefas där utan vanlig 230. Om jag fattade det rätt ska Wall Conector ha trefas? Finns det alternativ som kan rekommenderas för 230? Jag har inget elskåp i garaget utan säkringen sitter i inkommande skåp i huset en bit bort, blir förmodligen dyrt att dra fram ny el...

Re: Installera laddbox

Postat: 07 aug 2019 08:52
av chaffis75
Beroende på dina kör mönster kanske du klarar dig med en fas..

Sen om de finns rör ut till garaget så kanske de inte måste kosta så mycket att dra ut trefas men de får såklart en elektriker titta på.

Re: Installera laddbox

Postat: 07 aug 2019 08:54
av loftux
Du kan nog räkna med en kostnad på mellan 5k-10k kronor för att dram fram el och koppla in tex en Wall Charger.
Som privatperson får du 50% bidrag för hela installationen, så det behöver inte bli så dyrt.

Re: Installera laddbox

Postat: 07 aug 2019 08:56
av Teslaspolen
Pall skrev:
Tänkte förbereda i garaget hemma i väntan på m3. Har ingen trefas där utan vanlig 230. Om jag fattade det rätt ska Wall Conector ha trefas? Finns det alternativ som kan rekommenderas för 230? Jag har inget elskåp i garaget utan säkringen sitter i inkommande skåp i huset en bit bort, blir förmodligen dyrt att dra fram ny el...
Du kan absolut installera en Tesla WC med 230v enfas, men då får du inget snabbare än vad du kan få genom 10 eller 16 ampere. Men det är inget konstigt eller krångligt med det.

Re: Installera laddbox

Postat: 07 aug 2019 09:14
av kikat
Har du bara 1-fas på 10A fram till hela garaget skulle jag inte rekommendera koppla in en laddare till det. Stor risk för överhettning med brand till följd.
1-fas 16A kan gå, men då bör du ha en egen kabel från dosan där inkommande till garage kommer ifrån som går direkt till ditt uttag där du ska ladda.
En Tesla WC är bortkastade pengar om du kör 1-fas, går precis lika bra med den medföljande UMC.

Men det bästa är att dra fram en egen 16A 3-fas till en Tesla WC. Gräver du och drar fram kabeln själv behöver det inte bli så dyrt. Sen kommer en elektriker och kopplar in ändarna på kabeln bara.

Re: Installera laddbox

Postat: 07 aug 2019 09:55
av Pall
Jag får be en elektriker komma och kolla helt enkelt och avvakta lite med att beställa laddbox.

Re: Installera laddbox

Postat: 07 aug 2019 23:54
av pefreli
Jag har kört med UMC’n i 3 månader nu på ett vanligt 10A uttag och det har funkat ok. Har ställt bilen på 8-10A. 10A ger 14 km/timme vilket har räckt till det mesta.

Men elektrikern kommer på måndag och installerar Teslas WC. ;)

Blir lite smidigare och känns bra att kunna höja laddhastigheten vid behov. Under sommaren har det t.ex. varit mkt åska och då har jag dragit ut UMC’n. Denna typ av oförutsedda händelser blir man inte lika känslig för med en WC på 3-fas. Bara att skruva upp hastigheten innan åskan kommer.

Nu kan man dessutom återigen söka laddboxbidrag så då blev det ett enkelt beslut.

Re: Installera laddbox

Postat: 10 aug 2019 22:39
av Snap02
Är inte drivmedel A&O för alla bilar? Om man köper en bil för typ 600” hur kan man då inte planera laddningen för bilen?
Inget negativt till TS i denna tråd, men jag har sett flera trådar där folk kör snikkopplingar som ger typ 1 mil timmen.
Kör du wc får du nästan 7 mil i timmen om du vill. Att köpa den kostar drygt 5000kr. Jag har bra kontakt med behörig elektriker. Satte upp en egen central i förrådet gick på drygt 5500kr för allt utan bidrag.
Alltså totalt under 11000kr men det ger en fungerande kedja som funkar kanon. Man ser folk plussar på för fälgar, färg, interiör men inte vill lägga pengar på en wc eller annan väl fungerande laddning.

För mig är det typ obegripligt eftersom elen är fundamental för att kunna köra den.
Detta med wc gäller för dom som har möjlighet till det.

Det jag undersökte mest innan köpet var just hur laddningen skulle fungera, hur snabb den är med olika kablar/ inkopplingar etc.
Visst man kan tycka att 2 mil i timmen ska räcka men tänk en kall vinterdag. Ni har varit på middag kommer hem kl 23. Du ska iväg kl 06 du hade inte mycket kvar i batteriet o får i 14 mil på natten. Sedan minskar kylan antal mil raskt. Hade du haft en wc då är batteriet fullt varje morgon även om du bara laddar 5-6 timmar.
Därför var det en icke fråga för mig. Min wc var inkopplad innan bilen kom.

Re: Installera laddbox

Postat: 10 aug 2019 23:37
av LarsL
Hur snabb laddning du behöver beror på hur långt du kör om dagarna. Jag har klarat mig med 10 A 1-fas många år och jag kör 7-8 mil dagligen. Detta är visserligen med en Leaf men i princip ingen skillnad emot en Tesla.

Med det sagt så är det ändå lika bra att dra fram ordentlig matning medan du har elektrikern på plats. Och ja, om du inte har super koll på el och din installation bör du ta dit en elektriker för att kolla den.

Re: Installera laddbox

Postat: 11 aug 2019 08:10
av Snap02
Hur mycket får du i din bil med en 11kw laddbox i timmen? Finns på dom flesta köpcenter som har (vettig) laddning. Ikea som är ett skämt har 1 mil i timmen o hela 4 platser på varuhuset. Dom satsar verkligen hårt.

När det finns byggvaruhus som har fler laddstolpar med bra effekt som ger typ 7 mil i timmen gratis.

Re: Installera laddbox

Postat: 11 aug 2019 12:20
av Jeppe_E
Snap02 skrev:
Hur mycket får du i din bil med en 11kw laddbox i timmen? Finns på dom flesta köpcenter som har (vettig) laddning. Ikea som är ett skämt har 1 mil i timmen o hela 4 platser på varuhuset. Dom satsar verkligen hårt.

När det finns byggvaruhus som har fler laddstolpar med bra effekt som ger typ 7 mil i timmen gratis.

11kW med Model 3 ger 66-67 km/h dvs samma som du får på en del laddstolpar som har 3-fas 16A. 230Vx3x16A=11kW.

Men det är ju förmodligen väldigt få som kör 16A. Jag har 16A huvudsäkringar, så skulle jag köra 16A på min bil så skulle säkringarna lösa ut mer eller mindre direkt. Men kör du 8A så har man ändå 3 ggr snabbare laddning än med 1-fas UMC'n som medföljer.

Re: Installera laddbox

Postat: 11 aug 2019 20:27
av Snap02
Jag körde med 16 a trots att min huvudsäkring hade 16 a. Jag har visserligen en extra central för laddboxen men jag lyckades inte få min att lösa ut.
Nu har jag visserligen ökat upp min säkring till 20 a.

Får 6,7 mil i timmen.

Re: Installera laddbox

Postat: 11 aug 2019 20:31
av Snap02
Jeppe_E skrev:
Snap02 skrev:
Hur mycket får du i din bil med en 11kw laddbox i timmen? Finns på dom flesta köpcenter som har (vettig) laddning. Ikea som är ett skämt har 1 mil i timmen o hela 4 platser på varuhuset. Dom satsar verkligen hårt.

När det finns byggvaruhus som har fler laddstolpar med bra effekt som ger typ 7 mil i timmen gratis.

11kW med Model 3 ger 66-67 km/h dvs samma som du får på en del laddstolpar som har 3-fas 16A. 230Vx3x16A=11kW.

Men det är ju förmodligen väldigt få som kör 16A. Jag har 16A huvudsäkringar, så skulle jag köra 16A på min bil så skulle säkringarna lösa ut mer eller mindre direkt. Men kör du 8A så har man ändå 3 ggr snabbare laddning än med 1-fas UMC'n som medföljer.
Jag vet hur mycket jag får med tesla, frågan var mer ställd till tex Kia Niro o leaf ägare vad dom får på en 11kw stolpe/laddbox.

Re: Installera laddbox

Postat: 11 aug 2019 20:36
av Jeppe_E
Snap02 skrev:
Jag körde med 16 a trots att min huvudsäkring hade 16 a. Jag har visserligen en extra central för laddboxen men jag lyckades inte få min att lösa ut.
Nu har jag visserligen ökat upp min säkring till 20 a.

Får 6,7 mil i timmen.

Visst laddar du en varm sommarnatt när ditt hus går på sparlåga, så lär det funka. Vårt hus drar 2-300w om nätterna när huset "sover" så då finns det ledig kapacitet. Men till höst/vinter när pannan drar igång med 5kW så blir det liiite jobbigt om man har en bil som drar 11kW från faserna.

Re: Installera laddbox

Postat: 11 aug 2019 20:42
av Jeppe_E
Snap02 skrev:
Jeppe_E skrev:
Snap02 skrev:
Hur mycket får du i din bil med en 11kw laddbox i timmen? Finns på dom flesta köpcenter som har (vettig) laddning. Ikea som är ett skämt har 1 mil i timmen o hela 4 platser på varuhuset. Dom satsar verkligen hårt.

När det finns byggvaruhus som har fler laddstolpar med bra effekt som ger typ 7 mil i timmen gratis.

11kW med Model 3 ger 66-67 km/h dvs samma som du får på en del laddstolpar som har 3-fas 16A. 230Vx3x16A=11kW.

Men det är ju förmodligen väldigt få som kör 16A. Jag har 16A huvudsäkringar, så skulle jag köra 16A på min bil så skulle säkringarna lösa ut mer eller mindre direkt. Men kör du 8A så har man ändå 3 ggr snabbare laddning än med 1-fas UMC'n som medföljer.
Jag vet hur mycket jag får med tesla, frågan var mer ställd till tex Kia Niro o leaf ägare vad dom får på en 11kw stolpe/laddbox.

Kia e-niro har en 7,2kW ombordladdare, så ca 43 km/h
Gamla Leaf har bara en 3,6kW ombordladdare, så 21-22 km/h
Nya Leaf har en 6,6kW ombordladdare

Re: Installera laddbox

Postat: 11 aug 2019 22:22
av Tellus
Jeppe_E skrev:
Snap02 skrev:
Jeppe_E skrev:
Snap02 skrev:
Hur mycket får du i din bil med en 11kw laddbox i timmen? Finns på dom flesta köpcenter som har (vettig) laddning. Ikea som är ett skämt har 1 mil i timmen o hela 4 platser på varuhuset. Dom satsar verkligen hårt.

När det finns byggvaruhus som har fler laddstolpar med bra effekt som ger typ 7 mil i timmen gratis.

11kW med Model 3 ger 66-67 km/h dvs samma som du får på en del laddstolpar som har 3-fas 16A. 230Vx3x16A=11kW.

Men det är ju förmodligen väldigt få som kör 16A. Jag har 16A huvudsäkringar, så skulle jag köra 16A på min bil så skulle säkringarna lösa ut mer eller mindre direkt. Men kör du 8A så har man ändå 3 ggr snabbare laddning än med 1-fas UMC'n som medföljer.
Jag vet hur mycket jag får med tesla, frågan var mer ställd till tex Kia Niro o leaf ägare vad dom får på en 11kw stolpe/laddbox.

Kia e-niro har en 7,2kW ombordladdare, så ca 43 km/h
Gamla Leaf har bara en 3,6kW ombordladdare, så 21-22 km/h
Nya Leaf har en 6,6kW ombordladdare
Man måste väl ha 32A för att få 7,2kW på e-niro och leaf, så men en 11kW(trefas 16A) laddbox blir det bara 3.6kW på dom.
Och 32A finns väl typ bara på vissa publika stolpar

Re: Installera laddbox

Postat: 12 aug 2019 05:57
av Snap02
Vad jag läst så tar det 17 timmar med laddbox med Kia Niro. Så det kan aldrig vara 43 km/t då. Närmare 20 km/t.

Re: Installera laddbox

Postat: 12 aug 2019 07:05
av jeppep
Har också börjat kolla på laddbox.
Vilket märke av laddbox hade ni rekommenderat?
Jag är intresserad av en laddbox med dubbeluttag

Re: Installera laddbox

Postat: 12 aug 2019 08:50
av chaffis75
jeppep skrev:
Har också börjat kolla på laddbox.
Vilket märke av laddbox hade ni rekommenderat?
Jag är intresserad av en laddbox med dubbeluttag
Nu är jag väldigt osäker men visst är de så att om man har dubbel uttag så får man inte ladda hemma bidraget?

Re: Installera laddbox

Postat: 12 aug 2019 08:59
av johan3
Hej,
en liten sidofråga, jag har gått om anslutningsmöjligheter till elen i mitt garage och ska snart ansluta en Tesla WC till kommande Model 3. Jag har inkommande kabel i garaget och det är avsäkrat med 25A. Jag har även trefaser med 16A i en undergrupp i garaget som idag går till tre olika uttag för motorvärmare (som använts en gång på 3 år).

Ska jag försöka koppla in mig på min huvudsäkring med 25A eller räcker det med 16A (3 faser) för att få bra laddning. Vad jag har läst så kan Model 3 inte ladda med superstarka strömmar i vilket fall och då skulle 16A räcka om jag fattat det hela rätt. Någon som har någon input?

Mvh Johan

Ps. jag kopplar självklart inget själv, kommer ha en behörig elektriker! :)

Re: Installera laddbox

Postat: 12 aug 2019 09:10
av Snap02
jeppep skrev:
Har också börjat kolla på laddbox.
Vilket märke av laddbox hade ni rekommenderat?
Jag är intresserad av en laddbox med dubbeluttag
Vad har du för bil? Jag valde tesla wc men den har bara ett uttag men är billig jämfört med andra.

Re: Installera laddbox

Postat: 12 aug 2019 09:27
av kikat
Easee laddbox blir nästan samma pris så när som på någon hundralapp som Tesla WC eftersom den har inbyggd jordfelsbrytare. Nackdelen är att man inte får knapp och att sladden inte är integrerad.

Re: Installera laddbox

Postat: 12 aug 2019 10:59
av evilirish
johan3 skrev:
Hej,
en liten sidofråga, jag har gått om anslutningsmöjligheter till elen i mitt garage och ska snart ansluta en Tesla WC till kommande Model 3. Jag har inkommande kabel i garaget och det är avsäkrat med 25A. Jag har även trefaser med 16A i en undergrupp i garaget som idag går till tre olika uttag för motorvärmare (som använts en gång på 3 år).

Ska jag försöka koppla in mig på min huvudsäkring med 25A eller räcker det med 16A (3 faser) för att få bra laddning. Vad jag har läst så kan Model 3 inte ladda med superstarka strömmar i vilket fall och då skulle 16A räcka om jag fattat det hela rätt. Någon som har någon input?

Mvh Johan

Ps. jag kopplar självklart inget själv, kommer ha en behörig elektriker! :)
Jag skulle påstå att 3x16A funkar utmärkt. Då får du 11kW (vilket är max för en 3'a) och laddar en lång range S/X från 0-100 på ca 9h.
O andra sidan är det ju en smal sak för en elektriker att byta de säkringarna mot t.ex 20A ifall du vill framtidssäkra om du skaffar en S/X framöver..

Re: Installera laddbox

Postat: 12 aug 2019 11:31
av kikat
evilirish skrev:
johan3 skrev:
Hej,
en liten sidofråga, jag har gått om anslutningsmöjligheter till elen i mitt garage och ska snart ansluta en Tesla WC till kommande Model 3. Jag har inkommande kabel i garaget och det är avsäkrat med 25A. Jag har även trefaser med 16A i en undergrupp i garaget som idag går till tre olika uttag för motorvärmare (som använts en gång på 3 år).

Ska jag försöka koppla in mig på min huvudsäkring med 25A eller räcker det med 16A (3 faser) för att få bra laddning. Vad jag har läst så kan Model 3 inte ladda med superstarka strömmar i vilket fall och då skulle 16A räcka om jag fattat det hela rätt. Någon som har någon input?

Mvh Johan

Ps. jag kopplar självklart inget själv, kommer ha en behörig elektriker! :)
Jag skulle påstå att 3x16A funkar utmärkt. Då får du 11kW (vilket är max för en 3'a) och laddar en lång range S/X från 0-100 på ca 9h.
O andra sidan är det ju en smal sak för en elektriker att byta de säkringarna mot t.ex 20A ifall du vill framtidssäkra om du skaffar en S/X framöver..
Räcker inte att bara byta säkringar rakt av till 20A. Är den säkrad på 16A är den förmodligen framdragen på 2.5mm² kabel. För 20A bör du ha minst 4mm², normalt drar man då dock 6mm² för det finns större utbud av kabel.

Re: Installera laddbox

Postat: 12 aug 2019 11:37
av evilirish
kikat skrev:
Räcker inte att bara byta säkringar rakt av till 20A. Är den säkrad på 16A är den förmodligen framdragen på 2.5mm² kabel. För 20A bör du ha minst 4mm², normalt drar man då dock 6mm² för det finns större utbud av kabel.
Jo såklart, men eftersom den befintliga installationen går till tre olika uttag så antog jag att det bra går 3 ledare i de kablarna, så kabeln till laddboxen måste dras på nytt (med 5 ledare), oavsett vilken säkring som väljs.